تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با شکوه میرزادگی، مؤسس بنیاد میراث پاسارگاد

«از آقای رحیم مشایی شکایت کرده‌ایم»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

بنیاد میراث پاسارگاد یک سازمان غیرانتفاعی و غیرسیاسی بین‌المللی در آمریکا با ارسال نامه‌ای دیگر به کوییچیرو ماتسورا، دبیر کل یونسکو از بروز رطوبت ویران‌گر در سنگ‌های آرامگاه کوروش کبیر خبر داده است. عکس‌هایی که چهارشنبه ۲۵ ژوئن روی برخی سایت‌های ایرانی منتشر شده این آثار ویران‌گر نشان می‌دهد.

درست یک سال پس از آبگیری سد سیوند که آرامگاه تاریخی کوروش، شخصیت بزرگ فرهنگی سیاسی جهان در کنار آن قرار دارد، اعلام خطرها از جانب شخصیت‌های فرهنگی ایران در سراسر جهان آغاز شده. شهردار پاسارگاد خبر از رطوبت ویران‌گری داده که از هم اکنون بر سنگ‌های ارامگاه تاریخی دیده می‌شود.

در این باره با شکوه میرزادگی گفت و گو کردم که بنیاد میراث پاسارگاد را برای نجات این اثر تاریخی برپا کرده است و از او پرسیدم چه طور شد که دوباره به دبیر کل یونسکو نامه نوشتند.

Download it Here!

از حدود چهار سال پیش کمیته‌ای را با عنوان کمیته پاسارگاد راه انداختیم. زمانی بود که سد سیوند را می‌خواستند آبگیری کنند و اطلاع داده بودند که این سد به احتمال بسیار زیاد، میراث ملی و جهانی ما را در فارس از بین خواهد برد.


شکوه میرزادگی

این کمیته تلاش‌هایش را ادامه داد تا سال گذشته که این سد آبگیری شد و در واقع دولت ایران و سازمان میراث فرهنگی، توجهی به هزاران هزار ایرانی و غیر ایرانی از سراسر دنیا به دنبال این ماجرا بودند و به خواست کارشناسان و مهندسانی که معتقد بودند این سد چه اثراتی روی آن منطقه و به خصوص آرامگاه کوروش می‌گذارد، نداشتند.

تا آن موقع کمیته به عنوان یک امر موقت بود و ما آرزو داشتیم که این آبگیری انجام نشود و دولت خودش مثل دولت‌های دیگر این دلسوزی را داشته باشد. این مسأله اتفاق نیفتاد و به همین دلیل ما بنیاد میراث پاسارگاد را به عنوان یک نهاد که برای میراث‌های فرهنگی ایران زمین تلاش می‌کند، در آمریکا تأسیس کردیم. آخرین کاری که انجام شد همین نامه‌ای بود که به آقای ماتسورا دبیر کل یونسکو فرستاده شد.


حضور مردم در پاسارگاد، نوروز ۸۶

شما در این نامه از دبیر کل یونسکو چه چیزی خواستید؟

ما از ایشان خواستیم بر اساس وظیفه‌ای که یونسکو دارد و آن حفظ و حراست از میراث‌های جهانی است، کارشناسان خودشان را به ایران بفرستند و بر اساس شهادتی که یک شهردار، یک مقام مسئول دولتی داده که آن آرامگاه الان در خطر تخریب قرار دارد، آن‌جا را نگاه کنند و بی‌توجهی را که در این دو سه سال گذشته نسبت به این آرامگاه انجام شده، تکرار نکنند و ادامه ندهند. اگر تا یکی دو هفته آینده جوابی نگیریم من فکر می‌کنم که لازم باشد که حرکت‌های دیگری را برای جلوگیری از این ماجرا شروع کنیم.


حضور مردم در پاسارگاد، نوروز ۸۶

این حرکت‌های دیگر یا این اقدامات دیگر چه خواهد بود؟

ما به سازمان ملل شکایت خواهیم کرد. در حال حاضر هم از آقای رحیم مشایی به دیوان عالی بین‌المللی کیفری که مرکزی برای شکایات به جنایات بشری است، شکایت کرده‌ایم و شکایت ما در آن‌جا هست.

آقای رحیم مشایی کسی است که بی‌توجهی ایشان در ارتباط با آبگیری سد سیوند بود که اجازه دادند این آبگیری شود. وزارت نیرو گفته بود که تا سازمان میراث فرهنگی و آقای رحیم مشایی اجازه ندهند، ما سد را آبگیری نمی‌کنیم و آقای رحیم مشایی اجازه دادند که این آبگیری انجام بشود. پس ایشان مسئول مستقیم در این مورد است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

روزانه ده ها تخريب در ايران اتفاق می افتد
يونسکو هم ساکت است اما اگر به تخريب پاسارگاد هم بی اعتنائی کند مقصر اصلی می شود چون یونسکو مسئول حفظ میراث چهانی است. چطور می تواند از مسجدی در اسراييل حمايت کند اما نمی تواند از محلی چون پاسارگاد در ايران حمايت نکند

-- بيژن ، Jun 26, 2008

آقای ادیب زاده
این حرفها پایه و اساسی ندارد و فقط برای بازار گرمی است. شما خودتان را داخل این حرفهای بی پایه نکنید. هیچ باستان شناس و متخصص مرمت چنین تخریبی را تایید نکرده است. یونسکو هم میداند که خطری در پیش نیست. نماینده یونسکو و رئیس فرانسوی کاوشهای تنگه بلاغی هم گفتند که هیچ خطری آرامگاه را تهدید نمیکند:
https://listhost.uchicago.edu/pipermail/ane/2004-December/016466.html

-- نسترن ، Jun 26, 2008

باز هم زن ها که هم در صحنه های فمنيستی هستند و هم در صحنه های فرهنگی کاش در صحنه های سياسی هم زنانی داشتیم. البته منطورم زن های مذهبی نيست که ما را از چاله به چاه اندازند

-- بانو ، Jun 27, 2008

فکر نمیکنم موضوع به این داغی باشه و واقعا خطری وجود داشته باشه. چون این اعتراضها فقط در حد رسانه ها است و دانشمندان و محققان چیزی در باره وجود خطر نگفته اند.

-- sirus ، Jun 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)