رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ فروردین ۱۳۸۷

چرا وزیر نباید به رقصنده اروتیک اس‌ام‌اس بفرستد؟

کاوه اسفندیاری

«ایلکا کانروا» وزیر امور خارجه فنلاند، به دلیل رسوایی اخلاقی کنار گذاشته شد.

به تازگی رسانه‌های فنلاند فاش کردند وزیر خارجه این کشور، حدود ۲۰۰ اس‌ام‌اس ناشایست با موبایل کاری خود برای رهبر یک گروه رقص اروتیک به نام «عروسک‌های اسکاندیناوی» فرستاده است.

آقای کانروا ۶۰ سال سن دارد و با زنی زندگی می‌کند که ۲۲ سال از خودش جوان‌تر است.


ایکا کانروا، وزیر سابق امور خارجه فنلاند

بنا به نوشته مطبوعات فنلاند، او در جریان یک پرواز در ماه ژانویه، با «یوهانا توکیانن» رقصنده ۲۹ ساله آشنا شده و از آن موقع با ارسال اس‌ام‌اس کوشیده عشق خود را ابراز کند.

اما خانم توکیانن بخشی از این پیام‌های عاشقانه را در ماه مارس به یک مجله شایعه‌پرداز فنلاندی فروخت و رسوایی بزرگی به راه انداخت. او می‌گوید ابتدا این پیام‌ها را به عنوان مدرک در موبایلش ذخیره کرده؛ ولی شاید تصمیم بگیرد همه آن‌ها را منتشر کند.

روزنامه‌های فنلاند یکی از این پیام‌ها را منتشر کرده‌اند که در آن آقای کانروا از این رقصنده اروتیک پرسیده بود: «دوست داری یه جای باصفا عشق بازی کنیم؟ کجا رو دوست داری؟»

وزیر برکنار شده امور خارجه فنلاند، ابتدا به متحدان خود در حزب «ائتلاف ملی» گفته این پیام‌ها فقط محتوای رسمی داشته و او تنها به پیام‌هایی که دریافت کرده، پاسخ داده است.

منتقدان و رسانه‌های فنلاند می‌گویند شاید متن این پیام‌ها چندان مسأله‌ساز نبوده باشد، ولی آقای کانروا از مقام خود سوء استفاده کرده و در نتیجه اعتماد مردم از بین رفته است.

در سه هفته‌ای که این رسوایی برملا شده، مردم فنلاند بهت‌زده شده‌اند. آنیا اسنلمن، نویسنده برجسته فنلاندی به تلویزیون این کشور گفته که فکر می‌کند آقای کانروا نوعی اعتیاد دارد که باید درمان شود.

البته این اولین باری نیست که او در مقام سیاستمدار با رسوایی اخلاقی مواجه می‌شود. سه سال پیش هم وقتی نایب‌رییس پارلمان فنلاند بود، به خاطر ارسال ده‌ها پیام غیراخلاقی برای دو مانکن، توبیخ شده بود.

آقای کانروا سیاستمداری دارای جذبه بود و محبوبیتش را تا حدی مرهون به کار گیری استعاره‌های ورزشی در سخنرانی‌ها بود. حتی یک بار گفته بود که می‌تواند در یک چشم به هم زدن، مفسر ورزشی رادیو شود. او بیش از ۳۳ سال نماینده پارلمان بوده است.


یوهانا توکیانن، رهبر گروه رقص اروتیک «عروسک‌های اسکاندیناوی»

مردم فنلاند معمولاً با سیاست‌مداران مدارا می‌کنند و رسوایی‌های گوناگون دولت‌مردان غیرعادی نیست. متی وانهانن، نخست‌وزیر ۵۲ ساله این کشور نیز بعد از آن که با خونسردی تمام اس‌ام‌اس‌ای برای معشوقه خود فرستاد تا خبر به پایان رسیدن رابطه پنهانی‌شان را بدهد، با افشاگری این زن در روزنامه‌ها رسوا شد.

جالب این که این رسوایی بر محبوبیت آقای وانهانن نزد فنلاندی‌ها افزود.

اما ماجرای وزیر خارجه سابق، آقای کانروا از جنس دیگری بود؛ چون خشم زنانی را که قربانی اذیت و آزار جنسی مردان هستند، برانگیخت.

نتیجه تحقیق و تفحص درونی پارلمان فنلاند در ابتدای سال جاری میلادی، نشان می‌دهد شمار زیادی از زنان نماینده در پارلمان قربانی اذیت و آزار نمایندگان مرد شده‌اند. در نتیجه پارلمان فنلاند با وضع قوانین برابری جنسیتی کوشیده با این معضل برخورد کند.

فعالان حقوق زن در فنلاند می‌گویند آقای کانروا نمونه از سیاستمدارهای قدیمی این کشور است که فکر می‌کنند به واسطه قدرتشان می‌توانند هر کاری کنند.

این فعالان می‌گویند تا کنون با این دسته از سیاستمداران مبارزه نکرده بودند؛ زیرا از عواقبش می‌ترسیدند؛ ولی حالا دیگر ورق برگشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

راستش به نظر من کار خانم توکیانن از کار این سیاستمدار بسیار بدتر است زیرا کسی که دارد در اینجا از دیگری سوء استفاده می کند این خانم است که می خواهد پیام های خصوصی که آن آقا برایش فرستاده را بفروش برساند. چقدر عجیب است که کسی این طرف قضیه را نمی بیند.

-- علی محمد طباطبایی ، Apr 3, 2008 در ساعت 05:15 PM

اگر من به طور خصوصي چند تا فحش آبدار و مرتبط با مادر و خواهر به شما بدهم، شما حق نداريد ماجرا را به كس ديگري بگوييد؟

-- پويا ، Apr 4, 2008 در ساعت 05:15 PM

دقیقا! من هم نفهمیدم که چرا اینجا وزیر باید توبیخ شود؟ اگر در تیتر گزارش سوالی پرسیده می شود برای جواب به آن هم باید کمی فکر و وقت گذاشت نه اینکه طوطی وار خبر را تکرار کرد...

-- خشایار ، Apr 4, 2008 در ساعت 05:15 PM

اگر اون خانم سونیت نداشت با همون 2 یا 3 تا پیام اول این قضیه رو برملا میکرد این یک جور باج خواهی به حساب میآد. تازه مگه سیاست مدار ها آدم نیستن اونها هم احساس داران . این یک قضیه عادی هست و نباید خدمات یک نفر را با چند تا پیامک زیر سوال برد.

-- مهدی ، Apr 4, 2008 در ساعت 05:15 PM

اولا اين خانم كه با برجستگيها و سوراخ سمبه هاي بدنش ارتزاق ميكند چه انتظاري ميرود كه نخواهد پيامهاي ديگران را جهت استفاده مالي خرج نكند كسي كه به بدن خود رحم نميكند.
دوما از كجا معلوم كه اين خانم آغاز كننده ارسال پيام بده و نگير باشد حتما دل داده و قلوه اي در پاسخ از جناب وزير گرفته.
در ضمن اين زنان فنلاندي عزيز چطور عرضه تن و بدن يك زن را به طور 24 ساعت از شبكه ها و درون شب خونه خوابها قبول دارند و مي پذيرند ولي از احساسات يك مرد بالاي سن عقيمي
خودشان نارحت ميشوند.
خوب است اول اين نسوان يك جوالدوز به خودشان بزنند كه شايد از همه بيمارتر باشند
و بعد به فكر معالجه آقاي وزير بيافتند.

-- زن - زن است - مرد مرد ، Apr 4, 2008 در ساعت 05:15 PM

شاهد عهد شباب آمده بودش بخواب
باز به پیرانه سر عاشق و دیوانه شد.
راستی از خودمون سئوال کردیم چرا اکثر اینطور
ماجراها فقط مال آقایونش مطرح واسمش را رسوایی
می گزارند؟خانمهایی را در همه کشورها نمیشناسید که
در داشتن همزمان چندین معشوقه یدطولایی دارند؟
چراکار آنها را نمی دانم بد نامی یا رسوایی جنسی
یااخلا قی نام نمی نهید و در بوق کرنا نمیکنید؟البته
کار آنها یی که خود مدعی پرهیزکاری و مبتکر و مجری
طرحهایی چون (امنیت اجتماعی) (مبارزه با بد
حجابی) و نمیدانم هر اسم دیگری هستند و به قول حضرت
حافظ "..........چون به خلوت میروند آن کار دیگر
میکنند" جداست.
خار ار په جان بگاهد گل عذر آن بخواهد
سهل است تلخی می در جنب ذوق مستی!

-- حسین ، Apr 4, 2008 در ساعت 05:15 PM

با سلام
به نظر من كار آن خانم غير اخلاقي تر از كار وزير است.اگر اس ام اس ها به يك زن آبرومند ارسال شده بود و از او دعوت به فساد ميشد و امكان طرح دعوي از طريق مراجع قانوني براي آن زن ميسر نبود آنوقت عملش قابل توجيه بود.

-- feri ، Apr 4, 2008 در ساعت 05:15 PM

عزیزان بحث سر سوء استفاده از قدرت است دقت بفرمائید

-- امین ، Apr 4, 2008 در ساعت 05:15 PM

به نظر من هم کار خیلی کثیفی بوده! مگر این نماینده چه گناهی کرده که از یکی خوشش اومده؟ حرف اون دوستی هم که مساله‌ی فحش رو وسط کشیدن درست نیست چون اگر چنین چیزی بود، یعنی مزاحمت بود، اون زن می‌تونست بره شکایت کنه و پدر طرف رو در می‌اوردن.این فقط فاش کردن مسائل شخصی یک انسان هست.
در ضمن مگر چه سوء استفاده‌ای از قدرتش کرده؟ این که به عنوان یک آدم مقبول با طرف صحبت کرده و پیشنهاد داده؟؟ این کار رو همه انجام می‌دیم و حتی خودمون رو قوی‌تر هم نشون می‌دیم تا بتونیم طرف رو جذب کنیم.
فکر نمی‌کنم که استفاده از تلفن موبایل دولتی فقط مشکل بوده باشه که البته اگر چنین چیزی باشه درست هست ولی اول از همه باید این زن جواب‌گو باشه.

-- مهیار ، Apr 4, 2008 در ساعت 05:15 PM

هر کس خربزه میخوره پای لرزش هم میشینه
تا این آقا باشه کمربندشو محکمتر ببنده
در ضمن کلمه رقصنده در زبان فارسی به معنی در حال رقص است نه به معنی رقاص اگر رقاص ها از این کلمه خوششان نمیاید زبان را فدا نکنید.....

-- علی ، Apr 5, 2008 در ساعت 05:15 PM

عجب زندگی سختی دارن
اینجا آدم می شناسم 6 نفر 6 نفر رقص اروتیک ببخشید نماز برپا می کنن تازه از زحماتشون تشکر هم می کنن

-- امید ، Apr 5, 2008 در ساعت 05:15 PM

وای که چقدر ایرانی ها در این زمینه ها تعطیل اند. نمی فهمن طرف حتی اگه با تن خودش بیزنس هم بکنه، کسی حق نداره حق مالکیت اون رو بر تنش نفی کنه. این دو مساله کاملا جدا از همن. بله در اینجور کشورهای با فرهنگ در این زمینه ها طرف می تونه با بدن خودش پول در بیاره شبکه هم داشته باشه ولی بابای کسی که بخواد بدون اراده اون به حریم روانی جسمیش از نظر جنسی تجاوز کنه رو در می آرن. این بابا هم یه اس ام اس نداده که فلانی بیا با هم بخوابیم... اس ام اس ها خیلی زیاد بودن و احتمالا بی جواب یا همراه جواب رد که کار به اینجا کشیده و الا چک کردن اس ام اس ها کاری نداشته. اگه خانمه هم مایل بوده و جواب می داده، با یه چک کردن اس ام اس از طرف رفع اتهام می شده.

-- دن سیفون ، Apr 5, 2008 در ساعت 05:15 PM

دوست گرامی که فکر می‌کنی ایرانی‌ها تعطیل‌اند:
اگر مساله این بود طرف باید می‌رفت همون ۲ - ۳ اس‌ام‌اس اول شکایت می‌کرد و طبق قانون باوزیر رفتار می‌شد.
البته رادیو زمانه هم بهتره این خبر رو روشن‌تر کنه که بفهمیم آخرش ایرانی‌ها تعطیل‌تر هستن یا فنلاندی‌ها. به نظر من که اون چیزی که از تو این کامنت ها برداشت می‌شه کرد اینه که ایرانی‌ها خیلی روشن فکر تر از فنلاندی‌های سوء استفاده‌گر از احساسات جنسی یک مرد مظلوم هستن.

-- مهیار ، Apr 5, 2008 در ساعت 05:15 PM

این جمله یعنی چه؟ آقای کانروا سیاستمداری دارای جذبه بود و محبوبیتش را تا حدی مرهون به کار گیری استعاره‌های ورزشی در سخنرانی‌ها بود.
استعاره ورزشی چه معنی ده؟

-- AJ ، Apr 5, 2008 در ساعت 05:15 PM

دن سیمون عزیز:آقای با فرهنگ!چرا بدون
اندیشه ودقت در خواندن نظر دیگران به یک ملت
توهین میکنید؟
آقای با فرهنگ بدون تعطیلی!
دقیقا در یک کشور با فرهنگ یک خانم محترم چنانچه
ازرسیدن این پیامها ناراحت شود میتواند
و باید به قانون متوصل شود نه اینکه بازهم
برای بدست آوردن پول ودر کنارآن شهرت و سوکسه و
طرفداران!بیشتر این مدارک را نیز به روزنامه ها
بفروشد.تا کی باید دچارشیفتگی اندیشه هاوفرهنگ
بی بدیل و بی تعطیل خود باشید؟

-- باز هم حسین ، Apr 5, 2008 در ساعت 05:15 PM