رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ تیر ۱۳۸۸
گزارشی از جشن ملی "روز ملکه" در آمستردام

جشن نارنجی‌ها برای ملکه هلند

Azadeh@radiozamaneh.com


امروز سی‌ام ماه آوریل روزی‌ست که ناگهان در تمام هلند با "رنگ نارنجی" مواجه می‌شوید.

مغازه‌های زیادی از هفته پیش شروع به فروش انواع عینک، کلاه، شال گردن و لباس‌های ساده‌ای کرده‌اند که رنگ سلطنتی هلند (اورانیه) را دارند.


Download it Here!

امروز روز تولد ملکه يوليانا مادر ملکه فعلی هلند است که چهار سال پیش درگذشت. ملکه بئاتریکس ویلهلمینا آرمگارد در سال 1980 در راس سلطنت قرار گرفت.

ملکه بئاتریکس، روز تولد مادرش را به عنوان یک جشن ملی و روز تعطیل در سراسر هلند حفظ کرده است.
مردم در "روز ملکه" (Koninginnedag) یک شبانه‌روز شادی و پایکوبی می‌کنند؛ با این همه، شاید این جشن فقط بهانه‌ای باشد برای به خیابان ریختن مردمی که روحیه خاصی برای شادی و طنز دارند.


عکس‌ها/ آزاده اسدی

وقتی در چنین روزی در خیابان‌های مختلف پایتخت هلند قدم بزنید، اگر بتوانید راه‌تان را از میان دستفروش‌های خندان و صبور باز کنید، در میدان اصلی شهر آمستردام به کسی می‌رسید که به عنوان بدل ملکه با مردم عکس می‌گیرد و کمی‌ آن ‌طرف‌تر عده‌ای با لباس نارنجی به کاریکاتور ملکه و خاندان سلطنتی گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ پرتاب می‌کنند.


این جشن بهانه‌ای‌ست برای نوشیدن و جشن و رقص در خیابان

روز ملکه در هلند فقط به معنای ادای احترام به خاندان سلطنتی نیست و شاید مردم بیشتر این روز را برای تعطیلی‌ و خوشی‌های حاشیه‌ای‌اش دوست دارند.
در این روز با هر ملیتی که باشید می‌توانید کهنه‌ترین وسائل زندگی‌تان را جلوی درخانه بساط کنید و خرت‌وپرت‌هایی را که هر لحظه ممکن بوده بیرون بریزید، با ارزان‌ترین قیمت بفروشید؛ از پنج سنت تا پنج یورو.

ملکه هر سال در این روز شهری را انتخاب می‌کند و مردم که از قبل می‌دانند قرار است ملکه به کدام شهر برود، خود را آماده دیدار با او و خانواده‌اش می‌کنند.

در کنار این خرید و فروش اجناس کهنه می‌توانید آدم‌هایی را پیدا کنید که از کشورهای همسایه برای فروش لباس و کفش دست اول و وسائل صوتی و تصویری جدید به هلند می‌آیند و حسابی کاسبی می‌کنند.


در بخش‌های مختلف هر شهر گروه‌های موسیقی در حال اجرای برنامه زنده هستند و بسیاری از گروه‌های معروف موسیقی به صورت رایگان در مراکز اصلی شهر می‌خوانند و می‌نوازند و مردم را به رقص وامی‌دارند.


روز ملکه در هلند فقط به معنای ادای احترام به خاندان سلطنتی نیست

خانم پنجاه ساله هلندی که روی میز کوچکش صفحه گرامافون و لاک ناخن و پوتین کهنه سربازی، چیده شده در مورد روز ملکه می‌گوید:" بهترین بخش این جشن این است که همه شهروندان و همه هلندی‌ها می‌توانند دستفروشی را تجربه کنند."

دختر سیاه‌پوست شانزده ساله‌ای که با جوش و خروش در مورد قاشق‌های چای‌خوری و فنجان‌های داخل بساط ‌اش تبلیغ می‌کند، می‌گوید:" اینها برای تفریح است. یک‌سال انتظار می‌کشیم که در چنین روزی بتوانیم اینقدر راحت به وسائل خانه‌مان حراج بزنیم."


بیشتر هلندی‌ها "دستفروشی" را در روز ملکه تجربه می‌کنند

مرد جوان هلندی می‌گوید:" کسی برای کسب درآمد و سود در این روز چوب حراج به وسائلش نمی‌زند. اما این روز در واقع جشنی‌ست برای دانشجویان که می‌توانند همه وسائل زندگی‌شان را با ارزان‌ترین و حتی چانه زدن، پیدا کنند."

در کانال‌های هر شهر در چنین روزی، جشن‌های خاصی با موسیقی و رقص روی قایق‌های مختلف برگزار می‌شود. جوانان و میانسالان در این قایق‌ها در حال رقص و پایکوبی و فریاد زدن هستند؛ می‌نوشند و همدیگر را به سهیم شدن در شادی دعوت می‌کنند.


جشن کانال‌ها جشن مجزایی‌ست که در روز ملکه، هلندی‌ها را به ماجراجویی وادار می‌کند

شاید یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های این جشن برای بسیاری از ایرانی‌ها این باشد که از نزدیک می‌بینند می‌توان با وسائل کهنه و چندین سال مانده در صندوق و انبار مهربان‌تر بود و حتی اگر در قلب اروپا هم زندگی کنی می‌توانی روزی برای همه آنها مشتری پیدا کنی.

اما این موضوع برای یک هلندی چندین وجه دارد. هلندی‌ها به این روز برای پولدار شدن نگاه نمی‌کنند؛ این روز برای بسیاری از هلندی‌هایی که از ساعت پنج یا شش صبح روزشان را کنار میز و زیرانداز بساط دستفروشی شروع می‌کنند، حاشیه‌هایی دارد که در متن خوشی و لذت از زندگی معنی پیدا می‌کند.


درباره روز ملکه در هلند

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوشبحال هلندى ها،يه بهانه‌ای برای شادی و گردهم آيی ملی دارند.ما ايرانيها هم روز عذادارى و غصه فراوان داريم.

-- ساكار عبدالله‌زاده ، Feb 16, 2009 در ساعت 06:40 PM

very good
heel good

-- sara ، Jun 28, 2009 در ساعت 06:40 PM