تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
با رادیو زمانه همراه باشید

سی سال حقوق بشر در ایران در بوته نقد و بررسی

این عنوان روشنی از مجموعه برنامه‌های رادیو زمانه در مورد حقوق بشر است: بررسی سی سال حقوق بشر در ایران.

اینک سه دهه از وقوع انقلاب در ایران می‌گذرد. در بهمن‌ماه سال پنجاه‌و‌هفت (هفتاد‌ونه میلادی) مردم با هدف تغییر رویه در نحوه حکومت به خیابان‌ها ریختند و با ابن باور بر علیه پادشاه وقت ایران محمد‌رضا پهلوی شعار دادند که رفتار حکومت تامین کننده حقوق آن‌ها به لحاظ اجتماعی و فردی نیست و در همین راستا خواستار سرنگونی حکومت پادشاهی در ایران شدند.

عمده شعار‌ها در سال پنجاه و هفت؛ استقلال، آزادی و جمهوری بود که این شعار‌ها نشانه‌هایی از دموکراسی خواهی و آزادی‌طلبی ایرانیان بود. اما به نظر می‌رسد این روند در طول سال‌های بعد از انقلاب در ایران دست خوش تغییرات شد.

بررسی این تغییرات از نگاه کارشناسان و فعالان حقوق بشر، اینک در برنامه سی سال حقوق بشر در ایران، هدف رادیو زمانه است. آیا خواسته‌های شعار دهندگان تامین شده است؟ و آن‌هایی که حکومت پادشاهی پهلوی را ناقض آزادی‌های فردی و اجتماعی می‌دانستند به ایده‌آل هایشان رسیده‌اند؟

زمانه در سی‌امین سال وقوع این انقلاب، در برنامه های متعددی به این موضوع خواهد پرداخت. در این برنامه ها مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر و موارد انطباق و یا عدم انطباق آن با قوانین جاری و یا فرایند‌های اجتماعی در ایران بعد از انقلاب، از دید کارشناسان و نیز از زاویه تجربه شخصی شهروندان ایرانی به بررسی کشیده خواهد شد.

در این برنامه‌ها که با همکاری بیش از یک‌صد فعال مدنی، روزنامه نگار و حقوق‌دان تهیه خواهد شد، مواردی از نقض حقوق زنان، اقلیت‌های دینی، اقوام ایرانی، دگراندیشان و مشکلات بوجود آمده در خصوص عدم انطباق قوانین جاری کشور با آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این برنامه‌ها که از سی و یکم ژانویه و پیش از برنامه‌های روزانه رادیو پخش خواهد شد، از طریق ماهواره هات‌برد و اینترنت قابل شنیدن است.

اما برای آن که مخاطبان بتوانند بیشتر به این برنامه‌ها دسترسی داشته باشند، این مجموعه برنامه به صورت بخش‌های تفکیک شده بر روی وب‌سایت نیز قرار خواهد گرفت.

نکته مهم‌تر در این برنامه‌ها آن است که مجموعه بررسی سی سال حقوق بشر در ایران بصورتی دو سویه و با همراهی مخاطبان برنامه، ادامه خواهد یافت. با این سوال که: آیا شما خود شاهد نقض حقوق انسانی و شهروندی در ایران بوده‌اید؟ و شما کسانی را می‌شناسید که در این زمینه تجربه‌ای داشته باشند؟

در تارنمای این برنامه جایی برای ارایه نظرات خوانندگان گنجانده شده است. آن‌ها نیز به تهیه کنندگان برنامه خواهند گفت بر روی چه مواردی باید تاکید بیشتر کرد و یا چه موارد ناشناخته از نقض حقوق بشر وجود دارد که باید به آن ها نیز پرداخت.

با رادیو زمانه در این مجموعه همراه باشید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من حقوق بشر در ايران معني نمي دهد وبايد اسم انرا گذاشت حقوق پايمال شدگان

-- بدون نام ، May 5, 2009

فیلم ها وعکس هایی از200تن از مسولین شورای عمومی ال یاسین درمرقد امام خمینی
ایرانیان رادرآزادی عقیده یاری کنید.
http://yaasin-times.blogfa.com/
http://www.ayahra.org/

-- سوده ، Jun 16, 2009

هرکس که معتقداست شاهنشاه ایران ستمکاربوده بایدبرای
اثبات گفته اش سندیامدرکی ارائه کندکسانیکه باشاه ایران بمخالفت برخاستندنمیخواستندایران درخاورمیانه ابرقدرت با
شدچه کسانی اینکحومت ضدایرانی رابرپاکردندهمانهاکه با
دشمنان مادست بیکی کردندبرای ویرانۀ امروز،اگرماچشم
بصیرت داشته باشیم ازوارث وحافظ ایران حمایت میکنیم.

-- ایراندخت آریا ، Aug 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)