رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ شهریور ۱۳۸۷
گزارش روز چهارم جشنواره فیلم ونیز

جشنواره ونیز، تقدیم به یوسف شاهین‬

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

شصت و پنجمین جشنواره‌ی فیلم ونیز، به یوسف شاهین تقدیم شده است. فیلم‌ساز فقید مصری که ماه گذشته درگذشت. فیلم «قاهره؛ ایستگاه مرکزی» این فیلم‌ساز امروز در جشنواره نمایش داده شد.

از ۲۱ فیلم در بخش مسابقه‌ی شصت و پنجمین فستیوال فیلم ونیز تا روز چهارم‌، هشت فیلم نمایش داده شده است.

«جریشو» (Jerichow)، ساخته‌ی کریستین پتزولد، فیلم‌ساز آلمانی، «آشیل و لاک‌پشت» ساخته‌ی فیلم‌ساز ژاپنی، تاکشی کیتانو، «اینجو، دیو در سایه» فیلمی از باربه شرودر، «دشت سوزان» اولین فیلم گی‌لرمو آریاگا و «پلاستیک سیتی» ساخته‌ی یو‌لیک وای، همین‌طور «یک روز عالی» ساخته‌ی فرزان اوزپتک و «یکی دیگر» ساخته‌ی پاتریک ماریو برنار و پی‌یر تریویدیک، فیلم‌سازان فرانسوی و فیلم انیمیشن ژاپنی «پونیو؛ روی صخره،کنار دریا» ساخته‌ی انیماتوریست معروف ژاپنی هایائو میازاکی، در بخش مسابقه تا امروز نمایش داده شده‌اند.


برناردو برتولوچی، کارگردان ایتالیایی (عکس: زمانه)

«اینجو؛ دیو در سایه» (Inju, la Bete dans l Ombre)‌‌، داستان آلکس پی‌یارد، نویسنده‌ی فرانسوی معروف داستان‌های جنایی است که برای معرفی کتابش به ژاپن دعوت می‌شود.

او با یک گیشای ژاپنی آشنا می‌شود که داستان زندگی خودش را برای او تعریف می‌کند. این‌که معشوق سابقش که یک نویسنده معروف ژاپنی به نام اینجو است، قصد کشتن او را دارد.

نویسنده فرانسوی برای کمک به او وارد عمل می‌شود تا این‌که پایه‌های داستانی و جنایی این داستان شکل می‌گیرد. اما این فیلم از دقیقه‌ی ۴۰ رو به مرحله‌ای می‌رود که می‌توان همه‌ی قسمت‌های آن را به سادگی حدس زد. برای همین تعدادی از منتقدان سینمایی در این جشنواره معتقدند این فیلم نمی‌تواند رقیب خوبی برای بقیه‌ی فیلم‌های بخش مسابقه باشد.


چارلیز ترون، بازیگر فیلم دشت سوزان (عکس: رویترز)

«یکی دیگر» (The Other One) ساخته‌ی مشترک پاتریک ماریو برنار و پی‌یر تریویدیک از فیلم سازان فرانسوی است. فیلمی درباره‌ی یک زن و شوهر که از هم جدا می‌شوند ولی با هم ارتباط دوستانه‌ای دارند تا این‌که زن متوجه می‌شود شوهر سابقش با یک زن دیگر در ارتباط است.

فیلم با کشمکش‌های زن برای ارتباط با رقیبش و همین‌طور راه‌‌حل‌هایی که پیاده می‌کند جلو می‌رود و می‌تواند تماشاگران را برای دیدن یک ماجرای درام کنجکاو‌کننده نگه دارد.

انیمیشن «پونیو؛ روی صخره کنار دریا» که ساخته‌ی یک فیلم‌ساز معروف ژاپنی به نام هایائو میازاکی است،بر اساس داستان "پری دریایی کوچک" نوشته هانس کریستین اندرسن ساخته شده است. داستان فیلم جدید میازاکی درباره یک پری دریایی کوچک به نام پونیو است که سوار بر عروس دریایی از خانه خود در دریا فرار می کند و برای رسیدن به آرزویش با یک پسربچه پنج ساله دوست می شود.


چارلیز ترون (عکس: زمانه)

گی‌لرمو آریاگا، فیلمنامه‌نویس معروف مکزیکی است که نوشتن فیلمنامه‌های «بابل» و «21 گرم»، فیلم‌های معروف الخاندرو گونزالس به عهده او بوده است، امسال با نخستین فیلم خودش «دشت سوزان» شانس زیادی برای رقابت تنگاتنگ با بقیه فیلم‌های بخش مسابقه دارد.

فیلمنامه‌ی این فیلم‌ هم مثل فیلمنامه‌های سابقش بر‌اساس روایت داستان چند فرد با شرایط و اوضاع متفاوت به شکل موازی نوشته شده است.

چارلیز ترون در نقش رستوران‌داری که هربار با مردی می‌خوابد و نوجوان زنازاده‌ی مکزیکی که کشف می‌کند پدرش به دست زنی کشته شده است که با او رابطه‌ی عشقی داشته و همین‌طور زن خانه‌داری که سرگردانی روحی و مشکلاتش را از خانواده پنهان می‌کند از شخصیت‌های این فیلم هستند.

همه‌ی این روابط و داستان‌ها با هسته‌ی مرکزی به شکل یک داستان مستقل و مجزا در فیلم شکل می‌گیرند و جلو می‌روند و مخاطب را نگه می‌دارند که جايی همه‌ی این‌ها به هم برسند.


گی‌لرمو آریاگا، کارگردان فیلم دشت سوزان (عکس: زمانه)

«یک روز کامل» (Perfect Day) ساخته‌ی فیلم‌ساز ترکی ـ ایتالیایی فرزان اوزپتک است. داستانی که بعد از جدایی زن و مردی ایتالیایی شروع می‌شود و ۲۴ ساعت از این جدایی و تنهایی را نقل می‌کند و مرد را درگیر اتفاقات شومی می‌کند که ربطی به او ندارد.

این فیلم هم یکی از مواردی است که به نظر بعضی از فیلمنامه‌نویسان می‌تواند چند پله به شیر طلایی فستیوال فیلم ونیز نزدیک شود.

«شیر طلایی جایزه بهترین فیلم» بخشی از فستیوال فیلم ونیز است که هر سال تعداد زیادی سینماگر در این بخش با هم رقابت می‌کنند.

فیلم «وگاس؛ بر اساس داستان واقعی»، ساخته‌ی امیر نادری فیلم‌ساز ایرانی مقیم نیویورک، یکی از این فیلم‌ها هست که روز سی‌ و یکم ماه اوت نمایش داده می‌شود.


بازیگر و کارگردان فیلم «آشیل و لاک‌پشت» (عکس: رویترز)

فیلم «خستگی»؛ ساخته‌ی بهمن معتمدیان، در روز سوم جشنواره، در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد. فیلمی با مایه داستانی مستند درباره‌ی هفت ترانسکشوال که در تهران مشکلات خانوادگی‌شان را جلوی دوربین بازی می‌کنند و مسائل اجتماعی را که با آنها درگیرند، نشان می دهند.

شب سوم جشنواره، فیلم «خداحافظ سولو» ساخته‌ی رامین بحرانی، فیلم‌ساز جوان ایرانی مقیم آمریکا نمایش داده شد. داستان یک راننده تاکسی سنگالی در آمریکا که یک سفید‌پوست آمریکایی او و ماشینش را برای دو هفته اجاره می‌کند تا به بالاترین نقطه در کوهی برساند که نقشه پریدن از آن را دارد.

اما این راننده تاکسی تصمیم می‌گیرد که به ویلیام نزدیک شود تا او را از این تصمیم منصرف کند. این فیلم با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد.

فرش قرمز «Red Carpet» فستیوال فیلم ونیز همچنان پا برجاست و هنوز دست‌اندرکاران فیلم‌ها در بخش‌های مختلف روی آن قدم می‌زنند، تا در اولین نمایش فیلم خودشان حضور داشته باشند.

امروز بیشتر ستاره‌های فیلم اروپا روی این فرش پا گذاشتند و برای عکاسان دست تکان دادند که طرفداران آن‌ها نسبت به ستارگان هالیوودی کمتر در صحنه حاضر بودند.

پاپی آواتی و سیلویا اورلاندو، کارگردان و بازیگرا ایتالیایی و فیلم‌سازان فرانسوی مثل پی‌یر تریویدیک، امروز وارد این فستیوال شدند.

جشنواره شصت و پنجم فیلم ونیز ششم سپتامبر با اهدای جوایز بهترین ها به پایان می رسد.

Share/Save/Bookmark

گزارش اولین روز جشنواره ونیز
گزارش دومین روز جشنواره ونیز
گزارش سومین روز جشنواره ونیز