تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«سانسور ایدئولوژیک زنان در کتاب‌های درسی ایران»

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

گروهی پنج نفره از دانشجویان ایرانی در آمریکا زیر نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کانادا،نیو‌یورک، مریلند و پاریس طرح بررسی کتاب‌های درسی ایران را انجام دادند.

در این تحقیق، ۱۰۰ کتاب درسی از سال اول دبستان تا آخرین سال دبیرستان بررسی شده است. یازده‌ هزار صفحه کتاب درسی و سه هزار و صد تصویر در این کتاب‌ها تحلیل شده است.

Download it Here!

در این پروژه که هفت ماه طول کشید، تبعیض و عدم تحمل در کتاب‌های درسی ایران با روش‌های تحلیلی کیفی و کمی ـ آماری در سال‌ تحصیلی ۸۵ ـ۸۶ بررسی شد.

در این تحقیق پدیده‌ی تبعیض، عدم تحمل در سه زمینه بین زن و مرد، اقلیت‌های مذهبی و قومی و نوع برخورد با کشورهای همسایه‌ی ایران مورد تحلیل قرار گرفت.

دکتر سعید پیوندی، استاد دانشگاه پاریس هشت، پژوهشگر و کارشناس مسایل آموزشی ایران که یکی از اعضای هیأت‌ علمی بوده و تحقیق زیر نظر وی و همکارانش انجام شده است، در مورد وضعیت آموزش دختران در ایران می‌گوید:

«اگر چند خبری را که در پنج، شش ماه اخیر در مورد محدودیت‌های جدید برای دختران مطرح شد، در کنار چیزهایی بگذاریم که قبلاً در نظام آموزشی ایران وجود داشته‌، فکر می‌کنم هر کس می‌تواند به این نتیجه برسد که در ایران به جای این‌که شاهد اقداماتی برای بهبود وضعیت آموزشی دختران باشیم، نسبت به کشورهای دیگر دنیا در جهت عکس حرکت می‌کنیم.»

ایشان ادامه می‌دهد: «همه‌ی میثاق‌های مهم بین‌المللی در زمینه‌ی آموزش و حقوق بشر و جوانان به مسأله‌ی برابری زن و مرد در آموزش از دوره‌ی ابتدایی تا پایان دوره‌‌ی آموزش عالی تاکیدی ویژه دارند. ولی در ایران شاهد هستیم که راه برعکس طی می‌‌شود و افکار جدیدی در جهت تشدید تبعیض‌های موجود مطرح می‌شود.»

آقای پیوندی معتقد است بررسی‌ها و پژوهش‌هایی که در ۲۵ سال اخیر روی نظام آموزشی ایران انجام شده، روی یک نکته با هم توافق دارند که برنامه‌ی درسی که به دانش‌آموزان ارایه می‌شود، سمت‌گیری روشن مذهبی و ایدئولوژیک دارد:

«در جامعه‌ای هستیم که دختران باید با تلاش بسیار زیادی، تبعیض‌های موجود را دور بزنند که بتوانند به این درجه از پیشرفت برسند که الان رسیده‌اند. متأسفانه به جای این‌که تشویق بشوند و مورد حمایت قرار بگیرند، از آنجایی که حکومت با این حرکت و حضور زنان در جامعه مخالف است در صدد به وجود آوردن چالش‌های جدید و سدهای جدید برای آموزش دختران است.»

آقای پیوند معتقد است: «با وجود تغییرات ایدئولوژیکی، اسلامی در سال‌های بعد از انقلاب، محمود احمدی‌نژاد، رییس ‌جمهور ایران هنوز هم نظام آموزشی ایران را تحت تأثیر افکار سکولار می‌داند و خواهان انقلاب فرهنگی جدیدی است و از سویی دیگ وزیر ‌آموزش ‌و پرورش از ضرورت جدا کردن کتاب‌های درسی برای دختران و پسران می‌گوید.»

هدف اصلی طرح بررسی کتاب‌های درسی ایران، پژوهش در زمینه‌ی اشکال مختلف تبعیض و عدم تحمل دگراندیشان در برنامه‌ درسی رسمی ایران بوده است. وظیفه‌ دیگر این پروژه، مشخص کردن مصداق‌ها و چند و چون تبعیض‌ها و گروه‌های اجتماعی که قربانی آن‌ها می‌شوند، است. بر اساس این تحقیق مشخص شده است که تئوری جنسیتی و نگاه به زنان از ابتدای سال تحصیلی به نوعی به گوشه‌نشینی زنان می‌انجامد. آیا ترسی از استقلال زنان از سوی حکومت ایران وجود دارد؟


دکتر سعید پیوندی، استاد دانشگاه پاریس‌ هشت

استاد دانشگاه پاریس هشت در این مورد می‌گوید: «اتفاقاتی که در جامعه‌ ایران در ۱۵ـ ۱۶ سال پیش افتاده، برای خیلی از مسوولین کنونی به خصوص دولت فعلی تا حدود زیادی غیر‌منتظره بوده است. ما یک آموزش کاملاً سنتی را به دختران ارایه می‌دهیم و همان‌طور که از محتوای کتاب‌های درسی می‌توان برداشت کرد، به طور دایم به دختران می‌گوییم نقش اصلی‌شان در خانه‌، نقش مادری‌ و نقش همسری‌ است.»

پیوندی معتقد است: «زنان در کتاب‌های درسی بیش از آن‌که یک انسان کامل اجتماعی باشند، زن، مادر، دختر، همسر یا خواهر این یا آن مرد هستند. اما نتیجه‌ این در مدارس ایران آن چیزی نبوده که آنان انتظارش را داشتند. گزارش تبعیض یا عدم تحمل در کتاب‌های درسی، پنج بخش دارد.»

این گزارش شامل پنج بخش است؛ بخش اول به ابعاد مذهبی و دامنه‌ی مطالب دینی در دورس مختلف می‌پردازد‌. در بخش دوم به موضوع نابرابری‌های مختلف بین زن و مرد در متن‌ها و تصاویر کتاب‌های درسی پرداخته می‌شود. بخش سوم، به نوع برخورد و نگاه به اقلیت‌های مختلف ساکن ایران مربوط می‌شود.
در بخش چهارم، نوع برخورد با کشورهای همسایه و منطقه بررسی می‌‌شود. در بخش پنجم، چگونگی طرح حکومت اسلامی برای دانش‌آموزان و جایگاه ارزش‌های اساسی ایدئولوژیک مثل شهادت، ایثار یا جهاد در کتاب‌های درسی ایران را نقد یا تحلیل می‌کند.

دکتر پیوندی درباره‌ی طرح‌های جدید حکومت و دولت ایران برای جلوگیری از استقلال و رشد زنان ایران می‌گوید: «دختران علی‌رغم این تصویر به قهقرا رفته‌ کم‌ و بیش منفی که در کتاب‌های درسی وجود دارد، و تصویر سنتی که از زن ارایه می‌شود، کاملاً دنیای امروز را زندگی می‌کنند و این را به جامعه‌ی ایران تحمیل کردند. اگر همه‌ی نشانه‌های جامعه‌شناسی و جمعیت‌شناسانه‌ی ایران را در ۱۵ سال پیش ورود بکنیم می‌بینیم که جامعه‌ی زنان ایران به این سمت حرکت کرده است.»

دکتر پیوندی ادامه می‌دهد: «به افزایش جمعیت نگاه کنید‌، در واقع در دوره‌‌ای که تشویق می‌شود زن باید بچه داشته باشد، مادر خوب و همسر خوبی باشد،‌ با شدید‌ترین کاهش جمعیت در تاریخ ایران مواجه بودیم. از جمعیت سه درصدی به یک و چهار رسیدیم.»

استاد دانشگاه پاریس هشت در ادامه می‌گوید: «حدود ۱۵ سال پیش در سال، چیزی حدود دو و نیم میلیون بچه در ایران متولد می‌شد، الان حدود یک میلیون و صد هزار بچه متولد می‌شود، تقریباً جمعیت ایران حدود دو برابر شده است. با تحولی که اتفاق افتاده، دیگر زن نقش مادری و همسری را مهم‌ترین نقش اجتماعی خودش در عمل نمی‌داند، می‌خواهد از طریق تحصیل، حضور در بازار کار یا فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی وارد جامعه شود.»

او در ادامه‌ سخنانش می‌گوید: «به تعداد رمان‌نویسان زن‌، شاعر زن، نقاش زن و فیلمساز زن نگاه کنید که گاهی تعدادشان در خیلی از زمینه‌ها از مردان بیشتر است. با این‌که زمینه‌ی کار برای آنان خیلی خیلی از مردان دشوارتر است. با توجه به همه‌ی این محدودیت‌ها‌، در همه‌ی زمینه‌ها شاهد رشد جامعه‌ی زنان ایران بودیم. به خصوص در بخش تولید فرهنگ، علم و مشارکت علمی و این آن چیزی است که این‌ها منتظرش نبودند.»

دکتر پیوندی می‌افزاید: «از هر سه پزشکی که در دانشگاه تربیت می‌شود، دو نفر زن است. از سه فارغ‌التحصیل رشته‌های علمی، دو نفر دخترند، از چهار فارغ‌التحصیل رشته‌های هنر، سه نفر دخترند. این‌ها به خصوص برای این بخش از حاکمیت، نه مطلوب بوده و نه منتظرش بودند. برای همین، در پی این است که به نوعی جلوی این تحول را بگیرد که طرح سهمیه‌ی جنسیتی یکی از آن‌ها بوده است.»

استاد دانشگاه پاریس معتقد است: «طرح بومی‌سازی پذیرش که به معنای جلوگیری از جابجا شدن جغرافیای دختران در سطح ایران است، یکی دیگر از آن‌ها است. این‌که کتاب‌های درسی را دخترانه، پسرانه کنند از همه ارتجاعی‌تر است و بالاخره آخرین طرحی که فعلاً فقط حرفش را زده‌اند، اما معلوم نیست بخواهند اجرا کنند ـ به نظر من خواسته‌اند امتحان کنند تا ببینند واکنشش چیست ـ حتا دوره‌های تحصیلی را زنانه ـ مردانه بکنند. با این بهانه که دختران باهوش‌تر از پسران هستند می‌خواهند دوره‌ی تحصیلی دختران را کوتاه کنند‌. به این ترتیب که در عمل آن‌ها زودتر وارد خانواده شوند، زودتر مادر و زودتر بچه‌دار شوند.»

استاد دانشگاه پاریس‌ هشت درباره‌ی برنامه‌ریزی تبعیض‌آمیز و مشخص دولت نهم برای گوشه‌گیر کردن زنان با توجه به شعارهای تبلیغاتی رییس‌ جمهور ایران در زمان نامزدی ریاست‌جمهوری می‌گوید:

«تبعیض‌های جدید یا برخوردهای جدید با تجاوزهای جدید به حقوق زنان یا محدود کردن بیشتر زنان می‌توانست چه شکلی به خودش بگیرد‌. همه منتظر بودیم ببینیم بالاخره با این حرف‌ها این دولت به کجا خواهد رفت. وقتی در مورد حجاب از آقای احمدی‌نژاد سوال کردند، واکنش خیلی تندی نشان داد و گفت چرا این مسأله آن‌قدر مهم است که ما باید مطرح بکنیم؟ اصلاً به زنان چکار داریم. کشور ما مسایل خیلی مهم‌تری دارد.»

او ادامه می‌دهد: « رئیس جمهور به نوعی می‌خواست بگوید نمی‌خواهد سخت‌گیری بکند. آن موقع تبلیغات انتخاباتی بود، ولی بعد از آن دیدیم که چه اتفاقاتی افتاد‌. در زمینه‌های دیگر باید منتظر ماند و دید واکنش این‌ها به طور مشخص چیست. به طور مشخص طرح‌هایی که دنبالش هستند، یعنی هر چهار طرحی که از آن صحبت شده، طرح‌هایی هستند که جامعه‌ی ایران را رو به قهقرا می‌برند و تبعیض‌آمیز هستند.»


دکتر پیوندی معتقد است: « تحقیقی که در مورد همه‌ کتاب‌های درسی انجام دادیم و به انگلیسی و فارسی چاپ شده‌، به طور کامل نشان می‌دهد کتاب‌های درسی ایران یکی از تبعیض‌آمیزترین کتاب‌های درسی در تمام دنیا در مورد زن است‌. شاید در دنیا فقط عربستان و یمن از ایران بدتر باشند.»

در این تحقیق با توجه به بررسی تصویر زن در کتاب‌های درسی اشاره شده که در نگاه کتاب‌های درسی، زن و مرد بیشتر به صورت دو فرد اجتماعی متفاوت مطرح می‌شوند که مکمل همدیگر هستند. نقش‌های آن‌ها ویژه و جنسیتی است.

این استاد ایرانی دانشگاه پاریس هشت می‌گوید: «دوره‌ی تحصیلی برای دختران کوتاه‌تر شود به این معناست که عملاً در آینده دختران را از این‌که بتوانند رقابت برابر با پسران داشته باشند، بازداریم. همین الان هم که کلی از رشته‌های دانشگاهی برای دختران آزاد نیست‌، دختران بیشتر از پسران قبول می‌شوند. در این تحقیق از وجود یک ایدئولوژی جنسیتی صحبت کردم. در ایدئولوژی جنسیتی، در حقیقت زن و مرد انسان‌های برابر نیستند. یعنی شهروندان برابر جامعه نیستند.»

این استاد در ادامه، می‌افزاید: «زن حالت مکمل مرد را دارد. یعنی کارهایی را که یک مرد نمی‌تواند بکند، زن باید انجام دهد. در مثال‌هایی که در کتاب‌های درسی آورده می‌شود، زن همه جا حتا در خانه، آن نقش‌هایی را بازی می‌کند که در تقسیم کار داخلی خانه، کارهای خیلی معمولی است. مثل جابجا کردن اثاث خانه، رنگ زدن خانه، انجام خرید. به نقش زن آنجایی اشاره می‌شود که مرد نباید آن کار را بکند یا نمی‌تواند آن کار را بکند یا بهتر است که نکند.»

دکتر پیوندی معتقد است: «لغاتی مثل سرپرست خانواده، مسوول خانواده، رییس‌خانواده و نان‌آور خانواده به طور عمده درباره‌ی مرد به کار می‌رود. از این جنبه می‌توان گفت که یکی از بنیادهای این ایدئولوژی جنسیتی، همین قایل بودن نقش مکمل و نابرابر برای زن است. زن، موجودی است که تفاوت می‌کند، بنابراین به خاطر تفاوتش باید نقش‌های اجتماعی و خانوادگی متفاوتی را به عهده بگیرد‌. به نظر من، این یکی از نکات شروع کننده‌ی این ایدئولوژی جنسیتی بود که بدون هیچ پرده‌پوشی آشکار بود و توضیح می‌دهد زن و مرد نابرابر هستند.»

استاد دانشگاه پاریس هشت می‌گوید: «به خاطر همین نابرابر بودن‌، نقش‌های اجتماعی‌ متفاوتی دارند. روندهای جامعه‌پذیری‌شان فرق می‌کند، در واقع نوع انتظاراتی که از آنان دارند، و نوع زندگی‌شان فرق می‌کند. جامعه‌ای را تصویر می‌کنند که دو نیمه دارد، یک نیمه‌ی فرودست و نیمه‌‌ای که در جامعه، همه‌ی مسایل اصلی را به عهده دارد و تولید اصلی علم و فرهنگ با اوست و آن جامعه‌ی مردان ایران است. تاریخ این‌گونه نوشته شده است‌. کتاب فارسی هم این‌گونه نوشته شده است.»

این گزارش که توسط یک گروه پژوهشی در واشنگتن تهیه شده، راهی برای گفتمان ایدئولوژیک مذهبی دوران ما در حوزه‌ی آموزش و تضادهای مهم آن با مبانی حقوق بشر و دموکراسی است.

پیوندی صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «اتفاقی نیست که هیچ تصویر زنی جز، پروین اعتصامی از زن‌های شناخته شده در کتاب‌های درسی نیست. برای این‌که دختران ما برای فردای خودشان الگو نداشته باشند. زنان بی‌نام و نشانی باشند که در درس‌ها به آن‌ها اشاره می‌شود که حتا اسم ندارند، مثلاً فقط به آن‌ها گفته می‌شود مادر امام‌ خمینی خیلی فداکاری کرد که ایشان را بزرگ بکند. یا مادر آقای رجایی که کارگری کرد تا او را بزرگ کند. این زنان یا مادران حتی اسم هم ندارند.»

دکتر پیوندی در پایان سخنانش می‌گوید: « برای این‌که زن‌های کتاب‌های درسی ما، انسان‌های ناشناسی هستند که در همان نقش محدود و فرودستانه‌ خودشان باقی می‌مانند. این نگاه تحقیرآمیز و شهروند ثانوی به زن‌هاست که مجموعه‌ی این ایدئولوژی را تشکیل می‌دهد. آقایان مسوولین حکومتی هر چه دلشان می‌خواهد، می‌توانند بگویند که زنان، تاج سر ما هستند یا ما چه داریم علیه زنان بگوییم. ولی آنچه در عمل انجام می‌شود، همه‌ی آن چیزهایی است که علیه زنان است. تصویر به قهقرا رفته‌ی زن است که با زن جامعه‌ی امروزی بسیار متفاوت است. دختران ایران در زندگی هر روزشان با این فرهنگ و هنجارهایی که می‌خواهد به آنان تحمیل شود، برخورد می‌کنند.»

Share/Save/Bookmark

فایل پی‌دی‌اف گزارش
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

والا دختران عزیز هنر کرده اند در کنکور 60٪ جایگاه ها را پر کرده اند! اصلا هوش برتری نداشته اند و آن چه ما دیدیم بسیاری شان از پسرها تنبل تر و کندذهن تر بوده اند.
شما به یک پسر بگویید سال ها خبری از سربازی نیست بنشین خانه و برای کنکور بخوان بعد سه سال قبول نمی شود؟ نیست پسر بیچاره چه رفت دانشگاه و چه نرفت قطعا بعد سربازی باید کار درست تو این بیکاری پیدا کند و اگر به فریبی به دختری دل بست و از روی نادانی و عشق مهریه ی کلانی امضا کرد و حق طلاق به دختر داد (!) و دختر چه به دلیل اقتصادی و چه به هر دلیل دیگه قصد طلاق کزد و مهریه به اجرا گذاشت و پسر چند سال به زندان افتاد این تبعیضی است برای آن دختر و تقصیرها همه از پسر؟ یکی برای من توضیح دهد تبعیض جنسیتی برای کی هست؟ دختر که خرجش با پدر است یا با شوهر و کم تر برای خرج خانه کمکی می کند چه دغدغه ای دارد جز این که راه پسرها را سد کند و فقط دم از تبعیض جنسیتی بزند؟

-- تبعیض جنسیت براستی بر چه گروهی اعمال می شود؟ ، Dec 11, 2008

از خوانندگان خواهش می کنم که فایل«پی دی اف»کتاب را که در بالا وجود دارد از طریق ایمیل به دست دوستان خود در ایران و سایر نقاط دنیا برسانند!

-- Saied ، Dec 11, 2008

کی گفته زنان خرج خونه رو نمی دن؟ من هم خودم بیشتر از نصف خرج خونه رو می دم، هم مادرم بیش از نصف را می دهد و هم مادربزرگم که شوهرش فوت کرده بود تمام خرج رو می ده( نه پدرش).
به جای اینکه زن ها رو تشویق به کار بکنید، می گید که زن ها بشینن خونه و کار نکنن و در نتیجه درس هم نخونن؟ جل الخالق...

-- sara ، Dec 12, 2008

به حرف ایرانیان خارج نشین کسی نه اهمیتی
دهد و نه باورکند زیرا همگی در خدمت سرویسهای جاسوسی غربند. نفرتشان باد

-- بدون نام ، Dec 12, 2008

در كتاب ها و بر روي متون حقوقي، شايد سوگيري عليه زنان وجود داشته باشد اما در عمل ما به طور قطع شاهد سوگيري عليه مردان مي باشيم! سربازي، جنگ، كارهاي سختي مثل حفاظت از مرزها، مسئوليت منزل شامل تهيه مسكن، هزينه زندگي و...! البته انصاف هم مي تواند جزو حقوق بشر تلقي شود و در خانم ها و آقايان ترويج گردد.

-- amir ، Dec 12, 2008

رادیو زمانه عزیز

لینکت خراب است. کتاب را نمی شود آورد پیغام خطا می دهد.
...
زمانه: لینک درست است شاید شما باید آکروبات ریدر نصب کنید.

-- از وراث مالک دوزخ ، Dec 12, 2008

البته یک نکته مهم اینه که بسیاری از دخترای ایرانی حتی با وجود تحصیلات بالا باز همان فرهنگ سنتی رو دارند و مدرکشون فقط برای پز و کلاسه و عموما به مسایلی مثل استقلال و برابری ... کاری ندارن فقط دنیال شوهر پولدارن در ضمن چند درصد زنان ایرانی حتی با برابری در حقوق خوانواده و مثل ارث حضانت طلاق و... راضی هستند که دست از مهریه های کلان خود بردارند؟ بر عکس نظریه فوق، به نظر من بجز زنان فقیر، زنان طبقه متوسط از وضع خود بسیار هم راضی هستند و اعتراض آنها هم برای این است که علاوه بر امتیازاتی که دارند امتیازات دیگری هم به دست بیاورند و حاضر به الزامات و مسولیت های برابری نیستند.

-- علی ، Dec 12, 2008

متشکرم خانم اسدی عزیز به خاطر برنامه ی دقیق و خوبی که تهیه کردید. این حقیقتی است که پدیده ی تبعیض بین زن و مرد از همان سال های آغازین زندگی چه در خانواده و چه در مدارس شکل می گیرد و نهادینه می شود.

-- خواننده ، Dec 12, 2008

لینک مورد نظر فیلتر است اگر لطف کنید خودتان از طریق سایت رادیو زمانه آن را روی وب بگذارید. با فیلتر شکن هم خطا می دهد.

-- علی ، Dec 12, 2008

علت اصلی کاهش قبولی پسران در کنکور به دلیل کاهش بهره هوشی پسران نیست بلکه بدلیل اینکه شرایط به سمتی رفته است که هیچ تضمینی وجود ندارد که پس از فارغ التحصیل شدن بتواند شغل مناسبی پیدا کند و این براحتی در اقوام و آشنایان قابل مشاهده است و نمی توان آنرا کتمان کرد چه بسیار فارغ التحصیلان در رشته های خوب که هم اکنون بیکار بوده یا بکارهایی بادرآمد ناچیز مشغولند ولی برای خانمها شاید گرفتن صرف مدرک بسیار مهم تر از اشتغال بعد از آن و همچنین دور شدن حتی موقتی از کنترلهای شدید خانوادگی است لذا طبیعی است که رفتن به دانشگاه آنهم رشته هایی که بازار کار مناسبی ندارند خیلی عقلانی نیست و راهکار آن هم نه در تبعیض جنسیتی بلکه در ایجاد دورنمای خوب برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است لذا در حال حاضر رفتن به سربازی و سپس دست و پا کردن یک کار و کسب در آمد سریعتر خیلی بهتر از اتلاف عمر در کلاسهای دانشگاه آنهم با آین کیفیت و سپس شنیدن انواع سرکوفت از خانواده واطرافیان می باشد در حالیکه اگر دانشگاه نرفته باشی هر کاری را بدون احساس سرخوردگی می پذیری و کسی هم توقع اضافی ندارد.

-- حامد رضایی ، Dec 12, 2008

علت قبولی بیشتر دختران در کنکور این است که دانشگاه از معدود راه های فرار دختران از محدودیت های خانه است، بنابراین تلاش بیشتری می کنند تا در کنکور قبول شوند. واقعا متاسفم از حرفهای چرند بعضی از آقایون، که تنبلی خودشون را گردن بقیه می اندازند.

-- حمید ، Dec 12, 2008

در ایران شرایط برای هیچکس مهیا نیست.چه دختر چه پسر.تبعیض جنسیتی هم وجود دارد اما تاحدی نسبت به کشورهای عربی کمتر است که آن هم صرفا به علت پیشینه و فرهنگ خود ایرانیهاست.در ضمن برای پسران خانواده هایی با سطح درآمد پایین و متوسط که امیدی به پشتیبانی شدن از طرف پدر یا مادر متمولی ندارند هم تنها راه فرار از بیکاری و بیگاری، سربازی ادامه تحصیل است.

-- داود ، Dec 12, 2008

سوال من از اقای علی : طبق کدام امار ادعا می کنید مدرک بسیاری از زنان تحصیل کرده برای پز و کلاسه!! ضمنا همه فرهنگ سنتی رو هم زیر سوال نبرید.فرهنگ سنتی هم چیزهای خوب داره هم بد. بیچاره زنانی که فردی با این ادعا مدافعشونه و بیچاره زنی که با شما زندگی می کنه

-- ثریا ، Dec 13, 2008

به نوشته اقای علی اشاره دارم> انجا که بحث از کسب امتیاز در جمله پایانی می کند و انجا که انگار از یک معامله پایاپای در گذشتن از مهریه و منت نهادن بر زنان که اری شما را در حضانت و.... شریک می کنیم!! ایشان باید در کار معاملاتی یا کسب و تجارتی باشد که از بازی و امتیاز و ملکیت و شراکت در این باره حرف میزند. ان کسی که برای تشکیل خانواده با شما سرمایه زندگی اش را شریک میشود باید مراقب باشد که اوضاع بورس و بازار بدجوری ناکوک است! به دل نگیرید علی اقا! شما که روشنفکرید ارامتر که شدید به نوع نگاهتان فکر کنید!

-- شباب ، Dec 13, 2008

من با خود مقدمه و موخره این تحقیق مشکل دارم. دکتر پیوندی با بررسی چندین هزار صفحه کتاب درسی دبستان تا دبیرستان ایران و اندازه گیری جهتگیری مذهبی و جنسی اونها شروع میکنند. خب منطق (مال من حداقل!) حکم میکنه که نشون بدم که این مساله باعث شده مثلا زنان بعد از دیپلم به جای دانشگاه بشینند در منزل به کار خانه مشغول بشوند. آقای دکتر و تیم چند نفرشون بعد با آماری که همه ازش خبر دارند مواجه میشن که با نتیجه ای که میشد گرفت مطابقت نداره؛ یعنی برعکس حضور زنان خیلی هم پر رنگ تر شده. تا جایی که بحث تحقیق علمی به معنی واقعی کلمه مطرح باشه باید علت این تضاد رو دید چیه. شاید دلیلش اینه که در عمل سیستم پیام دیگه ای منتقل میکنه: مثلا معلمهای دبستان پسرها هم اکثرا زن هستند که با "نقش زنان کتابها" در تضاده. به هر حال آنچه که مسلمه اینه که این مطلب در نتیجه گیری مشکل داره، یعنی حرفی رو تکرار میکنه که به ذائقه رسانه خوش میاد نه چیزی که سر و تهش به هم بخوره
........
زمانه: هدف اصلی طرح بررسی کتاب‌های درسی ایران، پژوهش در زمینه‌ اشکال مختلف تبعیض و عدم تحمل دگراندیشان در برنامه‌ درسی رسمی ایران بوده. دوره آموزش عالی در این تحقیق گنجانده نشده. موضوع تبعیض در کتاب هاست نه در زمینه جنس معلم و دانش آموز و حضور زنان در جامعه.

-- پژمان ، Dec 13, 2008

ببينيد آقاي دكتر من به تحقيق شما احترام مي گذارم ولي چرا وقت خود را 9 ماه اينگونه صرف كرديد فكر نمي كنيد شما را 7 ماه از كار مهم تري باز داشته اند ؟ شايد در ايران مي توانستيد اين 7 ماه را در ايراندر باره ارتقاع اين موضوع به روش عرف صرف مي كرديد؟

-- علي ، Dec 14, 2008

با احترام و ايده به دست اندركاران اين مطلب، به نظر من انچه در عمل ما دختران و زنان به حاكميت تحميل كرديم و پله هاي ترقي را البته در كنار زندگي خانوادگي همچون مردان طي كرديم گواهي است بر اينكه هر چه به خوردمان دادند را نخورديم و راه را از چاه تشخيص داديم و يادمون نره كه وقتي قانون را مردها مي نويسند و حتي كتابهاي درسي را ، انتظاري بيش از اين نيست(بدون تحقيق هم اين مطلب بارز بود)

-- مريم ، Dec 15, 2008

میزان ورود دختران به دانشگاه را گفتید، یکی آمار مقایسه ای فارغ التحصیلان دختر و پسر و آمار شاغلین تحصیل کرده را بفرماید.
خانم هایی که اعتراض دارند بفرمایند که چند درصد دختران تحصیل کرده، از مدرکشان استفاده کاربردی کرده اند!

-- بدون نام ، Dec 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)