تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
پرسش‌های "زمانه" از بهروز وثوقی

آقای وثوقی نکن! این فیلم ها چیه بازی می‌کنی؟ آخه ما آدمیم!

محمد تاج‌دولتی
toronto@radiozamaneh.com

گفت و گو با بهروز وثوقی، بازیگری که به رغم حدود سه دهه دوری از سینما همچنان جا و مکان ویژه‌ای در میان ایرانی های دو سه نسل اخیر دارد، بسیار دلنشین است. هنوز قدرت بازیگری در زیر و بم صدای او و ژست ها و میمیک چهره‌اش وجود دارد. ذهن پر بار و پخته و سرشار از خاطره های شنیدنی و تحلیل‌های اصولی او همچنان جذاب و تحسین برانگیز است. در فردای شبی که‌ایرانیان تورنتو در مراسمی ‌پراحساس به تجلیل او جمع شده بودند، با چند تن از روزنامه نگاران به گفت و گو نشست. فشرده‌ای از پاسخ های بهروز وثوقی به پرسش های رادیو زمانه را در زیر می‌خوانید و پاسخ های کامل او را اینجا بشنوید.


* اگر بیست، بیست و پنج سال پیش از من می‌پرسیدید کدام یک از فیلم هایم را بیشتر می‌پسندم، می‌گفتم گوزن ها، داش آکل و بعد سوته دلان. اما حالا که بررسی می‌کنم می‌گویم که هیچ کدام از فیلم هایم را نمی‌پسندم چون می‌توانستم با همین فیلم ها کار بهتری ارائه کنم.

* وقتی می‌خواستم وارد سینمای آمریکا بشوم، مدیر برنامه‌ای داشتم که می‌گفت :" تلفظ نام بهروز وثوقی برای آمریکایی ها سخت است و باید نام و ملیت خودت را تغییر دهی. نامت را بگذار "بروس وسی" و بگو اسرائیلی هستی چون شانس کار پیدا کردنت بیشتر خواهد شد". به‌او گفتم تلفظ بهروز وثوقی سخت تر است یا "هورست بوخهولس" یا "آرنولد شوایتزنگر"؟ نام و ملیت و هویتم را عوض نمی‌کنم، بلکه تو را عوض می‌کنم.

Behrooz-Vosooghi-April13.jpg

* پس از سال ها بیکاری و دور افتادن از سینما، روزی به خودم آمدم و پذیرفتم که‌اتفاقی افتاده و باید مسیرم را عوض کنم و کار دیگری بکنم و منتظر باشم. اما به‌این هم فکر کردم که به خاطر این اتفاق نباید از بین بروم و مثلا الکلی شوم یا به مواد مخدر پناه ببرم. بلکه باید در سالم ترین زمان خودم زندگی کنم، شاید یک روزی باز این در زده شود. هنوز زده نشده، ولی همانطور محکم و استوار ایستاده‌ام و منتظرم.

* معتقدم هنرمند یا بازیگر اول از همه به خودش متعهد است و اگر این تعهد را انجام دهد مخاطب یا تماشاچی خیلی راحت تر او را می‌پذیرد. به همین دلیل است که وقتی تاییدش کرد، مسئولیت بزرگی را بر دوش او می‌گذارد و وقتی کار اشتباهی کرد فوری انگشت می‌گذارد و می‌گوید چرا این کار را کردی.

* فیلمی‌بازی کرده بودم به نام "دشت سرخ" که فیلم خوبی نبود. چند روز پس از اکران این فیلم دو نفر از جاهل های جنوب شهر تهران به در خانه من آمدند و بدون اینکه به چشم های من نگاه کنند، یکی شان با عصبانیت گفت : "آقای وثوقی، ما دیروز صندلی های یکی از سینما ها را با چاقو تکه تکه کردیم. این فیلم ها چیه که شما بازی می‌کنی؟ ما آدم هستیم، از شما توقع داریم و نمی‌توانیم این چیزها را ببینیم"!

* رابطه هنرمند با مردم، در میان مردم بودن و با مردم بودن بسیار مهم است. به همین دلیل برای تماشاچی قابل لمس می‌شود. تماشاچی خودش را در آن نقش می‌بیند و وقتی از سینما می‌آید بیرون می‌خواهد مثل آن نقش باشد. کارآکترهایی که من کار کردم برای مردم ملموس بود و حس می‌کردند و شبیه آنها را در کوچه و خیابان می‌دیدند و روی پرده سینما آمده بود. داش آکل فیلم خوبی بود اما هیچ کس نمی‌خواست شبیه شخصیت اصلی این فیلم باشد چون برای مردم ملموس نبود. اما قیصر که نشانگر نقطه ضعف جامعه ما بود و از آنجا که شبیه‌او را مردم در کوچه و خیابان می‌دیدند، می‌خواستند شبیه‌او باشند و هنوز هم برخی از جوانان نسل سوم از ژست ها و گفته های او تقلید می‌کنند. یعنی رابطه هنرمند با مردم آنقدر قوی بوده که یکی شده‌است.

فایل پخش شده از برنامه روز چهارشنبه را اینجا بشنوید

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خود آقای وثوقی باور دارد که قیصر، نشانی از نقطه ضعف جامعه ما بوده و نمونه اش اینجا و آنجا دیده میشده و ادایش را نیز هنوز که هنوز است، در می آورند. درست است. "قیصر"، درونمایه ای بشدت مذهبی و واپسگرا داشت. و همان نمونه ها که بسیارانی بودند، چماقی شدند در دست رژیم جمهوری اسلامی، تا که صدای مخالفان حکومت ارتجاع را در گلو خفه کنند. روشن است که بعنوان بازیگر، هیچ خطائی متوجه آقای بهروز وثوقی نیست. ایراد را بایستی در میان خودمان جستجو کنیم که واحدی از همان جامعه ایم.

-- آرتا ، May 4, 2007

متاسفانه كسي نيست به آقاي وثوقي گوشزد كند كه اين نقش هايي كه به آن مباهات دارد از انبان كارگردانش بيرون آمده اولا!
اينكه جناب وثوقي كه خود را سوپرمن سينماي ايران ميپندارد
تصور كنيد اگر مرحوم حاتمي يا جلال مقدم و البته كيميايي نقش هاي فيلمشان را به ايشان نميدادند ايشان الان چنين مي توانستند فخر بفروشند!
آماده ام براي ادامه ي اين بحث...

-- پيمان برنجي ، May 4, 2007

من شخصا از آقاي وثوقي تشكر ميكنم كه نام ايران را هر جند در زمان قديم به دنيا شناساندن و مانند بعضي ها ايران فروش نبودند.

-- محمد ، May 5, 2007

aghai vosoghi in ghader dorogh be in mardom nagoid in ha khili behtar midonan ke na shoma arnol hastid na ke se digh pas kamtar khali bebandid

-- mahnaz ، May 5, 2007

گفتگويی مفصل با هديه تهرانی
باز نميشه چي كار كنيم اگه ميشه فايل درستشو برام بفرستيد

-- ana ، May 6, 2007

من فيلمهاي قبل ازانقلاب راخيلي دوست داشتم وميديدم ولي فكرميكنم اين فبلمهابه طوركلي وخواسته ياناخواسته نمايانگربي عدالتي درجامعه آن روزبودندوبه نوعي وقوع انقلاب راتسريع كردند.

-- علي ، May 7, 2007

به نظر فیلم های اون دوره شبیه فیلمهای هندی است و نمیشه از این جهت بهشون افتخار کرد

-- lind ، May 8, 2007

به نظر من بهروز وثوقی اسطوره ی سینماست
مانند اون سینمای ایران به خود نمی بیند.
من عاقلانه و عاشقانه ایشون رو میپرستم.واز دور دستشون رو میبوسم.

-- بدون نام ، May 10, 2007

با تشکر از بهروز مردمردا که هنوز هم دردل من جای دارد

-- بدون نام ، May 15, 2007

ye adate badi ke melate irandaran ine ke ghadre hichi o nemidoonam. man be shoma ghol midam ke mesle behrooz ta 200 sale dige too sinamaye iran nemiad.oonayi ke migan kargardan behrooz vossoughi o entekhab karde bayad bedoonan ke age behrooz nabood ham oon kargardan nemitoonest gheysar o onjoor ke bayad besaze.oonayi ke az behrooz nteghad mikonan aslan tahala sinama va filmhasho nadidan.ba oon boodje va emkanate kam kodoom bazigare irani mitoonest hamchin filmhayi bazi kone.golzar ya afshar?

-- حسین ، May 16, 2007

با تشکر از بهروز عزیر
تا ابد عاشقتم داش بهروز
ایران قبول دارد سینما یعنی گوزنها و قیصر و سوته دلان پس چرا لاف می زنند نمی دانیم

-- m_2006_abdolali@yahoo.com ، May 19, 2007

اگه یک روز ببینمت مطمئن باش ولت نمیکنم

-- فردین شکوری ، May 22, 2007

آرزوي ديدار تو شيرين ترين روياي عمر من است اما افسوس كه آن قيصر افسانه اي مانند طوقي از كف ما رفت و ما را از داشتن يك تنگسير بزرگ محروم كرد . ما سوته دلاني هستيم ...

-- گمنام ، May 23, 2007

زیبا ترین -قویترین-با احساس ترین بازیگر 3دهه فقط بهروز وثوقی بود وبس من به نوبه خودم و برو بچه های زیر بازارچه ازش ممنون و متشکریم

-- رضا ، May 26, 2007

سلام به بهروز ختم تموم مردا ............ای کش هنر سیاسی نمیشد.

-- مزرعه دار ، May 27, 2007

khiyli alie vali axha kame

-- بدون نام ، Jun 10, 2007

man fagat mitoonam be aghaye behrooz vosoughi azizz begam jaye shomaa dar 30nemaye iran khili khaliyeh man khili dosetoon daram ...
arezoomande arezoohaye shomaa

-- armitaa ، Jun 13, 2007

Aghaye Behrooz vosooghi jaye shoma dar 30nema ye iran khili khaliyeh man hameh filmhaye shomarooo didam ..mamal amricaee.geyssar. gozanhaa,sotehdellan. panjereh. sazesh.hamsafar.maheassal.va... va.. en filmha hichvagt az yade kassi nemireh
khili dosetoon daram va arezoomande arezoohaye shooma . tarafdare parpa goorse tooon Armitaa

-- Armitaa ، Jun 14, 2007

درود به آقاي وثوقي
من يك افغانستاني مقيم ايرانم تمام عمرم را مقيم اينجا بوده ام
وثوقي حتي براي ما دريايي از خاطره ست.ميگوييد گوزن ها را دوست نداريد .اما من وخيلي هاي ديگر با گوزن ها گريستيم انديشيديم و دانستيم چيستيم؟
آقاي وثوقي سربلندانه فرياد كن وثوقي هستي وثوقي يعني معناي بي مرز هنر فارسي.
درود و بدرودتا ابد...

-- علي موسوي مشكات ، Jul 30, 2007

ba salam khedmat dabire veb sits va aghaye BEHROOZ VOSSOUGH man amirreza hastam va khob tajihan shoma ro man beonvane bazigare brtare sinamaye iran mishenasam va az shoma khahesh mikonam age mishe hade aghal dar kharej az keshvar be bazikardan edame bedid I

-- amirreza rezaii ، Aug 15, 2007

ba salam khedmat dabire veb sits va aghaye BEHROOZ VOSSOUGH man amirreza hastam va khob tajihan shoma ro man beonvane bazigare brtare sinamaye iran mishenasam va az shoma khahesh mikonam age mishe hade aghal dar kharej az keshvar be bazikardan edame bedid I

-- amirreza rezaii ، Aug 15, 2007

بهروز جون بدون تمام دختراي ايروني دوستت دارن .شما با فيلم بت طوفان به پا كردين.بيشتر از 5 بار تماشا كردم.ميبوسمت از دور

-- مريم غم پرور ، Sep 7, 2007

Behrooz the best for all time

-- Jamshid ، Sep 19, 2007

من یک پزشک هستم.و41 سال سن دارم.اولین فیلم بهروز رو سال 1340 دیدم.(رضا موتوری)
اولین و اخرین قهرمانم بهروز است.به عشق او فیلم میبینم تا زمانی که زنده ام این عشق را مدیون بهروز وثوقی هستم.از خداوند پایداری بهروز را خواهانم.تا عشق من نیز بتواند بماند.مرسی .با هزاران بوسه به دستان هنرمند زنده گیم بهروز.

-- کامران ، Sep 22, 2007

ادم ها پس از مرگ عزیز میشوند.بهروز را قبل از دست دادن دوست داشته باشید.(امیر:دوست دارم بهروز خان)

-- امیر کاظمیان ، Oct 14, 2008

Behrooze aziz man az tarafdarane to boodam va hastam, karat marekast, hasoodan enteghadhaye bimani mikonan, love u

-- Setare ، Jan 15, 2009

بهروز شما يه كاري كرديد كه تا ابد درخاطره ها خواهد ماند ما همه به تو مديونيم و دوستت داريم 

-- سجاد سلماسي ، Mar 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)