تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با علیرضا نوری‏زاده، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی

«مسأله تجاوزها، لطمه‏‌ای سنگین به حکومت»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه منکر هرگونه تجاوز جنسی به بازداشت شدگان پس از انتخابات، در زندان‏های ایران شد.

وی گفت: «اگرچه نامه‏ی‏ آقای کروبی در فضای افکار عمومی تکان‏دهنده بود، اما این موضوع از یک ماه پیش در چند سایت اینترنتی مطرح شده بود و کمیته‏ی ویژه‏ی مجلس به آن توجه داشت.» او افزود: «اگر آقای کروبی شواهدی در این زمینه دارد، ارائه دهد تا پیگیری شود.»

انتشار نامه‏ی افشاگرانه‏ی مهدی کروبی، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری در مورد تجاوز جنسی به دختران و پسران بازداشت شده، بازتاب گسترده‏ای در ایران و جهان دارد.

رسانه‏های دولتی جمهوری اسلامی، مانند صدا و سیما و روزنامه‏ی ایران، تلاش در تکذیب رویدادهای مطرح شده در این نامه داشتند. اما انتشار این نامه‏ که در آن برای نخستین بار توسط یک شخصیت سیاسی جمهوری اسلامی، به طور عریان، در مورد تجاوز جنسی به زندانیان در ایران، صحبت شده، در رسانه‏ها و افکار عمومی جهان نیز بازتاب فراوانی داشته است.

از آقای علیرضا نوری‏زاده، روزنامه‏نگار، نویسنده و تحلیل‏گر سیاسی، درباره‏ی ارزش نامه‏ی آقای کروبی می‏پرسم:

Download it Here!

ارزش نامه‏ی آقای کروبی بیشتر از این جهت است که ایشان به عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی، از همان ابتدا، به عنوان یار وفادار آیت‏الله خمینی، نماینده‏ی ایشان در حج، سرپرست بنیاد شهید، دو دوره رییس مجلس، یک دوره هم نایب رییس مجلس و بعد هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در دو دوره‏ی نهم و دهم، این نامه را نوشته است.

اعتبار آقای کروبی، از یک سو به خاطر جایگاهش در نظام است و از سوی دیگر، به عنوان یک رجل دینی، یعنی دولت‏مردی که صاحب لباس دینی است، عبا و عمامه بر سر و دوش دارد و فارغ‏التحصیل هم حوزه و هم دانشکده‏ی الهیات است، صاحب اعتبار است.

آقای کروبی در طول این سال‏ها هم نشان داده، حتا آن‏جایی که در اوج عصبانیت و آزردگی از نظام است، همیشه خط قرمزها را رعایت کرده و نظام را فراتر از هرچیزی قرار داده است. همیشه هم گفته است که دغدغه‏ی اصلی او حفظ نظام است. اگر هم اخطاری به آقای خامنه‏ای داده، مقدار زیادی از آن در این رابطه بوده که شما با این عمل‏کرد و اعمال‏تان، نظام را به خطر می‏اندازید.


آقای کروبی به موضوعی اشاره می‏کند که دیرگاهی است از جانب زندانیان رها شده، از جانب برخی از مسئولان قدیمی نظام که بریده‏اند، از جانب شماری از شخصیت‏های اصلاح‏طلب و همین‏طور از جانب اپوزیسیون عنوان شده بود و رژیم همیشه مدعی بود که این حرف‏ها ساخته و پرداخته‏ی اپوزیسیون است. اما این بار شخصیتی از درون نظام این حرف را می‏زند.

مسأله‏ی تعرض ناموسی و جنسی به زندانیان سیاسی، مسأله‏ی تازه‏ای نیست. ولی آن‏چه در زندان کهریزک و بعضی از بازداشت‏گاه‏های خصوصی، در طول چند هفته‏ی اخیر رخ داده، به نظر من، از همه‏ی این ابعاد فراتر رفته است؛ به گونه‏ای که فریاد آقای کروبی را درآورده است.

بنابراین، آن‏چه آقای لاریجانی می‏گوید که در سایت‏های اینترنتی چیزهایی شنیده بوده‏اند و در این زمینه تحقیقی صورت گرفته یا پی‏گیری شده است، باید پرسید کدام پی‏گیری؟ وقتی هم‏اکنون در رابطه با شکنجه‏های تکان‏دهنده‏ی بسیاری از زندانیان، هیچ نوع گزارشی در دست نیست و حتا وقتی فرزند آقای روح‏الامینی دهانش خورد می‏شود و به قتل می‏رسد، وزیر بهداری مدعی می‏شود که ایشان بر اثر مننژیت در زندان درگذشته است، آقای لاریجانی از کدام گزارش تحقیقی یاد می‏کند؟

در کجا بررسی کرده‏اند و متوجه شده‏اند که ادعاهای آقای کروبی درست نیست؟ به گمان من، آقای کروبی، با طرح این قضیه، آن تتمه آبرویی را هم اگر نظام داشت، حتا نزد مؤمنان به این نظام، به باد داد و آشکار کرد که در زندان‏های ولی فقیه چه جنایاتی صورت می‏گیرد که در منطقه و در ایران، نظیر ندارد. شاید فقط در زندان‏های صدام حسین شاهد چنین عمل‏کردی بودیم.

به منطقه اشاره کردید؛ بازتاب این نامه در کشورهای اسلامی، به ویژه کشورهای عربی که گفته می‏شد در برخی از آن‏ها محمود احمدی‏نژاد در میان مردم کوچه و بازار محبوبیت پیدا کرده است، چه بوده است؟

آقای احمدی‏نژاد بعد از این انتخابات، اگر محبوبیت یا آبرویی هم داشت، از دست داد. امروز مردم به برکت وجود تلویزیون‏های ماهواره‏ای بزرگی نظیر العربیه، الجزیره، ام‏بی‏سی و… که میلیون‏ها بیننده دارند، لحظه به لحظه رویدادهای ایران را دنبال کرده‏اند.

این مردمی که خود نیز اغلب گرفتار استبداد هستند، وقتی احمدی‏نژاد، تبدیل به نماد استبداد می‏شود، هر حرفی هم راجع به فلسطین و غیره بزند، دیگر برایشان ارزشی ندارد.

مطلبی که آقای کروبی عنوان کرد، عجیب به صورت گسترده‏ای پخش شد و ظاهراً بعضی از این کشورهای عربی منتظر چنین نامه‏ای بودند که ثابت کنند رژیمی که در ایران ادعای اسلام ‏پناهی می‏کند، هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و جرایمی که در زندان‏های این رژیم رخ می‏دهد، در هیچ‏کدام از کشورهای منطقه روی نمی‏دهد.

بسیاری از این رژیم‏های عربی، استبدادی و بعضاً سرکوب‏گر هم هستند. ولی در داخل زندان‏هایشان، ضوابطی وجود دارد. ممکن است زندانی را شکنجه کنند، شلاق بزنند، داغش کنند، ناخنش را بکشند، ولی تعرض به ناموس، مسأله‏ای است که اصولاً در ذهن آنان نمی‏گنجد و نمی‏توانند بپذیرند که می‏توان در زندان به ناموس فردی تعرض کرد و جوانان پسر یا دختر مورد تعرض قرار بگیرند.

این قابل قبول نیست. یعنی، حتا آن شکنجه‏گر نیز از این کار امتناع می‏کند. بنابراین، آنان با گزارش آقای کروبی و تحلیل و تفسیرهایی که در رابطه با او بوده است، می‏گویند: در ایران با یک نوع آدم‏های دیگری روبرو هستیم که حاضرند تمام مبانی دین و اخلاق را زیرپا بگذارند و به زندانی دست و پا بسته‏ی مفلوکی که در چنگ دارند، آزار جنسی برسانند.

در همین زمان کوتاه انتشار نامه‏ی آقای کروبی، چند زندانی پیشین، از جمله خانم رویا طلوعی، در گفت‏ و گو با رادیوهای خبری و خانم دیگری که ایشان هم کُرد است، مقابل دوربین رضا علامه‏زاده، آشکارا از تجاوز جنسی به آنان، در زندان‏های جمهوری اسلامی گفته‏اند. پرسش این است که فکر می‏کنید در ایران هم قربانیان این رویدادها، حاضر به صحبت باشند؟

به طور قطع! این مسأله می‏تواند دو اثر داشته باشد؛ در رابطه با فعالان، آن‏هایی که مصمم هستند مبارزات خود را ادامه بدهند، می‏تواند در وهله‏ی اول، ایجاد وحشت کند. شاید این جنبه‏ی وحشت‏آفرینی آن هم مورد توجه نظام باشد. ولی در عین حال، هم‏زمان، خانواده‏ی افرادی که مورد چنین ظلمی قرار می‏گیرند و خود این افراد می‏توانند باعث تحریک جامعه شوند به این که در این زمینه، واکنش نشان بدهند.

مطمئن هستم که این مبحث در ایران تازه باز شده است و ادامه پیدا خواهد کرد. در آینده خواهیم دید که این ماجرا به همین‏جا و تذکر آقای کروبی و شکایتش، ختم نخواهد شد. به هرحال، نمایندگان شرافت‏مندی در مجلس هستند که بر خلاف آقای لاریجانی نمی‏خواهند روی مسأله سرپوش بگذارند و پشت سر بگذارند.

نه، کسانی هستند که پی‏گیر این کار خواهند شد و من مسلم می‏دانم که این ماجرا لطمه‏ی سنگینی به جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
تجاوز به بازداشتی‌ها «قطعی» است
«تجاوز در اوین و کهریزک رخ نداده است»
«احمدی‌نژاد مسئول فجایع کهریزک است»
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقای لاریجانی فرمودند اصل قضیه کذب محض است لازم است به عرضشان برسانید هنگامیکه جوانان مردم تنها با سکوتشان اعتراضشان را به این کودتا اعلان میکنند ولی جلادان رژیم انها را دستگیر و به زندانهای مخوف منتقل میکنند و بعد جنازه تحویل خانواده اش میدهند ایااین هم کذب است ایا در بیمارستان به من مجروح باتوم زدن هم کذب است ایا مجبور کردن من که مدفوع بخورم هم کذب است من هرچه در متون اسلامی گشتم ومیگردم چنین نمونه ای ندیده ام من خودم قربانی این هتک حرمت هستم و دور نیست زمانیکه فرزندان شما راجلوی چشمانتان موردتجاوز قراردهند!؟ دنیا دار مکافات است. این حکومت هیچ چیزش اسلامی نیست خامنه ای تو یک فرد گنه کار خاکی هستی نه اسمانی مسئول مستقیم این جنایات تویی.

-- sam ، Aug 13, 2009

یک مطلب هست که ما که داخل ایران هستیم به طور خیلی روشن می بینیم ولی از دید همه مفسرین خارجی دور مانده : این افشاگری کروبی به احتمال قریب به یقین با هماهنگی با نظام انجام گرفته . فعلاً مهم ترین هدف نظام این است که خیزش اجتماعی را به هر قیمت و صورت که ممکن است خاموش و آرام کند . افشاگری کروبی برای ترساندن خانواده ها و وادار کردن آنها به این است که خودشان جلوی جوانهاشون را بگیرند و گرنه خانواده شان بدنام می شوند و دختر و پسرشان در آینده به این راحتی ها امکان ازدواج نخواهند داشت . اتفاقاً خیلی هم مؤثر بود و همین دو سه روزه هم موجب خالی شدن ته دل خانواده ها و خود جوانها شد و هم موجب سرافکندگی خانواده های زندانی ها که تا حالا گاهی با افتخار از مبارزه بچه هاشان صحبت می کردند . تأکید کروبی بر شدت تجاوز به عنف که به قول او موجب پارگی اندام تناسلی قربانی ها شده باید برای ایجاد همین حالت شرمساری زندانی ها و فامیلشان باشد . ببینید فقط لاریجانی و شاهرودی اون هم خیلی نرم مسأله تجاوز را فقط در زندانهای رسمی تکذیب کردند اما خامنه ای که انتظار می رفت عکس العمل عصبی تندی به این افشاگری نشان دهد یا بسیج و پاسداران که متهم اصلی هستند هیچ عکس العملی نشان نداده اند و گذاشته اند افشاگری اثر ارعابی خودش را بکند بعداً تکذیب کنند .

-- چواد ، Aug 13, 2009

در تهران گفته می شود که به محسن روح الامینی نیز تجاوز شده. برای همین پدرش تقاضای نبش قبر و کالبد شکافی ویژه شده است. مقامات قوه ی قضاییه از پدر محسن خواسته اند که برای خدشه وارد نشدن به نظام از این خواسته ی خود صرف نظر کند. لازم بیاد آوری ست که در مورد زهرا کاظمی و زهرا بنی یعقوب نیز ماجرا به همین گونه بود. یعنی به هر دو ی آنها برای حفظ نظام تجاوز شد و باز برای حفظ نظام از کالبد شکافی هر دوی آنها جلوگیری شد. طبق نوشته ای گویا تجاوز جنسی بزندانیان منحصر بجوانان نبوده و از قدیم حتا با آلات و ادوات آلوده بزندانیان سیاسی حتا مسن ها و پیر مردها و پیر زنان تجاوز جنسی می کرده اند. خواهش می کنم به این گزارش توجه کنید:

جلسه ی بزرگداشت قربانیان قتلهای زنجیره ای در پاریس!
تزریق سیانور در مقعد زندانیان سیاسی مذهبی، کارد زدن بر پستانهای پروانه فروهر با فریاد «یا زهرا»!

اخبار روز


اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱٣٨۷ - ۲ دسامبر ۲۰۰٨

من البته روزنامه نگار نیستم! اما در این سی سال که از انقلاب می گذرد و آن پنج سال پیش از آن، که من در فرانسه بوده ام جلسه ای با این جمعیت هنگفت ندیده بودم. اما علت اصلی اینکه چرا سایت های مختلف از نوشتن «جزئیات» گفته ها و خوانده ها طفره رفتند را من نمی دانم!
...

صدای در گلو شکسته ی عبدالکریم لاهیجی البته بغض همه ی ما هم بود، و صدای دادخواهی ایران از حلقوم ظریف پرستو فروهر دادخواهی همه ی ما، که برای مادرمان، میهن، آنجا آمده بودیم. صدای سیما پوینده و سهراب مختاری نیز غم و درد ما را نوحه می کردند. اینان و مجید شریف واحمد تفضلی و علایی و سیرجانی و دوباره مختاری و فروهرها وزال زاده و حاجی زاده... آری همگی دیگر ولو آنها را نشناخته باشیم هم، هم برادر و هم دوستان ما شده اند. خنجر اسلام و شمشیر بّران تشیع وقتی از آستین عقده وعقیدتش درآید و سر ایرانیان را در قرون و اعصار ببرد و حلاج وارشان کند آنگاه همچون آفتاب بر این مرز و بوم پر از خاطرات دهشتناک سربرخواهند کشید. و در روز شنبه شب آن آفتابها همگی حضوری غریب داشتند اما در پاریس سیزدهم.
حضور خانواده های قربانیان قتلهای زنجیره ای اما حکایت نامردی و ناجوانمری حکومت روحانیون و پاسداران و بسیجیان آنها بر ایران است. روحانیونی که بنام اخلاق و شرف و استقلال، و پاکی و ایمان بر ما سوار شدند و روی تمامی روسیاهان تاریخ ما را سفید نمودند. آنها بحق وارثین راستین همان امامانی هستند که گفته می شود برای ایمانشان حاضر بودند وحاضرند تا رکاب اسبشان آدم بکشند. که مسلمانان و شیعیان را باید پاسخی بر این همه خونریزی و خون طلبی باشد.
و آری عبدالکریم لاهیجی گفت که طبق اقرارها و فتواها «در زندانهای جمهوری اسلامی در مقعد مخالفین سیانور تزریق می کردند...». اما متاسفانه او نگفت که این تزریق زجرکشانه در حکومت عدل علی وزیر سایه ی پیامبر اعظم و امام عج و اسلام ناب محمدی با چه وسیله ای بوده است!! شاید اگر آنرا می گفت ددمنشی و ضدانسانی بودن این رژیم حکومت صالحان بیشتر هویدا می شد. از فرازهای دیگر گفته های کریم لاهیجی این بود که قاتلی که با کارد سینه و پستان پروانه ی فروهر را سلاخی میکرده فریاد « یا زهرا هم سر میداده تا تا زن علی و دختر پیامبر و مادر حسین این قربانی را از او بپذیرد. این تنها واقعیت ذهن معیوب و بیمار خامنه ای و رفسنجانی و کروبی و خاتمی و روحانیون دیگر نیست! نه! این ذهنیت تشیع است که باید آنرا برسمیت شناخت و آنرا بخاطر سپرد. و از خود پرسید که چرا مسلمانیم و چرا شیعه ایم و چرا درآن درجا می زنیم!! امروز متاسفانه با اجرای چنین جنایاتی روح و روان ایرانی جریحه دار شده و بیش از پیش بیمار گشته است. این همه فحشا و دزدی و غارت و اضمحلال اخلاق و مرگ جوانمردی که در جامعه ی ما موج می زند همه و همه همه و حاصل سی سال حکومت روحانیت شیعه و سپاه پاسداران و بسیج بر مردم است. حاصل سی سال سنگسار و فتل عام و تزویر و ریا و زندان شکنجه و..است. هر قدر مردم دیرتر به خود آیند و دیرتر بیدار شوند و دیرتر برخیزند هزینه ی مادی و معنوی برکناری این حکومت بیشتر و بیشتر خواهد شد.
از فرازهای دیگر این جلسه حضور شیرین عبادی برنده جایزه ی نوبل صلح، این زن نجیب و شجاع ایرانی بود. او در مورد خودسرانه نبودن قتلهای ذنجیره ای گفت: « قاتلین در حضور من و ناصر ذرافشان به قاضی گفتند که شما خودتان ما را برای ماموریت ـ کشتن ـ فرستادید، این فیش حقوق من، من باید هشت ساعت کار می کردم، من این عملیات را ساعت یازده شب انجام می دادم، در فیش حقوق من این اضافه کاری آمده است!!» شیرین عبادی ادامه داد که قاتلی دیگر در دادگاه و به قاضی گفته است «که شما چرا می گویید ما فقط این عملیات را انجام داده ایم ما بیشتر از چهارصد عملیات انجام داده ایم...همه با اجازه و فرمان بوده است، کجای این عملیاتها خودسرانه بوده».
شیرین عبادی و کریم لاهیجی هر دو گفتند که این قتلها با فرمان از بالا بوده تا جایی که رفسنجانی در نماز جمعه گفته است که «فیتیله ها را پایین بکشید...» آری تا بقول گنجی نور به تاریکخانه روحانیت شیعه نیفتد تا مردم ندانند که بر آزادیخواهان چه گذشته و چه می گذرد.

من بار دیگر تاسف خودم را از عدم گستردگی پوشش خبری این جلسه ابراز می دارم.
یک پزشک از پاریس

آدرس سایت:

http://www.iran-chabar.de/printfriendly.jsp?essayId=18322
با تشکر

-- بدون نام ، Aug 14, 2009

سلام دوست خوب من نمیتونم ودست رسی به سایت و پیغام در بالاترین ندارم ازشما خواهش دارم از مسعود ده نمکی بنویسید من ده نمکی را کامل میشناسم از حضورش در نماز جمعه و پخش اعلامیه ضد هاشمی .... و حضورش با نقاب در در گیریها اطلاع دارم و دیدمش من از شما خواهش می کنم که این خبرو پخش کنید من از کسانی هستم که چند سال ده نمکی را می شناختم...... کمک کنین

-- ali ، Aug 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)