رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ مرداد ۱۳۸۶
دانشجویانی که نمی‌خواهند برگردند

اینجا کسی کاری به کار شما ندارد

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

در بررسی دلایل عدم بازگشت دانشجویان ایرانی دانشگاههای خارجی به کشورمان، یک عامل اساسی را نباید از یاد برد. امنیت ، آرامش و حریم خصوصی فراخ تر.

واقعا چرا اکثر دانشجویان ایرانی حتی آنها که با گرفتن بورس تحصیلی از وزارت علوم از کشور خارج می‌شوند دیگر به کشور باز نمی‌گردند. وقتی پای صحبت خود دانشجویان می‌نشینیم، می‌بینیم که با وجود پرداخت هزینه های گزاف از جمله دوری از خانه و کاشانه خود،مشکلات اقتصادی و اجتماعی و شهریه های بالا، حاضر به برگشت نیستند. خیلی ها می گویند که : "اینجا کسی یه کار شما کاری ندارد."

حریم خصوصی افراد محفوظ است و در نتیجه آلودگی روانی کمتر و آرامش بیشتراست. برای یک دانشجوی ایرانی که به قصد ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کرده است، محدودیت‌ها، تسهیلات و امکانات به مراتب محدودتر از کسانی است که اقامت دایم دارند و شهروند کانادایی محسوب می‌شوند. اما به گفته خود این دانشجویان با وجود همه این مسایل هر قدر از مدت اقامت آنان در کانادا می‌گذرد انگیزه‌هایشان برای ماندن و بازنگشتن به کشور بیشتر می‌شود.

daneshgah.JPG

امیر شفقی دانشجوی رشته تبلیغات است که چندی پیش برای ادامه تحصیل به تورنتو آمد. او در گفت و گویی با ما به مقایسه امکانات تحصیلی و آموزشی ایران و کانادا می پردازد . امیر دسترسی به منابع علمی بالا غنی را یکی از جاذبه هایی می داند که موجب می شود افراد مجذوب آن شوند. چنان چه او می گوید : نمی دانم اگر بر گردم ایران چطور می توانم به این راحتی این همه کتاب و مجله جدید و مفید پیدا کنم .

او اضافه می کند : وقتی برای ویزای تحصیلی درخواست کردم ، هدف دو منظوره داشتم. گفتم بروم هم آموزش ببینم و با مدرکی از یکی از دانشگاههای امریکای شمالی بر گردم و هم این که شرایط زندگی را از نزدیک بررسی کنم و اگر خوشم آمد برای اقامت دایم اقدام کنم.

برای امیر موضوع مهم و ویژگی اساسی زندگی در کانادا ، آرامش روانی و روحی افراد است.

او می گوید: حریم شخصی افراد این جا به خوبی حفظ می شود و کسی کاری به شما ندارد. اگر ما هم بتوانیم روزی در کشورمان شرایطی را ایجاد کنیم که مردم به چنین آرامشی برسند و این حق آنها حفظ شود و در عین حال منابع علمی غنی برای کار های تحقیقاتی مهیا شود، شاید خیلی از ایرانیان و تحصیل کردگان ایرانی خارج از کشور به ایران برگردند.

فایل صوتی را اینجا» بشنوید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوش به حال افرادي كه مي‌توانند بروند. خيلي ها هم هستند كه امكان رفتن برايشان فراهم نيست.

-- نرگس ، Apr 16, 2007 در ساعت 07:37 PM

من با امیر موافقم . آرامش چیزی است که انسان بعد از بزرگترین موفقیتها هم دنبال آن می گردد.خوشا به حال کسانی که آرامش درون دارند و چه بهتر اگر آرامش محیط نیز فراهم باشد .

-- داود ، Apr 16, 2007 در ساعت 07:37 PM

man ba amir movafegh va mokhalefam,movafegham chon ke motevaghehe in shode ke inja bayad adam bishtar az iran kar kone va zahmat bekeshe va roye paye khodesh beiste , vali mokhalefe in hastam ke be morore zaman inja ro behtar midone chon hatman dostani ke modathaye bishtariye ke dar in keshvarha be sar mibaran motevajeh in amr shodan ke iran ham mitoneste barashon jeaye behtar baraye pishrafte behtar bashe. sarbolan bashid

-- shideh ، Apr 18, 2007 در ساعت 07:37 PM

آواز دهل شنیدن از دور خوش است!

-- حامد ، Apr 20, 2007 در ساعت 07:37 PM

من هم موافقم تا وقتی جوانی و میتوانی پیشرفت کنی از امکانات استفاده کن.من هم دوست دارم برای درس برم

-- مریم ، Aug 7, 2007 در ساعت 07:37 PM