تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از نتایج دهمین روز المپیک پکن

روز تراژیک برای چینی‌ها

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

اگر روز نهم بازی‌های المپیک پکن روز فوق ستاره‌ای به نام مایکل فلپس بود که هشت مدال طلا و هفت رکورد جدید جهان در شناهای مختلف المپیک را به دست آورد، روز دهم با یک تراژدی برای چینی‌ها آغاز شد، آسیب‌دیدگی سخت ستاره بسیار محبوب چینی‌ها، لیو ژیانگ، که پدیده‌ی چین در بازی‌های المپیک چهار سال قبل آتن در رشته‌ی ۱۱۰ متر با مانع بود.

Download it Here!

ژیانگ که برنده‌ی مدال طلای آتن و مدال طلای قهرمانی سال پیش جهان در داخل سالن بود، بخت بزرگی برای کسب مدال طلا را داشت؛ اگرچه باید با ۱۰ تن از بهترین‌های دوی ۱۱۰ متر با مانع در المپیک پکن رقابت می‌کرد.

لیو ژیانگ محبوب که قهرمان کتاب‌های کودکان چینی است، امروز صبح در دور مقدماتی دچار شکستگی استخوان ساق پا شد و المپیک پکن برای او به اتمام رسید.


لیو ژیانگ بر اثر مصدومیت المپیک پکن را از دست داد

جالب این‌که او یک سال پیش سلامت ساق‌ها و اندامش را به مبلغ صد میلیون یوان، نزدیک به یک میلیون یورو بیمه کرده بود. همه‌ی روزنامه‌ها و رسانه‌های چینی، تیترهای نخست امروز خود را به آسیب دیدگی لیو ژیانگ اختصاص دادند. یک مفسر ورزشی معروف چین به سی‌ان‌ان گفت این حادثه همان‌قدر برای یک میلیارد طرف‌دار چینی لیو ژیانگ یک شوک به حساب آمد که برای آمریکایی‌ها اگر مایکل فلپس دچار آسیب‌دیدگی می‌شد.

این هم از سایه روشن‌های المپیک پکن است. مایکل فلپس از همین حالا در کنار چهره‌های افسانه‌ای ورزش چون تایگر وود، مجید جانسون و کارل لوییس قرار گرفته و قول داده در المپیک چهار سال بعد در لندن، پنج مدال طلای بیشتر بگیرد. در حالی که برای ستاره‌ی محبوب چینی‌ها در ۲۵ سالگی بازی‌های پکن به پایان رسید.

اما ورزش و دنیای المپیک همیشه مدیون ستاره‌هاست. امروز نیزستاره‌های دیگری در پکن پیدا شدند و درخشیدند. اوسین بولت، سریع‌ترین مرد جهان از جاماییکا و برنده‌ی طلای دوی ۱۰۰ متر المپیک پکن، امروز با برتری کامل به فینال دوی ۲۰۰ متر رسید و برای دریافت طلای ۲۰۰ متر نیز شانس زیادی دارد

اما زنان جاماییکا هم نشان دادند مثل مردان‌شان سریع‌ترین‌های جهان و المپیک هستند. برای نخستین بار در تاریخ، هر سه زنی که سریع‌تر از بقیه خط پایان دوی ۱۰۰ متر زنان را قطع کردند، پیراهن‌های سبز و زرد جاماییکا را به تن داشتند. دو دختر دیگر جاماییکایی نیز نقره و برنز گرفتند.


اوسین بولت

اما در فوتبال زنان، یک ستاره‌ی دیگر امروز درخشان بود. برزیل به لطف ستاره‌ی گلزن خود، مارتا و با شکست آلمان با نتیجه‌ی ۴ بر ۱ به فینال رسید. مارتا، شماره ۱۰ تیم زنان برزیل، بهترین بازیکن جهان در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، یک گل زد و ۳ پاس گل داد.

داستان زندگی مارتا هم مثل همه‌ی نابغه‌های فوتبال برزیل، از فقر و تهیدستی آغاز شده و حالا به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای در لیگ فوتبال زنان سوئد و آن هم در بهترین باشگاه این کشور توپ می‌زند. برزیل چهار سال پیش در فینال شکست خورد و امسال بخت آن را دارد تا مدال طلا را مثل تیم فوتبال مردان این کشور به‌دست آورد.

امروز استرالیایی‌ها با بردن طلای سه‌گانه‌ی زنان و قایقرانی زنان و مردان روز خوبی داشتند. استرالیایی‌ها امروز دو طلای دیگر به مدال‌های خود اضافه کردند. در وزنه‌ برداری مردان در دسته‌ی منهای ۱۰۵ کیلوگرم، یک وزنه بردار ۲۰ ساله از بلاروس رکورد‌شکن بود. آندرو آرامانو، سه رکورد جهان و المپیک را شکست و مدال طلای المپیک را گرفت. در این وزن محسن بیرانوند از ایران، با مجموع ۳۹۰ کیلوگرم و ۴۶ کیلوگرم کمتر از رکورد قهرمان، یازدهم شد.

مدال پرتاب دیسک زنان به آمریکا رسید و انگلیس، طلای دوچرخه سواری تعقیبی را در قسمت مردان به‌دست آورد. در جدول مدال‌ها؛ چینِ میزبان با این‌که امروز فقط یک مدال طلا و آن هم در ژیمناستیک زنان صید کرد، اما فاصله‌ی مدال‌های طلای این کشور آن‌چنان زیاد است که آمریکا نتوانست به آن نزدیک شود.


مارتا، ستاره فوتبال زنان برزیل

چین با ۳۹ طلا، ۱۴ نقره و ۱۴ برنز و در مجموع ۶۷ مدال اول است؛ آمریکا با ۲۰ طلا، ۲۲ نقره و ۲۵ برنز و در مجموع ۶۷ مدال در رده‌ی دوم است و انگلیس با ۱۲ طلا، ۷ نقره، ۸ برنز و در مجموع ۲۷ مدال مکان سوم را به خود اختصاص داده است. مدال‌های مابقی کشورها به ترتیب به این صورت است: استرالیا با ۱۱ طلا، ۱۰ نقره، ۱۲ برنز و در مجموع ۳۳ مدال؛ آلمان ۹ طلا، ۷ نقره، ۷ برنز و در مجموع ۲۳ مدال؛ کره جنوبی ۸ مدال طلا، ۹ نقره، ۶ برنز و در مجموع ۲۰ مدال؛ ژاپن ۸ مدال طلا، ۵ نقره، ۷ برنز و در مجموع ۲۰ مدال؛ روسیه ۷ مدال طلا، ۱۳ نقره، ۱۴ برنز و در مجموع ۳۴ مدال و فرانسه با ۴ مدال طلا، ۱۰ نقره، ۱۳ برنز و ۲۷ مدال در مجموع در رده‌ی دوازدهم است.

اما ۶۶ کشور شرکت کننده در المپیک پکن، دست‌کم یک مدال برنز تاکنون گرفته‌اند. اما ده روز پس از برگزاری المپیک، ایران حتا یک مدال برنز هم کسب نکرده است.

‌نکته‌ی جالب به نوشته‌ی سایت خبری روز، مراسم طلسم شکنی توسط سفارت جمهوری اسلامی و رایزنی فرهنگی ایران در پکن بود که در یکی از هتل‌های پایتخت چین برپا شد. این مراسم با حضور اعضای کاروان ورزشی، رییس سازمان تربیت بدنی و روسای فدراسیون‌های ورزشی برگزار شد. اما این مراسم طلسم شکنی هم که به نوشته‌ی خبرگزاری دولتی، ایرنا؛ در آن کاروان ورزشی ایران از مولود نیمه شعبان مدد گرفتند تاثیری نکرد و ایران هم‌چنان بدون مدال مانده است.

‌تاکنون ۲۹ ورزشکار ایران بدون مدال حذف شده‌اند و تنها ۱۴ ورزشکار در کشتی آزاد و وزنه برداری و تکواندو باقی‌مانده‌اند. فردا رقابت‌های کشتی آزاد در دو وزن انجام می‌شود.


تیم بسکتبال ایران، امروز در آخرین دیدار خود برابر کرواسی ۹۱ بر ۵۷ شکست خورد و در گروه خود در جای آخر قرار گرفت.

فردا روز دیگری است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)