رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ فروردین ۱۳۸۶
مجله‌ی محیط زیست

" ده فرمان" ِ دیوید سوزوکی!

محمد تاج‌دولتی
toronto@radiozamaneh.com

در برنامه‌ی گذشته‌ی مجله‌ی محیط زیست معرفی پروفسور دیوید سوزوکی را آغاز کردیم و وعده دادیم تا دوباره و به ضرورت، به فعالیت‌های او، که یکی از پیشگامان بزرگ حفظ محیط زیست است، اشاره کنیم.
یکی از ویژ‌گی‌های قابل توجه دکتر دیوید سوزوکی این است که مسایل مهم زیست ـ محیطی را به زبانی بسیار ساده و شفاف بیان می‌کند و در همه‌ی زمینه‌های حفظ محیط زیست و زندگی بهتر راه‌حل‌هایی را ارایه می‌کند که برای همه کس و در همه جا قابل اجراست.

دیوید سوزوکی معتقد است رفتارهای روزانه‌ی ما در زمینه‌ی انتخاب غذاهایی که می‌خوریم، وسایل حمل و نقل و استفاده از انرژی، در زندگی آینده‌ی همه‌ی ما تأثیرگذار است. او پیشنهاد می‌کند با پیوستن به برنامه یا شبه قراردادی به نام «چالش طبیعت»، هم محیط زیست را حفظ کنیم و هم کیفیت زندگی را برای خود و نسل‌های آینده بهتر سازیم.

«چالش طبیعت»
برنامه‌ی «چالش طبیعت» ِ دیوید سوزوکی به این شکل است که ده مورد از رفتارهایی را که مربوط به زندگی عادی همه‌ی انسان‌هاست پیشنهاد کرده و خواسته است افراد با مراجعه به سایت اینترنتی بنیاد دیوید سوزوکی، و ثبت نام و مشخصات خود، هم از آخرین اطلاعات مربوط به محیط زیست باخبر شوند و هم به شکلی مجازی متعهد شوند که راه‌حل‌های پیشنهادی سوزوکی را تا حد امکان در زندگی روزانه اجرا کنند.

ده توصیه یا «ده فرمان» دیوید سوزوکی به شرح زیر است:
۱ـ با استفاده از روش‌های مختلف، مصرف انرژی محیط مسکونی خود را ۱۰ درصد کمتر کنید.

۲ـ یک بار در هفته از غذاهای بدون گوشت استفاده کنید.

۳ـ از وسیله‌ی نقلیه‌ای استفاده کنید که سوخت کمتری مصرف می‌کند و آلودگی کمتری تولید می‌کند.

۴ـ موقع خرید وسایل برقی و الکترونیکی زندگی، مدل‌هایی را انتخاب کنید که برق کمتری مصرف می‌کند.

۵ـ استفاده از کودهای شیمیایی را بطور کلی متوقف کنید.

۶ـ پیاده روی کنید. دوچرخه‌سواری کنید. برای رفتن به محل کار از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

۷ـ غذاهای مصرفی خود را از محصولاتی تهیه کنید که در نزدیک‌ترین مناطق به محل زندگی شما تولید شده باشند.

۸ـ تا حد امکان، خانه‌ای را برای زندگی انتخاب کنید که به مسیرهای عادی و اصلی نزدیک باشد.

۹ـ اگر برای رفتن به مسیرهای مشخص و همیشگی، جایگزینی برای اتومبیل شخصی ندارید، تلاش کنید با دوستان و همکاران از یک وسیله‌ی نقلیه‌ی مشترک استفاده کنید.

۱۰ـ و سرانجام، بهترین روش برای حفظ محیط زیست این است که پیوسته اطلاعات مربوط به محیط زیست را دریافت کنید و در صورت لزوم در فعالیت‌های زیست محیطی مشارکت داشته باشید.

باید اشاره کرد که برای هر یک از این ده توصیه، مثال‌هایی ذکر شده که جزییات آنها را در برنامه‌های دیگر (به مناسبت) شرح خواهیم داد.

«ترمز کنید و فرمان را بچرخانید!»
دکتر دیوید سوزوکی علاوه بر این که بیش از ۳۵ سال تهیه‌کننده‌ی برنامه‌های رادیو تلویزیونی مربوط به محیط زیست بوده، در گفت‌وگوهای بی‌شماری هم شرکت کرده است که در همه‌ی آنها نکته‌های قابل توجهی وجود دارد. وی از جمله، در مصاحبه‌ای در باره‌ی وخامت گرمایش آب و هوای کره زمین، و این که چرا کسی توجهی نمی‌کند، گفته است:

«درست مانند این است که همه‌ی ما ساکنان کره زمین، در یک اتوبوس با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت، به طرف یک دیوار بتنی در حرکت هستیم. در این اتوبوس، همه مشغول جر و بحث بر سر جای نشستن خودشان هستند. با توجه به این که مهم نیست که چه کسی رانندگی می‌کند، فقط باید هشدار داد ترمز کنید و فرمان را بچرخانید! اما کسانی که این هشدار را می‌دهند در صندوق عقب این ماشین حبس شده‌اند و کسی صدای آنها را نمی‌شنود».

تنوع فعالیت‌های پروفسور دیوید سوزوکی آن‌قدر زیاد و جذاب است که برخی از هنرمندان مشهور، مانند مایکل جکسون و دیگران، را هم علاقه‌مند کرده تا محیط زیست و مسایل مربوط به آن را سوژه‌ی کارهای خود قرار دهند. مثل آهنگ «آواز زمین» با صدای مایکل جکسون، یا این «Earth Song">ویدیو کلیپ» که خود دیوید سوزوکی هم با گروه می خواند.

این گزارش را از «اینجا» بشنوید.

Share/Save/Bookmark