رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ شهریور ۱۳۸۷
گزارش اولین روز جشنواره ونیز

ستارگان روی فرش قرمز ونیز

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

جشنواره‌ی جهانی فیلم ونیز، ۶۵ سال است که در جزیره‌ی ۱۸ کیلومتری لیدو در شهر ونیز، برگزار می‌شود. برای رفتن به این فستیوال باید ۱۱ کیلومتر از ونیز تا لیدو را با قایق رفت.

در بیست و هفتمین روز از ماه اوت، جشنواره‌ی ۶۵ فیلم ونیز با حضور فیلم‌سازان و سینماگران مختلف اروپایی، آمریکایی و آسیایی شروع شد.

بین فیلم‌سازانی که روز چهارشنبه به جشنواره رسیدند، کارگردان‌های زیاد شرقی وجود دارند که تازه به فستیوال قدم گذاشتند.

Download it Here!

عباس کیارستمی، امیر نادری و بهمن معتمدیان در کنار فیلم‌سازان آمریکایی مثل برادران کوئن و فیلم‌سازان آسیای دور، مثل توکشی کیتانو‬ و کاوازاکی در جشنواره‌ی امسال حاضر شدند.

روز چهارشنبه هیأت داوران در کنفرانس مطبوعاتی به سؤالات خبرنگاران جواب دادند. ویم وندرس، رییس هیأت داوران و فیلم‌ساز آلمانی، یوری آرابوف، فیلم‌ساز روسی، والریو گولینو، بازیگر ایتالیایی، داگلاس گوردن، هنرمندی در زمینه‌ی هنرهای تصویری، جان لندیس، فیلم‌ساز آمریکایی، لوکریشیا مارتل، کارگردان جوان آرژانتینی و جونی تو، کارگردان هنگ‌کنگی در این کنفرانس شرکت کردند.


هیات داوران جشنواره فیلم ونیز(عکس:zimbio)

از هیأت داوران پرسیده شد چه طور می‌خواهند فیلم‌ها را ببینند و در نهایت چه طور فیلم برنده‌ی شیر طلایی را انتخاب می‌کنند؟

داگلاس گوردن با خنده گفت با چشم‌هایی باز انتخاب می‌کند و ویم وندرس گفت دقت می‌کند فیلم‌ها فوکوس باشند.

اما وندرس کمی قضیه را جدی‌تر گرفت و گفت نگاه می‌کنیم در هیأت داوران خانم‌ها چه را دوست دارند و بعد مردها به آن ری می‌دهند.

وندرس ادامه داد: ما ۲۱ فیلم می‌بینیم و تعصبی نخواهیم داشت. خوشحالیم که تصمیمات ما ربطی به ملیت‌گرایی افراد مختلف در هیأت داوران ندارد و می‌خواهیم ببینیم امروز سینما چیست.

او اشاره کرد ترجیح می‌دهد هیأت داوران فیلم‌ها را با تماشاگران بینند. جایزه‌ی شیر طلایی به فیلم برگزیده به عنوان بهترین فیلم در فستیوال فیلم ونیز اهدا می‌شود.

جشنواره‌ی فیلم ونیز در شصت و پنجمین دوره‌اش، به صورت رسمی با پخش فیلم «بعد از خواندن بسوزان» (Burn After Reading) شروع شد و برادران کوئن همراه با بازیگران این فیلم در فستیوال حضور دارند.


جورج کلونی، براد پیت و تیلدا سوئینتون (عکس:AP)

ولی در شکل غیررسمی، جشنواره‌ی امسال از صبح چهارشنبه، ۲۷ ماه اوت با یک فیلم ایتالیایی به کارگردانی پیرو تلینی شروع شد.

از صبح تا ساعت هفت شب که مراسم افتتاحیه شروع شد و بازیگرها روی فرش قرمز برای علاقه‌مندان و عکاسان و خبرنگاران دست تکان دادند، حدود ۱۰ فیلم نمایش داده شده است.

برادران کوئن که در دوره‌ی گذشته مراسم اسکار، چهار جایزه را برای فیلم «سرزمینی برای پیرمردها وجود ندارد» گرفتند، چهارشنبه آخرین ساخته‌ی خودشان را با بازی جورج کلونی، براد پیت، جان مالکوویچ، فرانسیس مک‌دومان و تیلدا سوئینتن نمایش دادند.

جورج کلونی و تیلدا سوئینتن که هر دوی آن‌ها برای فیلم «مایکل‌ کلیتون» سال پیش در همین جشنواره حضور داشتند و شیطنت‌های‌شان مقابل دوربین عکاس‌ها، سر و صدای زیادی به راه انداخته بود، امسال هم در جشنواره هستند و همان شیطنت‌ها را تکرار می‌کنند.

فیلم «بعد از خواندن بسوزان» یک کمدی سیاه جاسوسی درباره‌ی یکی از رؤسای سازمان سیا در آمریکا است که یک سی‌دی اطلاعات سری آن دست دو نفر می‌افتد که باعث می‌شود انواع بازی‌ها را برای گرفتن حق‌السکوت و اهداف دیگری که در سر دارند، بکنند.

همسر این مرد رابطه‌ی عاشقانه‌ای را با یک مرد متأهل و یک پلیس فدرال برقرار می‌کند و باعث می‌شود که اتفاق‌های مختلف، لابه‌لای ماجرای رابطه‌ها بین آدم‌ها شکل بگیرد.

در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نمایش فیلم پر سر و صدای «بعد از خواندن بسوزان» دست‌اندرکاران این فیلم حاضر شدند.


ویم وندرس، فیلم‌ساز آلمانی و از داوران جشنواره

به نظر می‌رسید جورج کلونی، براد پیت، تیلدا سوئینتن، فرانسیس مک‌دورمان و هر دو برادر کوئن هماهنگ کردند تا به سؤالات خصوصی و غیرژورنالیستی جواب سرراست و مشخصی ندهند.

یکی از خبرنگارها از جورج کلونی پرسید آیا برنامه‌ای دارید که بچه داشته باشید و کلونی با خنده گفت همین امروز می‌خواهم ازدواج کنم و بچه‌دار بشوم‌.

بازیگران این فیلم اعلام کردند هنوز فیلم را ندیدند و مستقیم به جلسه‌ی نقد و بررسی آمدند و برای همین نمی‌توانستند چندان کمکی درمورد انتقادهایی که به بخش‌های مختلف فیلم می‌شد بکنند.

از فرودریک کوندی‌موریس، منتقد و سینمانویس هرالد تریبون که در این مراسم حضور داشت در مورد این فیلم پرسیدم. او گفت:

نقطه ضعف فیلم، تعداد زیاد کاراکترها است که موقعیت گیج‌کننده‌ای را به وجود آورده و گاهی در شرایط مختلف به هم برخورد می‌کنند. «بعد از خواندن بسوزان» فیلم زنده‌ای است که فیلم‌نامه‌ی آن خیلی روان و سرگرم‌کننده پیش می‌رود.

از نظر این منتقد، فیلم، موفق شده است از نظر روانی شخصیت و شرایط یک کارمند سی‌آی‌ای را به طور واقعی نشان بدهد و این رمز و راز را به وجود آورده که آیا این شخصیت واقعی است.

جو و ایتن کوئن، دو برادر فیلم‌سازی که فقط دو سال با هم تفاوت سنی دارند هم‌چنان موفق‌ترین جفت سینماگران آمریکایی هستند که خانوادگی کار می‌کنند و کارهای موفقی را هم می‌سازند.

سازندگان «فارگو» و «لوبوسکی بزرگ» و «آه، برادر کجایی؟» که اسکار را گرفتند، فیلم‌شان در جشنواره‌ی ونیز امسال در بخش خارج از مسابقه در چند نوبت نمایش داده می‌شود. صبح چهارشنبه این فیلم برای خبرنگاران و به شکل اختصاصی نمایش داده شد.


بازیگران «پس از خواندن بسوزان» روی فرش قرمز

ویم وندرس، فیلم‌ساز آلمانی که ۲۶ سال پیش از جشنواره‌ی فیلم ونیز جایزه شیر طلایی را برای فیلم «وضعیت اوضاع» گرفته بود، امسال مدیر همین جشنواره است.

وندرس، سینمای ایران را می‌شناسد و سال پیش در یک مصاحبه از ایران به‌عنوان کشور حافظ‌ها و کیارستمی‌ها اسم برده بود.

اما کیارستمی:

فیلم «شیرین» کیارستمی که در آن از ژولیت بینوش گرفته تا نیکی کریمی و مهناز افشار بازی می‌کنند، در بخش خارج از مسابقه نمایش داده شد.

از ویم وندرس پرسیدم با وجود علاقه‌ای که به کیارستمی دارد، آیا می‌داند چرا باید در بخش خارج از مسابقه فیلم کیارستمی نمایش داده بشود؟

نمی‌دانم. منتظرم که فیلم او را ببینم. فیلم‌های کیارستمی را خیلی دوست دارم و به نظرم کیارستمی یکی از بهترین فیلم‌سازان معاصر است.

نمی‌دانم چرا این تصمیم گرفته شده که فیلم را خارج از بخش مسابقه پخش کنند. حتی اگر در برنامه‌ی کاری هم نباشد، فیلم «شیرین» کیارستمی را در جشنواره می‌بینم.


بازیگران و کارگردان فیلم «پس از خواندن بسوزان» (عکس:AP)

قرار است ساعت هفت شب بیست و هفتم ماه اوت، بازیگرها روی فرش قرمز قدم بگذارند. از دو ساعت قبل از شروع مراسم، مردم از بخش‌های مختلف شهر ونیز و حتی ایتالیا با دوربین‌های کوچولو و قلم به دست منتظر بودند تا بازیگرها از روی فرش قرمز عبور کنند.

فیلم «شیرین»، ساخته‌ی کیارستمی ساعت ۱۰ شب چهارشنبه نمایش داده ‌شد که خود کیارستمی هم در آن حضور داشت.

به خاطر این‌که در روز چهارشنبه، جشنواره تازه شروع شده بود و روز اول آن بود، تعداد کمی فیلم تا نیمه‌شب، نمایش داده شد.

رامین بحرانی با فیلم «خداحافظ سولو» در بخش افق‌های جشنواره همراه با بهمن معتمدیان که در بخش افق‌ها البته در قسمت فیلم‌های غافلگیر‌کننده، فیلم خستگی را در دست دارد.

جشنواره‌ی فیلم ونیز در شصت و پنجمین سالگرد خودش از بیست و هفتم ماه اوت شروع شده و تا ششم سپتامبر ادامه دارد.

Share/Save/Bookmark