تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر مهران براتی استاد دانشگاه آلمان و تحلیلگر سیاسی

«مشکل ایران ادعای رهبری سیاسی جهان اسلام است»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

ایران می‌گوید نیروگاه هسته‌ای بوشهر روز چهارشنبه با حضور سرگی گرگین‌کو، رییس سازمان انرژی اتمی روسیه با سوختی بدون رادیوم، یعنی سوخت مجازی وارد مرحله‌ی پیش راه‌اندازی شده است.

غلام رضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران که همراه گرینکو به بوشهر رفته بود با ابراز خوشنودی از روند پیشرفت امور فنی نیروگاه گفت: در جریان دیدار امروزمان اطمینان حاصل کرده‌ایم که نیروگاه بوشهر به بهره‌برداری پایانی نزدیک می‌شود.

البته هنوز تاریخ دقیق راه اندازی پایانی نیروگاه مشخص نشده است. اما به گفته‌ی سرگی گرینکو طبق قرارداد، بهره‌برداری از نخستین واحد نیروگاهی در بوشهر توسط کارشناسان روس صورت می‌گیرد.

ایجادنیروگاه اتمی در بوشهر در زمان شاه برای ساخت دو راکتور اتمی توسط شرکت آلمانی زیمنس آغازشد. دادن اورانیوم لازم را نیز شرکت فرانسوی اورودیف تعهد کرده بود.

با تغییر رژیم در ایران شرکت زیمنس حاضر به ساخت ادامه‌ی نیروگاه نشد. تا اینکه سرانجام درسال ۱۹۹۵ ایران و روسیه برسر تکمیل این نیروگاه به توافق رسیدند. بازگشایی آن درسال ۲۰۰۶ پیش‌بینی شده بود که تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است.


برای بررسی بیشتر در مورد مرحله‌ی پیش از راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر با آقای دکتر مهران براتی استاد دانشگاه در آلمان و تحلیلگر سیاسی تماس گرفتیم.

Download it Here!

اقای دکتر براتی، به نظر شما این پیش راه‌اندازی با سوخت مجازی به چه معناست؟

البته این نیروگاه هنوز به طورموقت هم راه‌اندازی نخواهد شد. آن چیزی که الان صحبتش است این است که این راکتور اتمی بوشهر تست سرد و گرم خودش را آغاز کند.

معنی‌اش این است که الان در این مراحل بارگذاری یک سوخت مجازی به نیروگاه می‌دهند. که این کار را از چند روز پیش شروع کرده‌اند.

معنی بارگذاری سوخت مجازی هم این است که یک مقداری سرب، سربی که هم وزن اورانیوم باشد که باید در میله‌های سوخت اتمی بکار گرفته شود، که این مقدار سرب هم وزن اورانیوم است، بارگذاری می‌شود تا از این طریق امکان آماده‌سازی شرایط بعداً هیدرولیک تست سرد و تست گرم در راکتور فراهم شود.

این تست می‌تواند چندین هفته طول بکشد. روس‌ها هم گفته بودند که به احتمال قوی قادر خواهند بود این کار را تاپایان سال ۲۰۰۹ انجام دهند.

مقدار سوخت لازم برای این نیروگاه را روس‌ها از چندی پیش شروع کرده‌اند.

یک مقداری از اورانیوم لازم را به ایران فرستاده‌اند. اما یک مساله از ابتدا مورد نظر روس‌ها بوده و آن این بوده که قبل از این که نیرو%

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.