تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر هادی زمانی، استاد اقتصاد و کارشناس انرژی در لندن

پارس جنوبی در خواب خوش

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

اطلاعیه‌ی شرکت نفت و گاز پارس می‌گوید: «طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ی پارس جنوبی با ادامه‌ی شرایط فعلی به بهره‌برداری نمی‌رسد.» یک گزارش از یک کارشناس نفت و گاز در ایران هم نشان می‌دهد به دلیل تحریم‌های اقتصادی صنایع نفت و گاز میدان پارس جنوبی از سوی شرکت‌های خارجی و بی‌تدبیری دولت در چهارسال گذشته یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اقتصادی ایران متوقف مانده و هرسال بین پنجاه تا هفتاد و پنج میلیارد دلار زیان این زمان از دست رفته است.

پارس جنوبی به گفته‌ی کارشناسان بزرگ‌ترین مخزن گازی جهان است. این میدان گازی مشترک با قطر در آب‌های خلیج فارس در دهه‌ی ۱۳۵۰ یا اوایل ۱۹۷۰ کشف شد. قطر در سال ۱۹۹۰، ایران در سال ۲۰۰۱ بهره‌برداری از آن را آغاز کردند.

اما براساس گزارش کارشناسان در چهارسال اخیر، تلاش‌های فعالان اقتصادی بی‌اثر مانده و منطقه‌ی عسلویه و میدان پارس جنوبی که نماد پیشرفته‌ی صنعت نفت ایران به حساب می‌آمد، عملاً به خواب رفته است. و از صد هزار نیروی کار داخلی و خارجی که در بندر عسلویه مشغول به کار بودند، حالا کمتر از پنج هزارنفر در آنجا کار می‌کنند.

در همین رابطه با دکتر هادی زمانی، استاد اقتصاد و کارشناس انرژی در لندن گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای دکتر هادی زمانی، در این گزارش ماجرای پارس جنوبی غم‌انگیزترین ماجرای اقتصاد ایران توصیف شده است، به دلیل تأخیر و عملاً توقف اجرای پروژه‌ها و نیز سود عظیمی که به دلیل از دست رفتن ذخایر گازی مشترک با قطر از دست ایران می‌رود. ارزیابی شما چیست؟

اجازه بدهید، مقدمه‌ای خدمت‌تان بگویم. سال ۱۹۹۵ همراه با تیمی توسط مؤسسه‌ی هالکورو که برایش کار می‌کردم، برای نوسازی ساختار اقتصادی ـ اداری بندر دوها به قطر عازم شدم‌. در جریان این تجربه بود که به دلیل وابستگی آن به فعالیت‌های بندر دوها برای اولین‌بار با پروژه‌ی پارس جنوبی آشنا شدم.

این تجربه برای من به واقع بسیار غم‌انگیز و دردآور بود. در آن موقع، در سال ۱۹۹۵، پنج سال بود که قطر بهره‌برداری از میدان پارس جنوبی را آغاز کرده بود. علاوه بر این، فعالیت و تلاش بسیار بسیار گسترده‌ای در سراسر کشور در حال اجرا بود که کل کشور را نوسازی بکنند که بتوانند پروژه‌ی پارس جنوبی را به پیش ببرند.

زیرساخت‌های کشور، بندر کشور، اصلاح ساختار اقتصادی، مؤسسات بانکی و حتا ساختار سیاسی کشور تغییر کرد و مسئولیت امور به دست امیر جوانی افتاد که تحصیلات خارج از کشور داشت و برای دنیای مدرن آماده بود. اما متأسفانه شش سال دیگر برای ایران طول کشید تا بهره‌برداری از پارس جنوبی را آغاز بکند.

اگر اشتباه نکنم حدود سال ۲۰۰۱ بود. یعنی ۱۲ سال بعد از قطر بهره‌برداری را آغاز کرد. زمانی هم که آغاز کرد به دلیل مشکلات اقتصادی ایران، به دلیل ازدیاد فشار در عرصه‌ی سیاست بین‌المللی و اقتصاد جهانی و به دلیل مشکلات ساختار اقتصادی و مناسب نبودن جو سرمایه‌گذاری، این پروژه‌ها بسیار آهسته پیش رفت.


دکتر هادی زمانی، کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه

آقای دکتر زمانی از چه زمانی می‌شود گفت که فعالیت‌ها تقریباً اوج گرفت؟

در دوره‌ی مربوط به اصلاحات، فعالیت روی پروژه‌ها یک‌مقدار رونق و شدت گرفت. ولی حتا در آن دوره هم افزایش سرعت به آن حد نبود که عقب‌افتادگی دوازده‌ ساله و حتا بیشتر ایران را جبران بکند. ولی با تأسیس‌ شرکت پتروپارس رونقی انجام گرفت و موفقیت‌هایی داشتیم، ولی بازهم کافی نبود.

متأسفانه در چندسال اخیر، دوباره وارد یک رکود بسیار عمیق شدیم. این پروژه دوباره عملاً خوابیده و به دلیل تحریم‌ اقتصادی و نابسامانی‌های اقتصادی کشور دوباره متوقف شده است. از ۲۸ فازی که این پروژه داشته، اکثر این‌ها بین سه سال و یکی هم فکر کنم بین چهار سال تأخیرهایی داشته‌اند.

در اثر این تأخیرها، ایران، درآمد قابل ملاحظه‌ای را از دست داده است. یعنی قیمت صادراتی گاز و قیمت متوسطش را اگر مدنظر داشته باشید، چیزی نزدیک به ۱۴۵ میلیارد دلار درآمد را در زمینه‌ی پالایشگاه‌ها و حدود ۳۰ میلیارد دلار را هم در زمینه‌ی پتروشیمی وابسته به گاز از دست داده است.

علاوه براین، طی این مدت به خاطر این تأخیرها حدود ۳۰ میلیارد دلار هم قیمت این پروژه‌ها بالا رفته است. یعنی به خاطر عدم توجه به مقتضیات این صنعت و نابسامانی‌های اقتصادی، رقمی متجاوز از ۲۰۰ میلیارد دلار به طور مستقیم ضرر پرداخته است. این علاوه بر ضررهای غیرمستقیم است. چون وقتی آن صنعت در ایران راه می‌افتد، صنایع دیگری را هم که به این صنعت خدمت می‌دهند و محصولاتش را تولید می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن‌ها هم دچار رکود می‌شوند.

اطلاعیه‌ی شرکت نفت و گاز پارس گفته است که طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ی پارس جنوبی با ادامه‌ی شرایط فعلی به بهر‌ه‌برداری نمی‌رسد. این شرایط فعلی چه هست؟

نابسامانی اقتصادی در داخل و عدم برنامه‌ریزی. پیشبرد این پروژه‌ احتیاج به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و محیط باثباتی که مدیران بدون حساب و تند تند عوض نشوند و جوی عقلایی و منطقی دارد که در آن بشود برنامه‌ریزی کرد و درون کشور هم احتیاج به آرامش اقتصادی و سیاسی دارد.

علاوه برآن، احتیاج به جلب سرمایه‌ی بین‌المللی دارد. با وجود تحریم اقتصادی که اکنون در آن قرار دارد و احتمالاً اگر مسأله‌ی بحران هسته‌ای ایران حل نشود، این حلقه‌های تحریم‌ اقتصادی تنگ‌تر هم خواهد شد، بدون حل شدن این معضلات، پیشبرد این پروژه بسیار دشوار خواهد بود.

با توجه به این‌که شما گفتید به آن منطقه رفته‌اید و استاد اقتصاد و کارشناس انرژی هستید، در حال حاضر برای راه‌اندازی و جلوگیری از زیان بیشتر ایران در این طرح عظیم چه پیشنهادی دارید؟

ایران باید در درجه‌ی اول روابطش را در عرصه‌ی بین‌المللی و اقتصاد جهانی عقلایی بکند، ثبیت بکند و کاری بکند تا بتواند سرمایه‌ی لازم را جذب بکند. همین طور در عرصه‌ی داخلی باید یک جو عقلایی به‌وجود بیاورد که بشود برای این پروژه‌ها برنامه‌ریزی کرد و افراد متخصصی در صدر و در رأس امور قرار بگیرند که بتوانند این کار را پیش ببرند.

متأسفانه در دولت آقای احمدی‌نژاد، در کلیه‌ی این زمینه‌ها در جهت عکس حرکت کردیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

برای برسی های بیشتر به سایت ادیا مراجعه کنید.سایتی خبری که متعلق به تیم اقای زنگنه است.در کارت هویت سایت امده .با تشکر از این گزارش خوبتان.www.edia.ir

-- بدون نام ، Aug 25, 2009

نفت در برابر آزادی!

تنها راه حل ایران این است:


نفت را مفت و بدون هیچگونه چشم‌داشتی به دنیا بدهیم تا ما را به حال خود بگذارند!


فقط باید دید آیا حتی آن وقت نیز همچنان چشمداشت به خاک و دیگر منابع این کشور خواهند داشت یا نه؟


هرچه باشد ایران همان *سرزمین موعود* است که خیلی ها هزاران سال است به دنبالش هستند و پدر-خدایشان هم وعده‌اش را در کتاب موهوم آسمانی به آنان داده است و به هر قیمتی شده آن را می‌خواهند! جمعیتشان هم که زیاد شده و حرص و طمعشان هم که پایانی ندارد ...


همان که گفتم:


واگزاری کامل و بی چون و چرای نفت و منابع دیگر و منجمله خاک ایران به بیگانگان در برابر آزادی ملت!


منتهی یک مشکل همچنان به جای خود باقی می‌ماند: حتی اگر چنین معامله‌ی ناحقی را هم بپذیرند، اینک نوکر و خدمتگزار نیز می‌خواهند که خود فقط بیاسایند و زحمات را کسان دیگر متقبل شوند که این کسان دیگر ترجیحاً باید از میان خود ملت ایران باشد چون دیگر سیاه‌پوست آفریقایی و سرخ‌پوست مکزیکی و آمریکای جنوبی و مردم سایر ملل بدبخت و بیچاره هم حاضر نخواهند بود که در ازای لقمه-نانی برای این ها کارگری و بردگی و بیگاری کنند ...

-- محلل ، Aug 25, 2009

از كل مجموعه پالايشگاهي پارس جنوبي فقط 10 فاز به مرحله اجرا رسيده كه فقط 5 فاز عملياتي بوده و در ظرفيت كامل توليد مي كنند لطفا اصلاخ نماييد فاز هاي 6 تا 10 به صورت نيمه ظرفيت و كمثر در مدار توليد مي باشد

از كارمندان شركت گاز پارس جنوبي

-- الف .اهورا ، Aug 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)