رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ بهمن ۱۳۸۸

جمهوری اسلامی و کنسرت‌هایی برای صلح

پژمان اکبرزاده
pejman@radiozamaneh.com

داستان اعزام ارکستر سمفونیک تهران به اروپا برای کنسرت «صلح» از همان تهران با جنجال همراه شد. جنجالی بیشتر هنری تا سیاسی. آهنگسازانی مانند حسین دهلوی و مصطفی پورتراب، قراردادن سمفونی «صلح» ساخته مجید انتظامی را مثبت ارزیابی نکردند.

Download it Here!

پورتراب در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری گفت: «این اثر از نظر کارشناسی مورد تائید من نیست منتها وقتی مسئولان برخلاف نظر کارشناسی تصمیم به اجرای اثری دارند مسئولیت را به نوعی از ما سلب می‌کنند.»

پیمان سلطانی، رهبر ارکستر ملل هم یکی از مخالفان جدی اجرای ارکستر سمفونیک تهران در اروپا بود. او به روزنامه اعتماد، چاپ تهران گفت: «وقتی قرار است یک سمفونی به عنوان نماینده موسیقی کلاسیک ایران در اروپا اجرا شود باید این اثر از میان بهترین آثار انتخاب شود تا با آبروی موسیقی ایران بازی نشود.»

«سمفونی صلح» ساخته مجید انتظامی، علیرغم همه مخالفت‌ها در برنامه اجرای ارکستر ماند. اما با آغاز تور اروپایی ارکستر و پخش خبر آن، داستان وارد مرحله تازه‌ای شد.

تنها ارکستر سمفونیک منسجم در ایران که اکنون برای اجرا در اروپا حضور دارد، سالهاست که تابع بازیهای سیاسی‌ست.

ارکستر سمفونیک تهران در سال 2006 هم با همراهی هیئتی از سفارت جمهوری اسلامی در آلمان در جشنواره اوزنابروک کنسرتی داد؛ در یکی از بحرانی‌ترین دوران کشمکش‌های هسته‌ ایران و غرب و در زمانی که نام ایران، پیرو این جریان، شبانه‌روز در رسانه‌های اروپایی تکرار می‌شد.

در همان دوران، نادر مشایخی، رهبر وقت ارکستر سمفونیک تهران به ایسنا گفت که قصد دارد با کنسرت‌های ارکستر سمفونیک در اروپا، جنایات اسراییل در غزه را به گوش جهانیان برساند. ولی در نشست رسانه‌ای همان کنسرت در آلمان منکر این جریان شد و گفت تنها اندیشه انجام پروژه‌ای مشترک با هنرمندان لبنانی را در ذهن داشته و سخنانش در رسانه‌ها تغییر یافته است.

جدا از بحران‌های سیاسی اخیر، آواز خواندن زنان در ایران ممنوع است؛ نشان دادن سازهای موسیقی از انقلاب 1357 در تلویزیون جمهوری اسلامی ممنوع است؛ موسیقی‌دانان ایرانی در گفتگوهای خود با رسانه‌ها از کمبودها و نبود پشتیبانی از سوی حکومت گلایه‌های بیشماری دارند و مشکلات اقتصادی گریبانگیر بسیاری از هنرمندان است.

دوره تازه‌‌ی اجراهای ارکستر سمفونیک تهران در اروپا اما در مقطع زمانی آغاز شده که پوشش گسترده تظاهرات خونین در ایران، افکار عمومی را در اروپا شدیداً تحت تاثیر قرار داده است.

در چنین شرایطی و با چنین نگاه حکومتی به فعالیت‌های موسیقی در ایران، جمهوری اسلامی، ارکستر سمفونیک تهران را به رهبری منوچهر صهبایی راهی اروپا کرده است. "رجا نیوز"دلیل برگزاری این کنسرت را «پیام صلح و امید» عنوان کرده است.

به فاصله نسبتاً کوتاهی پس از پخش تصاویر برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با مردم، ویدئوی جان دادن ندا و رد شدن خودروی پلیس از روی تظاهر کنندگان، در چند روز گذشته آگهی برنامه ارکستری از ایران در روزنامه‌های پرتیراژ اروپایی خودنمایی می‌کند: موسیقی برای صلح در برنامه‌ای رایگان از ارکستر سمفونیک تهران.


ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی

علامت سوالی بزرگ به ویژه برای ایرانیان مقیم اروپا و آنها که مسایل ایران را دنبال می‌کنند. ارکستر با بیش از یکصد نوازنده، امشب در کاخ هنرهای زیبای بروکسل برنامه دارد و در ادامه به اتریش، آلمان و هلند نیز سفر خواهد کرد. شماری از ایرانیان معترض به خشونت‌ها در ایران اما، در محل ارائه‌ی بلیت‌های رایگان در حال پخش اعلامیه‌هایی درباره آنچه در ایران می گذرند هستند. سیامک یکی از آنهاست:

«آگهی برنامه را جمعه در روزنامه مترو دیدم که همه جا پخش می‌شود. یک آگهی بسیار بزرگ در صفحه چهارم چاپ کرده بودند.»

اینکه در شرایط کنونی ایران، یک کنسرت مجانی برای صلح برگزار می‌شود در آنجا پرسش‌برانگیز نبوده است؟

ما همین مسایل را به صورت سوال در اطلاعیه‌مان مطرح کرده ‌ایم و در بین جمعیتی که برای تهیه بلیط آمده بوند پخش کردیم. بعضی‌ما معتقد بودند موسیقی را نباید با سیاست قاطی کرد. ولی اطلاعیه ما چندان به سیاست نمی‌پردازد و می‌پرسید که جمهوری اسلامی که خودش موسیقی را محدود می‌کند تصمیم گرفته که در اروپا کنسرت مجانی برگزار کند! ما این را از مردم سوال کردیم. یکی دو مورد بلافاصله گفتند مثل اروپای شرقی است یا زمان جنگ جهانی دوم.

کسانی که برای تهیه بلیت حضور داشتند بیشتر ایرانیان بودند یا بلژیکی‌ها؟

فکر می کنم نیمی ایرانی و نیمی بلژیکی بودند و الان حس می‌کنم تعداد بلژیکی‌ها بیشتر شده است. یک نفر هم از سفارت حضور داشت که دایما گزارش می‌کرد که چه کسی می‌آید و چه کسی می‌رود.

بین جمعیتی برای تهیه بلیط در آنجا بودند چه صحبت‌هایی مطرح می‌شد؟

بیشتر اعتقاد این بود که چون مردم از همه طیفی حضور دارند شاید رفتن به آنجا و شعار دادن چندان درست نباشد. به همین خاطر اطلاعیه‌ها را به تعداد زیادی چاپ کرده‌ایم و در تالار هم می‌خواهیم با لباس‌های سبز حاضر شویم.

آیا گردهمایی اعتراضی سازماندهی شده‌ای نیز در برابر تالار برگزار می‌شود؟

نه؛ برای اینکه ما از این برنامه دیر آگاه شدیم. از همین کسی هم که برای سفارت کار ‌می‌کند پرسیدم برنامه‌ی دیگر اجرا خواهد شد؟ و او گفت: برنامه بعدی در اتریش است.

ما تنها تلاش می‌کنیم مردم را متوجه کنید که در برابر فجایع اخیر در ایران، سکوت‌شان خریده نشود. برای بخشی از بلژیکی‌ها این مسئله عادی بود که یک کنسرت دارد برگزار می‌شود. پشت قضیه را دنبال نکرده بودند ولی چند اطلاعیه که به آنها دادیم نگاهشان معنی‌دارتر شد. همچنین به آنها خبردادیم که فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» تا دو هفته دیگر در بلژیک به نمایش در می‌آید. از آنها خواسته‌ایم که به تماشای این فیلم بروند چون محدودیت‌ها برای فعالیت‌های موسیقی در آن به تصویر کشیده شده است.

▪ ▪ ▪

در آگهی‌های کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در روزنامه‌های اروپایی نامی از دولت یا سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی نیامده، ولی اجاره تالارهای مجلل اروپایی، چاپ آگهی در پرتیراژترین روزنامه‌ها و هزنینه‌های سفر و اقامت نوازندگان را چه نهادی تقبل کرده. سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل حاضر به گفتگو با اهالی رسانه‌ها نیست اما راه‌هایی برای دریافت اطلاعات ازسوی خبرنگاران یافت خواهد شد. سفارت ایران در بروکسل:

«آیا شما برای برنامه دعوت‌نامه دریافت کرده‌اید؟»

نه، من فکر کردم که به همان جا می آییم و بلیط می‌‌خریم.

نه بدون دعوت‌نامه‌ی سفارت شما را راه نمی‌دهند. کنسرت توسط سفارت برگزار شده است...

▪ ▪ ▪

منوچهر صهبایی، رهبر ارکستر و نوازندگان پرشمار ارکستر سمفونیک تهران اما در چنین شرایطی حامل چه پیامی هستند؟ پیام صلح مردم ایران با پشتیبانی حکومت؟ پیام صلح حکومتی که از ضرب و شتم شهروندان منتقدش ابایی ندارد؟...

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
ارکستر سمفونیک تهران در آلمان

نظرهای خوانندگان

اینها هنرمند نیستند بلکه مشتی دلال هنری هستند که از راه نزدیک شدن به حکومت نان میخورند قیمت آنها هم فرق میکند بعضی با سفر خارج .بعضی با وام .بعضی با دعوت به نهاد ریاست جمهوری (پاستور) و بعضی هم همین که مطرح باشند در این رژیم بدون اینکه پولی بگیرند برای این رژیم خوش رقصی میکنند .قرن قرن اینترنت است و تمام این مواجب بگیرها شناسایی شده و در فردای پیروزی باید جواب بدهند

-- arad ، Jan 26, 2010 در ساعت 06:34 PM

گزارش جالبیه ولی به نظر من رادیو زمانه به عنوان یک رسانه باید بیطرف میماند و قضاوت را به شنوندگان واگزار میکرد... در ایران به اندازه کافی رسانه های طرفگیر هست...

-- شادی از شیراز ، Jan 26, 2010 در ساعت 06:34 PM

بسیاری از خوانده ها و نوازندگان ارکستر سمفونیک فقط برا ی این سفر اروپایی ، حاضر به آمدن و اجرا ی برنامه در این کنسرت شده اند . اینان همگی در استخدام وزارت ارشاد هستند و نمیتواند به کارفرما نه بگویند. از طرفی یک سفر اروپایی به پاریس ، وین ، بلژیک در این موقعیت سخت زندگی ، بسیار رویایی میباشد. خود مجید انتظامی که ساله گذشته این کار رو اجرا کرد و احمدی نژاد بروی صحنه رفته و وی را بوسید ، از ترس بایکوت شدن به وسیله ی همکاران و نفرین مردم و روسیاهی ، حاضر به ادامه ی همکاری نشد و خود را به کنار کشیده و مریضی را بهانه نمود. والی آقای صهبایی که به تازگی ، بعد از بازنشسته شدن در اروپا به رهبری ارکستر رسیدن ، از موقیت استفاده کرده و خود رو به بیشتر به نظام وابسته میکنند. البته راهی هم جز این وجود ندارد .

-- atri ، Jan 26, 2010 در ساعت 06:34 PM

واقعا برای این دوستان به اصطلاح هنرمند متاسفم.

-- barebardar ، Jan 26, 2010 در ساعت 06:34 PM


با درود
دوستان، برنامه ارکستر سمفنیک تهران که در اروپا اجرا خواهد شد، اولین آن در شهر ما ستراسبورگ بود و دوستان هنرمند در ملاقات کوتاهی‌ که با ایشان داشتیم از ما خواستن تا به هموطنانمان در شهرهایی که در آن برنامه دارن اطلاع دهیم که دیدن پرچم سبز در میان تمشاچیان به آنها دلگرمی‌ داد و بسیار ایشان را تحت تاثیر قرار داد. خود ایشان گفتند که چون در متن ترانه که توسط گروه خواند میشود، صحبت از ولایت، و بهمن جاوید و ... میشود، شعارهایی برای خنثا کردن یا جواب به آن از طرف تماشا چیان داد شود یا نوشته شود مثل: خامنه‌ای قاتله ولایتش باطله، گفتند بیرون سالن را شلوغ کنید که اینها تعداد زیاد شمارا ببینن، امشب یکی‌ از مسولین انتظامی گروه با تلفن به ایران میگفت چیزی نیست چند تا بادکنک سبز هست و همین. ایشان از ما خواستند که به شما خبر بدیم تا مثل ما غافلگیر نشوید. بخصوص گفتند که به مردم بگیم که هنرمندان همه از فعالان سبز هستند، تا احیانا به آنها در هنگام خروج تعارضی نشود. از گرفتن پرچم و پلاکارد دریغ نکنید، و با شعارهایی که مینویسید جواب متن اشعار را بدهید. نام این سمفونی قبلا انقلاب بوده و اسم آنرا به صلح و امید تغییر دادند اما متن آن چه آهنگ چه شعر حرفی‌ از صلح و دوستی‌ نمیزند. لازم با یاد آوری است که همراه گروه فیلمبردار هم هست و وجود سبزها باعث میشود که نتوانند از این کار خود پیروزمندانه فیلم بگیرند.
لطفا این برنامه را به دوستانمان در شهرهای دیگر بدهید تا برای استقبال مناسب از این عمل فریبکرانهٔ دولت آنطور که باید آماده شوند.
با سپاس

-- بدون نام ، Jan 27, 2010 در ساعت 06:34 PM

چرا هیچکس از کنسرت علیزاده-کلهر -در شب سالگرد انقلاب در لس آنجلس صحبت نمیکند
تا بحال سابقه نداشته که چهارشنبه در یک سالن 2400 نفره کنسرت بگذارند
گویا که پدر خواننده-حمید رضا نوربخش- هم نماینده مجلس است

-- hessam ، Jan 27, 2010 در ساعت 06:34 PM

خوب این آقایان خانمها حیا کنند و همگی در اقدامی سبز پناهندگی بگیرند! هم دنیا را دارند و اروپا را!
سلام بر سبزی ، مرگ بر سیاهی!
دوستان گفته می شود منزل بعد این هنرگران ایتالیا ست، لطفا شما که خارجه هستید آنجا را سبز کنید!

-- بدون نام ، Jan 27, 2010 در ساعت 06:34 PM

.

خدمت دوستان عرض کنم که قسمتهایی از این کنسرت در بروکسل را میتوانید در سایت یوتوب ببینید.


http://www.youtube.com/watch?v=PFNfPjl--5k


پیروزی از آن ماست

.

-- 666 ، Jan 28, 2010 در ساعت 06:34 PM