رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ آذر ۱۳۸۶

فیلمسازان ایرانی در بزرگترین جشنواره فیلم مستند دنیا

بیستمین جشنواره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) 22 ماه نوامبر با فیلم‌های Order Electrus ساخته فلوریس کایک و همینطور " عملیات بازگشت به خانه؛ نوشتن تجربیات روزهای جنگ" ساخته ریچارد رابینز، افتتاح شد.

این فستیوال که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره‌های مستند بین‌المللی محسوب می‌شود، مرکزی‌ست که همه‌ساله فیلم‌های مستند برتر در آن شناسایی شده و به سرعت در بازار فروش فیلم مطرح می‌شوند. ایدفا محل ملاقات صدها فیلمساز از کشورهای مختلف و دانشجویان و هنرجویان فیلمسازی‌ و خریداران و پخش‌کننده‌های فیلم از سراسر جهان است که در طول روزهای فستیوال با تجربه و نگاه جدیدی در فیلم‌ها آشنا می‌شوند.
در یازده‌ روز ایدفا بیش از 321 فیلم مستند در بخش های مختلف مسابقه گرگ نقره‌ای، نمایش نخست، مستند انیمیشن، پاناراما، منتخب تماشاگران، مسابقه یوریس ایونس و... به نمایش درمی‌آیند.

امسال بخشی به‌نام ده فیلم منتخب مازیار بهاری هم به این مسابقه اضافه شد که علاوه بر معرفی و نمایش فیلم‌های محبوب این مستندساز ایرانی مقیم کانادا، دلایل و شرایط مربوط به این انتخاب هم در یک کارگاه مجزا توضیح داده می‌شود.

حدود 9 فیلم ایرانی امسال دراین فستیوال حضور دارند؛ "پشت آن تپه‌برفي" ساخته رامتين لوافي‌پور،‌ در بخش "پارادوكس"، هشت فيلم از مازيار بهاري مثل "فوتبال به سبک ایرانی" ،" محمد و دلال"، هدف؛ خبرنگاران در عراق، "عنکبوت می‌آید" و ... در بخش مرور آثار این فیلمساز و همینطور "تهران انار ندارد" ساخته مسعود بخشی در بخش یان فرایمان نمایش داده می‌شوند.

دو فیلم از ده فیلم منتخب مازیار بهاری فیلم‌های" اون شب که بارون اومد" ساخته کامران شیردل و "اجاره‌نشینی" ساخته ابراهیم مختاری و کیوان کیانی‌ست.

همینطور یک فیلم ایرانی دیگر به‌نام"در محور شرارت" ساخته محمد فرخ‌منش در این جشنواره نمایش داده‌ می‌شود که از کشور آلمان و با تهیه کننده آلمانی در ایدفا حضور دارد.

به نظر می رسد تعداد زیادی از فیلم های امسال در بخش‌های مختلف رقابتی به موضوع جنگ اختصاص دارند؛ از جنگ عراق و افغانستان گرفته تا دارفور و وضعیت سربازان آمریکایی . فیلم "دارفور؛حالا" ساخته تد براون یکی از فیلم‌های با تم جنگی‌ست که در بخش "یوریس ایونس" رقابت می‌کنه و توجه زیادی رو جلب کرده.

از اینجا بشنوید.

مازیار بهاری

مازیار بهاری مستند ساز و روزنامه‌نگار در مورد تم مربوط به موضوع های مربوط به جنگ در این جشنواره می‌گوید:" به دلیل جنگ عراق و افغانستان مهم بود که به این موضوع پرداخته شود."

او که در مورد عراق دو فیلم ساخته می‌گوید:" وقتی از من خواسته شد ده فیلم معرفی کنم به این فکر کردم که دو فیلم راجع به جنگ انتخاب کنم که یکی به طرفداری از جنگ باشد و دیگری ضدجنگ. اما فیلم مستندی مربوط به طرفداری از جنگ پیدا نکردم. اما دنبال این می‌گشتم تا مستندی پیدا کنم که حماقت جنگ‌طلب‌ها را نشان دهد."

مازیار بهاری می‌گوید:" بعد از یازده سپتامبر جنگ تم اصلی جهان شده و این فقط دغدغه مستندسازان نیست."

امسال فیلم‌های‌ ایرانی که چهره متفاوتی را از ایران نشان داده‌اند، در فستیوال ایدفا بیشتر به چشم می‌خورند.

سازنده یکی از این فیلم‌ها محمد فرخ‌منش است که فیلم " در محور شرارت " را ساخته. این فیلم با بررسی زندگی پنج شخصیت ( دو زن، یک روحانی، یک بسیجی و یک کودک) سراغ مشکلات اجتماعی و محدودیت‌های زندگی هرکدام از آنها می‌رود.

در این فیلم از چهره ثابت و همیشگی ایرانی‌ها خبری نیست و با ثروت، آوازخوانی، ورزش، فعالیت اجتماعی و زندگی خصوصی افراد در سطوح مختلف جامعه، طرف هستیم.

فرخ‌منش می‌گوید: " با گذاشتن اسم در محور شرارت در فیلمی با محتوای متفاوت می‌خواستم به جهان نشان دهم که جنگی که آمریکا به آن می‌پردازد، قرار است با چه کشوری باشد. ایران واقعی و زندگی روزمره مردم ایران، چیز دیگری‌ست که در رسانه‌ای خارجی نشان داده می‌شود."

در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام، هرسال فیلم‌های مطرح جشنواره در قالب دی‌وی‌دی در محل جشنواره یا از طریق اینترنت برای فروش ارائه می‌شود. در محل جشنواره غیر از بخش فروش آثار، شلوغ‌ترین قسمت محل دیدن فیلم‌های جشنواره به صورت خصوصی برای خریداران یا برگزارکنندگان جشنواره‌های بعدی فیلم است.

بیستمین جشنواره فیلم مستند آمستردام تا روز دوم دسامبر در هلند ادامه دارد و اختتامیه جشنواره و فیلم‌های منتخب در آخرین روز مشخص خواهند شد.


سایت فستیوال بین‌المللی فیلم مستند آمستردام

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

bayad eftekhar kard be dashtan chenin filsazane ke moteasefane dar iran nistand. va narahatam baraye baradaram ke momkaen ast digar natavanad be iran biayad

-- mojtaba farokhmanesh ، Nov 27, 2007 در ساعت 06:38 PM

salam az sayte besiyar khobeton mamnon vageaan be aghay farokhmanesh tabrik migam omid varam baz ham shahede movafagiyat hay ishon bashim be omid pish raft roz afzone ishon

-- azar ، Nov 29, 2007 در ساعت 06:38 PM