تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با پیام رهنما، روزنامه‏نگار و منتقد سینما و تئاتر در تهران در باره تحریم جشنواره بیست و هشت‌ام تئاتر فجر

جشنواره تحریم شده تئاتر فجر

بیست و هشتمین دوره‏ی جشنواره‏ی بین‏المللی تئاتر فجر، مهم‏ترین رویداد نمایشی ایران، با کناره‏گیری و تحریم نمایشنامه‌‏نویسان و کارگردانان مطرح تئاتر امروز ایران روبرو شده است.در پی کناره‏گیری و انصراف بهرام بیضایی و محمد چرمشیر، شش نمایشنامه‌نویس و کارگردان دیگر تئاتر ایران نیز اعلام اعلام کردند که حاضر به شرکت در این جشنواره نیستند.

بهرام بیضایی، کارگردان و نمایشنامه‏نویس تئاتر ایران که قرار بود نمایش «سهراب کشی» را در جشنواره‏ی فجر امسال برگزار کند، اعمال چند حذف در متن نمایشنامه‏اش را که به توصیف وی خارج از اختیار مرکز نمایشی است و سوءتفاهم‏های دیگری که محصول حساسیت‏های این روزها است را دلیل انصراف خود از شرکت در جشنواره دانسته است.

محمد چرمشیر، دیگر نمایشنامه‌نویس مطرح تئاتر امروز ایران نیز خواسته است که نمایش‏های او که در چند بخش پذیرفته شده‏اند، از برنامه‏ی جشنواره خارج شوند و نمایش آن‏ها را به شرایط مناسب دیگر موکول کرده است. به دنبال این دو کارگردان و نمایشنامه‌نویس، شش کارگردان و نمایشنامه‌نویس دیگر ایران که آثارشان در بخش‏های مختلف این جشنواره قرار داشت، از شرکت در آن کنار کشیدند.

بیست و هشتمین جشنواره‏ی بین‏المللی تئاتر فجر قرار است در ۱۴ بخش از دوم تا یازدهم بهمن ماه ۱۳۸۸ در تهران و برخی از مراکز استان‏ها برگزار شود. در گفت‏وگویی با پیام رهنما، روزنامه‏نگار، هنری‌نویس و منتقد سینما و تئاتر در تهران، به تأثیر این کناره‏گیری‏ها در روند برپایی جشنواره و ارتباط آن با شرایط روز ایران، پرداخته‏ام.

Download it Here!

آقای رهنما، فکر می‏کنید کناره‏گیری نمایشنامه‏ نویس‏ها و کارگردانان مطرح تئاتر امروز ایران از جشنواره‏ی تئاتر فجر، با مسائل روز و شرایط کنونی ارتباط داشته باشد؟ و بتواند در روند برپایی آن تأثیر بگذارد؟

بعد از تحریم دو سالانه‏ی جشنواره‏ی کاریکاتور و نامه‏ی ۱۲ کارگردان سرشناس سینمای ایران در اعتراض به اتفاقات پس از انتخابات در ایران، این بار نوبت به اهالی تئاتر رسید تا با تحریم مهم‏ترین رویداد نمایشی در ایران، اعتراض خود را اعلام کنند.

خانم افروز فروزند، آقای حسن فتحی، آقای محمد یعقوبی، آقای امیر دژاکام، آقای همایون غنی‏زاده و آقای نادر برهانی مرند، از جمله کارگردان‏هایی هستند که در روزهای اخیر هرکدام به نوعی خبر از انصراف و تحریم جشنواره‏ی تئاتر می‏دهند.

بعد از انصراف آقای بیضایی از جشنواره با نمایشنامه‏ی «سهراب کشی»، این دوستان نیز در ادامه‏ی اعتراض‏ها با وجودی که حضور آن‏ها از سوی دبیرخانه‏ی جشنواره اعلام شده بود، انصراف دادند. اتفاقی که شاید برای جشنواره‏ی امسال که دبیر آن آقای حسین پارسایی، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی است، چندان خوشایند نباشد.

این انصراف‏ها سطح کیفی و دست‏کم سطح تبلیغاتی جشنواره را پایین می‏آورد و چندان خوشایند دولتی که در ماه‏های اخیر دولت کودتا لقب گرفته است، نیست و به ضررش تمام می‏شود.

یکی دیگر از نویسندگان و کارگردانان مطرح تئاتر ایران، آقای محمد یعقوبی، در بیانیه‏ای که جمعه، یکم آبان انتشار داد، ضمن تحریم جشنواره‏ی امسال از همه‏ی نویسندگان و کارگردانان درخواست کرده است متون تولید شده و کارهایی که تولید می‏شود را در جشنواره‏ی فجر ارائه ندهند.

آقای یعقوبی در این بیانیه هم‏چنین آدرس سایت شخصی خویش را اعلام کرده و از همکاران خود در بخش نویسندگی تئاتر خواسته است که نمایشنامه‏هایشان را به این سایت ارجاع بدهند تا ایشان آن‏ها را منتشر کند و در دسترس عموم مخاطبین علاقه‏مندان به فرهنگ و هنر ایرانی قرار بدهند.


با توجه به رویدادهای اخیر ایران، به نظر می‏رسد نام نمایشنامه‏ی آقای بهرام بیضایی «سهراب کشی» سمبلیک باشد. به نظر شما این‏طور نیست؟

بله، به نظر من هم همین‏طور است. اما از سوی دیگر، فکر می‏کنم مسؤولین فرهنگی مرکز هنرهای نمایشی در موافقت‏شان با اجرای نمایشنامه‏ی «سهراب‏کشی»، به این فکر می‏کردند که شاید اجرای آن بتواند سوپاپی بر دردی که چند وقت اخیر این مملکت را فرا گرفته است باشد و به این شکل مردم را کمی ‏راضی نگاه دارند.

شاید هدف مسئولین جشنواره این بوده که به مردم بگویند: در کنار همه‏ی اتفاقاتی که افتاده، فضای کار را برای اجرای صحنه‏ای آقای بیضایی و دیگر کارگردانان سرشناسی که در طول چند سال بعد از انقلاب، همواره به عنوان کارگردانان معترض با آن‏ها برخورد شده، باز می‏گذارند و آنان می‏توانند حتی در این فضای خفقان فعالیت داشته باشند.

آقای رهنما، در پهنه‏ی سینما نیز چند تن از سینماگران گفته‏اند که فعلاً کار نمی‏کنند و از خروج تعدادی از اهالی سینما از کشور جلوگیری شده است. ممکن است در این باره هم توضیحی بدهید؟

آکادمی برپایی مراسم اسکار، نامه‏ای به انجمن سینمای ایران فرستاد و از ۱۰ تن از کارگردانان و صاحب‏نظران سینمای ایران برای حضور در مراسمی که برای تبادل اندیشه و اطلاعات در امریکا برگزار می‏شد و هم‏چنین بازدید سینماگران ایرانی از محل برپایی مراسم اسکار، دعوت کرد.

انجمن سینمای ایران یک هیأت ۱۰ نفره را شامل کارگردانان و بازیگران سینما انتخاب کردند. اما ار خروج خانم فاطمه‏ معتمدآریا و آقای ایرج طهماسب جلوگیری شد و نگذاشتند آن‏ها همکاران دیگرشان را همراهی کنند.

در رسانه‏های حامی دولت، از جمله خبرگزاری فارس و روزنامه‏ی کیهان درج شده بود که جلوگیری از خروج این دو بازیگر سینمای ایران به علت انجام فعالیت‏های خیابانی آنان بعد از انتخابات ریاست جمهوری بوده است. بعد از آن هم متأسفانه آقای جعفر پناهی ممنوع‏الخروج شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بخاطر همه این اتفاقات متاسفم
اطلاع رسانی های خود درمورد تئاتر لفجر رابیشتر کنید تا همه متوجه فعالیت های هنرمندان درایران شوند.سپاسگزاریم از آقای ادیب زاده و پیام رهنما درزمانه وروزآنلاین.

-- لیلا ، Oct 24, 2009

ای کاش همه مردم خردمند ایران، سراسر نمایش‌های این "جمهوری" اسلامی را تحریم می‌کردند. اگر همبستگی بود الان آزاد شده بودیم.

-- بدون نام ، Oct 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)