تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«احضار سفیر در اعتراض به اعدام دلارا دارابی»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

روز چهارشنبه، شانزدهم اردیبهشت، قرار بود ده نفر دیگر در زندان اوین، به دار آویخته شوند، که اعدام شش نفر از آن‏ها متوقف شد.

در میان این لیست ده نفره، دو نوجوان به نام‏های امیر خالقی و صفر انگوتی نیز بودند که اجرای حکم آن‏ها، برای مدتی متوقف شد. در همین حال، واکنش‏های اعتراض‏آمیز جهانی به اعدام دلارا دارابی که روز جمعه‏ی گذشته در رشت به‏دار آویخته شد، ادامه دارد.

روزنامه‏ی بزرگ عصر فرانسه، «لوموند»، از قول یک سخن‏گوی وزارت خارجه‏ی فرانسه می‏نویسد: «اعدام دلارا دارابی که هنگام بازداشت کم‏تر از هفده سال سن داشته است، در شرایطی صورت گرفت که رییس قوه‏ی قضاییه‏ی جمهوری اسلامی ایران، روز نوزدهم آوریل ۲۰۰۹، نزدیک به شانزده روز پیش، خبر معلق کردن حکم اعلام دلارا دارابی را برای مدت دو ماه، اعلام کرده بود.»

سازمان عفو بین‏الملل در اعتراض به اعدام دلارا دارابی و اعدام کودکان و نوجوانان زیر هیجده‏ سال در ایران، امروز (شانزدهم اردیبهشت) بعدازظهر در چند نقطه از اروپا، مقابل سفارت‏خانه‏های جمهوری اسلامی، به تظاهرات ایستاده دست زده است.

از جمله، ساعت شش بعدازظهر امروز تظاهراتی در برلین و نیز در اسلو، پایتخت نروژ، برپا شد.
آقای اگنس، دبیر اول سازمان عفو بین‏الملل در تظاهرات ایستاده‏ی اسلو، در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران، سخن گفت.

خانم خاطره‏ی معینی، از فعالان حقوق بشر در نروژ که در تظاهرات مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو، در اعتراض به اعدام دلارا دارابی حضور دارد، در این باره می‏گوید:

Download it Here!

دیروز، سفیر ایران در نروژ هم در ارتباط با این اعدام، به وزارت امور خارجه‏ی این کشور، فرا خوانده شد.
این اعتراض نه تنها به خاطر اعدام دلارا دارابی، بلکه به منظور جلوگیری از اعدام دو تن دیگر که قرار بود امروز اعدام شوند و حدود صد و چهل نوجوان دیگر که در انتظار اعدام هستند، برپا شد.

سازمان عفو بین‏الملل، به شدیدترین وجه ممکن، این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کرده و اعلام کرده است:

«زمان آن فرا رسیده که به جمهوری اسلامی نشان دهیم، جامعه‏ی جهانی نسبت به این اعدام‏ها آرام نخواهد نشست و نسبت به چنین اعمالی بی‏تفاوت نخواهد بود. در حالی که جمهوری اسلامی اعلام کرده بود حکم اعدام دلارا را دو ماه متوقف می‏کند، در فرصتی او را اعدام کرد، بدون این که هیچ خبری به خانواده یا حتی وکیل دلارا داده شود. این اقدام موجب عصبانیت تمام فعالان حقوق بشر است.»


غیر از سازمان عفو بین‏الملل که امروز برای تظاهرات ایستاده مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو، فراخوان داده، آیا خود مردم نروژ، از این مسایلی که در ایران می‏گذرد، آگاهی دارند؟

بله، اتفاقاً آن‏چه که در این تظاهرات توجه مرا جلب کرده، این است که تعداد نروژی‏ها از ایرانی‏ها، خیلی بیشتر است و عده‏ی زیادی از نرو‏‏‏‏‏‏ژی‏های فعال در زمینه‏ی حقوق بشر، در این‏جا حضور دارند.

سازمان عفو بین‏الملل هم قسمتی از سایت خود را به جمع‏آوری امضا اختصاص داده است که تعداد بسیار زیادی از نروژی‏ها امضای خود را برای این قسمت فرستاده‏اند.

سخن‏گوی وزارت خارجه‏ی نروژ در مصاحبه با یکی از پربیننده‏ترین روزنامه‏های اینترنتی این کشور گفته بود که سفیر جمهوری اسلامی در ارتباط با اعدام دلارا دارابی به این وزارت‏خانه احضار شده است.

نماینده‏ی وزارت امور خارجه‏ی نروژ در این دیدار، صراحتا، اعدام دلارا دارابی را محکوم کرده بود و گفته بود که این عمل به هیچ عنوان برای دولت این کشور، قابل پذیرش نیست و این اعدام‏ها در تضاد آشکار با تعهدات بین‏المللی ایران است. ایشان هم‏چنین این امر را که امروز (ششم می) قرار بود دو نوجوان دیگر اعدام شوند، شدیداّ محکوم و خواستار توقف اجرای این احکام شده‏ بود.

خوشبختانه، این دو نفر فعلاً، اعدام نشده‏اند. آیا تا کنون واکنشی هم از سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو، دیده‏اید؟

خیر، هیچ واکنشی نشان نداده‏اند. طبق معمول در و پنجره‏ها بسته است و هیچ واکنشی نسبت به این همه جمعیت و این همه پلاکارد که گویا و مشخص این‏جا هست، نشان نمی‏دهند.

الان هم مسئول امنستی، آقای اگنس، دارد سخنرانی می‏کند و قرار است چند تن از فعالین حقوق بشر ایرانی هم سخنرانی کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

با سلام
می خواستم بگویم بعد از این همه قربانی دادن ، نوش دارویی است پس از مرگ سهراب...... اما می بینم که در گوشه عافیت نشسته ام و جان ومال و فرزندانم در تعرض جمهوری اسلامی نیستند ؛ سرزمینی را با انفاسش ، به گروگان گرفته اند .... آدم را به یاد فضای اندوه زده و گریز ناپذیر «پاییزِ پدر سالارِ»گابریل گارسیا مارکز می اندازد امیدوارم اذهان عمومی جهان بیدارتر در رابطه با سرنوشتِ ملتی اسیر ،عمل کنند.....
باران از آلمان...

-- baran ، May 7, 2009

بايد گفت قاتلين خانوادهاي دارابي حكومت اسلاميست. جمهوري اسلامي مجرم اصلي در اين واقعه و فجايع مشابه است در جامعه اي
كه بيكاري بيداد مي كند و نا اميدي جوانان براي داشتن يك زندگي و معيشت ومسكن حد اقلي تبديل به يك آرزوي محال براي بسياري از آنان شده عقل كور مي شود و جوانان براي رسيدن به آرزوهايشان وايجاد يك زندگي مشترك كه مي دانند هيچگاه به آن دست پيدا نخواهند كرد طبيعيست كه دست به اعمال جنون آميز بزنند اگر دولت جمهوري اسلامي در آمدهاي افسانه اي نفت را به جاي هزينه كردن
ميلياردي براي ساخت موشكهاي نااميدي و رنج و حرمان و دل سوزي هاي سياسي براي غزه و
پرداخت پول هاي بي حساب به حماس و حزب اله اندكي دلش براي جوانان ميهنش مي سوخت اگر پيدا كردن شغل براي جوانان ايراني
تبديل به يك آرزوي محال نشده بود هيچگاه دل آرا و دوست پسرش براي تشكيل يك زندگي به استيصال نمي افتادند تابه چنين فكر احمقانه و كودكانه اي بيفتند و بخواهند سرمايه زندگي خود را از تنها راهي كه فكر مي كردند قابل دسترسيست به دست بياورند آري اولين حق و حق مسلم/ حق حيات انسانهاست و وقتي فقر از دري وارد شدعقل و ايمان از در ديگر بيرون ميرود بياد داشته باشيم كه هيچكس قاتل به دنيا نمي آيد و شرايط محيطي انسانها را قاتل يا مجرم مي كند دل آرا حد اقل انقدر وجدان داشته كه با پولها فرار نكند او يك دزد و جاني حرفه اي نبوده جنون شيدايي نوجواني
و عشق عقلش را كور كرده بوده و بلافاصله
دچار عذاب وجدان شده كه چرا فاميل خودرا به دوست پسرش معرفي كرده و به جاي فرار خود را به قانون تسليم كرده اگر در جامعه اي مردم احساس امنيت شغلي و مادي كنند
اگر ميليونها ايراني زير خط خشن فقر باشند و صادق محصوليها ادعا كنند ثروتشان را از راه حلال بدست آورده اند پس اين حرف امام علي چيست كه مي گويد هيچ كاخي را نديدم جز اين كه از كوخهاي مردم درست شده باشد
اگر شرايط اقتصادي مردم ايران به همين منوال باشد
جوانان ديگري نيز ره به چوبه دار خواهند داشت

-- raha ، May 7, 2009

تمام این کارها بی نتیجه است. از داخل ایران همه چیز باید درست شه. حکایت عزیزان مقیم خارج و این کامنت ها، حکایت گود است و لنگش کن. اگر همین هیاهوهای بیش از حد نبود، شاید خانواده دارابی هم گذشت می کردند. متاسفانه بدون اطلاع از روند و جزئیات پرونده اینقدر فریاد بیگناه، بیگناه راه انداختید که اون خانواده اگر میخواست گذشت هم کنه نکرد.

-- م ، May 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)