رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ شهریور ۱۳۸۷
گزارشی درباره مدهای تقلبی چینی در روزهای المپیک

پرادا و گوچی در محله چینی‌ها

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

سال‌ها است که اسم چین تصویر یک کارخانه‌ بزرگ را به یاد خیلی‌ها می‌اندازد. اقتصاد کشور چین مدت‌هاست که براساس ساخت اجناس تقلبی رو به رشد است.

فقط در ایران نیست که با واردات بی‌رویه چینی، کفش و کیف و لباس‌های تقلبی به‌جای مارک‌های معروف ایتالیایی و اسپانیایی به مردم فروخته می‌شود.

به‌خاطر رشد اقتصادی چین در تولید اجناس قلابی؛ کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی هم با همین مشکل روبه‌رو هستند.

Download it Here!

این روزها در چین فقط موضوع المپیک نیست که برای توریست‌ها و رسانه‌ها جذاب است. ۴۵ دقیقه دورتر از هنگ‌کنگ، در چین، شهر بندری شن‌جن واقع شده که یک مرکز خرید تجاری‌ست و نقطه‌ دوم جذابی است که خیلی از توریست‌ها بعد از عبور از مرز هنگ‌کنگ می‌خواهند آنجا را ببینند؛ این منطقه به‌خاطر فروش اجناس تقلبی بسیار شهرت دارد.

در یکی از اتاق‌های یک هتل در همین منطقه ممکن است با دنیایی از کیف‌هایی روبه‌رو شوید که مارک گوچی یا پرادا را دارند و به‌صورت غیرقانونی و به شکل خصوصی به مشتریان فروخته می‌شوند.

کار برای کسانی که دست در ساخت جنس تقلبی در این منطقه از چین دارند، چندان هم ساده نیست ولی همیشه کسانی هستند که مراقب پلیس و بازرس‌ها هستند و ورود آن‌ها را به محل انبار اجناس خبر می‌دهند.

شبکه سی‌ان‌ان، درهمین زمینه گزارشی را پخش کرد و نشان داد که در روزهای المپیک برای توریست‌ها، کاتالوگ‌هایی در چین با عکس مدل‌های اصلی یا اوریجینال اجناس چاپ شده است.

مشتری‌ها می‌توانند براساس عکس‌های این کاتالوگ‌ها، کیف مورد نظرشان را سفارش بدهند تا مدل جعلی یا تقلبی آن از روی همان عکس ساخته شود.

کیف و کفش‌های چینی، اگر هم ظاهر مناسبی داشته باشند کیفیت خوبی ندارند و به سرعت از بین می‌روند.

اما غیر از توریست‌های هیجان‌زده در چین، مصرف‌کننده‌های ایرانی هم به‌خاطر ظاهر و مارک خارجی همین اجناس تمایل زیادی به خرید آن‌ها دارند.

افشین فرهنگ، مدیر یک شرکت واردات و صادرات در چین، درمورد کیفیت اجناس چینی می‌گوید: «کیفیت کالاهای چینی به سه درجه تقسیم می‌شود؛ درجه‌ A,B,C. متاسفانه تاجران ایرانی که کالای خود را از چین خریداری می‌کنند، درجه‌ سی را انتخاب می‌کنند که پست‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین درجه است. در صورتی که درجه‌ Aدر اروپا و آمریکا مورد تایید است و کیفیت عالی دارد.»


غیر از توریست‌های هیجان‌زده در چین، مصرف‌کننده‌های ایرانی هم تمایل زیادی به خرید جنس تقلبی چینی دارند

اما اجناس بی‌کیفیت چینی وارد کشورهای اروپایی مثل هلند هم می‌شوند. درحالی‌که واردات این نوع اجناس با درجه C در اروپا، غیرقانونی است.

فرهنگ در این مورد می‌گوید: «برای صادرات از کشور چین به اروپا، کالا باید حتماً درجه A باشد. کالایی که کیفیت ندارد از راه‌های اصلی وارد کشور هلند یا کشورهای اروپایی نمی‌شود. اجناسی را که با کیفیت ضعیف می‌بینید به‌طور قطع از راه قاچاق وارد اروپا شده است. وگرنه اگر قرار باشد که یک جنس چینی وارد اروپا شود، حتماً باید تایید استاندارد بشود، کنترل کیفیت بشود و بعد می‌توانند آن کالا را صادر کنند.»

چینی‌ها مدت‌هاست از مارک یا برند کشورهای مهم معروف مد و کالا استفاده می‌کنند و برچسب یا نشان تجاری معروف این شرکت‌ها را روی جنس‌های تقلبی خودشان می‌زنند. اما این کار حتی در کشور چین هم قانونی نیست.

افشین فرهنگ می‌گوید: «از زمانی که کشور چین وارد بازار جهانی شد؛‌ در مورد برندهای معروف، به‌خصوص گمرک آن، مجازات‌های سنگینی در حد اعدام برای کمپانی‌های تولیدکننده کالای قلابی گذاشتند. یک‌سری کالاهای چینی که کپی برندهای معروف هستند، در کارگاه‌های کوچکی در چین تولید شده‌اند که مخفیانه در اطراف کشور فعالیت می‌کنند.»

او تاکید می‌کند که کارخانه‌های اصلی و بزرگ تحت نظر هستند و بازرس‌ها مدام در حال بررسی آن‌ها هستند. بنابراین به‌هیچ‌وجه کپی از مارک‌های تجاری معروف در مراکز مجاز انجام نخواهد شد.»

برخی کارشناسان معتقدند رشد اقتصادی چین در چند سال اخیر به حدی رسیده که امکان رقیب شدن این کشور با آمریکا در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.

اما افشین فرهنگ که ۱۰ سال است در چین زندگی و کار می‌کند، می‌گوید: «از سال گذشته ارزش واحد پول چین پایین آمده و روی اقتصاد چین تاثیر منفی گذاشته است.»


کالاهای چینی که کپی برندهای معروف هستند، در کارگاه‌های کوچکی به صورت مخفیانه در این کشور تولید شده‌اند

او تاکید می‌کند از سال گذشته کالاها تا 35 درصد،‌ افزایش قیمت داشته‌اند. نرخ برابری دلار با یوان (واحد پول چین) سال گذشته حدود هشت بوده و حالا به ۶.۸ رسیده است و تاثیر منفی روی بازار چین گذاشته است: «با همه این‌ها می‌توانم بگویم تا سه الی چهار سال آینده از نظر اقتصادی چین می‌تواند یکی از ابرقدرت‌ها حتی در مقابل آمریکاباشد.»

Share/Save/Bookmark

گزارش سی‌ان‌ان درباره تولید و فروش جنس تقلبی در روزهای المپیک چین