رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ فروردین ۱۳۸۶
گفت و گو با سیما شاخساری، پژوهشگر مردم شناسی

همجنس گرایان ایرانی ابزار سیاسی‌اند؟

محمد تاج‌دولتی
toronto@radiozamaneh.com

در کنار موضوعات مختلف حقوق بشری که در طول سال های اخیر و بیشتر از سوی گروه ها و فعالان سیاسی خارج از ایران مورد توجه قرار گرفته، وضعیت افراد همجنس گرا در جامعه ایران هم یکی از آن سوژه هاست.

تهیه چندین گزارش از سوی رسانه های خارجی در این مورد نیز باعث شده بحث های زیادی حول و حوش این موضوع صورت بگیرد و دامنه توجه به حوزه ِ مطالعات و تحقیقات آکادمیک هم کشیده شده است.

چندی پیش پخش یک گزارش تلویزیونی در باره همجنس گرایان ایران از شبکه سراسری تلویزیون کانادا بحث های گوناگونی را به ویژه در شبکه ِ وبلاگ های فارسی زبان برانگیخت که گزارشی هم از رادیو زمانه در این باره تهیه و پخش شد.

روز چهارشنبه 11 آوریل به دعوت بخش مطالعات خاورمیانه و تاریخ دانشگاه تورنتو، سیما شاخساری پژوهشگر ِ بخش مردم شناسی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا یک جلسه سخنرانی و گفت و گو در باره موضوع همجنس گرایان در دیاسپورای ایرانی برگزار کرد.

* نه باید به طور کلی مسئله همجنس گرایان را در ایران فراموش کرد و گفت چنین چیزی وجود ندارد، و نه باید یک هویت قبل از گفتمان و جهانی و همگون را برای همجنس گرایان ایران فرض کرد و گفت که همه ِ آنچه که در گزارش تلویزیون کانادا نشان داده شد حقیقتی را بیان کرده است.

* تعاریفی را که همجنس گرایان ایرانی خارج از کشور تولید و باز تولید می کنند با وضعیت همجنس گرایان ایرانی در داخل ایران مرتبط است. شاید تصور اینکه گروهی به نام "گی" ها و "لزبین" ها در ایران وجود دارند، به دلیل حرکت افراد و اطلاعات، نکته تازه ای باشد اما بسیاری از ایرانی ها در ایران هستند که ممکن است با این هویت راحت نباشند و با همجنس خود رابطه عاطفی و جنسی داشته باشند ولی خودشان را "گی" و "لزبین" نام گذاری نکنند.

* ما در مقطع ِ زمانی هستیم که با سخنرانی آقای بوش که ایران را جزو محور شرارت نامیده و با وجود گفتمان ضد خاورمیانه و ضد ایران شاید دلایلی باشد که مسئله همجنس گرایان در ایران را به مسئله ای سیاسی تبدیل کرده است. نومحافظه کاران آمریکایی که خودشان از مخالفان سرسخت همجنس گرایان هستند از مسئله همجنس گرایان در ایران استفاده ابزاری با هدف های سیاسی می کنند.

پس از این جلسه، سیما شاخساری در گفت و گویی با رادیو زمانه شرکت کرد.

فایل صوتی را اینجا» بشنوید.

Share/Save/Bookmark