تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نمایشگاهی برای نجات کره‌ی زمین زیر برج ایفل

ایرج ادیب‌زاده

شنیدن فایل صوتی


عکس‌ها از ایرج ادیب‌زاده

در سی سال گذشته، کره‌ی ما، سی درصد از امکانات طبیعی‌اش را از دست داده است. این فقط گوشه‌ی کوچکی از فاجعه زیست محیطی است که کره‌ی زمین ما را تهدید می‌کند.

برای هشدار و آگاهی دادن به افکار عمومی از این خطرهای در پیش روی انسان، به ابتکار انجمن حمایت از محیط زیست «گودپلانت» و شهرداری پاریس، نمایشگاهی در کناررودخانه‌ی سن و زیر برج ایفل، توریستی‌ترین مکان پاریس، بر پا شده بود تا بازدیدکنندگان باتماشای پوسترها و عکس‌های زیبا، زنده و گویا از جانوران و گیاهان کره‌ی زمین و نیز آمار کلیدی و گاه تکان‌دهنده، در زمینه‌ی آسیب‌های زیست محیطی وحشتناکی که انسان به محیط زیست خود وارد می‌کند، آشنا شوند.


در این میان تلاش‌های «یان آرتوس برتراند» و همسرش «آن» دو عکاس مشهور فرانسوی و بنیان‌گذاران انجمن حمایت از محیط زیست «گود پلانت» برای بر پایی این نمایشگاه بی‌سابقه شایان تحسین است.

خانم «آن» در پاسخ به من که از او می‌پرسم چرا این نمایشگاه؟ می‌گوید که در سفر‌های گوناگون همراه همسرش برای گرفتن تصاویر طبیعت، حیوانات، گیاهان و پرندگان، و ثبت این شگفتی‌های زیبای کره‌ی زمین متوجه شد که انسان چه رفتار منفی و ویرانگری بر این زیبایی‌ها داشته است. برای من روشن شد که هر چه انسان پیش رفته‌تر می‌شود و زندگی‌اش بهتر می‌شود، متاسفانه زیبایی‌های طبیعت به ویژه جانوران و گیاهان و آبزیان را نیز از بین می‌برد. البته انسان‌هایی نیز هستند که با تلاش‌های سخت در راه نگاهداری و حفظ محیط زیست کوشش می‌کنند. آنها باگردآوری بهترین عکس‌ها از زیبایی‌های طبیعت، جانوران و گیاهان، این نمایشگاه را بر پا کردند. همراه آمار و ارقام، تا تماشاگران را به مسئولیت خود در مقابل حفظ محیط زیست آگاه کنند.


در بازدید از این نمایشگاه در فضای باز که نزدیک به سه میلیون تماشاگر داشت - طی سه ماه – با استفاده از مواد طبیعی و داربست‌هایی از چوب بامبو، صدوپنجاه پوستر بسیار بزرگ، نود و دو عکس از سی و دوعکاس مشهور همانقدر که این تصاویر زیبا، زنده و چشم نوازند، آمار و ارقام نیز که به دو زبان فرانسه و انگلیسی نوشته شده اند روشن، آگاهی‌دهنده و گاه تکان‌دهنده‌اند.


روی یکی ازاین تابلوها می‌خوانیم: «در یک قطعه هشت کیلومترمربعی از یک جنگل، بیش از 1500 گونه گل مختلف، 750 گونه درخت، 150 نوع پروانه، 125 نوع پستاندار، 400 گونه پرنده و بسیاری جانوران و گیاهان دیگر زندگی می‌کنند، در این میان روند روزمره‌ی از میان رفتن جنگل‌ها توسط انسان، شاید همه‌ی آن‌ها نابود شوند. آمار تکان‌دهنده‌تر اینکه در سی سال گذشته 12 درصد از موجودات زنده روی خاک، 35 درصد آبزیان در دریاها و بیش از 50 درصد موجودات داخل رودخانه‌ها از بین رفته اند. درهمین زمان جمعیت کره‌ی زمین، نزدیک به دو برابرشده و استفاده از منابع هم بی‌رویه افزایش داشته است. انسان منابع آینده‌اش را از بین می‌برد.


خانم «آن برتراند» هشدار می‌دهد: هنوز ده‌ها میلیون نوع جانور و گیاه ناشناخته در جهان ما باقی‌مانده‌اند، اما روز به روز محیط زیست آنان کاهش پیداکند و شاید بسیاری از آنان هرگز شناخته نشوند، چون از میان می‌روند. از بین رفتن آن‌ها برابر است با نابودی امکانات غذایی، دارویی و طبیعی برای آیندگان. عکس‌ها و پوستر‌ها هر کدام نشان‌دهنده‌ی زیبایی‌های طبیعت در اطراف ما هستند. آمار و ارقام هم زنگ خطر برای این زیبایی‌ها. در اینجا عکسی از قطب شمال، با پنگوئن‌های رنگی دیده می‌شود یا تصویری از خرس‌های قطبی، در کنار آن‌ها می‌خوانیم : «یخ‌های قطب شمال از سال 1960 تاکنون بیش از 40 در صد آب شده اند. هر ده سال، ده درصد از ضخامت یخ‌های قطب شمال کم می‌شوند. اگر فرایند کنونی گرمایش کره‌ی زمین ادامه یابد، در صد سال آینده قطب شمال از بین خواهد رفت و جانوران و نیز انسان‌های اطراف آن فراموش می‌شوند». از سال 2004 به دلیل همین دگرگونی‌های شدید جوی در کره‌ی زمین که بالا آمدن آب دریاها، سونامی و سیل و طغیان رودخانه‌ها را در پی داشته، بیش از 30 میلیون انسان آواره‌ی زیست محیطی شده‌اند، رقمی که تا سال 2050 به 150 میلیون نفر خواهد رسید.


خانم برتراند عکاس مشهور و از فعالان حفظ محیط زیست در پایان می‌گوید: هدف انجمن «گود پلانت» و انجمن‌های دیگر محیط زیست در جهان، آگاه کردن مردم و جلب نظر مسئولان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است به سوی طرح‌هایی برای نگاهبانی امکانات و ثروت‌های طبیعی و زیبای کره‌ی زمین. به‌گونه‌ای که تهدیدهایی را که بر آینده محیط زیست انسان سایه افکنده از میان برداشته شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خيلي جالب بود و واقعا من از صميم قلب از تهيه كننده اين گزارش زيبا تشكر مي كنم .

-- تورج اميني ، Sep 8, 2007

با درود به شما.
نباید انتظار داشت با بر پایی نمایشگاه و تبلیغات حتی گسترده هم نمی توان جلوی تخریب ها گسترده ی طبیعت را گرفت.
به نظر من باید جریمه های سنگین تر و فعالیت شرکت ها محدود تر و تحت نظارت دایم سازمان های سبز باشد.

-- پرهام ، Sep 8, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)