رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۸۶

کلینیکی رایگان برای کمک به بیماران ایدز

دکتر کامیار علایی می گوید وقتی 9 ساله بوده است عمویش که مشروب قاچاقی مصرف می کرد یک شب پس از مصرف مشروب، به دلیل استرس ناشی از بمباران های جنگ ایران و عراق دچار درد قلب شد اما از رفتن به بیمارستان خودداری کرد چون نگران بود که مشروب خوردن او لو برود و دچار دردسر شود. او دو روز بعد درگذشت.

از آن زمان کامیار تصمیم گرفت پزشک شود. اما نه یک پزشک معمولی بلکه پزشکی که بتواند به مردمی کمک کند که از بیماریهایی رنج می برند که به نوعی با تابوهای اجتماعی ایران پیوند دارد. حال دکتر علایی قصد دارد به بیمارانی کمک کند که به ایدز دچار اند.

اوایل برای ایرانیان دشوار بود که بپذیرند ایدر در کشور آنها هم وجود دارد اما این یک واقعیت تاسف آور است که ایدز یک بیماری جهانی است.

در سال 1987 روشن شد که این بیماری تنها از راه انتقال خون سرایت می کند. ایران جمعیت بزرگی از معتادان نزدیک به 3 میلیون نفر دارد که گروههایی از آنها با تزریق مواد مخدر سر می کنند. این از راههای مهم گسترش ایدز است. در عین حال، روابط جنسی خارج از ازدواج نیز راه دیگری برای مبتلا شدن است. بر اساس آمار حدود 14 هزار نفر در ایران به عنوان بیماران اچ آی وی ثبت شده اند. اما دکتر علایی تخمین می زند که شمار بیماران احتمالا چیزی نزدیک یه 70 هزار نفر است. بسیاری از آنها از ترس یا شرم به دنبال کمک پزشکی نمی روند.

دکتر علایی تلاش می کند این مشکل را حل کند. او در کلینیک خود که به روی عموم باز است با بودجه 5 ساله ای بالغ بر 45 میلیون دلار از طرف دولت می خواهد خدمات رایگان در اختیار این بیماران بگذارد.