رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸

اولین شهردار زن در افغانستان

لینا آریا

زنان هزاره در تلاش یافتن جایگاه‌شان در اجتماع و در رقابت با مردان بعد از گرفتن سمت والی، توانستند به عنوان شهردار نیز ظاهر شوند.

Download it Here!

برای اولین بار در تاریخ افغانستان، در یکی از استان‌های افغانستان، زنی به عنوان شهردار تعیین شد. خانم عذرا جعفری به عنوان شهردار شهر نیلی استان بامیان، تعیین شد.

حضور زنان هزاره در سمت‌های دولتی خود نشانگر پیشرفت زنان هزاره نسبت به زنان دیگر اقوام، در افغانستان است.

گرچه در قانون اساسی افغانستان آمده است که شهردارها باید از سوی مردم انتخاب شوند، اما تا کنون شهردار‌ها انتصاب می‌شوند و اولین استاندار زن نیز از میان زنان هزاره در استان بامیان انتصاب و ایفای وظیفه می‌کند.

خانم جعفری در مورد این‌که آیا یک زن می‌تواند شهردار موفقی باشد گفت: با توجه به جامعه مرد‌سالار افغانستان، امکان به وجود آمدن مشکلات برای وی، وجود دارد.


عذرا جعفری، اولین شهردار زن در افغانستان

«شاروالی (‌شهرداری) یکی از مشاغلی است که هم زن و هم مرد می‌تواند در این عرصه فعالیت کند و هیچ ممانعت قانونی وجود ندارد اما با توجه به جامعه مرد‌سالاری که در افغانستان وجود دارد تعداد موانعی امکان دارد به وجود بیاید.»

وی ادامه می‌دهد: «منتهی با توجه به ملاقات‌هایی که من با مردم داشتم و صحبت‌هایی را که من از مردم دایکندی می‌شنوم، راضی هستند و امیدوار هستند که با آمدن یک شاروال زن در دایکندی سیمای شهر دایکندی واقعاً تغییر بکند و مردم آمادگی این را دارند که با شاروالی که زن هست و اولین شاروال زن در افغانستان است نهایت همکاری را بکنند. حال این‌که شاروالی چقدر می‌تواند از این پشتوانه استفاده کند در بعدها ما می‌توانیم این را شاهد باشیم.»

خانم جعفری افزود: شهرداری این استان، امکاناتی ندارد و او سعی دارد تا توجه موسسات کمک کننده را برای بازسازی این شهر جلب نماید.

استان دایکندی یکی از استان‌های تازه تأسیس است که در سال ۲۰۰۴ به عنوان استان اعلام شد و پروژه‌های بازسازی در آنجا بسیار کمتر از دیگر استان‌های افغانستان عملی شده است.

شهردار دایکندی گفت: شهرداری دایکندی در فعالیت سه سال گذشته خود عملکرد مثبتی نداشته و در چهره شهر نیلی تغییری نیامده است و او مشکلات زیادی را در پیش رو خواهد داشت.

«با توجه به این‌که شاروالی (‌شهرداری) تقریباً در شهر نیلی حدود سه سال است که فعال بوده، متأسفانه با وجود کارکرد سه ساله‌ای که داشته هیچ عملکرد مثبتی من در شهر نیلی نمی‌بینم و خود شاروالی در شهر نیلی هنوز از بنیاد مشکلات زیادی دارد.»

ایشان ادامه می‌دهد: «حتی تشکیل آن درست نیست، عواید و مصارف آن مشخص نیست. به همین دلیل من فکر می‌کنم مشکلات بسیار زیادی را پیش رو دارم و مشکلاتی هست که بسیار عمیق و اساسی است و من باید این مشکلات را با کمک مردم و با درایت همکارانی که در اطراف من هستند حل کنم به هر حال نیاز به کار زیاد و شبانه روزی دارد حتماً.»

خانم جعفری یکی از اعضای لویه جرگه (‌مجلس بزرگ) اضطراری در سال ۲۰۰۲ بود و پیش از این نیز در بخش‌های اجتماعی فعالیت داشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Hi, I can not open the audio files in Zamane anymore!!! What shall I do to be able to open them again?

-- Elham ، Jan 17, 2009 در ساعت 06:45 PM

احسنت بر تو خانم جعفری. می‌شه یکی در مورد «هزاره» یا «زنان هزاره» توضیح بده، باید اسم یکی از اقوام افغانستانی باشه، نه؟

-- yassina ، Jan 18, 2009 در ساعت 06:45 PM

من از ته دل از این خبر شاد شده و امیدوارم مردم بزرگوار افغانستان از سرنوشت ایران درس گرفته و دیگر از ورود کشورشان به منجلاب پلیدیها جلوگیری کنند . چون آنها نفت ندارند لذا بسیار خوشبخت بوده و دولتشان چاره ای جز دموکراسی ندارد ( البته آلترناتیو بعدی پلیدی طالبانیست که قبلن به کمال پدیدار شد و ملت افغانستان را آگاه کرد).
خانم جعفری به شما شادباش میگویم و امیدوارم همواره موفق باشید.

-- آرش ، Jan 18, 2009 در ساعت 06:45 PM

از سوی مردم انتخاب شدن افتخاری است برای ان شخص . انتصاب شدن که افتخار نداره

-- kia ، Jan 18, 2009 در ساعت 06:45 PM

بله هزاره یکی از اقوام افغانستان است که در سالیان اخیر همیشه تحت ظلم دیگر اقوام مخصوصا قوم پشتون قرار داشته است. تقریبا در گذشته هیچ حقی از افغانستان نداشتند و همیشه مظلوم بوده اند . اما زنان هزاره در این 6 سال اخیر توانسته اند به خوبی پیشرفت کنند و کرسی های مهمی را از آن خود کنند.
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، حبیبه سرابی استاندار بامیان و حالا هم که خانم جعفری به عنوان اولین شهردار زن در افغانستان با این جامعه ی مرد سالار به سوی جنگی عظیم روان است.
و در آخر بگویم که در افغانستان اقوامی چون هزاره،تاجیک، پشتون، ازبک،قزلباش و از این قبیل زندگی می کنند.

-- مریم ، Jan 19, 2009 در ساعت 06:45 PM

یاسینه،
هزاره نام یکی از اقوام بزرگ چهارگانه در افغانستان است که بیشتر در مناطق مرکزی افغانستان زنده گی میکنند. زبان آنها فارسی است و مذهب شان اسلام شیعی (دوازده امامی). ولی اقلیتی از مردم هزاره سنی و یا اسماعیلیه نیز هستند.
مردم هزاره که از نگاه تبار ترک-مغول هستند از نگاه ظاهری شبیه نژاد زرد می باشند.
مردم هزاره در طول 300 سال گذشته به خاطر نژاد و مذهب شان همیشه از سوی پشتونهای حاکم (سنی مذهب) مورد کشتار دسته جمعی، برده داری، و پاکسازی قومی قرار گرفته است. اگر رمان بادبادک باز خالد حسینی را خوانده باشید، در آنجا حسن هزاره است و امیر پشتون. تمام کتاب حسینی اعترافنامه یی است از ظلمی که پشتونها بر سر هزاره های بی دفاع روا داشته اند. پس از سقوط طالبان آنها توانستند با استفاده از شرایط دموکراتیک در پارلمان، دولت، دانشگاه ها و مشاغل معتبر دست یابند. در کنار معاون دوم رییس جمهور، شش وزیر کابینه ی دولت افغانستان نیز هزاره است.
لینا آریا،
در متن شما یک اشتباه وجود دارد، اولین استاندار زن افغانستان در استان بامیان منصوب شد، نه دایکندی آن طوری که شما نوشته اید.
داکتر حبیبه سرابی اولین استاندار زن در تاریخ افغانستان است که از 3 سال پیش بر مستند استانداری بامیان تکیه زده است. بامیان و دایکندی تنها دو استانی است که تمام مردم آن هزاره هستند.

-- علی ، Jan 19, 2009 در ساعت 06:45 PM

هزاره ها یکی از اقوام بومی افغانستان است و یکی از بزرگترین تمدن شرقی که بت های بزرگ بامیان، از نشانه های آن است، توسط همین مردم پی ریخته شده است. قسمت اعظم ولایت افغانستان محل سکونت این مردم بوده اما توسط زمامداران گذشته افغانستان به انحای مختلف از این مردم گرفته شده است.
این مردم، آرام، صلح جو، درعین حال مقاوم و شجاع است. جامعه هزاره یک جامعه باز است که ظرفیت تغییر در آن وجود دارد. درمورد این مردم سخن گفتن درین مجال نمی گنجد. اما خیلی ناشناخته مانده است.

-- جمشید ، Jan 19, 2009 در ساعت 06:45 PM

ّبله، در زمان تایپ اشتباه رخ داده است. سپاس از تذکر شما علی جان.
اولین استاندار زن، در ولایت بامیان بوده که در متن اشتباها دایکندی آمده است.

-- لینا آریا ، Jan 21, 2009 در ساعت 06:45 PM

سلام به مردم افغانستان و سلام به همه کسانی که به دهکده جهانی دسترسی دارند لطفا از این ببعد برای نام بردن از مذهب شیعه و سنی از یک مسلمان افغانستانی یا یکی از افغانستانی مسلمان نام ببرید برای این که ما همه مسلمان و پیرو قرآن هستیم شیعه و سنی اسمهای است که ما مسلمانان را از هم دور کند پس ما همه مسلمان هستیم این به همه آزاد اندیشان افغانی و جهان می گویم
اگر می خواهید باهم زندگی کنیم و به دنبال دمکسرای هستید بعنوان یک مسلمان افغانی نام ببرید

والسلام
به امید سازندگی افغانستان و موفقیت ملت افغانستان

-- محممد حسین میرزایی ، Jan 23, 2009 در ساعت 06:45 PM

من هم به نوبه خود انتصاب و یا انتخاب خانم جعفری را تبریک مگویم.باتوجه به ظلم که راجع به طبقه نسوان رفته و باتوجه به این که نصف نیروی فعال جامعه را زنان تشکیل می دهند باید ازین نیروی پتانسیل به نفع جامعه و مردم کشور استفاده شود.
اما این نکته را مجبورم اضافه کنم که خانم جعفری باید توجه داشته باشد که " جامعه ما سنتی و مذهبی است بهتر است که پی کی ویا پی چی خوره در پیش چشم مردم یله نکنی چون پی چی لولو کاره نمو کنه بلکه عقل، تخصص وهنر است که کاره پیش موبوره"!!!

-- محمدتقی- مشهد ، Feb 2, 2009 در ساعت 06:45 PM

من خيلي خوشحال شدم و ديگر اينكه هزاره يكي از پهترين قوم ها در افغانستان است و براي خانم جعفري آرزوي موفقيت ميكنم

-- رضا ، May 9, 2009 در ساعت 06:45 PM