رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ خرداد ۱۳۸۷
اخبار کانادا

کانادا، کانادا

علی شریفیان
toronto@radiozamaneh.com

کتابخانه نیما 21 ساله شد

کتابخانه نیما وابسته به بنیاد فرهنگی نیما که یکی از قدیمی ترین کتابخانه های جامعه ایرانیان برون مرزی است ، 21 ساله شد.

دراین کتابخانه که در مونتریال در استان کبک یکی از بزرگترین استانهای کانادا قرار دارد بیش از سه هزارجلد کتاب فارسی و همینطور شماری قابل توجه کتاب به زبان فرانسه وانگلیسی که درباره ایران و مسائل مربوط به ایران نوشته شده اند ، در آنجا نگهداری می شود. علاوه بر این کتابها ، کتابخانه جامعه ایرانیان مونتریال مجموعه ای متنوعی هم از نشریات ، اسناد و روزنامه های گوناگون نیز برای استفاده علاقمندان در محل این کتابخانه جمع آورده است.

سخنرانی دکتر عزت مصلی نژاد در اتاوا
به دعوت انجمن فرهنگی ایرانیان مرکز اتاوا ، پایتخت کانادا ، دکتر عزت مصلی نژاد که خود نویسنده وطنز نویس است ، غروب روز جمعه آینده سخنرانی با عنوان " نگرشی به سیر طنز در ایران " در این شهر ایراد خواهد کرد.

در رابطه با این سخنرانی از دکتر مصلی نژاد پرسیدیم که طنز در ایران از بعد از انقلاب اسلامی تا کنون چه تغییر و تحولاتی داشته است؟

دکتر مصلی نژاد : هیچ زمانی در ایران اینقدرطنز اقبال نداشته که الان دارد، علتش عدم تجانس و در هم ریختگی در جامعه ایران است که هر کژی به کژی دیگری دامن می زند. طنز در ایران طنزشفاهی شده و طنز همگانی شده ؛ به ابزاری برای یک مبارزه تبدیل شده و ابزاری برای اینکه که انسانها هم خودشان را تسکین بدهند از آلامی که در جامعه می بینند.

اولین سالگرد انتشار ماهنامه اعتبار
این ماهنامه که بوسیله گروه مالی انصاری در مونتریال منتشر می شود، چندی دیگر با انتشار دوازدهمین شماره خود یک ساله می شود. مدیر مسئول این این نشریه فارسی زبان که در کانادا در کنار مسائل فرهنگی و اجتماعی عمدتا به مسائل اقتصادی می پردازد ، آقای حسین انصاری است و مجید بسطامی سردبیری آنرا بر عهده دارد. گروهی از روزنامه نگاران جوان در کنار روزنامه نگاران و نویسندگان پر سابقه ای که در مونتریال یا شهرهای دیگر کانادا و جهان ، از جمله در ایران زندگی می کنند با این ماهنامه همکاری دارند.



این نشریه صفحاتی هم به زبان فرانسه دارد که ویراستار این صفحات آقای دکتر محسن حافظیان است. پروفسور پرویز رجبی استاد پیشین دانشگاه ، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران ، نویسنده مجموع چهار جلدی " هزاره های گمشده " یکی از نویسندگان صاحب نام اعتبار است. طرح ها و کاریکاتور های اعتبار بوسیله سیروس یحیی آبادی کاریکاتوریست پرسابقه کشیده می شوند.

ماهنامه اعتبار علاوه بر اینکه به شکل چاپی منتشر می شود ، روی پایگاه (سایت ) خود روی شبکه جهانی اینترنت نیز در دسترس علاقمندان قرار دارد.

حسین انصاری درباره انگیزه انتشار اعتبار و اهداف آن می‌گوید:

حسین انصاری : انگیزه شروع اعتبار ، انگیزه ای نبوده که یک شبه ایجاد بشود . من در این فکر بودم و خوشبختانه شرایطی ایجاد شد که توانستم با بعضی از همکاران این قدم اول را برداریم. اگر بخواهم در یک کلمه جواب داده باشم که انگیزه ما چه بود برای شروع مجله اعتبار باید بگویم که تثبیت موقعیت اجتماعی و رشد شرایط اقتصادی بوده ، که البته این هدف اصلی ما بود و استراتژی که ما استفاده کردیم و در این زمینه استفاده خواهیم کرد ارائه مسائل اقصادی است که به هیچ وجه از مسائل اجتماعی جدا نیستند، در یک سطح بالا تر و بهتر و در سطح تحقیق شده تحصیلی – آکادمیک با لاتری می خواهیم این کار را ارائه بدهیم و خوشبختانه بنظر می رسد با وجود فراز و نشیب و مشکلاتی که در سال گذشته داشتیم موفق شدیم که تا حدی به این هدف برسیم و امیدواریم که در سال دوم بتوانیم که کاری بهتری از سال اول ارائه بدهیم.


اعلام موجودیت کانون فرهنگی به آذین

گروهی از علاقمندان به شادروان ، زنده یاد محمود اعتمادزاده ( الف – به آذین ) نویسنده و مترجم صاحب نام ، این هفته با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که کانونی بنام و به یاد او در تورنتو به عنوان پاسخی به نیارهای فرهنگی ، هنری و ادبی جامعه ایرانیان کانادا تشکیل داده اند.

همراه با این بیانیه منشور این کانون فرهنگی هم منتشر شده و همچنین این کانون اعلام کرده که اولین گرد همایی آن غروب روز 21 آوریل در محل کتابخانه نورث یورک در تورنتو برگزار خواهد شد.

ایرانیان کانادا" سیزده " را بدر کردند
روز یکشنبه ای که گذشت ایرانیان شهرهای مختلف کانادا از جمله تورنتو ، مونتریال ، اتاوا و ونکوور در روز 12 فروردین در کنار دریاچه ها ، در مناطق جنگلی و یا پارک ها ی شهری و در دامن طبیعت سیزده را بدر کردند.



بنا بر گزارش های که بدست آمده در ونکوور واقع در استان بریتیش کلمبیا ، ایرانیان با بالا ترین شمارسیزده بدر را در بدر کرده اند.
یکی از برنامه های اصلی سیزده بدر ایرانیان کانادا رقص و پایکوبی با آهنگ های شاد ایرانی و غیر ایرانی بوده است و در بسیاری از شهرها برنامه های سیزده بدر ایرنیان کانادا با سرودهای ملی ایران آغاز شد.





اخبار کانادا را«اینجا» بشنوید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با عرص سلام خدمت کارکنان زمانه تقدیم است
کار های شما قابل قدر است

-- besmillah ، May 26, 2008 در ساعت 06:34 PM