تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش روز دوم المپیک ۲۰۰۸پکن

صلح ورزشکاران در جنگ دولت‌ها

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

صحنه‌ی به یاد ماندنی دومین روز بازی‌های المپیک پکن در جریان تقسیم مدال‌های تیراندازی با تفنگ زنان اتفاق افتاد.

در این رویداد، نینو سالوکوادزه از گرجستان و ناتالیا پادرینا از روسیه، سکوی دوم را با هم تقسیم کردند و یکدیگر را در آغوش کشیدند. ناتالیا برنده‌ی مدال نقره تیراندازی با تفنگ بادی ۱۰ متر و نینو‌ی گرجی، برنده مدال برنز شده بود.


این در حالی است که در حال حاضر میان روسیه و گرجستان وضعیت جنگی وجود دارد و هواپیماهای روسی، اوستیای جنوبی را در گرجستان بمباران کرده‌اند.

پیش از این رویداد سمبلیک، روی سکوهای قهرمانی المپیک،‌ ورزشکاران گرجی با اعتراض به حمله‌ی روس‌ها قصد داشتند المپیک پکن را ترک کنند؛ اما رییس‌جمهوری گرجستان پیامی فرستاد و خواستار آن شد که آن‌ها به رقابت ادامه دهند.


در صحنه‌ی دومین روز بازی‌های المپیک هم اتفاق‌های جالبی افتاد. چینی‌ها که هدف خود را بالاتر قرار گرفتن از آمریکا و روسیه در جدول مدال‌ها قرار داده‌اند، امروز به لطف ورزشکاران زن خود، تعداد مدال‌های طلایشان را به شش رساندند تا با دو نقره و کسب هشت مدال در مجموع، در بالای تابلو باقی بمانند.

کره جنوبی با سه طلا و دو نقره در رده‌ی بعد قرار دارد. با وجود این‌که آمریکا مجموعاً هشت مدال دارد، به دلیل کسب تنها دو مدال طلا در مکان سوم باشد.

جمهوری چک هم با دو طلا در مکان سوم است. در پایان روز دوم، روی هم ۳۰ کشور شرکت‌کننده دست‌کم یک مدال گرفته‌اند.


در آب‌های استخر المپیک، مایکل فلپس است که می‌خواهد هشت مدال طلا به دست آورد تا رکورد مارک اسپیچ با هفت طلا را بشکند.

او امروز نخستین قسمت مأموریتش را انجام داد و در شنای مختلط انفرادی، هم رکورد جهان را شکست و هم طلا گرفت.

یک رکورد دیگر جهان در همین المپیک توسط تیم آمریکا در شنای مختلط امدادی شکسته شد.

در ‌عوض ستاره شنای تیم آمریکا، کتی هیوز، روی همین شنای مختلط، طلایش را از دست داد. در این رشته، استفانی رایس استرالیایی طلا به دست آورد.

در همین ماده، کریستی کاونتری زیمباوه‌ای دوم شد و نقره گرفت تا قاره آفریقا به نخستین مدالش دست یابد.


اما یک دختر بریتانیایی به نام نیکول کوک امروز زیر بارش شدید باران در دوچرخه‌سواری روی جاده‌ی زنان طلا گرفت.

تیم زنان تیر و کمان کره جنوبی با بردن ششمین طلای المپیک‌ها نامش را در تاریخ المپیک ثبت کرد.

تیم دو نفره‌ی تیر و کمان کره جنوبی از بازی‌های سئول ۱۹۸۸ همواره طلای المپیک‌ها را به گردن آویخته‌اند.

امروز فرانسوی‌ها در همین رشته، نخستین مدال المپیک پکن خود را که یک مدال برنز بود، دشت کردند. به گفته‌ی خود فرانسوی‌ها این یک آغاز است.


یک زوج طلایی دیگر، گوو جینگ‌جینگ و وو مینگ‌ژیا از چین، دومین مدال طلای خود را در شیرجه دونفره به دست آوردند.

در جودوی زنان در وزن ۵۲ کیلوگرم، ژیانگ دونگی از چین مثل بازی‌های آتن طلا گرفت. در همین وزن ثریا حداد از الجزایر به طور مشترک با ساتو از ژاپن مدال برنز گرفتند.



خبرهایی درباره‌ی کاروان ایران:

علی کفاشیان، دبیر کمیته ملی المپیک ایران گفته بود که ما در روز نخست، توقعی برای مدال گرفتن ورزشکاران‌مان نداشتیم. ظاهراً او باید این گفته را در دومین روز هم تکرار می‌کرد.

در دومین روز، آرش میراسماعیلی، امید ایران برای مدال در جودو، با دو شکست سخت حذف شد. او که چهار سال پیش در بازی‌های المپیک آتن، با داشتن عنوان قهرمانی جهان، به این دلیل که حریف دور نخست او یک اسراییلی بود و او حاضر به مسابقه با حریفش نشد، بدون مسابقه حذف شد، این بار برابر دو حریف ژاپنی و ازبک شکست خورد.

مسوولان ورزشی ایران چهار سال پیش با مشکلات فراوان توانستند به کمیته بین‌المللی المپیک بقبولانند که حاضر نشدن میراسماعیلی جنبه‌ی سیاسی نداشته و به دلیل نرسیدن او به وزن مناسب بوده است.

اما این بار آرش میراسماعیلی در دور نخست برابر ماساتو اوچیشیبا، با نتیجه سنگین ۲۰ بر صفر شکست خورد و در گروه بازنده‌ها نیز مغلوب یک جودوکار ازبک شد و کنار رفت.

آرش میراسماعیلی با وضعیت نامناسب بدنی در المپیک حاضر شده بود و پس از مسعود حاجی‌آخوندزاده، دومین جودوکار ایرانی ‌بود که حذف می‌شد.


در‌عوض در رینگ مشت‌زنی، مرتضی سپهوند ۲۹ ساله در وزن ۶۴ کیلوگرم با پیروزی بر حریف نخست خود، حمزه از تونس به دور دوم رفت و باید پنجشنبه با یونود گئورگ از رومانی روبه‌رو شود.

مرتضی سپهوند پیش تر گفته بود به دلیل درآمد کم ناشی از بوکس، هر کاری برای به دست آوردن مدال المپیک انجام می‌دهم. او ادامه داده بود اگر مدال نگیرم بوکس را کنار می‌گذارم.


اما تیم ملی بسکتبال ایران که بعد از ۶۰ سال برای نخستین‌ بار به بازی‌های المپیک راه یافته است، تنها ورزش گروهی ایران در پکن است.

اما این تیم، با شکست برابر روسیه که البته قهرمان اروپاست، آغازی نومید‌کننده داشت. تیم ایران با نتیجه ۷۹ بر ۴۹، با ۳۰ امتیاز اختلاف بازی را واگذار کرد.

جی آر‌هولون، بازیکن آمریکایی‌تبار تیم روسیه با ۱۹ امتیاز و پنج بار توپ‌ربایی از بازیکنان ایران، ستاره میدان بود.

بهترین بازیکن ایران هم صمد نیکخواه بهرامی بود که ۱۶ امتیاز کسب کرد. حامد حدادی بلند‌ترین بازیکن بسکتبال ایران با قد دو متر و ۱۸ سانتی‌متر، ۹ امتیاز کسب کرد. زمزمه‌ی حضور حدادی در فصل آینده در لیگ حرفه‌ای آمریکا (NBA) به گوش می‌رسد.


اما صحنه‌ی جالب و شاید تاریخی دیدار تیم‌های ملی بسکتبال ایران و روسیه، زمانی بود که دیوید بلات، مربی اسراییلی تیم ملی روسیه در آغاز بازی با مربی و بازیکنان ایران دست داد و گفت تنها در این میدان دوستی‌ها، یعنی بازی‌های المپیک است که یک اسراییلی می‌تواند دست‌های بازیکنان و مربی ایرانیان را بفشارد.

این رویداد در حالی اتفاق افتاد که دیروز محمد علیرضایی، شناگر ایرانی در رشته صد متر قورباغه، به دلیل این‌که در یکی از خط‌های مسابقه‌اش شناگر اسراییلی حاضر بود، در مسابقه حاضر نشد.

کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده است در شرایطی که برای این کمیته محرز شود علت انصراف ورزشکار ایرانی از حضور در مسابقه شنا، حضور ورزشکار اسراییلی بوده است، ایران با واکنش منفی این کمیته روبه‌رو می‌شود.

مسوولان کاروان اعزامی المپیک ایران گفته‌اند علت غیبت شناگر، بیماری او بوده است. وحید مرادی، رییس فدراسیون شنا، تعداد فراوانی بیماری از جمله تهوع، دل‌درد، کمر‌درد، سینه‌درد، آپاندیس و پاره شدن فتق را برای محمد علیرضایی ردیف کرده است.

یک سایت ایرانی هم به طنز نوشت شناگر ایرانی گرفتار مالاریای اسراییلی شده و با گرفتن امراض دیگر راهی بیمارستان شد. خود آقای کفاشیان دبیر کمیته المپیک ایران گفته است از بیماری شناگر ایرانی خبری ندارد و سرانجام روزنامه اعتماد هشدار داده است که احتمال دارد ایران از المپیک اخراج شود.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
المپیک ۲۰۰۸: کاپیتان ایران و مربی اسراییلی روسیه همدیگر را بغل کردند
‫آغوش سیاسی دو ورزشکار‬‬
«احتمال اخراج کاروان ورزشی ایران از المپیک»
المپیک ۲۰۰۸: ایران ناکام؛ چین در صدر
المپیک پکن در «لانه پرنده» گشایش یافت
آغاز ناامیدکننده‌ی ایران در المپیک
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)