تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
شهر پاریس و انتخابات در ایران

«پاریس پشتیبان ملت ایران است»

ایرج ادیب زاده

در ادامهٔ حمایت‌های گروهها و سازمانهای مستقل سیاسی و مدنی در سراسر جهان از جنبش مدنی مردم ایران روز گذشته در پاریس تجمعی دیگر با حضور شهردار این شهر آقای برتران دو لانوئه در همبستگی با مردم ایران برگزار شد.


پاریس نخستین پایتخت بزرگ جهان بود که همبستگی‌اش را با جنبش مردمی ایران به طور رسمی اعلام کرد. شامگاه ۱۷ تیر در برابر ساختمان تاریخی شهرداری پاریس آقای برتران دو لانوئه شهردار سوسیالیست پاریس در جمع ایرانیان پرشمار و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تلویزیونها و رادیوها حاضر شد و تصمیم شورای شهر پاریس را به این ترتیب اعلام کرد:

Download it Here!

من فکر می‌کنم این بسیار اهمیت دارد که اهالی پاریس از زن و مرد ارزشهای ویژهٔ خودشان را برای مردم ایران ابراز دارند. ارزشهایی چون دموکراسی، آزادی، عدالت و حقوق بشر. اینها ارزشهایی هستند که ما از صمیم قلب برای مردم ایران آرزو می‌کنیم و در راه رسیدن مردم ایران به دموکراسی و حقوق بشر خودمان را کنارشان احساس می‌نماییم.

شهردار پاریس افزود:

ما ایران و مردم آن را دوست داریم و به همین جهت در مبارزه برای رسیدن به دموکراسی، حقوق بشر و عدالت از آنان پشتیبانی می‌کنیم.

آقای برتران دو لانوئه سپس گفت:

مردم پاریس در ارتباط با انتخابات اخیر که توسط بخش بزرگی از مردم به رسمیت شناخته نشده، با خواست‌ ایرانیانی که در جست‌وجوی حقیقت و دموکراسی‌اند شریک هستند.

شهردار پاریس در پاسخ به پرسشی در مورد بازداشت یک دختر جوان فرانسوی، «کلوتیلد ریس»، توسط جمهوری اسلامی گفت:

من هم همصدا با برنارد کوشنر وزیر خارجه که گفته‌است دستگیری کلوتیلد ریس غیرموجه‌است و باید آزاد شود، می‌گویم این دختر بیگناه است. او دوستدار فرهنگ ایران است و باید آزاد شود.

در همین مراسم عبدالکریم لاهیجی رییس جامعه حقوق بشر ایران و نایب رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با اشاره به موارد گستردهٔ نقض حقوق بشر پس از انتخابات ریاست جمهوری و بازداشتهای گسترده و ناپدیدشدن بسیاری از بازداشت‌شدگان گفت، طی دو شکواییه از دبیرکل سازمان ملل خواستار شده‌است که نماینده‌ای شخصی به ایران اعزام دارد. وی‌ افزود، با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور نمایندهٔ اعزامی دبیرکل سازمان ملل می‌تواند به منظور جمع‌آوری اطلاعات و تکمیل شدن گزارش دبیرکل برای شصت و چهارمین مجمع عمومی این سازمان در پاییز امسال به تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات بپردازد.


در پایان نایب رییس جامعه‌های بین‌المللی حقوق بشر از خانواده‌های زندانیان سیاسی، بازداشت‌شدگان و ناپدیدشدگان ناآرامی‌های اخیر دعوت کرد مشخصات این افراد را برای ارائه شکایت به نهاد سازمان ملل اعلام کنند. وی گفت مشخصات ۱۷۲ نفر از بازداشت‌شدگان را به دو نهاد وابسته به سازمان ملل فرستاده‌است. نایب رییس جامعه‌های بین‌المللی حقوق بشر از خانواده‌های زندانیان سیاسی، بازداشت‌شدگان و ناپدیدشدگان ناآرامی‌های اخیر درخواست کرد اطلاعات دقیق دربارهٔ هویت زندانیان، ناپدیدشدگان، تاریخ و محل دستگیری یا ناپدیدشدگان آنها را به این نهاد حقوق بشری ارسال کنند.

در این مراسم از چند تن از ایرانیان حاضر نظرشان را دربارهٔ همبستگی شهر پاریس با جنبش مردمی ایران و سخنان شهردار پاریس پرسیدم.

شما یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم امروز جلوی شهرداری پاریس هستید. نظرتان را می‌گویید؟

نظرم این است که خیلی خوشحالم و ازشهرداری پاریس تشکر می‌کنم. بخصوص از (شهردار) پاریس آقای دو لانوئه که از ما پشتیبانی می‌کند و حمایت می‌کند از ایران، از این جنبشی شده‌است. برای این که بهرجهت باید مملکت‌مان عوض بشود.

من منوچهر نامبرآزاد هستم. امروز در برابر کاخ عظیم و زیبای شهرداری پاریس جمع شده‌ایم. خود آقای شهردار هم اینجا بودند و گفت‌وگویی کردیم. و تعداد زیادی از هموطنان و دوستان فرانسوی در اینجا هستند. آنچه ما را امیدوار می‌کند، ما ایرانی‌ها را چه در داخل و چه در خارج از کشور، این است که دیگر مشکل ایران یک مشکل داخلی نیست. در چارچوب جغرافیای ایران خفه نمی‌شود. مطلب ابعاد جهانی گرفته و تمام آزادیخواهان جهان در کنار ایرانی‌ها قرار گرفته‌اند و همه‌اش به ما می‌گویند مبادا ناامید بشوید، افق روشن است!

آقای صدرالدین زاهد، شما هم نظرتان را راجع به این مراسم امروز بگویید.

من هم مثل همهٔ ایرانی‌ها جمع شده‌ام اینجا، به خاطر ملت ایران، به خاطر آزادی ایران، به خاطر اتفاقی که افتاده و تقلبی که شده‌است. شرم‌آور است. آنچه اتفاق افتاده واقعه‌ای سهمگین است. بخصوص که مردم را زدند و لت‌وپار کرده‌اند و کشته‌اند.

و در ضمن پاریس اولین پایتخت بزرگ جهان است که پشتیبانی‌اش را از این جنبش اعلام کرده‌است.

این چندمین بار است که چنین تظاهراتی برگزار می‌شود. ازجمله آن راهپیمایی بزرگ که شما در جریان هستید، از باستیل تا ناسیون. و من خوشحالم که ایرانی‌های خارج هم یکپارچه واقعا از هرجهت آمده‌اند و پشتیبانی می‌کنند ملت ایران را.

سلام. من فکر می‌کنم بعد از این همه مدت خوب‌ترین اتفاقی که می‌توانم بگویم افتاده، این است که شهردار پاریس و شهر پاریس از بچه‌های ما، از کمیتهٔ مقابله با سرکوب شهروندان ایرانی، دارد دفاع می‌کند و فکر نمی‌کنم اتفاق ازاین قشنگ‌تر در شهر دیگری، در هیچ جای دنیا فعلا تا حالا اتفاق افتاده باشد.

و سرانجام در کنار این مراسم در مقابل شهرداری پاریس طومار سبزرنگی که روی آن نوشته شده‌است «احمدی‌نژاد رییس جمهور من نیست» از سوی ایرانیان حاضر امضاء شد. طوماری که در کشورهای مختلف توسط ایرانیان خارج امضاء خواهد شد و در پاریس در پایین برج ایفل به نمایش گذاشته خواهد شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)