تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با پاشا مبشر، رییس انجمن ایرانی آلزاس

کنفرانس مذهب شیعه در استراسبورگ

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

برای نخستین بار‌ در اروپا یک انجمن ایرانی - فرانسوی در شهر استراسبورگ در غرب فرانسه، برپایی کنفرانس بین‌المللی با نام «نگاه به شیعه در اروپا» را پیشنهاد داد که در روزهای ۲۵ و ۲۶ سپتامبر (۴ و ۵ مهر) در خانه‌ی دانشگاهی علوم انسانی در آلزاس برگزار شد.

در این کنفرانس موضوعات گوناگونی پیرامون مذهب شیعه و موقعیت کنونی آن به‌ویژه در اروپا مورد گفت‌ و‌ گو و بحث ۱۲ تن از پژو‌هشگران فرانسوی، چند کشور اروپایی، استادان دانشگاه استراسبورگ و اسلام‌شناسان قرارمی‌گیرد.

برای اطلاعات بیشتر در‌مورد کنفرانس بین‌المللی نگاه به شیعه در اروپا به سراغ آقای پاشا‌ مبشر، رییس انجمن ایرانی آلزاس در استراسبورگ رفتم.

Download it Here!

آقای مبشر هدف یا هدف‌های کنفرانس نگاه اروپا به شیعه چیست؟

از دهه‌ی ۸۰ به بعد مهاجرت شیعیان به اروپا گسترش یافت و تعداد شیعیان در اروپا بیشتر شده است. در حالی که اروپاییان با این مذهب آشنایی نداشته‌اند و بیشتر شیعه را از دیدگاه سنی‌ها نگاه می‌کردند.

این کنگره بین‌المللی این امکان را می‌دهد که اروپاییان، اسلام شیعه را که به‌عنوان اقلیت اسلام می‌‌‌‌شناسند بهتر درک کنند‌.

در این کنگره محققینی از کشورهای مختلف اروپا انگلستان، دانمارک، اتریش حضور دارند. اما متاسفانه محققین ایرانی در شبکه‌‌‌‌های علمی بین‌المللی و اروپایی فعالیتی ندارند و در این کنگره شرکت نمی‌کنند.

یعنی اظهار علاقه‌ای هم نشده که در این کنفرانس شرکت کنند؟

به نظر می‌‌آید که سازمان‌های تحقیقاتی دانشگاهی ایران با انستیتو‌ها و شبکه‌های تحقیقاتی اروپایی روابطی ندارند. امیدواریم در آینده این روابط برقرار شود و دیدگا‌های مختلفی در مکتب‌های علمی ایران مطرح شود.

در این کنفرانس بین‌المللی چه موضوعاتی بیشتر مورد توجه قرار دارد؟

یک‌سری از مسایلی که مطرح می‌شود در‌مورد سنت‌های شیعه در عاشورا است. بخشی هم‌ در‌مورد اقلیت علویان شیعه است که بیشتر در ترکیه هستند.

در‌باره‌ی جامعه‌ی شیعه در اروپا و سازماندهی آن هم بحث‌هایی مطرح می‌شود مثل مساجد و حسینیه‌های شیعیان در اروپا. امسال در اروپا سال گفت ‌و ‌گوی فرهنگی نام‌گذاری شده است مطالبی هم در مورد گفت ‌و ‌گوی مذهب‌ها در اروپا بیان می‌شود.

به نظر شما بیشتر جنبه‌های مثبت مذهب شیعه در این کنفرانس مطرح می‌شود؟

چون بیشتر دانشمندانی که در این کنگره شرکت می‌کنند از شخصیت‌هایی هستند که از دانشگاه‌های علوم اجتماعی و علوم مذهبی می‌آیند، فکر می‌کنم درباره‌ی آن جنبه‌ی سیاسی که مورد توجه‌ی مطبوعات است کمتر بحث خواهد شد و بیشتر جنبه‌های مذهبی و اجتماعی مطرح خواهد شد.

آقای مبشر شما پیام اصلی این کنفرانس را در چه می‌دانید؟

در قدرت اروپا در گفت ‌و‌ گوی تمدن‌ها و مذهب‌ها. استراسبورگ پایتخت اروپا، شهری است که مذهب‌های مختلفی مثل اسلام، مسیحیت، یهودیت و حتا مذهب‌های جدیدی مثل بودیسم و مذهب‌های دیگر در آن دیده‌ می‌شود.

قدرت دیگر اروپا در قدرت گفت‌ و ‌گو است. فکر می‌کنم این کنگره دعوتی است به جامعه‌ی مدنی ایران که در این گفت‌ و ‌گوها شرکت کنند و دو طرف بهتر همدیگر را بشناسند.

همیشه سو‌‌تفاهم‌ها باعث جنگ و مشکلات می‌شود و بهتر شناختن به جوامع این امکان را می‌دهد که در صلح باشند و برای همین اروپا تصمیم گرفته است که امسال سال گفت ‌و ‌گوی فرهنگ‌ها باشد.

نتایج این کنفرانس و همچنین متن سخنرانی‌ها منتشر خواهد شد؟

بله، نتایج این کنفرانس به همراه متن سخنرانی‌ها منتشر خواهد شد و امیدوارم که دانشمندان ایرانی متن این سخنرانی‌ها را به زبان فارسی ترجمه کنند و در دسترس دانشجویان ایرانی بگذارند تا بتوانند بعدها در این قبیل کنفرانس‌ها شرکت کنند.

نام انجمن ایرانی فرانسوی شما آلزاس، در استراسبورگ فرانسه زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که نمایشگاه نقاشی هنرمند ایرانی - فرانسوی در محل استانداری استراسبورگ برپا شد که با مخالفت استاندار و سناتور محلی روبه‌رو شد. دلیل مخالفت آن‌ها اظهارات احمدی‌نژاد در‌مورد محو اسراییل از نقشه‌ی جهان‌بود. البته شما با شکایت در دادگاه پیروز شدید. توضیحاتی درمورد انجمن ارایه می‌کنید؟

بعد از اتفاقاتی که در‌مورد نمایشگاه نقاشی کاظم رضوانیان افتاد، اعضای انجمن می‌گفتند که نمی‌توان کاری کرد‌. اما فراموش کرده بودند که در اروپا دادگاه حقوق بشر فعال است و قوانینی دارد که در تمام دادگاه‌های اروپا جاری است.

این نشان می‌دهد که اگر در اروپا اقلیت هم باشید از شما دفاع می‌شود. دو بار دادگاه‌های فرانسه استانداری را محکوم کردند و حق را به انجمن دادند.

این اتفاق نشان‌دهنده‌ی آن است که امید برای جامعه‌ی مدنی در اروپا زیاد است. پیغام ما این است که تشکل‌های جامعه‌ی مدنی باید با هم همبستگی داشته باشند و اگر گاهی سیاستمداران مشکلاتی را برای جامعه‌ی مدنی ایجاد می‌کنند، می‌تواند با گذشت زمان حل شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

حالا اگر اروپایی ها شیعه و فلسفه اون رو بهتر بشناسند چه تغییری رخ خواهد داد؟ تو عاشورا و تاسوعا بهمون تسلیت میگن؟ یا اینکه میزارن تو پاریس حسینیه بزنیم؟ اصلا بشناسند که چی بشه؟
بیشتر فکر میکنم شما دوستان خیلی رفاه زده شدید یا اینکه نوستالژی هاتون زده بالا، که دوای درد جفتش اینه که برگردید مملکتتون، اروپا مهد مسیحیت هستش، اگر میخواهید روشنگری کنید برید تو مکه درباره بقیه ادیان کنفرانس بزارید نه تو اروپا، برای یک اروپایی مگه فرقی هم میکنه ما مال کدوم فرقه اسلام هستیم؟
فکر میکنم خیلی بیکار هستید.

-- بردیا ، Sep 26, 2008

شیعه اصولا و اساسا یک مذهب نیست. یکی از فرقه های اسلامی ست. اگر تشیع را یک مذهب بدانیم انوقت خواهیم دید که از جعلی ترین و انتحالی ترین مذاهب است. و اتنحالی و جعلی به این معنی که چیزهایی را از مذاهب دیگر و خصوصا آیین مهر و زرتشتی گرفته و بدون ذکر مرجع آنرا با کذب و پنهان کاری به خودش نسبت داده است... البته تشیع این کار را با فلسفه هم کرده و می کند. انتحال های فلسفی شیعیان در تاریخ همانندی ندارند و یا کم دارند. اینهمه را شیخ اشراق یا سهروردی گفت و نوشت و بنا به فتوای آخوندان آن روزگار او را در زندان خفه کردند. یادش زنده باد... البته این کارها شیعیان ازاسلام مادر یاد گرفته اند.

-- بدون نام ، Sep 26, 2008

salam bar profesor va doctor aghaye mobasher omidvaram hadeaghal yeki az karhaye shiye ra shoma behesh eteghad dashte bashid va amal konid ke nadarid va hamash film ast bezudi jayezeye nobele mazhabiyate shiye beshoma namayandeye shiyeha dar strasbourg dadeh khahad shod
be omide ostane haselkhize asace va shahre shahid parvare strasbourg
ya doctore mobasher

-- ---------------------------------------------- ، Sep 26, 2008

برای ادامه ی بحث باید یادآور شد که سهروردی گفته و نوشته بود که آنچه از شمشیر و خون و آدمکشی و قتل و سنگسار و ممنوعیت های لذتی ست از آن اسلام در تشیع است و آنچه جوانمردی و فتوت و انسانیت و کرمات انسانی ست از آِِن مهر آمده و در تشیع خانه گرفته برای همین هم آخوندان فتوای قتلش را دادند و او را خفه کردند. و خفه کردن و سر بریدن و سنگسار در اسلام و خصوصا تشیع یک سنت یک سنت پیامبر و امامان تشیع است.

-- بدون نام ، Sep 26, 2008

یادم رفت این سوال رو بپرسم، واقعا میخواید به اروپایی ها بگید ما یک نفر رو داریم که الان چند سال غیب شده؟ بعد گفتن که دنیا رو به گند بکشید که بیاد؟
یا مثلا در یکی از رفرنس های شیعه گفته شده اگر به واژن زن نگاه کنی کور میشید، این ها رو هم میخواید بگید؟
یا یکی داشتیم که 72 نفر بودن رفتن با چندین هزار نفر جنگیدن، خب نمیگن شماها پس از ریشه دیوانه اید؟
فلسفه شیعه؟ این کلمه همونقدر خنده داره که وقتی پی به وجود چیزی به نام سربازان حافظ صلح روسیه بردم.

-- بردیا ، Sep 27, 2008

با سلام
در متن خبر هیچ نامی از برگزار کنندگان و سخنرانان نیامده است. لینک برنامه ی کنفرانس به راختی در گوگل یافته می شود.

در این برنامه، هیچ نامی از انجمن ایرانی فرانسوی آلزاس نیامده است، و دانشگاه روبر شومان استراسبورگ و مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه برگزار کننده اند. جا دارد در مورد نقش انجمن آلزاس در برگزاری این کنفرانس از اقای مبشر می پرسیدید که این انجمن برگزار کننده، یا همکار برگزاری کنفرانس بوده اند یا فقط این خبر را به اطلاع رادیو زمانه رسانده اند. جالب است که در سایت انجمن آلزاس هم اشاره ای به این کنفرانس به عنوان بخشی از برنامه های جاری انجمن نشده است.

خلاصه ی مقالات در سایت رسمی کنفرانس:

http://colloque-shiisme.mineurel.info/pages/prog.html

برنامه ی کنفرانس هم در این آدرس وجود دارد:

http://calenda.revues.org/nouvelle10649.html

-----------------------------------------------------------------
زمانه: دوست گرامی
آقای مبشر و این انجمن، ایده برگزاری این همایش را داده‌اند و نقشی در کار اجرایی و برگزاری آن نداشته‌اند

-- مهشا ، Sep 27, 2008

دوستان کامنت گذار زیاد اعصاب خود را ناراحت نکنند. این سمینار ها با پول سازمانهای اطلاعاتی غرب برای آشنائی بیشتر کارگزاران آن سازمانها با فرهنگ و معتقدات مناطق پر تنش جهان تشکیل می شود. صدها مشابه این سمینار در باره فرهنگهای مذهبی و غیره کشورهای جهان سوم به صورت سالانه هست که چون ما نسبت به آنها حساسیت نداریم خبرش در رسانه های ما نمیآید و کسی مطلع نمیشود. طبعاً این وسط نانی هم گیر چند جهان سومی نیازمند که در مؤسسات شرق شناسی و خاوردور شناسی دست خود را به طریقی بند کرده اند میآید. فکر نکنید در این سمینارها کلمه ای به نفع مذهب مورد بحث گفته میشود یا یک تحقیق علمی صورت میگیرد . تمام توجه بانی های این کنفرانسها به همان معتقدات عوامانه است که از نظر روانشناسی اجتماعی برای برنامه ریزی قدرتها مهم است. و گرنه از این خنده دارتر حرفی نیست که در دنیائی که محققین ایرانی مثل دکتر سید حسین نصر و پرفسور حسین مدرسی طباطبائی بزرگ ترین حضور را در دانشگاه های طراز اول و "شبکه های علمی" دنیا دارند و در سمینار های علمی بزرگ دعوت میشوند کسی یک کنفرانس علمی در مورد تشیع تشکیل دهد و بگوید "متاسفانه محققین ایرانی در شبکه‌‌‌‌های علمی بین‌المللی و اروپایی فعالیتی ندارند و در این کنگره شرکت نمی‌کنند!!"

-- روزبه ، Sep 28, 2008

تشکر میکنم از شما برای برگزاری این سمینار.

-- سارا ، Oct 10, 2008

دوست عصبانی
اگر به مطالعات ادیان و فرق توجه کنید خواهید دید که به کار گرفتن مفاهیم و روش ها در مذاهب و ادیان بسیار معمول است: تاثیر زرتشتیان بر یهودیان در اعتقاد به آخرت و نیز تاثیر مسیحیت و ادیان دیگر بر مانویت و مانویت و ادیان دیگر بر مسیحیت و ...

-- بدون نام ، Nov 21, 2008

با سلام
این چیزها چیه که به اسلام نسبت میدهید؟
کجای اسلام گفته شده نگاه کردن به واژن آدم را کور میکند ؟لطفا قبل از نقل یک مطلب کمی تحقیق کنید.
در ضمن در مورد دیوانگی هم باید بگویم وقتی تنها راه حفظ دین این کار باشد، این کار عاقلانه ترین کار است نه دیوانگی .وخودتان هم میدانید که موفق شدو خود غربی ها هم بر این مطلب اعتراف دارند
در مورد منجی هم که خود غربی ها از هردین و مذهبی اصل وجودش را قبول دارند ، و مساله طول علم را علم حل کرده .
کاش کمی در مورد اسلام تحقیق میکردید .

-- بدون نام ، Feb 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)