رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ فروردین ۱۳۸۶
اخبار کانادا

کانادا، کانادا

علی شریفیان
toronto@radiozamaneh.com

احتمال بازگشایی و تعقیب پرونده قتل زهرا کاظمی از سوی کانادا

بنا بر گزارش نشریه شهروند چاپ تورنتو ، روز 26 مارس ، ماه گذشته ، کمیته حقوق بشر پارلمان کانادا لایحه ای مبنی بر بررسی پرونده قتل خانم زهرا کاظمی را به تصویب رسانده است. یک روز بعد از تصویب این لایحه ،دکتر پیام اخوان استاد دانشگاه ، کار شناس حقوق بین المللی و مشاور سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر با آقای استفن هارپرنخست وزیردولت فدرال کانادا ملاقات کرده و در باره امکانات حقوقی و قانونی پیگیری پرونده قتل خانم زهرا کاظمی در چارچوب سیستم قضایی کانادا ، بحث و تبادل نظر کرده اند.

آقای دکتر پیام اخوان با استدلاهای کارشناسنانه خود از نخست وزیر کانادا خواسته که موضوع قتل خانم زهرا کاظمی را تعقیب کرده و گفته است که کانادا می تواند علیه آقای سعید مرتضوی دادستان کل تهران اعلام جرم کرده و او را مورد تعقیب قانونی قرار دهد .

از زمان روی کار آمدن دولت محافظه کار در سال گذشته ، کانادا هیچ کار مهمی در مورد پرونده قتل خانم زهرا کاظمی انجام نداده است و از سوی دیگر مقامات مسئول قضایی جمهوری اسلامی ایران هم عملا این پرونده را مسکوت گذاشته و به رغم اعتراضات خانم دکتر شیرین عبادی و دیگر وکلای این پرونده ، این موضوع را به بهانه های مختلف دنبال نکرده و نمی کنند.

اسفان هاشمی تنها فرزند خانم زهرا کاظمی در باره تصویب این لایحه ، احتمال بازگشایی این پرونده از سوی کانادا و پیشنهادهای آقای دکتر اخوان در گفت و گویی به رادیو زمانه گفت :

استفان هاشمی از سازش کانادا و ایران سخن می گوید و خاطر نشان می کند که در کل تصویب

این لایحه و تعقیب پرونده قتل مادرش از سوی کانادا به این نتیجه نخواهد رسید که عدالت اجرا شود و کسانی که در این قتل دخالت داشته اند و از جمله سعید مرتضوی که احتمالا مادرش را کشته ، مجازات شوند.

پلیس تورنتو در تعقیب تهدید کنندگان اعضای کنگره مسلمانان کانادایی به مرگ است

مدتی است که گروهی ، اعضای این گروه از مسلمانان اصلاح طب و میانه رو را از راه های مختلف به مرگ تهدید کرده و می کنند. آقای طارق فتاح بنیانگذار و دبیر کل این کنگره در گفت

و گویی به رادیو زمانه گفت که علیه این گروه - که گفته می شود مسلمانان افراطی هستند – به پلیس شکایت کرده اند و اکنون پلیس تورنتو در تعقیب آنهاست. گروهی از ایرانیان مسلمان هم عضو این کنگره که مرکز آن در تورنتو قرار دارد ، هستند.

آقای طارق فتاح در گفت وگویی با رادیو زمانه در باره اهداف این کنگره و علت تهدید های مسلمانان افراطی توضیحاتی داد.

باز تاب گسترده خبر دستگیری و آزادی ملوانان انگلیسی در رسانه های کانادا

رسانه های کانادا از آغاز دستگیری ملوانان انگلیسی بوسیله ایران تا هم اکنون که حدود یک هفته از آزادی آنها می گذرد ، این خبر را در صدر خبر های خود داشته و این حادثه مهم سیاسی ایران و خاورمیانه را و درگیری ایران وانگلستان را تعقیب کرده اند.

عمدتا مفسران سیاسی و خبری در گزارش ها و تفسیر های سیاسی خبری خود در باره این رویداد ، جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داده و تهران را متهم کرده اند که به قوانین بین الملی احترم نمی گذارد.


فایل صوتی را اینجا» بشنوید.

Share/Save/Bookmark