رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ بهمن ۱۳۸۶
تازه‌ترین تحولات پرونده مریم حسین‌خواه و جلوه جواهری

وثیقه سنگین معضل پرونده فعالان جنبش زنان

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

جلوه جواهری، عضو کمپین یک میلیون امضا که روز اول دسامبر در پی احضار کتبی به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود، بعد از چند ساعت بازجویی به اتهام تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام، به زندان اوین منتقل شد.

مریم حسین‌خواه، عضو دیگر کمپین یک میلیون امضا هم دو هفته قبل از جلوه به زندان اوین فرستاده شده بود. در این مدت تا امروز تماس با جلوه و مریم از طریق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده هایشان از زندان امکان پذیر بوده است.

این هفته خانواده جلوه و مریم، همراه با وکیل ارشد این پرونده شیرین عبادی، به دادگاه مراجعه کردند تا در مورد وثیقه سنگینی که برای این دو نفر درخواست شده صحبت کنند. اما دادیار حاضر نبوده است.
درباره تحولات تازه پرونده این دو فعال جنبش زنان با کاوه مظفری، همسر جلوه جواهری، مادر جلوه و شهاب میرزایی همسر مریم حسین‌زاده گفتگو کردم.

کاوه مظفری همسر جلوه جواهری که همراه با وکیل همسرش به دادسرا مراجعه کرده در مورد آخرین اتفاقات مربوط به این پرونده و وضعیت روحی همسرش با زمانه صحبت می‌کند:


جلوه جواهری (عکس: آرش عاشوری‌نیا، کسوف)

به دادگاه انقلاب رفتیم که قبول کنند قرار وثیقه را به کفالت کاهش دهند. زمانی که آنجا بودیم نتوانستیم ایشان را ببینیم. خانم شیرین عبادی هم برای پیگیری امروز آمده بودند که حدود 3ساعت منتظر آقای سبحانی، دادیار یکم شعبه امنیت بودند که ایشان نیامدند و هر چقدر از منشی دفتر ایشان پرس و جو کردیم، جواب مشخصی به ما ندادند.

از جلوه جواهری و وضعیتش در زندان خبر تازه‌ای ندارید؟

چیزی که می‌دانیم این است که در آنجا هم پیگیر مطالب مورد علاقه‌شان هستند و تلاش می کنند که وضعیت زنان زندانی را بهبود ببخشند.

دو سه هفته گذشته بیشتر وقتشان برای چند نفر از زنانی که در آستانه اعدام قرار داشتند گذشت که توانستند با یک سری فعالیت‌ها، دوستانشان را بیرون بیاورند و مثلا حکم اعدام راحله را یک ماه به تعویق بیندازند. و کار دیگری که در آنجا می‌کنند تلاش برای راه‌اندازی کتابخانه زندان اوین در بخش زنان است که آن‌ را تکمیل می‌کنند تا زنان زندانی از آن استفاده کنند و در کنار آن هم برای یک سری از زن‌های بی‌بضاعت که به دلیل مشکلات مالی و به خاطر مبالغ ناچیز در زندان هستند، سعی می‌کنند از طریق فعالینی که بیرون هستند و کارهای خیر انجام می‌دهند به وضعیت آنها کمک کنند.

به خاطر فعالیت‌هایی که در داخل زندان انجام می‌دهند آیا با مسئولان زندان مشکلی پیدا نمی‌کنند؟

مدیریت بند عمومی زنان خوش برخورد است و حتی بازرس بند عمومی زنان اعلام کرده که خوشحال است از اینکه فعالین زن در آنجا هستند و فعالیت می‌کنند.
رفتار مسئولین زندان خیلی خوب است اما در دادگاه انقلاب رفتار خوبی ندارند و در واقع ما به عدم پاسخگویی مسئولین این دادگاه به خواسته‌های مان معترضیم و به اینکه چرا به خاطر چنین فعالیت‌هایی، چنین اتهامات وارد کرده‌اند و به تبع آن چنین وثیقه‌های سنگینی می‌خواهند ولی در زندان، این‌طور که جلوه چند بار در ملاقات‌هایش گفته برخوردها خیلی خوب است.

هم مددکاری زندان اوین تلاش می‌کند تا به وضعیت زنان کمک کند و از افرادی مثل جلوه و مریم کمک بگیرد و هم سایر بخش‌های زندان مثل بقیه مراکز دولت ایران که در سلسله پایین قدرت هستند روابط خوبی دارند.

آخرین جوابی که دادگاه به شما داد چه بود؟

وثیقه بیاورید تا ما اینها را آزاد کنیم.


امروز برای تبدیل رفتید و جواب نگرفتید؟

بله. البته بگذریم از اینکه دو سه هفته اول اصلا پاسخ نمی دادند و بعد از چند هفته می‌گویند وثیقه بگذارید. در همان دو سه هفته اول بازداشت موقت بودند و به ما اطلاع نمی دادند که می‌توانید وثیقه بیاورید و تازه یک هفته است که متوجه شدیم می توانیم وثیقه بیاوریم. در مورد مریم حسین‌خواه از ابتدا گفته بودند ولی در مورد جلوه جواهری نگفته بودند.

کاوه مظفری، همسر جلوه جواهری عضو کمپین یک میلیون امضا و نویسنده سایت تغییر برای برابری، درباره‌ی وضعیت پرونده او می گفت که یک ماهی است که در اوین به سر می‌برد و برای آزادی او وثیقه 50 میلیون تومانی درخواست شده است.
اما بشنویم از مادر جلوه- گوهر بیات – که درباره وضعیت دخترش صحبت می کند:

خبر خاصی از جلوه نداریم. می‌دانیم که در بخش عمومی بازداشت است و فعلا بلاتکلیف است. مشکل خاصی هم ندارد و فقط مشکل ما این است که برای چه بازداشتش کرده‌اند؟

اول برای او حکم صادر کردند ولی الان می گویند بازداشت است تا ما تحقیق و بازجویی کنیم. تشویش اذهان عمومی اتهام ایشان است در صورتی‌که رشته او جامعه شناسی و برای حقوق مردم کار می‌کند و از حقوق زنان دفاع می‌کند و کاری نیست که بخواهد به کسی ضرر بزند.


در دیدارهایی که با جلوه داشتید خود او چه می‌گفت؟ برخورد با او چگونه بوده است؟ آیا در این مدت بازجویی شده و چه شرایطی دارد؟

بازجویی را نگفته که چگونه بوده است. شرایطش معمولی است و کلا از آنجا ناراحتی ندارد. فقط برای اینکه بی‌دلیل بازداشت است ناراحت است و این‌که او را محاکمه نمی‌کنند و فکر می‌کنم اصلا بازجویی هم نکرده‌اند و همان اول که برای او احضاریه آمده و به دادگاه رفته او را مستقیم به زندان فرستادند. فقط روز اول دادگاه از او بازجویی کردند.

شما در جریان کارهای جلوه بودید؟

چون رشته او جامعه شناسی بود، در مورد مشکلات زنان تحقیق می‌کرد. من هم جزو زنان این جامعه هستم و فرقی نمی‌کند. همه حقوقشان را می خواهند. مساوی بودن دیه، مساوی بودن حقوق و ...


مریم حسین‌خواه (عکس: آرش عاشوری‌نیا، کسوف)

مریم حسین‌خواه، عضو دیگر کمپین یک میلیون امضا و فعال اجتماعی، یک ماه و نیم است که به دلیل فعالیت‌هایش در زندان اوین به سر می‌برد. همسر او شهاب میرزایی، درباره آخرین وضعیتش و تبدیل وثیقه سنگینش به یک وثیقه سبک‌تر صحبت می‌کند:

آخرین اتفاقی که افتاد هقته گذشته بود که قاضی در گفتگو با مادرش گفته بود که من این را به هیچ‌وجه به کفالت تبدیل نمی کنم ولی اگر سند باشد میزان قرار را از صد میلیون تومان کمتر می‌کنم.
روز چهارشنبه که با مادر جلوه جواهری و دیگران آنجا بودیم گفتند که حتی یک سند رهنی برای دو نفرشان هم قبول می‌کنیم اما با کفالت آزاد نمی کنیم.

مادر جلوه جواهری یک سند داشتند و ما آن سند را بردیم گفتند که باید این سند را به بانک ببرند تا مشخص شود که چه مقدار از اقساطش پرداخت شده است. ما آن را به بانک بردیم و به ما گفتند که اصلا چنین چیزی وجود ندارد و تا آن قسط آخری که پرداخت نکنید در رهن ما هست و جای دیگری نمی‌توان آن را گرو گذاشت.

ما امروز منتظر بودیم که جواب منفی بانک به دادگاه برسد که آن هم نرسید و فردا می‌رسد. ما می‌خواهیم این نامه را ببریم و به آقای سبحانی بگوییم سندی که داریم سندی است که در رهن است و بانک مجوز نمی‌دهد و ما هم تنها چیزی که داریم همین است.

یعنی کار دیگری از دست شما بر نمی‌آید؟

ما سندی نداریم و آنها طبق صحبت خودشان گفته بودند که حتی سند رهنی هم مورد قبول است و برای هر دو نفر می توانید بیاورید که ما آن را قبول کنیم.

از وضعیت مریم خبر دارید؟

آخرین بار روز سه‌شنبه ملاقاتش کردم و با اوتماس تلفنی هم دارم. متاسفانه دو سه روز است که همانطور که می دانیم آنجا فضای خوبی ندارد و اکثرا آنجا بیمار هستند و سیستم گرمایشی آنجا خوب نیست و هوا به شدت آلوده است چون خیلی سیگار می‌کشند و تهویه هم ندارد.
مریم چند روزی است که به شدت مریض است و سرما خورده و سردرد و حالت تهوع و تب‌ و لرز دارد. پنج‌شنبه و جمعه بهداری زندان تعطیل بوده و امروز او را به بهداری بردند.

وضعیت روحی او چطور است؟

وضعیت روحی خوبی دارد و به ما روحیه می‌دهد.

فکر می‌کنید که چه وقت می‌توانید پرونده‌تان را به جریان بیاندازید و وثیقه را پیدا کنید؟

ما هر روز پیگیر این پرونده هستیم و دیروز خانم عبادی هم آمدند. من با آقای محمد محمدی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، تماسی داشتم و ایشان برخورد خوبی داشتند و اصلا خبر نداشتند و فکر کردند ما جزو دانشجوها هستیم و به او گفتم که او فعال حقوق زنان است و فعالیت سیاسی ندارد و ایشان گفتند که تماستان را با ما قطع نکنید من روز شنبه پیگیری می‌کنم.


Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من كار هاي اين دو زن ايراني بسيار خوب و عالي است چون مي توانند تغيري در قانون براي حمايت از زنان انجام دهند

-- bahar_21000@yahoo.com ، Jan 27, 2008 در ساعت 07:17 PM