رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ شهریور ۱۳۸۸

شغل یابی اولین مشکل ایرانیان مهاجر

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

عدم تسلط لازم به زبان انگلیسی و همچنین نداشتن تجربه کار کانادایی موجب شده تا ایرانیان تحصیل کرده و متخصص در پیدا کرده شغل مرتبط و مورد علاقه خود با چالش های جدی مواجه شوند. بویژه در روزهای آغازین ورود، مهاجران ایرانی نیاز زیادی به مشاوره و راهنمایی های لازم دارند تا بدین طریق زودتر با شرایط کاری و نحوه جستجوی شغل برای خود آشنا شوند . ضرورت وجود مراجع اطلاع رسانی فارسی زبان و تخصصی در جامعه ایرانیان کانادا ، گروهی از ایرانیان متخصص و جوان تورنتو را به این فکر انداخت تا در سال 2005 میلادی شبکه اطلاع رسانی کاریابی را برای مهاجران راه اندازی کند .

هر چند که هنوز نیاز جامعه ایرانیان به راهنمایی و مشاوره های مورد نیاز پس از مهاجرت به طور کامل بر آورده نشده و مشکالت زیادی در این زمینه دیده می شود، اما " آی.سی.نتورک " به عنوان گروهی داوطلبانه در جامعه ایرانیان، رسالت خود را برای حل مشکل کاریابی ایرانیان متخصص آغاز کرده است و به عنوان اولین برنامه گروهی در نوع خود در کشور کانادا ،موفقیت هایی کسب کرده است.

این گروه در تلاش است تا علاوه بر هدایت داوطلبانه ایرانیان جویای کار در تورنتو، آنها را به بازار کار کانادایی و ایرانی موجود معرفی کند .

چنان چه تا کنون حدود 70 درصد شرکت کنندگان در برنامه های این گروه موفق به گرفتن کار در تخصص های خود شده اند.

تینا تهرانچیان یکی از بنیا گذاران این گروه، در گفت و گویی با ما ضمن تشریح اهداف راه اندازی " آی.سی" گفت :" کار و اشتغال همیشه مشکل اصلی ایرانیان مهاجر بوده است و ما در این گروه سعی کردیم تا با همکاری ایرانیان متخصص و مجرب ، که به طور داوطلبانه با ما همکاری می کنند، به راهنمایی مهاجران و تازه واردین بپردازیم و زمینه های اشتغال را برای آنها فراهم کنیم. " وی افزود : " افراد در گروههای کوچک و سازمان یافته تحت آموزش های لازم قرار می گیرند و در یک دوره چهار ماهه همه آموزش های لازم را برای شغل یابی و یا کار آفرینی و راه اندازی شرکت و سازمان های شخصی در کانادا فر می گیرند. "

البته این گروه تنها در رشته های پر متقاضی دست به برگزاری کارگاه و دوره های آموزش کار یابی می زند که از آن جمله می توان به رشته های مهندسی و فنی اشاره کرد.

به گفته تهرانچیان آمار دقیقی از آمار ایرانیان بی کار در کانادا در دست نیست. همچنین حسن حسن زاده ، از فعالان اجتماعی ایرانیان تورنتوبا اشاره به موانع کاری ایرانیان گفت :" مشکلات فراوان است. توقعات هم ممکن است بالا باشد. متاسفانه در رشته های تخصصی کار کم است ."

وی گفت : " تسلط به زبان انگلیسی در حد محاوره کامل از عوامل مهم در پیدا کردن کار برای ایرانیان به شمار می رود و همین امر اشتغال را برای آنها به تاخیر می اندازد. "


فایل صوتی را اینجا» بشنوید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با عرض سلام

بعنوان يك ايراني مقيم كانادا راه اندازي صفحه ايرانيان كانادا را به شما تبريك مي گويم و برايتان آرزوي موفقيت دارم.

اميدوارم در آينده آنقدر امكانات داشته باشيد كه بتوانيد براي هر گروه از ايرانيان خارج كشور بخشي مجزا در راديو زمانه به راه بياندازيد.

با آرزوي موفقيت و سلامتي براي شما.

محمد
از تورنتو

-- محمد ، Apr 9, 2007 در ساعت 06:57 AM

پرچم ايتاليا رو گذاشتيد اونجا؟

-- self ، Apr 9, 2007 در ساعت 06:57 AM

با تشکر از شما
می خواستم اگه می شه آدرسی از این گروه تو سایت بگذارین که بتوانیم با هاشون تماس بگیریم.

میلاد
تورنتو

-- بدون نام ، Apr 10, 2007 در ساعت 06:57 AM

با تشكر از سايت خوبتان
در صورت امكان اگر شماره تماس يا سايتي از اين گروه داريد معرفي نماييد .

-- arash ، Apr 16, 2007 در ساعت 06:57 AM

لطفا" لیست مشاغل مورد نیاز در کانادا را رائه دهید.

-- الهام ، May 8, 2007 در ساعت 06:57 AM

سلام من گواهی نامه فنی حرفه ای درجه دو ودرجه یک صافکاری ودرجه دو نقاشی و درجه دو جلو بندی خودرو رو از مرکز فنی حرفهای کرج دارم وپانزده سال تجربه کاری دائم صافکاری وشش سال مستقل کار می کنم مجرد 1355 سوم راهنمایی زبان انگلیسی نمی دونم چه کنم برای مهاجرت وکار در کانادا مرسی

-- داود بیات ، May 17, 2007 در ساعت 06:57 AM

عالی بود

-- محمد رضا پسنده ، Aug 16, 2007 در ساعت 06:57 AM

سلام خواستم بپرسم که برای شغل فنی در رشته صنایع دریایی کدام کشور بهتر است ؟ و حقوق و امکاناتشان در چه وضعی قرار دارد؟و مهاجرت برای این رشته جایگاهی دارد یا نه ؟ ممنون میشم که راهنمایی بفرماید

-- m h a ، Sep 20, 2007 در ساعت 06:57 AM

من لیسانس صنایع از دانشگاه سراسری خواجه نصیر الدین طوسی دارم.2 سال سابقه کار در ایران خودرو و 1 سال در شرکت تولیدی مهر کام پارس. برای مهاجرت و کار در کانادا راهنمایی میخواهم

-- ضمیری ، Sep 25, 2007 در ساعت 06:57 AM

بنده به دلیل فعالیت های سیاسی تحت فشار و تهدید گروهای اطلاعاتی و محافظه کار مذهبی هستم لطفا" بنده را جهت مهاجرت به کانادا راهنمایی کنید.

-- جعفر مصطفوی ، May 7, 2008 در ساعت 06:57 AM

من سیتمهای اطلاعاتی خواندم برای کار به کجا میه مراجعه کرد مرسی فوق لیسانس

-- payam pourvahedi ، Feb 14, 2009 در ساعت 06:57 AM

من به دنبال كار هستم چه ميشه كرد در مورد كار كامبوتر

-- بيام بورواحدي ، Mar 4, 2009 در ساعت 06:57 AM

رشته من برق-الكترونيك از دانشگاه لاهيجان است اما تخصص من سخت افزار كامپيوتر است آيا براي رشته و يا تخصص من شغلي در كانادا است ؟

-- حسين جمشيدي ، Sep 5, 2009 در ساعت 06:57 AM