رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ تیر ۱۳۸۷

فتواهایی که تروریسم را حرام اعلام می‌کنند

مادريد از دو روز گذشته ميزبان "کنفرانس جهاني گفتگوي اديان" است.
در دومين روز از اين کنفرانس همچنان علمای ادیان مختلف مسيحي، مسلمان يهودي و بودائي براي شرکت در کنفرانس يا ارائه مقاله و سخنراني حضور دارند.

Download it Here!

در روز نخست کنفرانس یعنی چهارشنبه 16 ژوییه، دانشمندان مذهبي از امارات، مصر، امريکا و هند چهار مقاله با عناوين "ديالوگ در اسلام"، "ديالوگ در مسيحيت"، "ديالوگ در يهوديت" و "ديالوگ در عقايد شرقي" ارائه کردند.

روز دوم یعنی پنجشنبه، 9 مقاله ديگر ارائه شد که محور همه آنها گفتگو و ارزش هاي آن براي جامعه بشري بود.


رهبران دینی و شخصیت های مذهبی ادیان اسلام ، مسیحیت ، یهودیت و بودایی در این کنفرانس سخنرانی می کنند/ عکس: زمانه

در کنار مقالاتي که شخصيت هاي معروف مذهبي از ژاپن، عربستان سعودي، اسپانيا و لبنان ارائه کردند، آيت الله محمدعلي تسخيري، دبيرکل "مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي" که از ايران در اين کنفرانس شرکت کرده است، در زمينه نقش و اهميت دين و ارزش هاي آن در مبارزه با جرم، مواد مخدر و فساد سخنراني کرد.

در حاشیه این کنفرانس سراغ دو نماینده از اسلام و یهودیت رفتم که هر دو از آمریکا آمده اند.

دکتر مزمل صديقی (Muzammil Siddigi)، رئيس شوراي فقه در امريکاي شمالي و مدير مجمع اسلامي در اورنج کانتی در کاليفرنيا، در مورد شرایط مسلمانان در آمریکا به زمانه گفت: "بعد از يازده سپتامبر سوءتفاهم هاي زيادي در باره اسلام و مسلمان ها به وجود آمد. از آن زمان ما مجبوريم مشخص کنيم که اسلام واقعي چيست. چرا که بعضي ها تلاش مي‌کنند چهره اسلام را تغيير دهند."

او در مورد نگاه آمریکایی ها به اسلام می‌گوید: "بيشتر آمريکائي ها متوجه نيستند که اسلام چيست و عده اي هستند که به کج فهمي اسلام و برداشت ناصحيح از آن دامن مي‌زنند."

مزمل صديقی در مورد شورای فقه در آمریکا می گوید: "براي پاک کردن اين نوع تفکر اشتباه، در شوراي فقه تلاش مي‌کنيم روي فتواهائي کار کنيم که کشتن انسان هاي بي‌گناه و فعاليت‌هاي تروريستي را فساد اعلام مي‌کند و مي‌گويد جهاد، تروريسم نيست."

صديقی در پاسخ به این سوال که آيا اين روش براي از بين بردن ترس از اسلام در امريکا موثر بوده است، مي گويد: "اين کنفرانس بسيار اهميت دارد چون تعداد زيادي از مسلمانان، يهوديان ، مسيحيان و بودائي ها را دور هم جمع کرده است و تلاش مي کنيم با شيوه گفتگو و ديالوگ، درک بهتري از دين هم ديگر داشته باشيم."

به اعتقاد او در چنین کنفرانسی به فهم درست غرب از اسلام کمک می شود و در از بین بردن ترس از اسلام موثر است: "اين فرهنگ گفتگو و ديالوگ است که ايجاب مي کند مسلمان‌ها (سني‌ها و شيعه‌ها) بتوانند در شهر و کشور خود با صلح و آرامش زندگي کنند."

رئیس شورای فقه اسلامی در آمریکای شمالی دليل توجه شان را به "فتوا"، پیدا کردن راهی برای مبارزه با کسانی می داند که سعی در مخدوش کردن چهره اسلام دارند: "کساني هستند که از کلمه اسلام سوءاستفاده مي کنند و ما با اين گونه فتواها هرگونه فعاليت تروريستي را حرام اعلام مي‌کنيم."

قرار است در اين کنفرانس در مورد اين نوع فتوا دادن ها هم بحث شود.
اما آيا غربي‌ها به اين نوع کنفرانس و ديالوگ اعتماد مي کنند و آيا اين کنفرانس براي از بين بردن ترس از اسلام مي‌تواند موثر باشد؟

مزمل صدیقی در اين مورد مي گويد: "به ما اعتماد مي کنند. کار ما اين است که پيام را به آنها برسانيم. ما بايد فرهنگ گفتگو بين اديان را جا بيندازيم. تعداد زيادي از مردم، شنونده و مخاطب ما هستند که اين پيام را مي‌گيرند."
***

سراغ يکي از ميهمانان مطرح اين کنفرانس، خاخام استیون جاکوبز(Rabbi Steven Jacobs)، موسس "بنياد ايمان در حال پيشرفت" در واشنگتن مي‌روم که قرار است مقاله اي در مورد شکستن موانع گفتگو بين اديان ارائه کند.


استیون جاکوبز عالم یهودی آمریکایی درباره موانع دیالوگ بین ادیان سخنرانی کرد/ عکس: زمانه

این روحانی یهودی تا به حال سفرهاي زيادي برای بررسی مشکلات حقوق بشری به کشورهاي بحران زده، در حال جنگ و کشورهاي خاورميانه داشته است.

او در مورد ایران می گوید: "مردم ايران و آمریکا و اعضای مجمع ما در امريکا دوست ندارند شرايطي که احمدي نژاد براي ايران ايجاد کرده، ادامه پيدا کند. اين کنفرانس شروع شکستن موانع ارتباط با کشورهاي مختلف، از جمله ايران است."

مقاله او بر اساس تجربيات شخصي و همکاريش با مسلمانها شکل گرفته است که خودش مي‌گويد روزبه روز آنها را به هم نزديک تر کرده است.

این عالم یهودی می‌گوید: "يهودي ها و مسلمان ها به خدا ايمان دارند. باید با وجود تاريخ قديمي ادیان خودمان بدانيم که ريشه اصلي دين ما يکي است يعني؛ توحيد یا خدا."

***
پايتخت اسپانيا، مادريد به مدت سه روز ميزبان کنفرانس بين المللي گفتگوي اديان است.

در اين کنفرانس دهها مقاله در زمينه گفتگو ميان پيروان اديان الهي، فرهنگ‌ها و امنيت و صلح ارائه خواهد شد.

علت انتخاب اسپانيا برای میزبانی این کنفرانس تجربه اين کشور به عنوان چهارراه ميراث تاريخي بين اديان مختلف عنوان شده که در دوره هاي مختلف به شکوفائي تمدن هاي اسلامي منجر شده است.
این کنفرانس که با همکاری اسپانیا و عربستان سعودی در حال برگزاری است جمعه شب، هجدهم ژوئیه به کار خود پایان می‌دهد. .

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

I am muslim. Islamic terorisem is a truth not misunderstanding. It originates from islamic laws and education.

-- بدون نام ، Jul 18, 2008 در ساعت 04:11 AM

پامبر اسلام خود را آخرین پیامبر و اسلام را پایان ارتیاط خدا با بشر نامید و گفت ناب ترین ایده را خدا از طریق من به بشر عرضه داشته است و دیگر همه ی مشکلات را من حل کرده ام . و به ساده ترین شکلی برای هدایت بشریت آمده است . در زماتن/ خود پیامبر گروه هائی بوجود آمدند که تفسیر پیامبر را از آیه ها نادرست دانستند و روبروی مسجد او مسجد دیگری ساختند که به دستور پیامبر آن مسجد را آتش زدند این اولین مسجدی بود که آتشزده شد توسط خود مسلمانان که آخرین هم نبود تا امروز صدها قرائت از اسلام بوجود آمده که مهمترین آن در دو شاخه ی شیعه و سنی میتوان شناخت و در قرن بیستم اسلامهای سیاسی نیز بدان افزوده شده است در شیعه به اندازه ی تعداد آیت الله ها میتوان قرائت دیگر از اسلام را مشاهده کرد آیا به راستی دین اسلام دارای اصولی مشخص نیست که هر کس هر طور که دلش میخواهد صاحب سبکی از آن میشود یا اینکه اسلام همیشه خود را توسط این پیروان به روز میکند تا با شرایط ویژه خود را وفق دهند زمانی تحت اندیشه ی قرون وسطائی جهانگشائی میکند زمانی تحت تاثیر چه گورا به جنگهای چریکی روی می آورد و زمانی تحت تاثیر بحرانهای فلسطین به تروریسم و هم اکنون نیز برای نجات خود به روشهای خودکشی روی آورده و بخش عاقل تر آن به گفتگو . راستی اسلام دینی ست که خود را در قرن 21 نجات دهد ؟ آیا اسلام همچون مسیحیت برای همیشه از سیاست کنار خواهد کشید ؟ آیا با این همه اطلاعات که در دسترس مردم قرار گرفته کسی به سمت اسلام خواهد رفت به نظر میرسد وضعیت اسلام در قرن 21 مانند مسیحیت در اواخر قرن 18 اروپاست تا با روشی دیگر خود را نشان دهد آیا در اسلام این قابلیت وجود دارد که بتواند با این سیستم نوین جهانی خود را تطبیق داده و خود را نجات دهد ؟ البته به نظر میرسد این اژدها دارد مجددا به خواب میرود چه روزی دوباره بیدار شود معلوم نیست .
آیا قرن 21 شاهد زایش اندیشه ی دیگری خواهیم بود ؟ قرن بیستم را با زایش لنینیسم شروع و با اسلام افراطی به پایان بردیم . قرن 21 با چه اندیشه ای جهان رو به آرامش و یا بحران خواهد رفت؟

-- فرهاد- فریاد ، Jul 18, 2008 در ساعت 04:11 AM