تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

از نوروز بیزارم

آزاده اسدی


«بعد از این همه سال با وجود انرژی هسته‌ای و تکنولوژی روز هنوز صدای تحویل سال، ترکیدن توپ است و صدای سورنا، ساز و دهل کلیشه‌ای همچنان روی اعصاب.»

این را دوستی می‌گوید که با نوروز مشکل دارد. او همراه با خیلی از کسانی که معمولا عاشقانه از شب و روز نوروز و سال تحویل حرف می‌زنند، می‌گوید سال‌هاست از اینکه مردم لباس نو را شب عید می‌خرند و به خاطر نوروز گل و بوته پرورش می‌دهند و حتی به بچه‌شان به خاطر شب عید حال می‌دهند، بیزار شده است.

دیگری می‌گوید: از پیک نوروزی بدش می‌آید و هنوز در ذهنش مانده چطور آن را با اشک و ناله می‌نوشته...آن یکی می‌گوید: از حرف‌های خاله زنکی مهمانی‌های نوروز بیزار است و دیگری کلا نسبت به نوروز بی‌تفاوت شده.

وقتی می‌بینم کم نیستند دوستانی که با نوروز مشکل دارند، یاد نگاه غضبناک زمانه‌ای‌ها می‌افتم وقتی بین همه ایده‌های پرشور شب عیدشان برای برگزاری بهتر برنامه‌های نوروزی گفتم می‌خواهم برنامه‌ای بسازم در مورد دلایلی که از نوروز خوشم نمی‌آید!

بیشتر کسانی که با من هم عقیده‌اند و نوروز را خسته کننده وتعطیلاتش را زیادی می‌دانند،همان‌هایی هستند که عاشق ایرانند؛ بنابراین برای نتیجه‌گیری و دلیلی که توی ذهنتان می‌آید، باید کمی منصف بود. شاید وقتی شما هم با خودتان صادق باشید از دید و بازدید عید بدتان بیاید واز شلوغی شهرهای دیگرغیرازتهران در این روزها شاکی باشید. شاید تداوم فیلم‌های تلویزیونی، شما را هم دچاررخوت روزانه کند و به خاطردیدن قیافه‌های تکراری فامیل در سیزده روز، حالتان گرفته باشد. فقط کافی است کمی با خودمان رو راست باشیم ...

برنامه دلایلی که از نوروز بدم می‌آید، برای گوش دادن اینجاست.

--------------------------------
مطالب مرتبط:
نوروز سمرقند
بهاریه‌هایی نوروزی به روایت نویسندگان ایران
هفت سین زیرزمینی‌ها در زمانه
هفت سین سینماگران ایران
"سماق" را دست کم نگیرید
تفاوت نوروز ایرانیان و همسایگان

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)