رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ بهمن ۱۳۸۸

فرزانه کابلی روی خط زمانه

Azadeh@radiozamaneh.com

حدود سه ماه پیش در رادیو زمانه گفت‌وگویی داشتیم با یکی از معروف‌ترین زنان ایرانی در زمینه رقص یا حرکات موزون. فرزانه کابلی روز جهانی رقص در مورد استقبال جوان‌ها و تمایل‌شان برای یادگیری انواع رقص‌های ایرانی و خارجی گفت. از همان‌روز تا امروز ما با سیل ایمیل و تلفن‌هایی روبه‌رو هستیم که در مورد این طراح رقص می‌پرسند و می‌خواهند بدانند چطور می‌شود درکلاس‌های رقص‌اش شرکت کرده و چطور می‌شود تلفن‌اش را پیدا کنند؟

در روزهایی که هنوز از جشن تولد یکسالگی زمانه فارغ نشده‌ایم، برای جواب به سوالات شما سراغ فرزانه کابلی رفتیم که این‌روزها درگیر بازی در نمایش «لبخند با شکوه آقای گیل» به کارگردانی همسرش «هادی مرزبان» است.

پاسخ فرزانه کابلی را از اینجا بشنوید


عکس از سایت فرزانه کابلی

فرزانه کابلی وقتی از این سوی خط می‌شنود که چقدر یادگیری رقص از او مورد توجه جوانان است،می‌گوید: " من خیلی خوشحالم از این همه استقبال، از این همه توجه و از این همه عشق. من هم این عشق را متقابلا به همه آنها دارم و دلم می‌خواهد که همه‌ی آنها را ببینم و با آنها کار بکنم. من تا حدود ۲۵ـ ۲۰ روز دیگر به شدت درگیر هستم. اگر از طریق وب سایت خودم و یا از طریق رادیو زمانه تماس بگیرند، حتما می‌توانم یک‌روز با آنها قرار بگذارم که همه را جایی ببینم و صحبت کنم و به‌هرحال به نتیجه‌ای که آنها می‌خواهند برسیم."

فرزانه کابلی تاکید می‌کند تا آخر مرداد ماه بسیار گرفتار است : " یک کار حرکتی دارم که احتمالا قرار است تا ماه آینده شروع شود. برای همین می‌گویم که بچه‌ها یک‌روز را با من قرار بگذارند تا آنها را ببینم و اگر آنها دوست داشتند کار صحنه انجام بدهند برای کلاس‌هایم انتخابشان کنم. "

کابلی توضیح می‌دهد: " تقریبا از صفر با بچه‌های جدید شروع می‌کنم. چون به‌سرعت آنها را جلو می‌برم و می‌سازمشان. این است که آنها هم بسرعت می‌رسند به مرحله‌ای که من می‌خواهم. چون من آدم‌های بی‌تجربه و آن‌هایی را که کارشان را بلد نیستند، روی صحنه نمی‌برم.

کلاس‌های من هرکدام ۴۵ دقیقه است، ولی ساعتی را که برای تمرین کار صحنه‌ای در اختیار داریم، ۴ تا ۵ ساعت است. در آن ۴ تا ۵ ساعت بچه‌ها خیلی چیزها یاد می‌گیرند که در کلاس به‌عنوان یک آدم تک‌نفره در ۴۵ دقیقه یاد نمی‌گیرند.
برای اینکه من برای کار صحنه حرکات باله را کار می‌کنم، حرکات کلاسیک یاد می‌دهم و چیزهایی که من لازم دارم برای رساندن بچه‌ها در جهت آن. ولی آن‌هایی را که می‌خواهند تکی کار کنند، باید امتحان کنم. برای اینکه به هر کسی که بیاید، نمی‌گویم حتما با تو کار می‌کنم. آنها را هم یک امتحان کوچک می‌کنم.

دانستن ریتم مهم است، عشق به حرکت و خیلی چیزهای دیگر که لازمه رقص است. بعضی‌ها زیاد دوست ندارند و پدر و مادرها دوست دارند که بچه‌ها یاد بگیرند. به همین جهت عشق داشتن و دانستن ریتم جزو چیزهای اولیه است. و بعد چیزهای بعدی به‌عهده‌ی من است که، آنچه می‌خواهند، از قلب و ذهن و نگاهشان بیرون بکشم و به آنها یاد بدهم. "

سایت رسمی فرزانه کابلی
نشانی ایمیل فرزانه کابلی: farzanehkaboli@farzanehkaboli.com


باز هم کابلی با زمانه: "زندان هم رقص را از من نگرفت"

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ba salam
man ye dokhtare 10 sale daram ke be bale kheili alaghmande va alan ham dare kelas mire
lotfan be man adrese khanoom kaboli ra send konid
motshakeram

-- زهرا ، Feb 10, 2010 در ساعت 08:41 PM

ba salam lotfan shomare telefone khanom kaboli ra mikhastam

-- zahra ، Feb 10, 2010 در ساعت 08:41 PM