خانه > کتاب زمانه > معرفی کتاب > کشف و شهود درونی و بیرونی یک زن | |||
کشف و شهود درونی و بیرونی یک زنمهتاب سعیدی«پری فراموشی» نخستین رمان فرشته احمدی سال گذشته از کتابهای مطرح بود. اکنون دومین رمان این نویسنده با نام «جنگل پنیر» توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. این رمان، روایت سرراست و نسبتاً پرکششی است از کشف و شهود بیرونی و درونی زنی که برای آشنا شدن با خواستهها و توقعاتش از زندگی و به وجود آوردن تحولی در زندگی روزانه به تنهایی به سفر میرود. فصل اول این رمان در قطار آغاز میشود با خوابی که راوی داستان آن را به یاد نمیآورد. فصل آخر با وصف همان خواب به پایان میرسد. در این داستان برخی ماجراهای پلیسی هم اتفاق میافتد اما گره اصلی داستان تلاش راوی است برای معنا کردن مفاهیم پیرامونش. او زنی است که تن به یک ازدواج قراردادی داده و به تدریج بسیاری از چیزها در نظر او بیمعنی شده است. مهتاب سعیدی با گوشهچشمی بر گفتههای نویسنده، نگاهی دارد به این رمان که میخوانیم:
«جنگل پنیر» سومین كتاب فرشته احمدی است. كتاب نخست او مجموع داستانی بود با عنوان «سارای همه». سال گذشته رمان نخست او با عنوان «پری فراموشی» در جایزه ادبی مهرگان تقدیر شد و حالا رمان دومش «جنگل پنیر» توسط انتشارات ققنوس روی پیشخوان كتابفروشیها آمده است. «جنگل پنیر» به نسبت رمان قبلی احمدی یگ گام به جلوست. بر خلاف كار قبلی این رمان دارای كمپوزیسیون و پلات دقیق و اندیشیدهای است. كار درست در همان جایی تمام میشود كه شروع شده بود. با این تفاوت كه در پایانبندی، دیگر به سؤالی كه در ابتدای روایت سایه را به سفر وامیدارد، پاسخ داده شده است و راوی داستان، «سایه» در انتها، با خودش در نقطهی صفر به سر میبرد. از سوی دیگر در نگاه كلی به ادبیاتی كه توسط نویسندگان زن ما خلق میشود، « جنگل پنیر» باز هم گامی به جلوست. چرا كه بر خلاف اغلب آثاری كه در این وادی تولید میشود، به نظر میرسد « جنگل پنیر» از شخصینویسی، شیوهی نوشتاری که در «پری فراموشی» بارز بود باز فاصله گرفته است. فرشته احمدی در مقایسهی «جنگل پنیر» و «پری فراموشی» میگوید: «راوی «جنگل پنیر» آدم رشد یافتهتری است. درعین حال كه هنوز هم با خودش درگیر است اما با انسانها و زندگیهای دیگری هم آشناست. سایه برای كشف هر چیزی خطر میكند و برای شناخت بیشتر از خودش و جهان سفر میكند. سفر همیشه برای من، به این دلیل كه در آن فقط به زمان حال توجه میشود، اهمیت داشته است. انگار تمام كارها در تهران میماند و در سفر همه چیز جدید است از اتاق هتل گرفته تا .... و تو از همین اكنون لذت میبری. سایه هم به سفر میرود تا اكنون را تجربه كند نه به معنای اسطورهای یا تجریدیاش. بلكه به معنای واقعی كلمه. درمیان آدمهای اطرافش كه همه به دنبال كسب آرامش هستند، سایه به دنبال طبیعیترین راه است.
فرشته احمدی دربارهی چگونگی شکلگیری رمانِ «جنگل پنیر» در مقایسه با اثر دیگرش، «پری فراموشی» میگوید: اما «پری فراموشی» خیلی حسیتر نوشته شد. من یك بار تا پایان آن را نوشتم و بعد بازنویسی شد. اما «جنگل پنیر» را فصل به فصل نوشتم. هر چند كه خودم هنوز از آن فاصله نگرفتهام، اما اگر به گفتهی شما رمان خوبی است، شاید به خاطر این باشد كه در این كار توانستهام به تعادل مناسبی بین حس و تكنیكم برسم. در «جنگل پنیر» تلاش كردم تا به یك تعادل در ابراز صادقانه یك احساس و فرم مناسب آن برسم، چون خودم از كارهایی كه پر از تكنیكهای مصنوعی هستند، اما داستانی ندارند، بیزارم. در اغلب موارد وقتی این تكنیكها را حذف میكنیم، چیزی از اثر باقی نمیماند و انگار فقط برای مرعوب كردن خواننده به كار گرفته شدهاند. این را هم بگویم كه این شكل از رمان كمكم ساخته شد. به این صورت كه زندگی در تهران از گذشته به اكنون روایت میشود و زندگی در زرند، از اكنون به گذشته و انگار دو قطار هستند كه از كنار هم عبور میكنند و در نقطهای به نام حال، به هم میرسند. من تلاش كردم كه بین فرم و محتوا هم ارتباطی وجود داشته باشد.» یکی از مهمترین مضامین «جنگل پنیر» خودیابی زنی است که با همسرش یک رابطهی قراردادی دارد. با توجه به این مضمون این سئوال پیش میآید که آیا نویسندهی جنگل پنیر به زنانه نویسی و اصولاً ادبیات زنانه معتقد است. احمدی در پاسخ میگوید: «فكر میكنم همینقدر كه نحوهی زندگی یك مرد با یك زن متفاوت است، شاید منجر به این نكته شود كه موضوعهای متفاوتی برای نوشتن به ذهن هریك از آنها خطور كند. شاید هم برخی معتقد به برابری بین زنان و مردان باشند یا در حیطهای زندگی كنند كه خود را فراتر از تفاوتها ببینند اما در هر حال نمیتوان منكر این تفاوتها شد. ممكن است شانس بیاوریم و با آدمهایی كه اتفاقاً همین تفاوتها مبنای اصلی كنشهاشان هست، برخورد نداشته باشیم. اما همین تفاوتها، گاه باعث میشود كه زنها سوژههای خاصی را برای نوشتن، مدنظر داشته باشند. بحث من تفاوتی است كه در تمام جوامع بین زن و مرد قائل هستند. همین كه از عمر داستاننویسی زنان ما، سالهای كمی گذشته است، یعنی تفاوت عمدهای میان نویسندگان زن و مرد وجود دارد. سالهای كمی میگذرد از تجربههای زنهایی كه با نگاه خاص خودشان، دربارهی خودشان نوشتهاند.» این نویسنده و منتقد در ادامهی این بحث، ادبیات زنان را به طور عمده به دو دسته تقسیم میکند و میگوید: «جنگل پنیر» رمانی است که با وجود پرداختن به عوالم درونی راوی داستانش از حوادث فرعی و حتی پلیسی غافل نمیماند. با این حال باید گفت با وجود تمام مهارتهای فرشته احمدی در خلق وگسترش ایدهی « جنگل پنیر»، پاشنه آشیل این رمان زبانش است كه به شدت نیاز به ویراستاری دارد. در صفحه 18 این كتاب احمدی آورده است: زبان« جنگل پنیر» هم برای من همین طور بود.
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.
|
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
|
نظرهای خوانندگان
خانم سعیدی خوب بود مینوشتید که خانم فرشته احمدی در کجا زندگی میکنند و ایا این کتاب در ایران نشر شده و انتشارات ققنوس در کجاست این اطلاعات که باید در یک مقاله باشد چرا نیست
-- k.k ، Jun 22, 2010