رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ اسفند ۱۳۸۷

سخنان دردسرساز رییس حزب کنگره‌ی ملی افغانستان

لینا آریا

مجلس سنا‌ی افغانستان، خواهان محاکمه‌ی ‌عبداللطیف پدرام، رییس حزب کنگره‌ی ملی افغانستان شد.

چند روز پیش، ‌نوار صوتی از سوی برخی از رسانه‌ها به نشر رسید که گفته می‌شود، در آن به امیر امان‌الله‌ خان‌، پادشاه افغانستان، که استقلال کشور را از انگلیس گرفته بود، به صدای پدرام، با لحن بد توهین شده بود.

اواخر هفته گذشته تعدادی از شهروندان استان ننگرهار، با راه‌اندازی راهپیمایی، خواهان محاکمه‌ی لطیف پدرام شدند.

آن‌ها می‌گفتند که پدرام به امیر و غازی کشور، به شخصیت ملی و به قوم پشتون توهین کرده است.

این افراد که بسیار خشمگین بودند، به دولت هشدار دادند که اگر پدرام مجازات نشود، آن‌ها در انتخابات آینده شرکت نخواهند کرد.

روز دوشنبه، بشیر بیژن، سخنگوی حزب کنگره ی ملی افغانستان در نشست خبری گفت که این سخنان که در رسانه‌ها به نشر رسیده، از آقای پدرام نیست و توهین به پشتون و شخصیت ملی امان‌الله خان توسط وی را رد کرد.

اما روز یک‌شنبه سناتورها و روز دوشنبه وکلای مجلس نمایندگان در مجلس عمومی، خواهان محاکمه هر چه زودتر پدرام شدند.

امین‌الدین مظفری، منشی مجلس سنا می‌گوید‌: این اظهارات خلاف قانون اساسی است. باید دولت و مراجع عدلی و قضایی تصمیم بگیرند.

این کلمات هم خلاف اسلام و هم خلاف قانون اساسی و هم خلاف افغانیت یک افغان است که به یک شخصیت ملی خود توهین کند.

محبوبه حقوق مل یکی دیگر از سناتوران به این باور است که: «اگر آدمی که خود را روشنفکر قلمداد می‌کند‌، در رأس یک حزب قرار داشته باشد با هم‌چون عباراتی یکی از قهرمانان ملی افغانستان را تا حد دشنام کند مثلاً ببخشید، پدر لعنت خطاب کند، دیوث بگوید؛ این کلماتی است که هضم کردن آن برای جامعه افغانستان، از نگاه اخلاقی و مذهبی بسیار سخت است.

من فکر می‌کنم بیرون آمدن این چنین کلمات از دهان حتی کسی هم که اصلاً سواد ندارد، یک توهین بسیار بزرگ است.»


عداللطیف پدرام

افضل احمدی، یکی از سناتورها در مجلس عمومی سنا گفت که غازی امان‌الله خان تنها به یک قوم ارتباط ندارد؛ بلکه شخصیت ملی است. بنابراین پدرام به تمام اقوام توهین کرده و باید وی بدون قید و شرط محاکمه شود.

اما بشیر بیژن با تأکید می افزاید که از سوی آن‌ها چنین اظهاراتی صورت نگرفته و رقیبان آن‌ها می‌خواهند با این کار، آن‌ها را بدنام سازند.

وی گفت که نشست آن‌ها کاملاً غیر رسمی بوده و صدایی که نشر شده، تغییر داده شده است.

بیژن، برای ثابت کردن بی گناهی پدرام، صدای وی را در نشست خبری در اختیار خبرنگاران قرار داد.

در این نوار می‌شنویم: «احساس پس‌رفت ندارد بسیار معذرت می‌خواهم، اگر من این‌طور جدی صحبت می‌کنم. برای این‌که من چند شب که صحبت می‌کنم متاسفانه، به نام کبیر سراج و علی سراج از خانواده نمی‌دانم امان‌الله خان است، کی است آن‌ها، این امان‌الله خان کل‌ سرزمین‌های ما را در شمال به پشتون‌ها داد.

ملای لنگ پدر لعنت، هم یک عامل سقوط او‌ست، حال یک گپ زده که زن‌ها را مثلاً تک‌همسری باشد. آن گپ‌هایش را هم پس گرفت. حال از این برای آن‌ها بت می سازند، بسازند.

من هم احترام دارم، من امان‌الله خان را نمی شناسم. شما تاریخ‌ را بخوانید. اولین طراح اشغال سرزمین‌های شمال به وسیله‌ی شوونیزم پشتون، همین امان‌الله خان مستغرب غازی بوده، پدر لعنت‌های انگلیس هم نقش داشتند. بروید نگاه بکنید تاریخ را کی قبل از عبدالرحمن خان برده این‌ها را جابه‌جا کرده، کی بعد از او برده جابه جا کرده؟‌

پول داده به پشتون‌ها که بروند سرزمین‌های شمال را اشغال بکنند از این به عنوان قهرمان ملی یاد می‌کنند. کدام قهرمان ملی؟ باشد، قهرمان ملی که وطنش را ترک نمی‌کند. این دیوث‌های خارجی هم توطئه کرده‌اند؛ البته کارهای بسیار خوبی هم کرده‌اند؛ اما از قندهار به یک‌ ... گریخت رفت به ایتالیا؛ باید مقاومت می‌کرد.»

عبداللطیف پدرام یکی از ۱۴ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود که با حامد کرزی رقابت می‌کرد. چندی پیش نیز زمانی که وی از حمله ژنرال عبدالرشید دوستم به خانه‌ی اکبر بای، رهبر شورای ترک‌تباران، حمایت کرد، از سوی مراجع قضایی افغانستان، ممنوع‌الخروج اعلام شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همزبانان گرامي ، مسوولان راديو زمانه،سلام
با کمال تأسف رسانه هاي ايراني -چي رسمي و دولتي آخوندي و چي هم آزاد خارج مرزي- موضعگيري هاي نه چندان دوستانه نسبت به افغان ها و افغانستان را بازتاب مي دهند. نوشتهء خانم لينا آرين نيز از همين دست است ...
پرسش من اين است که اگر ما افغان ها برويم و مطالب منتشر شده در اين اواخحر در شپيگل را علم کنيم ؛ برويم گفته هاي ناصر پور پيرار را علم کنيم و يا هم چيزهايي از نوع آن فيلم هاليودي را و يا هم مثل اعراب از لج با شما به جاي خليج فارس بنويسم خليج و يا هم خليج عرب ، شما را خوش خواهد آمد؟
آيا اگر برويم از تجزيه طلبان اين يا آن گروه اتنيک ، زباني و مذهبي در ايران حمايت کنيم ، شما را خوش خواهد آمد؟...
تلاش هاي کساني همچو پدارم اگر به نتيجه ي هم برسند از آن همسايه هاي افغانستان به نوايي نخواهند رسيد بل آتش جنگ هاي تجزيه طلبانه دامن آنان را نيز خواهد گرفته .
اين خانم لينا و يا هم خود آقاي پدرام توانستند يک زندگينامه ي کامل از اقاي پدارم بدون پنهانکاريي سالهاي غيابتي که وي مي تواند بگويد در کجا بوده و چي مي کرده است ؛ ارايه دهند کمال خواهند کرد...
ديگر اين که آقاي پدارم از نوجواني تا به حال صد بار موضع بدل کرده اند و اين نشلن مي دهد که وي آدم جديي نيست؛ اين که چرا چنين کرده است توضيحي دارد که چون نمي توانم اسناد و مدارک اثباتيه اش را اين جا ارايه کنم لذا در مورد آن بيشتر چيزي نمي نويسم...
واما، در اين که دشنام ها با صداي آقاي پدارم است شکي نيست ؛ در اين که مخالفان آقاي پدارم اين خطاي او را مورد استفاده قرار مي دهند هم شکي نيست...
نه حرف آقاي بيژن محکمه پسند است و نه هم از مخالفان پدارم -در اين ميان تشخيص صدا توسط کار شناسان مي تواند ما را به حقيقت قرين سازد؛ ولي هر کسي که آقاي پدارم را مي شناسد مي داند که گفتن چنين دشنام هايي از زبان وي به هيچ وجه بعيد نيست...

-- خراساني ، Jul 31, 2008 در ساعت 06:46 PM

بی شک حضور لطیف پدرام این شاعر مدرن افغانی در صحنه سیاست آن کشور نعمتی است برای افغان ها که متاسفانه اغلب عاجز از درک ایده های مدرن این جوان رشید تاجیک اند. پدرام اگر کمی بیشتر درایت کرده حواسش را جمع کند می تواند با همکاری همتایان ایرانی و تاجیکستانی خود که از حکومت پان ترکیستی - عربیستی ایران به تنگ آمده اند و تاجیکستان را تازه می خواهند،در راه احیای پرشیای بزرگ و قدرتمند بکوشد. باید به اطلاع برسانم که پدرام یکی از شاگردان شاملو ی بزرگ است که حس وطن دوستی و عشق به زبان دری پارسی ،او را وادار به ورود به عرصه سیاست کرد. حکومت پشتون افغانستان نیز مدتی است که با تضعیف او سعی دارد از محبوبیت اش بکاهد. علی عبدالرضایی شاعر پان پارسیست ایرانی از زمره کسانی است که به حصر کاشانه پدرام توسط حکومت پشتون اعتراض کرده است و طی بیانیه ای که در یکی از نشریات در افغانستان منتشر شد او را منجی افغانستان در بند خواند و امان الله خان را عکس برگردانی از اسامه بن لادن .

-- هژیر دریابادی ، Jul 31, 2008 در ساعت 06:46 PM

پدرام از جمله محدود کسانی است که درد جامعه ی افغانستان را خوب درک می کند او چهره ی است که در جامعه یکوچک افغانستان هیچ گاهی نمی گنجد. بدبختانه در میان شونیستها ی پشتون مانده و با امکانات کمی که دراد نمی نمی تواند صدای خود را به گوش جهانیان برساند بار ها بر علیه او توتعه ها شده است این اولین بار نیست که بر او چنین توتعه ی صورت گرفته است همیشه رقیبان ناجوانش تنها وسیله ی که دارند همین اتهامات بی جا شان است . تنها تاریخ افغانستان است که در باره ی او در آینده ها قضاوت خواهد کرد
تاسیه رو شود آن که در او غش باشد

-- جواد ، Mar 14, 2009 در ساعت 06:46 PM