رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ اسفند ۱۳۸۷
گزارشی از فرو ریختن آرشیو تاریخی اسناد دولتی کلن

حافظه گمشده کلن

اختر قاسمی
Akhtar.ghasemi@gmail.com

آرشیو تاریخی اسناد دولتی کلن، یکی از بزرگترین آرشیوهای آلمان بعد ازظهر دیروز فرو ریخت. گفته می‌شود که این اتفاق به دلیل ساخت مترو در چند قدمی این مرکز رخ داده است.

در ساعات اولیه، پلیس، خبر از مفقود شدن 9 نفر را داد ولی امروز اعلام شد احتمالا دو نفر در زیر آوار ماندند.

این مرکز تاریخی آرشیو، یکی از سه مرکز بزرگ آرشیو تاریخی فرهنگی آلمان بود. این آرشیو، در واقع نه تنها برای آلمان؛ بلکه برای همه جهانیان حائز اهمیت بود.


اهمیت این آرشیو نه تنها برای اسناد مهم تاریخی، فرهنگی و هنری بوده بلکه آثار دست نویس فیلسوفان، نویسندگان و مورخان بزرگی چون هگل، هاینریش بل و آلبرتوس مگنوس و یا همان آلبرت کبیر هم در آن جای داشت.

همچنین برخی از اسناد جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم هم جزو این آرشیو بودند. عمر برخی از اسناد این آرشیو، به بیش از هزار سال می‌رسد.


شهر کلن که یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی آلمان است برای مردم این کشور بسیار مهم و با اهمیت است. این شهر که مقبره آلبرت کبیر را در خود جای داده - به یاد این فیلسوف - دانشگاه شهر کلن را هم به نام او بنیان گذاشته‌اند.

شهری که هاینریش بل نویسنده بزرگ و برنده جایزه نوبل در آن متولد شد. این شهر در قرون وسطا از شهرهای پر جمعیت و مرکز اقتصاد و رفت و آمد آلمان‌ها به کشورهای دیگر بود. امروز این شهر مرکز اسناد خود و تاریخ خود را به زیر آوار برد.

طرح گسترش مترو سالیانی‌ست که در کلن ادامه دارد. بخش عظیمی از خیابان‌های شهر به همین دلیل در دست ساختمان هستند و تردد در آنها با مشکل روبرست.

خیابان زِوِورین که مرکزآرشیو تاریخی در آن بود، یکی از خیابان‌های قدیمی شهر است. این خیابان، چند سالی است که برای طرح مترو، چهره زیبای خود را از دست داده و به خیابانی مملو از ماشین‌های راه سازی و جایگاه ابزار کارگران تبدیل شده و رفت و آمد در آن بسیار دشوار است.


سال گذشته هم کلیسای قدیمی در این خیابان به هنگام فرو ریختن در بین زمین و هوا معلق ماند که به کمک مهندسین مختلف آلمانی و اروپایی از فرو ریختن آن جلوگیری کردند.

با اینکه مهندسین راه سازی و ساختمان و صاحب نظران بسیاری با این طرح در بخش‌های قدیمی شهر، مخصوصا این خیابان مخالفت کردند؛ ولی شهردار دمکرات مسیحی شهر، طرح خود را پیش برد.

البته او امروز و در نشست مطبوعاتی به گونه‌ای دیگر سخن گفت و خواهان تحقیق در باره‌ی این مساله شد و گفت که باید مساله‌ی مترو به طور جدی بررسی و اگر لازم بود متوقف شود، چرا که امنیت مردم مهم‌تر است.

چهره شهر از دیروز شکل دیگری به خود گرفته و مردم خشم خود را به اشکال مختلف نشان می‌دهند. از دیروز بیش از دویست مامور آتش نشانی به همراه کارکنان شرکت مترو و پلیس شهر تمام وقت مشغول کار هستند تا افراد احتمالی مانده در زیر آوار و نیز اسناد نیاکان خود را نجات دهند.

در حالی که رادیو کلن امروز بعداز ظهر خبر از نجات تعدادی از اسناد را داد، مطبوعات آلمان به نقل از هواداران میراث فرهنگی و مورخین، اعتراض خود را به این واقعه نشان دادند.

روبرت کرتشمار، رییس آرشیو آژانس مطبوعاتی آلمان با لحنی بسیار ناراحت و تند گفت انتظار چنین اتفاقی را در زمان جنگ داریم و نه در این شرایط صلح و در شهری آرام در مرکز آلمان.

انتظار می‌رود که در روزهای آینده بحث‌هایی در رسانه‌های آلمان به همراه اعتراضات شدید به شهردار کلن و سیاستمداران آلمانی صورت بگیرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

برای این حادثه و نتایج اسف بارش متأسفم. مشخص شد که این حوادث خاص کشور ایران نیست و در همه جای جهان اتفاق می افته حتی به دفعات بیشتر از ایران. مشکل کجای کاره ؟ ناشی بودن مهندسان یا برنامه ی اشتباه ساخت و ساز؟

-- بدون نام ، Mar 7, 2009 در ساعت 04:45 PM