رادیو زمانه > خارج از سیاست > ایران > ابراهیم یزدی: هاشمی برسر دو راهی است | ||
ابراهیم یزدی: هاشمی برسر دو راهی استمریم محمدیmmohammadi@radiozamaneh.comاز آغاز شکلگیری تظاهرات اعتراضی به نتیجهی انتخابات ریاست جمهوری دهم، حملات شخصیتها و رسانههای اصولگرا، نه تنها متوجه سران جنبش سبز، نظیر موسوی، کروبی و خاتمی بوده است، بلکه همزمان حملات تند و بیسابقهای علیه هاشمی رفسنجانی و خانوادهی وی صورت میگیرد؛ علیرغم این که او رییس دو نهاد بزرگ حکومتی در کشور یعنی مجلس خبرگان رهبری و شورای تشخیص مصلحت نظام است.
اما دو روز پس از آن که علی لاریجانی حملات تخریبی نسبت به هاشمی رفسنجانی را محکوم کرده بود، آیتالله خامنهای نیز چهارشنبهی گذشته، چهارم آبان ماه، در جلسهی دیدار با بسیجیان طی سخنانی مبنی بر لزوم تعامل و مدارا با مخالفان و این که نباید لفظ منافق و ضد ولایت فقیه را نسبت به هر کسی به کار برد، اذهان را متوجه دلجویی از هاشمی رفسنجانی کرد. دیروز نیز در نماز عید قربان، امام جمعهی اصولگرای تهران، احمد خاتمی که پیش از این حملات تندی نسبت به هاشمی رفسنجانی داشته است، در سخنانی مبنی بر ضرورت توقف حملات به چهرههای شاخص نظام، از هاشمی رفسنجانی با عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری نام برد. در محافل سیاسی، این تغییرات در اشارات کلامی رهبران نظام، پرسشهایی را مطرح کرده است. برخی از این پرسشها را با دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، طرح کردهام. آقای یزدی در این باره که این تغییرات در ادبیات کلامی رهبران نظام، چرا پیدا شده است، میگوید:
حوادثی که طی این چند ماه در ایران اتفاق افتاده است، تاثیرات بسیار متفاوتی در کل بدنهی نظام برجای گذاشته است. شخصیتهای بسیار نافذ و مؤثر در درون سیستم، با این برخوردها نمیتوانند موافق باشند و اعلام و ابراز مخالفت کردهاند. حال برخی بیشتر، برخی کمتر، بعضیها خصوصیتر و برخی دیگر علنیتر. آخرین نمونهی این اعتراض نیز استعفای آقای جوادی آملی از امامت نماز جمعه در قم است. خُب این نمیتواند مؤثر نباشد. خود آقای هاشمی نیز از آمدن به نماز جمعه امتناع میکند و شرایطی را ذکر کرده است که تا کنون هیچکدام از آنها تحقق پیدا نکرده است. بنابراین به نظر میرسد، به رغم این که نیروهایی یا عواملی خردگریز در درون سیستم هستند که میخواهند به هر قیمتی شده، به اهدافشان برسند، در درون این مجموعه عناصر خردورزی نیز وجود دارند که منافع کل نظام را تشخیص میدهند و با ادامهی این روش موافق نیستند. تاثیر این گرایش در شرایط فعلی چه میتواند باشد؟ خُب این علامت خوب و امیدوار کنندهای است. طبعیتاً چنانچه این عناصر بخواهند اوضاع را بهبود ببخشند و ترمیم کنند، باید از جایی شروع کنند که برای بیشترین بخش نیروهای حاکم قابل قبول است؛ طبیعی است که باید از آقای هاشمی رفسنجانی شروع کنند. حال باید منتظر بود، دید که آیا این نگاه و برخورد جدید و اظهاراتی که میشود، تا چه اندازه میتواند به عمل مثتبی تبدیل شود و موجب تغییراتی در روشهای کنونی بشود. آقای یزدی، برخی امیدوارند به همان شکلی که شما اظهار کردید، این گشایشی در کل رفتار سیاسی حاکمیت نسبت به منتقدیناش باشد. برخی نیز نگرانند که این مدارا با این هدف باشد که آقای هاشمی را از کسانی مانند کروبی، خاتمی و موسوی جدا کند و در نتیجه، کار آنها را مشکلتر کند. بله، این احتمال وجود دارد و ممکن است نیروهای افراطی برای جلوگیری از این خط مسالمتآمیز، رضایت بدهند که موقعیت آقای هاشمی را به بهای این که او را از بقیه جدا کنند، ترمیم کنند. اما من تصور نمیکنم شرایط و وضعیت به گونهای باشد که در همینجا بتوانند مطلب را قطع کنند. بنابراین احتمال موفقیت چنین سیاستی را بسیار ضعیف میدانم. احتمال عدم موفقیت این سیاست را در برخوردی که ممکن است آقای هاشمی داشته باشد، میدانید؟ از نظر شما، آقای هاشمی چرا باید تن به چنین تعاملی بدهد و یا چرا نباید؟ آقای هاشمی نیز بر سر دو راهی سرنوشتسازی قرار گرفته است؛ به نظر من، اگر این تمایل یا نگاه آشتیجویانهای که به آن اشاره میکنید، اساسی،عمیق و واقعی باشد و آقای هاشمی هم در همان حد اکتفا کند و دوستانش را تنها بگذارد و رها کند، در نهایت آقای هاشمی از اینجا مانده، از آنجا رانده خواهد شد. به نفع آقای هاشمی نخواهد بود و من تردید دارم که ایشان به این تن دردهد.
برخی تحلیلها نیز این سیاست را به نزدیک بودن مراسم ۱۶ آذر ارتباط میدهند. نظر شما در این باره چیست؟ و اساساً فکر میکنید این مراسم در مقایسه با مراسم روز قدس و ۱۳ آبان چگونه برگزار خواهد شد؟ مراسم ۱۶ آذر تفاوتی اساسی با روز قدس و ۱۳ آبان دارد. روز قدس، یک روز ملی است و سالهای سال است که در این روز تظاهرات بسیار گستردهای در همهی سطوح برپا میشود. در آنجا جنبش سبز از این فرصت استفاده کرد. در واقع آنها هم در روز قدس حضور پیدا کردند و مطالبات خود را در آن فضا مطرح کردند. در ۱۳ آبان هم همینطور بود. اما ۱۶ آذر روز مخصوص دانشجو است و همانطور که خود دانشجویان نیز به درستی اعلام کردهاند، تظاهرات در داخل دانشگاههای کشور برگزار خواهد شد. در طول ۵۰ سال گذشته رویه این بوده است که در داخل دانشگاه، به یاد دانشجویان شهید دانشگاه در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ مراسمی برگزار شود. امسال هم همین است. منتهی با این تفاوت که فضا و جو سیاسی سه چهار ماههی اخیر موجب شده است که تحرکهای گستردهتری در میان دانشجویان مشاهده شود. این به آن معنا است که این تظاهرات مورد سرکوب قرار نخواهد گرفت؟ به نظر میرسد که تظاهرات در داخل دانشگاهها خواهد بود. اما آیا حاکمیت یا مدیران تحمل تظاهراتی محدود در داخل دانشگاهها را خواهند داشت و آیا با آن برخورد خواهند کرد، یا نه؛ نمیتوان قضاوت کرد. البته تهدیدهایی نیز میشود، بحثهایی شده و حرفهایی میزنند. ولی این روز با روز ۱۳ آبان و روز قدس، تفاوت جدی دارد. بنابراین من امیدوارم که نیروهای انتظامی اشتباه و کاری که در ۱۳ آبان و روز قدس کردند را در اینجا انجام ندهند و اجازه بدهند مانند همهی سالها، مراسم روز دانشجو در دانشگاهها با آرامش برگزار شود. آقای یزدی، نهضت آزادی ایران در رابطه با آنچه در ایران میگذرد؛ جنبش سبز و آنچه برای آینده محتمل است، سیاست خود را بر چه مبنایی خواهد گذاشت؟ ما همچنان معتقدیم که تنها راه عملیِ مؤثرِ مطمئن، اصلاحطلبی است و اصلاحطلبی هم خود را تعریف کرده است. تغییرات را قانونمند، تدریجی، در درون نظام جستجو میکند، نه بیرون از نظام. هرنوع شعاری که بخواهد از این فراتر برود یا طرح هر نوع مطالباتی فراتر از این، نقض غرض است. نهضت آزادی نیز از این مطالبات قانونی در چهارچوب خط مشی و استراتژی جنبش سبز حمایت میکند. |
نظرهای خوانندگان
درود بر جنیش سبز
-- سیامک ، Dec 1, 2009 در ساعت 03:40 PM