رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ خرداد ۱۳۸۶

روز ملکه در هلند؛ بهانه‌ ای کوچک برای شادی

آزاده اسدی

دیروز صبح اگر پنجره‌ی اتاق رو به خیابان‌تان را در هر نقطه از هلند باز می‌کردید، مردمی را می‌دیدید که گوشه‌ای از خیابان یک بساطی راه انداخته‌اند. بساطی از وسایل دست دوم منزل‌شان یا لباس و اسباب کوچک و بزرگ زندگی که هنوز مارک و بسته بندی‌شان باز نشده؛ نو و دست نخورده!

این دستفروشی‌های کوچک، همراه با رقص و موسیقی بلند و پایکوبی، در هلند یک روز به راه است؛ روزی که خیلی از دانشجویان وسایل مورد نیاز زندگی‌شان را با ارزان‌ترین قیمت‌ها تهیه می‌کنند.

۳۰ آوریل روز ملکه (Koninginnedag)، روز تولد مادر ملکه‌ی فعلی هلند است.
ملکه هلند روز تولد مادر خود را که روز به سلطنت رسيدن خودش هم هست به عنوان روز تعطيل عمومی حفظ کرده و مردم در اين روز به خاندان سلطنتی ادای احترام می کنند .

مردم سال‌هاست این روز را به عنوان یک جشن ملی برگزار می‌کنند و به بهانه‌ی یک روز تعطیل، ساعت‌هایی را در خیابان‌ها صرف خرید اجناس ارزان و پیدا کردن جنس مورد نظرشان می‌کنند که مالیاتی به آن تعلق نمی‌گیرد.


دیروز دربسیاری از خیابان های آمستردام، حرکت تراموا و اتوبوس ممنوع بود. تاکسی هم پیدا نمی‌شد؛ و شما برای این‌که از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر برسید، مجبور بودید با سیل جمعیت همراه شوید و مانند یک راهپیمایی عظیم، مسیر را از میان بساطی‌ها طی کنید.

در روز ملکه، یکی از چیزهایی که همه جا به چشم می‌خورد و مردم خود را با آن تزیین می‌کنند، رنگ نارنجی است؛ رنگ سلطنتی هلند.

بیشتر جوانان می‌گویند که به روز ملکه کاری ندارند و برخی از آنها به وضوح مخالفت‌شان را با خانواده‌ی سلطنتی نشان می‌دهند، اما آنها کسانی هستند که روز ملکه از ساعت ۶صیح برای خرید ارزان‌ترین کالاها و اجناس، با دوستان‌شان در محله‌ی ثروتمندان هلند قرار می‌گذارند.

این اعتقاد بین مردم هلندی وجود دارد که اگر جنس خوب می‌خواهی باید اول صبح بروی سراغش و بهترین جنس‌ها را می‌توان در محله‌های اعیان‌نشین پیدا کرد؛ چون آنها لباس، ظرف و کفش نامرغوب نمی‌خرند که بخواهند بفروشند!


رنگ نارنجی، رقص، آتش بازی،برگزاری کنسرت و تاتر خیابانی،همین‌طور مستی و شادی، از شب قبل شروع می‌شود. شب قبل، تعداد زیادی از مردم شهرهای دیگر هلند به آمستردام می‌آیند تا بتوانند صبح زود برای خرید یا فروش در خیابان حاضر شوند. این مراسم در همه‌ی شهرها برپاست اما بسیاری از توریست‌ها و مردم این کشور علاقه‌مند به دیدن خیابان‌های آمستردام در چنین روزی هستند.

تعداد زیادی از دستفروشان که کالای پنجاه سنتی یا یک یورویی می‌فروشند، از کشورهای همسایه‌ی هلند می‌آیند تا فقط در این روز جنس‌های در انبار مانده یا فصل قبلی خود را به ارزان‌ترین قیمت بفروشند و برگردند.

در این بازارها لباس و جنس‌های دست اول با قیمت گران‌تری عرضه می‌شوند اما می‌توانید یک شلوار جین پنج یورویی پیدا کنید و بر سر قیمت آن حسابی چانه بزنید و آن را به سه یورو هم برسانید؛ روز ملکه به روز چانه‌زنی و تخفیف هم معروف است.

جشن و سرور در روز ملکه تا اواخر شب ادامه دارد. ساعت ۱۲ شب اثری از بساطی و ازدحام دستفروشان نیست. اما خیابان‌های کثیف از باقی مانده‌ی جعبه و پلاستیک‌های پاره دستفروشان، از همان ساعت به ماشین‌های شهرداری سپرده می‌شود تا صبح روز بعد که روانه‌ی کار روزانه می‌شوید، هیچ اثری از آن همه مستی و لختی نبینید.


آخرین ساعت‌های روز ملکه مردمی را می‌بینید که با کلاه، تی‌شرت یا لباس‌های سراسر نارنجی با بسته‌های کوچک خرید، به منزل می‌روند. بعد از یک روز سرور... به بهانه‌ی روز ملکه‌ای که برای خوشگذرانی و شادی آن را پاس می‌دارند.

فایل صوتی گزارش‌هایی از شب و روز ملکه را «اینجا» بشنوید.

مرتبط: عکس‌هایی دیگر از روز ملکه

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خیلی باحاله خودش یه تنوع تو زندگیه مثل 22 بهمن ما، ها ها!

-- Elina Azari ، May 27, 2007 در ساعت 10:55 AM