تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
حضور شخصیت های معروف فرانسوی در گردهمایی ایرانیان درپاریس

پشتیبانی از جنبش اعتراضی مردم ایران

افکار عمومی در فرانسه و جهان روز به روز بیشتر به رویدادها و تظاهرات مردم ایران توجه نشان می‌دهند. تمامی تیترهای نخست روزنامه‌های سراسری فرانسه در چند روز اخیر به ادامه‌ی تظاهرات و عکس‌هایی از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای حکومت با مردم اختصاص دارد. روزنامه‌ی پرتیراژ «parisien» امروز عکس بزرگی از ندا دانشجوی جوان که روز شنبه‌ی گذشته در تظاهرات خیابانی توسط گلوله‌ی یک بیسجی کشته شد را چاپ کرده است، با تیتر «ندا، شهید ایران». و می‌نویسد: «او دانشجو بود. در تظاهرات شنبه‌ی تهران شرکت کرده بود مثل هزاران جوان دیگر ایرانی. ندا آقاسلطان با گلوله‌ای که سینه‌ی او را شکافت کشته شد. فیلم مرگ او که به وسیله‌ی یوتوپ در سراسر جهان پخش شد، مردم جهان را تکان داده است». Parisien می‌نویسد: «ندا به سمبول و نماد مقاومت در ایران مبدل شده است».

Download it Here!

حضور شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی فرانسه در گردهمایی‌های اعتراضی ایرانیان نشان از همین توجه و پشتیبانی مردم فرانسه از جنبش اعتراضی مردم در ایران دارد. در یکی از همین گردهمایی‌ها یکشنبه‌ی گذشته طبق ابتکار «sos racism»، سازمان غیرانتفاعی مبارزه با نژادپرستی، که در فرانسه برگزار شده بود با حضور نمایندگان احزاب راست و چپ فرانسه، اتحادیه دانشجویان فرانسه، نماینده‌ شهردار پاریس، جک لانگ وزیر پیشین فرهنگ فرانسه و نماینده‌ی مجلس ملی آن کشور نیز حضور داشتند و نیز «ماریک هالتر» نویسنده و نقاش و از مدافعان صلح و حقوق بشر در جهان.

در جریان همین گردهمایی از آقای جک لانگ وزیر پیشین فرهنگ و نماینده‌ی سوسیالیست در مجلس ملی فرانسه علت حضورشان را در گردهمایی اعتراضی ایرانیان در میدان «Iéna» نزدیک سفارت جمهوری اسلامی می‌پرسم:

«من خیلی خوشحالم که این گردهمایی امروز صورت گرفته است. ما همه ایرانی و غیرایرانی باید در کنار ایرانیانی باشیم که برای کسب آزادی مبارزه می‌کنند. ما باید ابتکارات و راههای جدیدی را در روزهای آینده درنظر بگیریم، برای درپیش‌گرفتن اقداماتی که بتواند به دولت ایران فشار بیاورد تا دست از سرکوب مردم بردارد و آزادی‌های اساسی مردم را رعایت کند. بویژه به رای مردم ایران احترام بگذارد».

از آقای جک لانگ نماینده‌ی مجلس ملی فرانسه، وزیر پیشین فرهنگ فرانسه، می‌پرسم: نقش دولت فرانسه چه باید باشد؟ او می‌گوید: «دولت فرانسه یک موضع‌گیری روشن و شفاف را در پیش گرفته است. یک موضع‌گیری بسیار محکم در برابر آنچه در ایران اتفاق می‌افتد. باید دید و فکر کرد به چه روشی دیپلماتیک و عملکردی می‌توان روی آورد. باید خیلی جدی و هوشمندانه به آن نگریست که کارآمد باشد».

سپس از آقای ماریک هالتر نویسنده و نقاش، از مدافعان صلح و حقوق بشر در فرانسه و جهان، که در این گردهمایی سخنرانی کرد، نظرش را درباره‌ی تظاهرات اعتراضی کنونی مردم ایران می‌پرسم. وی می‌گوید:

«بویژه من خیلی دگرگون می‌شوم وقتی می‌بینم صدها هزار ایرانی به خیابانها می‌آیند و جان خود را به خطر می‌اندازند برای دفاع از ارزشهایی که ارزشهای ما هم هستند. آزادی و عدالت! فکر می‌کنم هنوز تعداد ما برای دفاع از مبارزه‌ی آنها و همبستگی جهانی با آنها به طور کامل، فشرده و همبسته نباشد. به همین منظور من امروزدر همین گردهمایی پیشنهاد کردم تمام یکشنبه‌ها در ساعت ۳ بعدازظهر در تمامی پایتخت‌های جهان زنان و مردان برابر سفارتخانه‌های ایران گردهم آیند همراه دولتمردان، سیاستمداران زن و مرد از تمام جناح‌ها و احزاب. تا نشان دهیم به زنان و مردانی که در تهران، اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای ایران جان‌شان را در معرض خطر قرار داده‌اند که ما در کنار آنها هستیم».

سپس از آقای فردریک سوپو رییس سازمان غیرانتفاعی و مردمی «sos racism»، مبارزه با نژادپرستی در فرانسه، که این تظاهرات میدان «Iéna» را ترتیب داده و در آن حضور داشته است می‌پرسم که نظرتان راجع به این گردهمایی امروز چیست؟

« sos racismدر این تظاهرات شرکت کرده است برای نشان‌دادن همبستگی با مردم ایران. ما نبرد و مبارزه‌ی ایرانیان برای رسیدن به دموکراسی و آزادی را ستایش می‌کنیم. می‌خواهم یادآوری کنم که رویدادهای امروز ایران فقط به ایران و ایرانیان خلاصه نمی‌شود. این بسیار مهم است که ایرانیان بدانند که در حال حاضر افکارعمومی جهان متوجه‌ آنهاست و از مبارزه‌ی آنها پشتیبانی می‌کنند و پیکار آنها را ستایش می‌کنند. آنها، ایرانیان، باید بدانند که تنها نیستند. ما و مردم دنیا آشکارا می‌بینیم که چگونه ایرانیان تلاش دارند با مردم دیگر کشورها ارتباط ایجاد کنند تا نشان دهند که چه بر سرشان می‌آید. پاسخ ما انسانهای آگاه و شرافتمند این است که بگوییم از آنها، از ایرانیان، حمایت می‌کنیم و از جنبش صلح‌جویانه و باشرافت انسانی در ایران. اگرچه این پشتیبانی هنوز ناچیز است، زیرا نمی‌توانیم در کنار آنها مبارزه کنیم. اما می‌خواهیم به آنها قدرت بیشتری بدهیم برای مبارزه‌ی بی‌امان‌شان برای رسیدن به دموکراسی. و به ایرانی‌ها بگوییم ما از آنها پشتیبانی می‌کنیم که در برابر یک رژیم دیکتاتوری ایستاده‌اند. رژیمی که جرات می‌کند مردم خودش را قتل‌عام کند».

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)