رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ مهر ۱۳۸۹
گفت‌‌و‌گو با مهدی خزعلی، ، نویسنده و از فعالان سیاسی مخالف دولت احمدی‏‌نژاد و از حامیان جنبش سبز

«به پرونده احمدی‌نژاد رسیدگی خواهد شد»

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

علی مطهری نماینده‏ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، فرزند آیت‏الله مرتضی مطهری، از روحانیون سرشناس فسلفه‏ی اسلامی است که در اوایل انقلاب توسط گروه فرقان ترور شد و هم‏چنین برادر همسر علی لاریجانی، رییس مجلس است.

Download it Here!

او به عنوان نماینده‏ای اصول‏گرا و مخالف سرسخت اصلاح‏طلبان وارد مجلس هشتم شد، اما به‏زودی، انتقادات تند و صریحش به محمود احمدی‏نژاد، رییس جمهور اصول‏گرا، خبرساز شد؛ به‏نوعی که طیف‏های مختلف اصول‏گرایان را در مقابل خود قرار داد.

علی مطهری با نوشتن نامه‏های انتقادی تند و صریح، محمود احمدی‏نژاد و سیاست‏های او را هر از چندگاه زیر سئوال می‏برد.

آخرین نمونه‏ از این نامه‏ها، در روز جمعه، نهم مهرماه منتشر شد که خطاب به آیت‏الله لاریجانی، رییس قوه‏ی قضاییه نوشته شده و از او خواسته حال که مسئله‏ی محاکمه‏ی سران فتنه را عنوان کرده است، همه‏ی اطراف این بحران را مورد رسیدگی قرار بدهد؛ هم کسانی که ادعای تقلب را مطرح کردند و هم کسانی که با اتهام‏زنی‏های خود در مناظرات و رفتارشان در جشن پیروزی، بخشی از زمینه‏ی این فتنه را فراهم کردند.

این اشاره که آشکارا متوجه محمود احمدی‏نژاد می‏شد، به‏سرعت واکنش‏های تند اصول‏گرایان را برانگیخت. به نوعی که دیروز در مجلس، جمعی از نمایندگان اصول‏گرا، به‏شدت به علی مطهری حمله کردند.

فاطمه‏ی آلیا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که علی مطهری از مسائل سیاسی بی‏اطلاع است و محمود احمدی‏ بیغش، نماینده‏ی مردم شازند گفت: «علی مطهری دچار توهم و خواب‏آلودگی سیاسی است.»

مخالفان احمدی‏نژاد و حامیان جنبش سبز اما این پیشنهاد را چگونه می‏بینند؟

در این زمینه با دکتر مهدی خزعلی، نویسنده و از فعالان سیاسی مخالف دولت احمدی‏نژاد و از حامیان جنبش سبز گفت‌وگو کرده‌ام. او در عین حال، فرزند آیت‏الله ابوالقاسم خزعلی، از حامیان پروپاقرص محمود احمدی‏نژاد است.


مهدی خزعلی

ایشان همیشه همین را گفته‏اند. اشاره‏ی آقای مطهری به این است که آقایان که دنبال این طرف هستند و بالاخره اصلاح‏طلب‏ها را که همیشه تهدید می‏کنند و به آن‏ها اهانت می‏کنند. خب! ایشان می‏گوید که آن‏طرف در واقع موجب فتنه شده است و آنها هم باید محاکمه شوند. من این‏طوری قضیه را می‌بینم.

وقتی یک طرف دارد یک‏سویه حرکت می‏کند و اسم فتنه روی یک طرف گذاشته، آقای مطهری می‏گوید که فتنه آن‌ور هم هست. حداقل از این زاویه خوب است، ولی ما همه‏ی فتنه را آن‏طرف می‏بینیم. من در اساس معتقدم که مسائل از آن‏جایی شروع شد که آقای احمدی‏نژاد در صدا و سیما کسانی را تخریب کرد و حرف‏هایی زد که هنوز به آنها رسیدگی نشده و پاسخی داده نشده است.

همین یک تکه‏اش برای ما کافی است که کسی به عنوان رییس جمهور می‏‏آید و در تلویزیون به افرادی اتهام می‏زند و هیچ رسیدگی‏ای هم به آنها نمی‏شود. اگر فتنه‏ای به‏پا شده از اینجا شروع شده است. نه الان، چهار سال پیش هم ایشان با تخریب شخصیت رقیب رأی آورد و پیش رفت.

خیلی از اصلاح‏طلب‏ها و حامیان جنبش سبز هم این موضع‏گیری علی مطهری را قبول ندارند، یا همان‏طور که شما گفتید، فتنه را در کل در سمت دیگر می‏بینند. این پرسش هم می‏تواند مطرح باشد که اگر پیشنهاد علی مطهری عملی بشود، آیا در محاکم قضایی ایران برخوردی که با طرفین می‏شود، برخورد مساوی و عادلانه‏ای خواهد بود؟ با توجه به تجربه‏ای که از دادگاه‏های پس از انتخابات وجود دارد.

ما صحبت آقای مطهری را در همین حد به فال نیک می‏گیریم که ایشان می‏داند ریشه‏ی فتنه در سخنان آقای احمدی‏نژاد هم هست. به‏هرحال، ایشان در جناح اصول‏گرا و در جبهه‏ی اصول‏گرا منظور می‏شود و در آن جبهه، وقتی کسی بیاید و بگوید فتنه از آنجا هم سرچشمه دارد و آنها هم باید محاکمه شوند، برای ما در این حدش خوب است.

اما این‏که واقعاً دادگاه یک‏سویه نباشد و عادلانه باشد، خیر؛ این دستگاه قضایی قطعاً عادلانه رفتار نخواهد کرد. کما اینکه تا الان اصلاً ما چیزی از عدالت و برابری در دستگاه قضایی ندیده‏ایم.

شما ببینید که دادگاه متهمان کهریزک چگونه برگزار شد. حتی اسامی بعضی از متهمین اصلاً اعلام نشد. از آن طرف، کسانی آمدند و در تلویزیون شو اجرا کردند. اسم افرادی را هم بردند که اساساً درست نبود که قبل از اینکه پرونده‏ای برای کسی تشکیل شود یا به جرمی یا اتهامی نسبت به او اشاره بشود، به تلویزیون بیایند و علیه وی حرف بزنند.

تلویزیون ما، رسانه‏ی ما و دستگاه قضایی ما یک‏طرفه دارد حرکت می‏کند و هرچه می‏خواهند به هرکسی نسبت می‏دهند. ما در این‏‏جا برای بحث قانون و عدالت، اصلاً محلی از اعراب نمی‏بینیم. اما بازهم در این فضای بسته‏ی یک‏طرفه، صحبت‏های آقای مطهری را به فال نیک می‏گیریم که حداقل این‏قدر جسارت می‏کند و می‏گوید آنها را هم محاکمه کنید.

شما چقدر به محاکمه‏ی طرف دیگر، امید دارید؟

من یقین دارم که به‏هرحال، روزی به پرونده‏ی آقای احمدی‏نژاد رسیدگی خواهد شد. حال اگر اینها صلاحیت ندارند، کسان دیگری و همین مجلس، انشاالله رأی به عدم کفایت ایشان خواهد داد. چون روزها و ماه‏های آتی، ماه‏های تعیین کننده‏ای در صلاحیت و کفایت سیاسی و مدیریتی آقای احمدی‏نژاد است، انشاالله.

در صورتی که چنین دادگاهی تشکیل بشود، فکر می‏کنید جنبش اصلاحات با توجه به تجربیات موجود و امکاناتی که در اختیار جناح مقابل قرار دارد، با چه وضعیتی از این دادگاه خارج شود؟ دادگاهی را فرض کنید که در آن دوربین‏های تلویزیون صحبت‏های دو طرف را پخش می‏کنند.

من فکر می‏کنم که ما نگران آن نیستیم که جناح اصلاح‏طلب محاکمه شود. اگر دو طرف به دادگاه بیایند، حتی دادگاه غیر صالح و یک‏سویه‏‏ای که خودش موضع دارد، بازهم ما که جایی برای حرف زدن نداریم، حتی حاضریم در دادگاه حرف‌های‏مان را بزنیم. حتی اگر تریبون دادگاه را به عنوان متهم به ما بدهند و حرف‏مان را پخش کنند، ما راضی هستیم. این بحث اول.

نگران نباشید. در این یک سال و اندی، این‏طور نیست که اصلاح‏طلب‏ها فقط هزینه داده باشند. بزرگ‏ترین هزینه را همان جناح حاکم داد که مشروعیتش را از دست داد. در دنیای امروز، جناح حاکم مشروعیت خود را در مدت یک سال و اندی کاملاً از دست داده است و الان چیزی ندارد که دیگر از آن دفاع کند.

ما به یکی از هدف‌هایی که می‏خواستیم، یعنی اینکه روشنگری کنیم و چهره‏ی اینها را برای مردم و دنیا مشخص کنیم، رسیده‌ایم. ما دیگر کار زیادی هم نداریم. رسالت ما انجام شده و ما برنده‏ی این مناظره‏ی نابرابر بودیم. ما در سلول‏ها و آنها در بوق‏های رسانه‏ای. هرچه آنها در بوق‏ها دمیدند و علیه بچه‏های ما در زندان صحبت کردند علیه خودشان شد. همین برای ما بهترین پیام بود.

در اشاره به سخنان علی مطهری گفتید که به‏هرحال، ایشان یک اصول‌گرا محسوب می‏شوند و می‏بینیم که اگرچه یک فرد منتقد در جبهه‏ی اصول‏گرایی هستند، اما انتقادات او از جانب اغلب اصول‏گرایان، تحمل نمی‏شوند. انتقاد و انتقادپذیری در جنبش سبز چگونه است؟ با توجه به این‏که حکومت هم سعی می‏کند که منتقدان جنبش سبز را مطرح کند. چندی پیش هم انتقاداتی به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از جانب دکتر یزدی، دبیرکل نهضت آزادی منتشر شد که البته تکذیب شد، ولی به‏هرحال انتقاد در درون جنبش هم حتماً وجود دارد.

سعی ما بر این است که در جنبش سبز دوباره بتی نسازیم که نشود از آن انتقاد کرد. در داخل جنبش سبز، همه از هم راحت انتقاد می‏کنند و هیچ مشکلی هم نیست.

برخلاف تصور جناح حاکم که یک انتقاد را موجب تضعیف می‏داند، انتقادهای درون جنبش سبز موجب تضعیف نیست. انشاالله این جنبش با نقد خود و نقد اعضایش پیش برود. جنبش سبز، یک جنبش فکری به سمت ‏آزادی و دمکراسی است.

به‏نظر می‏آید که موج تازه‏ای از دستگیری‏ها آغاز شده است. آیا با افزایش تعداد زندانیان، شما احتمال حرکت خشنی را علیه آنها نمی‏دهید؟ نظیر آن‏چه در سال ۶۷، در مورد مخالفان سیاسی اتفاق افتاد؟

جنبش سبز به فرد وابسته نیست. اگر برای رهبران جنبش هم اتفاقی بیافتد، امروز دیگر شهریور ۱۳۶۷ نیست که حتی من که در نظام بودم و پدرم هم در نظام بود، مطلع نشدم چه اتفاقی در آن سال افتاد. امروز اگر خونی از بینی کسی ریخته شود، دنیا مطلع می‏شود و همین روشنگری مسیر خود را پیش می‏برد.

جای نگرانی نیست. اگر اتفاقی برای منزل آقای کروبی افتاد، خیلی بیشتر از راهپیمایی روز قدس بر موقعیت جناح حاکم اثر داشت و آبروی آن رفت. اگر خونی از دماغ یکی از مسئولین جنبش سبز بریزد، و مسئولین نه، بلکه خونی از دماغ نداها بریزد، در دنیا منعکس می‏شود. مانند سال ۶۷ نیست که من در قلب حکومت، متوجه این اتفاق‌ها نشوم. دنیا مطلع می‏شود و کسانی که بخواهند این جنایت‏ها را انجام بدهند، هزینه‏ای به مراتب بالاتر از کشتارهای شهریور ۶۷ پرداخت خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تاکید ایشان (2بار) بر اینکه علیرغم حضورشان در نظام (آن هم در قلبش!) از جنایتهای سال67بیخبر بوده اند بسیار جالب است!!!

-- patrick67000@yahoo.fr ، Oct 5, 2010 در ساعت 05:30 PM

واقعا انسان از بی خبری و معصومیت ایشان دلش کباب میشود.

این آقا خیلی علاقه مند است که نقش پررنگی را در جنبش سبز بازی کند، البته جنبش سبز به تعریف خودشان.

-- Shahrouz ، Oct 5, 2010 در ساعت 05:30 PM

الان مهم است که این آقا از دیکتاتوری متنفر است مثل نوری زاد کذشته را می توان فراموش کرد اگر شدیعتمداری هم بیدار شود خوب است.

-- اکبر ، Oct 6, 2010 در ساعت 05:30 PM