تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

زنی که چشم ایرانیان به اوست

انوشه انصاری پیش از سفر به فضا و در حال خداحافظی با خانواده خودامروز روزی است که او می‌خواهد با دو پرچم زمین را ترک کند.
از اعداد روی وبلاگش کم شده. حالا عددی که چشم را خیره می کند 2 ساعت و ده دقیقه و دو ثانیه است. قرار است بعد از این ساعت انوشه انصاری با پرچم ایران روى بازوى راست و پرچم آمريکا روی بازوى دیگرش با سفینه سايوز به ايستگاه فضايى بين‌المللى برود.

انوشه انصاری، سرمايه‌دار آمريکايی ایرانی تبار، اولین زن توریست فضانورد دنیاست که به فضا سفر می‌کند. این سفر فضایی تا ساعاتی دیگر (در صورتی که اتفاقی نیافتد) از پایگاه بایکو نور قزاقستان شروع می‌شود و 10روز در ایستگاه بین‌المللی فضا در فضایی در 350 کيلومتری زمین مستقر می‌شود.

.او پنج روز پیش 40 ساله شد و در اولین روزهای 40 سالگی می‌خواهد رویای کودکی‌اش را عملی کند: " در نوجواني، روزي در خواب دیدم كه یک فضانورد هستم."

"در كودكي به ستاره‌ها نگاه مي‌كردم و در خيال خود حس مي‌كردم قادر به رفتن به فضا هستم. زمان بزرگسالي فهمیدم تنها راهي كه اين رويا را به واقعيت تبدیل می‌کنه ، شركت کردن در فعاليت‌هاي فضايي و ترغيب سرمايه‌داران و پولداران بزرگ برای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های فضائی است. "

انوشه انصاري در سال 1346 در تهران به دنيا آمد. سال 1363 در سن شانزده‌سالگي به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت كرد.

انوشه در حال خداحافظی با خانواده خود قبل از سفرانوشه درجه كارشناسي خود را در رشته‌هاي مهندسي برق و كامپيوتر از دانشگاه جرج‌ميسون و كارشناسي ارشد را هم از دانشگاه جرج واشنگتن گرفت.
امشب فقط انوشه نیست که برای این سفر بی‌تابی می کند و دل توی دل ندارد. حالا چشم میلیون‌ها ایرانی به این سفر است.

او می‌گوید که کاملا آماده است و فقط باید کارهایی را که در این مدت تمرین کرده، مرور کند.

بخشی از ماموریت انوشه در فضا، نصب یک تلسکوپ در ایستگاه فضایی بین المللی است. او که همیشه خودش را در فیلم‌های جنگ ستارگان و فیلم‌های تخیلی فضایی حس می‌کرده که در فضا غوطه می خورد، امشب اولین شب زندگی در فضا را از نزدیک لمس می‌کند.

انوشه انصاری با این سفر، به چهارمین توریست فضایی دنیا تبدیل می‌شود. پیش از این، دو آمریکایی و یک تبعه آفریقای جنوبی به این سفر رفته‌اند.

او در واقع جایگزین بازرگان ژاپنی شده که در آزمایش‌های پزشکی آژانس فضایی روسیه برای پرواز به فضا ناکام ماند. این مرد ژاپنی برای سفر توریستی خود به فضا مبلغ 20 میلیون دلار پرداخته بود.

"انصاری" اوايل امسال آزمايش‌های پزشكی سختی را برای سفر به خارج از جو با موفقيت پشت سرگذاشته و چند ماه در پايگاه فضايي "استار سيتی" در خارج از شهر مسكو تحت آموزش‌هاي فضايی بوده ‌است.

او که در ماه‌های اخیر، در مرکز فضایی هیوستون آمریکا و مرکز فضایی گاگارین روسیه مشغول آموزش‌های لازم برای سفر فضایی را دیده.

اولین زن فضانورد توریست دنیا قرار است پس از 10 روز با دو فضانورد روسی و آمریکایی که شش ماه است در ايستگاه فضایی بین‌المللی مستقر هستند به زمین برگردد.

انوشه و همسرش حمید انصاری شركت "تلكام تكنولوژي" را راه‌اندازي كردند و بعد از دريافت حق امتيازهاي بزرگ، توانستند اين شركت را صدها ميليون دلار بفروشند.


خانواده انصاري بعد از این کار یک شركت ‪ فن آوري ديجيتال و سرمايه‌گذاري در ايالت تگزاس تاسيس كردند. اين شركت هزينه سفر فضايي خانم انصاري را پرداخت كرده است.

انوشه انصاری دو سال پیش جایزه "انصاری اکس-پرايز (Ansari X-prize) را بنیانگذاری کرد. هدف از این جایزه تشويق بخش خصوصی برای انجام سفر به فضا بود.

انصاري مدام می‌گوید که مي‌خواهد به زنان و دختران نقاط دور افتاده جهان بگويد؛ آنها بايد به چيزي كه مي‌خواهند اعتقاد داشته باشند و آن را دنبال كنند.
او می گوید: مي‌خواهم با سفر به فضا تصاويري را كه در گذشته جمع‌آوري كرده‌بودم، خودم ببینم و از آنجا به ايران كه در آنجا بزرگ شده‌ام نگاه كنم، جايي كه نخستين بار از آن به ستاره‌ها نگاه كرده بودم.

" به عقيده من تنها محدوديتي كه براي رسيدن به خواسته‌هاي ما وجود دارد محدوديت‌هايي است كه خودمان براي خودمان ايجاد مي كنيم . من به دختران ايراني كه سنگ بناي جامعه فردا هستند مي‌گويم كه هرچه را بخواهند مي‌توانند به دست آورند و كاري كه امروز مي‌كنند براي آينده فرزندانشان مهم است. در آخر مي‌خواهم به همه يادآوري كنم كه وقتي به فضا مي‌رويم مي‌بينيم كه زمين ما چقدر كوچك و شكننده است ، درک می کنم که خشونت مي‌تواند تنها خانه ما را نابود كند."

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)