رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ فروردین ۱۳۸۶
مجله‌ی محیط زیست

سازمان جهانی "صلح سبز" برای زندگی امن امروز و فردا

محمد تاج‌دولتی
toronto@radiozamaneh.com

یکی از معروف ترین و فعال ترین نهاد های بین المللی زیست محیطی، سازمانGreen Peace ، یا "صلح سبز" است.

اگر بنیادهایی مثل بنیاد دیوید سوزوکی همه ِ اعتبار و علت وجودی خود را در آغاز مدیون نام و شهرت یک نفر بوده و هستند، سازمان گرین پیس به دلیل زمینه ِ فعالیت ها و راه و روش هایی که برای رسیدن به هدف هایش انتخاب کرده معروفیت بین المللی دارد.

سازمان جهانی صلح سبز علت وجودی خود را کره زمین و انسان هایی می داند که شایسته زندگی در محیطی پاکیزه و امن برای امروز و فردا هستند.

gp.jpg


این سازمان غیر انتفاعی در 40 کشور جهان، در اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا و اقیانوسیه پایگاه دارد و حدود 3 میلیون نفر در سراسر جهان عضو این سازمان هستند. سازمان صلح سبز برای حفظ استقلال و آزادی عمل خود از هیچ دولت یا کمپانی اقتصادی کمک دریافت نمی کند و هزینه فعالیت هایش از طریق اهدای کمک های مالی اعضا تامین می شود.

برنامه ها و اقدامات سازمان "گرین پیس" پیش از هرچیز در زمینه ِ جدی ترین مشکلات زیست محیطی در سطح کره زمین از جمله: مراقبت از اقیانوس ها و جنگل های قدیمی؛ عدم استفاده از مواد سوختی فسیلی و تشویق به استفاده از انرژی های جایگزین به منظور توقف روند تغییرات آب و هوای کره زمین؛ حذف و نابودی سلاح های اتمی و پایان دادن به آلودگی های رادیو اکتیو؛ حذف کامل مواد و کودهای شیمیائی سمی و پیشگیری از روند رو به رشد تغییرات ژنتیکی عمدی در انواع طبیعی و محصولات مصرفی است.

سازمان جهانی صلح سبز از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود در 36 سال پیش تاکنون، پیوندی بسیار نزدیک با دریا و آب داشته است. قایق های این سازمان یکی از مهم ترین وسیله های انجام عملیات در گوشه و کنار دنیا، مثل نجات نهنگ ها، کشف و اعلام آلودگی دریاها و دیگر فعالیت هاست.

سرلوحه هدف ها و برنامه های سازمان صلح سبز این نکته است که عمل بیش از حرف ارزش دارد. یعنی همان

" دوصد گفته چون نیم کردار نیست" عملیات صلح آمیز و پرهیز از هرگونه خشونت، راهنمای اصلی فعالان "گرین پیس" است که شامل جلب افکار عمومی و انجام تحقیقات در همه ِ زمینه های زیست محیطی است.

water.jpg

در سال 1979، هشت سال پس از تاسیس، نمایندگان دفاتر سازمان "گرین پیس" در اروپا و آسیا و آمریکا سازمان بین المللی صلح سبز را ایجاد کردند که از سال 1989 دفتر مرکزی آن در شهر آمستردام در هلند قرار دارد و همه ساله نمایندگان 26 دفتر رسمی این سازمان در کشورهای مختلف به دور هم جمع می شوند تا ضمن بررسی فعالیت ها در سال گذشته، برنامه های سال آینده را هم مشخص و تنظیم کنند.

"صلح سبز" ضد قدرت است

محور برنامه های سالانه سازمان" گرین پیس" چند نکته کلیدی است که موجب شده این سازمان به یکی از موثرترین نهادهای حفظ محیط زیست تبدیل شود. یکی از نکات کلیدی این است که هیچ مسئله زیست محیطی نیست که اهمیتی جهانی داشته باشد و این سازمان به هردلیلی به آن توجه نکند. توسعه پایدار، به معنی تاثیر فعالیت های این سازمان در زندگی انسان های امروز و نسل های آینده یکی دیگر از این نکات است. سازمان "گرین پیس" استقلال سیاسی و عملیاتی خود را مدیون استقلال مالی می داند که به هیچ دولت و نهاد و سازمان خصوصی و غیر خصوصی وابسته نیست و به همین جهت هیچ محدودیتی برای انجام فعالیت هایش نمی شناسد و با بسیاری از دولت ها هم در طول تاریخ فعالیت هایش با سماجت و پشتکار، اما به روشی صلح آمیز مفابله کرده است. ویژگی دیگر این سازمان ضد قدرت بودن آن است که معتقد است با بسیج افکار عمومی و ایجاد جریان قدرت مردمی می شود تصمیم گیرندگان سیاسی و اقتصادی را مجبور کرد مسائل زیست محیطی را در نظر بگیرند.

سابفه فعالیت های سازمان "گرین پیس" نشان داده که همه ِ اقدامات اعتراضی و هشدار دهنده این سازمان بر زمینه ِ تحقیقات علمی و اطلاعات واقعی و با ارزش تکیه داشته که از حمایت فکری، عملی و مالی حدود 3 میلیون عضو فعال این سازمان هم برخورداربوده است.

یکی از نخستین اقدامات سازمان جهانی صلح سبز به تاریخ تاسیس آن در سال 1971 بر می گردد که در مخالفت با آزمایش های هسته ای ایالات متحده در منطقه آلاسکا انجام شد. در آن زمان گروهی از فعالان صلح طلب آمریکای شمالی با یک قایق ماهیگیری خودشان را به منطقه آلاسکا و پایگاه آزمایشات بمب های هسته ای آمریکا رساندند و با مستقر شدن در پایگاه " آمچیت کا" در آلاسکا، مانع انجام آزمایشات هسته ای بیشتر شدند. این گروه از فعالان که خود را مبارزان "رنگین کمان" می نامیدند و با شعار " موج ایجاد نکنید" فعالیت می کردند، موفق شدند کاری کنند که ایالات متحده از سال 1972 آزمایشات هسته ای در هوا را متوقف کند. بلافاصله پس از این موفقیت، گروه فعالان صلح طلب با ترکیب دو کلمه "گرین" به معنی "سبز" و "پیس" به معنی "صلح"، سازمان "گرین پیس" یا صلح سبز را ایجاد کردند.

در طول 36 سال گذشته اقدامات جنجال برانگیز و گاه نمایشی، اما موثر ِ دیگری از سوی فعالان" گرین پیس" انجام شده که در برنامه های آینده و به مناسبت به آنها اشاره خواهیم کرد.

"کلینکس" مصرف نکنید

یکی از اقدامات اخیر سازمان جهانی صلح سبز جلب توجه افکار عمومی مردم دنیا به روش تولید برخی محصولات مصرفی و آسیبی که از این روش های تولید به محیط زیست می رسد بوده است. از جمله در یک کمپین تبلیغاتی روش تولید دستمال کاغذی مارک" کلینکس" را زیر سئوال برده و با انجام تحقیقاتی و ارائه مدارک مستند ثابت کرده اند که این دستمال های کاغذی از چوب درختان جنگل های قدیمی و با ارزش تهیه می شود. درختانی که دست کم 90 سال عمر دارند و برخی از درختان هزارساله هم برای استفاده از چوب و تولید خمیر دستمال های کاغذی مارک "کلینکس" مورد استفاده قرار می گیرد واز مصرف کننده ها خواسته اند با عدم استفاده از محصولات این مارک، روش های تولید ِ دستمال های کاغذی و بهداشتی از کاغذهای بازیافت شده را تشویق کنند.

فایل صوتی را اینجا» بشنوید.

Share/Save/Bookmark