رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ بهمن ۱۳۸۶
آخرین مرحله انتخابات پیش از سه شنبه بزرگ

«اوباما» برنده‌ی کارولینای جنوبی

کاوه پزشک

در چهارمین مرحله از انتخابات مقدماتی درون حزبی برای گزینش کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امسال که دیروز شنبه 27 ژانویه در ایالت کارولینای جنوبی انجام شد سناتور باراک اوباما پیروز شد. آقای اوباما درین مرحله 55 درصد، و دو کاندیدای دیگر باقی مانده در رقابت سناتورها هیلاری کلینتون و جان ادواردز به ترتیب 27 و 18 درصد آرای رای دهندگان دموکرات را به دست آوردند.

به این ترتیب به نظر می رسد در حالی که رقابت واقعی تنها بین هیلاری کلینتون و باراک اوباما است، این که کدام یک ازین دو کاندیدای نهایی حزب دموکرات خواهد بود احتمالا تا پایان ماه فوریه که طبق برنامه قرار است شاهد انتخابات مقدماتی سی و چند ایالت آمریکا باشیم، در ابهام باقی بماند.


سناتور اوباما در نطق پیروزی خود بار دیگر ادبیاتی احساسی و مبهم به کار برد: «این انتخابات درباره رویارویی گذشته و آینده است. این انتخابات درباره این است که آیا ما به تفرقه و جدایی‌ای که امروز سیاست خوانده می شود راضی می‌شویم یا سیاستی مبتنی بر عقل سلیم و خلاقیت و از خودگذشتگی و سعادت مشترک را برمی‌گزینیم.»

کارولینای جنوبی در میان چند ایالت آغاز کننده رقابت‌های مقدماتی از نظر جمعیت و همین‌طور به علت درصد بالای شهروندان آفریقایی‌تبار، پراهمیت‌ترین ایالت به شمار می‌آید؛ و می‌تواند تا حدی نشان دهد اقلیت آمریکاییان آفریقایی‌تبار به کدام کاندیدا گرایش بیشتری خواهند داشت.

نتایج انتخابات کارولینای جنوبی نشان می‌دهد سناتور باراک اوباما موفق شده است به تنهایی 80 درصد آرای رای دهندگان آفریقایی‌تبار را به‌دست آورد. آقای اوباما حدود یک چهارم آرای سفیدپوستان را نیز کسب کرد؛ سه چهارم باقی مانده آرای سفیدپوستان تقریبا به‌طور مساوی بین هیلاری کلینتون و جان ادواردز تقسیم شده است.

گفتنی‌ست کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون طی روزهای اخیر سیاستی تهاجمی را در مقابل باراک اوباما اتخاذ کرده بود. در این مدت، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده بیل کلینتون نیز که دیگر به‌طور کامل و تمام عیار درگیر کارزار انتخاباتی همسرش شده، به‌شدت به اوباما حمله کرده است.

بیل کلینتون، اوباما را در مورد تلاش کارزار انتخاباتی‌اش برای عرضه کردن اوباما به عنوان یک سناتور ضد جنگ، و به‌خاطر دامن زدن به مسئله نژاد و رنگ پوست، شدیدا مورد انتقاد قرار داد. وی همچنین به باراک اوباما به خاطر اظهار نظری درباره رونالد ریگان حمله کرد؛ و او را به هم‌سویی با راست متهم کرد.

درگیری آقای کلینتون در کارزار انتخاباتی همسراش به اندازه‌ای‌ست که روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: «آقای کلینتون به‌عنوان همسر کاندیدا کارزار انتخاباتی را شروع کرد؛ و به‌عنوان یک شریک انتخاباتی، کارولینای جنوبی را ترک می‌کند.» آقای اوباما در همین رابطه گفته است: «گاهی خودم هم نمی دانم بلاخره رقیب انتخاباتی ام کیست.»

صرف نظر از ایالت فلوریدا که انتخابات حزب دموکرات در آن امسال به علت اختلافاتی بین کمیته ملی و حزب ایالتی بر سر تاریخ برگزاری آن جنبه تشریفاتی خواهد داشت، رای‌گیری در کارولینای جنوبی، آخرین انتخابات پیش از رقابت بزرگ 5 فوریه خواهد بود که در آن 22 ایالت در یک روز کاندیداهای خود را برخواهند گزید.

در همین‌حال روزنامه نیویورک تایمز طی سرمقاله‌ای که در شماره روز جمعه 25 ژانویه منتشر شد از نامزدی هیلاری کلینتون در حزب دموکرات حمایت کرد. این روزنامه، هیلاری کلینتون را سناتوری بسیار باهوش و گاهی تلخ زبان، و اوباما را سیاستمداری درخشان ولی هنوز تعریف نشده و مبهم توصیف کرد.

این سرمقاله اعلام می کند شورای سردبیری روزنامه نیویورک تایمز به رای‌دهندگان دموکرات توصیه می‌کند خانم هیلاری کلینتون را به عنوان کاندیدای خود انتخاب کنند.

نیویورک تایمز می‌نویسد: «تا جایی که به مسائل عمده مربوط می شود، تفاوت بزرگی بین این دو کاندیدا نیست. هر دوی آن‌ها قول می‌دهند جنگ عراق را پایان دهند، مالیات‌ها را منصفانه‌تر کنند، هزینه‌های دولتی موثرتری انجام دهند، به مسائل اجتماعی توجه نشان دهند، آزادی‌های مدنی را احیا کنند و سیاست‌های تفرقه‌انگیز جرج بوش را پایان دهند.»

در ادامه این سرمقاله آمده است: «با گوش سپردن به سخنان خانم کلینتون درباره ریاست جمهوری و راه حل‌های او برای مشکلات مهم آمریکا، ما به‌خاطر عمق دانش، قدرت فکری، و وسعت تجربه او تحت‌تاثیر قرار گرفته‌ایم.»

در مجموع نیویورک‌تایمز جدی‌تر بودن هیلاری کلینتون در زمینه مسائل امنیت ملی ایالات متحده و برخورد عمل‌گرایانه‌تر او و همین‌طور این واقعیت که او بر خلاف اوباما سیاستمداری باتجربه و تثبیت شده است؛ و از دادن وعده‌های مبهم، کلی، و عاطفی خودداری می‌کند را دلایل حمایت خود از نامزدی خانم کلینتون دانسته است.

***

مقاله های مرتبط:

گزارش پیروزی اوباما، نیویورک تایمز 27 ژانویه 2008

تحلیل خبری نیویورک تایمز 27 ژانویه

یادداشت درباره درگیر شدن بیل کلینتون در کارزار انتخاباتی، نیویورک تایمز 27 ژانویه

یادداشت درباره واکنش اوباما به حملات 26 ژانویه

گزارش از حمله بیل کلینتون به اوباما 24 ژانویه

سرمقاله نیویورک تایمز در حمایت از هیلاری کلینتون 25 ژانویه

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«سناتور اوباما در نطق پیروزی خود بار دیگر ادبیاتی احساسی و مبهم به کار برد»

نوشته‌ی شما بسیار جانبدارانه است.

-- علی ، Jan 29, 2008 در ساعت 03:51 PM