رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ خرداد ۱۳۸۹
ده روزی که دنیا را تکان داد - بخش سوم:

یاد روزهای انقلاب

شهاب میرزایی

روز سوم: بیست‌وچهارم خرداد

امروز که از خواب بلند می‌شوم تلفنی از دوستان می‌شنوم که در مناطقی از شهر تا صبح درگیری بین مردم و پلیس ادامه داشته‌ است. همه منتظر عکس‌العمل موسوی هستند. خبرهای ضد و نقیضی از بازداشت خانگی موسوی و کروبی و خاتمی می‌رسد. فیلم صحبت‌های عفت مرعشی، همسر هاشمی درباره‌ی احتمال تقلب در انتخابات همه‌جا پخش شده و خیلی‌ها منتظر واکنش هاشمی هستند. خبر می‌رسد که هاشمی به قم رفته و با خبرگان و علما رایزنی می‌کند. بعضی‌ها هم می‌گویند فرار کرده و عاقبتی هم چون منتظری در انتظار اوست.

مسافری که در تاکسی کنارم نشسته بود می‌گفت: «هاشمی سیاستمدار زرنگی است و اگر او این تقلب را انجام می‌داد، اصلاً کسی متوجه موضوع نمی‌شد.»

در میدان ولی عصر مراسم جشن پیروزی طرفداران احمدی‌نژاد برگزار می‌شود. از نزدیکی‌های چهارراه ولی عصر اوضاع به‌هم ریخته ‌است. در دانشگاه تهران، دانشجوها در محاصره‌ی نیروهای امنیتی هستند. پلیس نمی‌گذارد مردم به دانشگاه نزدیک بشوند و به‌شدت برخورد می‌کند. در تمام خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف دانشگاه تهران، درگیری بین مردم و ماموران در جریان است. فضا پر از گاز اشک‌آور و دود سطل‌های زباله‌های آتش گرفته است.

از ترس کتک خوردن مجدد و به‌خاطر زخمی بودن دستم، گوشه‌ی کوچه‌ای می‌ایستم و فقط نگاه می‌کنم. رفتار سربازهای نیروی انتظامی در برخورد با معترضان عجیب است. حرکات بسیجی‌ها و سپاهی‌ها و لباس شخصی‌ها تا حدودی قابل درک است، اما این‌همه نفرت و خشم در زدن مردم بی گناه از طرف سربازان عادی را نمی‌فهمم. فضای روزهای انقلاب را که بارها از تلویزیون دیده‌ام، برایم زنده می‌شود. حالا می‌فهمم چرا نسل قبل از ما در آن سال‌ها برای تظاهرات به خیابان‌می‌رفته‌اند. مامور موتورسواری رد می‌شود و می‌شنوم که در بی‌سیم می‌گوید: «حکم تیر داریم.» چند بسیجی را هم می‌بینم که با آلات قتاله‌ای شبیه قمه یا شمشیر به‌طرف دانشگاه حرکت می‌کنند.

به‌خانه برمی‌گردم. تلویزیون ایران بمباران تبلیغاتی می‌کند که انتخابات به‌به و چه‌چه بود. شبکه‌های تلویزیونی «صدای آمریکا» و «بی‌بی‌سی» تاحدودی اخبار درگیری‌های دیروز را پوشش داده‌اند. یاد حرف‌های یکی از اعضای گروه موسیقی «کسوف» می‌افتم که می‌گفت:«هیچ تلویزیونی در جهان به اندازه‌ی تلویزیون ایران به مخاطبانش این‌قدر توهین نمی‌کند و از صبح تا شب به آن‌ها دروغ تحویل نمی‌دهد.»

فیلم حمله به ستاد مرکزی موسوی را می‌بینم. شب خبر می‌رسد به کوی دانشگاه حمله شده است و موسوی برای بزرگداشت خاطره‌ی دانشجویان اعلام کرده فردا راهپیمایی در مسیر خیابان انقلاب تا میدان آزادی برگزار می‌شود. این اتفاق خوبی است، اگر همه‌ی مردم شهر، با هم به خیابان‌ها بیایند.

Share/Save/Bookmark

قسمت پیشین:
نبرد تن به تن