رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶

یادبود فاجعه اتمی چرنوبیل

گردآوری و برگردان شهره جندقیان

پنجشنبه ۲۶ آوریل برابر با بیست و یکمین سالگرد فاجعه چرنوبیل است که از آن به عنوان بزرگترین فاجعه اتمی در تاریخ انرژی هسته‌ای نامبرده شده. در بامداد روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶، راکتور مجتمع هسته‌ای شماره چهار در ایستگاه اتمی چرنوبیل واقع در شمال اوکراین، منفجر شد. متخصصین، علت این حادثه را ترک برداشتن بدنه راکتور اتمی که نتیجه طراحی ناقص ساختار این راکتور بود ذکر کردند. انفجار راکتور سبب آلودگی منطقه وسیعی در غرب شوروی سابق، اروپا و همچنین شرق امریکای شمالی به مواد رادیواکتیویته شد که حاصل رانده شدن غبار اتمی از طریق جریان هوا و وزش باد به مناطق نامبرده بود. نواحی بسیاری در اوکراین، بلاروس و روسیه در معرض تشعشعات اتمی قرار گرفتند به گونه‌ای که ۳۳۶ هزار نفر از ساکنین این مناطق مجبور به تخلیه محل زندگی خود شدند. گزارشاتی از دانشمندان روسی و غربی اشاره بر ۶۰ درصد آلودگی در منطقه بلاروس دارد.


راکتور شماره چهار در نیروگاه چرنوبیل پس از وقوع حادثه

از آن‌جایی که مقامات شوروی سابق توان مقابله با این فاجعه سیاسی، محیط زیستی و بشری را نداشتند، حول این ماجرا دیواری از سکوت کشیدند. پس از انفجار برای مهار کردن آتش و بازداشتن فاجعه، امدادگران و ماموران آتش‌نشانی که‌از خطرات مرگبار تشعشعات رادیواکتیو بی‌خبر بودند، به منطقه ‌اعزام شدند و سه هفته بعد تقریبا تمامی آنها جان خود را از دست دادند.

درباره وسعت آلودگی رادیواکتیویته‌ اطلاعات بسیار کمی در دسترس مردم قرار گرفته شد و روز پس از فاجعه، مردم بدون آگاهی از این که مقدار رادیواکتیو موجود در محیط اطراف بیش از صدهزار برابر حد طبیعی شده‌است مشغول رفت و آمد در خیابان‌های شهر و کودکان مشغول بازی در فضای باز بودند. مقامات شوروی تنها ۳۶ ساعت پس از وقوع حادثه شروع به تخلیه مردم از مناطق اطراف راکتور چرنوبیل کردند.

برای دیدن گزارش مستندی از منطقه چرنوبیل در روز پس از فاجعه «‌اینجا» را کلیک کنید.

به خاطر سرپوش‌گذاری‌های شوروی سابق بر روی حادثه چرنوبیل، به سختی می‌توان تعداد واقعی قربانیان این فاجعه را برآورد کرد.

شصت هزار نفر از کسانی که برای پاکسازی به مناطق آلوده فرستاده شده بودند، جان خود را از دست دادند و ۱۶۵ هزار نفر دیگر دچار نقص‌های جسمانی شدند. صد و نود تُن مواد رادیواکتیو آزاد شده در اتمسفر باعث مسمومیت بیش از یک چهارم مردم روسیه شد. به گفته وزارت بهداشت و سلامتی اوکراین در سال ۲۰۰۶، بیش از ۲.۴ میلیون نفر از اهالی این کشور که ۴۲۸ هزار نفر از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند، از مشکلات سلامتی شدید مانند سرطان تیروئید و یا بیماری سندروم چرنوبیل و نیز اختلالات روانی، رنج می‌برند.

تا به حال حداقل ُنه هزار نفر جان خود را به خاطر قرار گرفتن در معرض تشعشعات اتمی در بلاروس، اوکراین و روسیه ‌از دست داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در اروپا نیز تعداد قربانیان سرطان حاصل از رادیواکتیو به سر حد شصت هزار نفر برسد.

با این حال بنا به گزارشات صلح سبز در سال ۲۰۰۶ پی آمدهای کامل انفجار چرنوبیل هنوز کاملا و به طور دقیق مشخص نیستند.


بنای یادبود قربانیان چرنوبیل در مسکو



به مناسبت سالروز فاجعه چرنوبیل، نمایشگاهی از عکس‌های Paul Fusco، عکاس خبرنگار برجسته ‌امریکایی و عضو آژانس عکس مگنوم، در گالری Spitz لندن در تاریخ ۲۶ آوریل تا ۶ ماه مه ۲۰۰۷ برگزار خواهد شد. نمونه‌هایی از این عکس‌ها بر روی سایت MediaStorm قابل مشاهده است.

-------------------------------------------

* ارقام و آمار از سایت‌های ویکیپدیا و صلح سبز هستند.
* عکس‌های استفاده شده در متن از سایت ویکیپدیا هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام خدمت دست اندرکاران این سایت، فرصت را غنیمت می شمارم و همین جا به خطراتی که ما را از جانب تکنولوژی هسته ای همسایگانمان تهدید میکنند اشاره میکنم و مهمترین آن خطرات ناشی از راکتور هسته ای متزامور در ارمنستان است که سی سال پیش باهمان تکنولوژی کهنه روسها که بلای چرنوبیل را به سر مردمشان آورد بنا شده است . اتحادیه اروپا هم از ناامن بودن این راکتور مطلع است و بارها از ارمنستان خواسته اند که این راکتور را ببندند ولی به خاطر مصالح اقتصادی و سیاسی تا به حال ترتیب اثری داده نشده است. مصیبت در اینجاست که این راکتور در ۶۰ کیلومتری ایران قرار گرفته است و هر اتفاق ناگواری که بیفتد دودش به چشم ما هم خواهد رفت. با تشکر

-- کامران ی ، Apr 26, 2007 در ساعت 07:24 PM

متن مندرج در لینک زیر نیز به این حادثه پرداخته استhttp://www.tiknews.org/display/?ID=39468

-- چرنوبیل زده ، Apr 26, 2007 در ساعت 07:24 PM

آقای کامرانی چرا راه دور میری، نیروگاه اتمی بوشهر خودمون هم تحت نظر همون مهندسانی که چرنوبیل رو طراحی کردن ساخته شده
و با همون فناوری. خدا عاقبتمونو بخیر کنه!

رضا

-- reza ، Apr 26, 2007 در ساعت 07:24 PM

با سلام خدمت دوستان عزیز من هم مثل شما نگران عواقب مسائلی مثل حادثه چرنوبیل هستم.
ولی خوب دیگه در مملکت ما اول باید فاجعه اتفاق بیافتد تا بعد علمای عزیز اعلام کنند که این آزمایش الهی بوده.
مثل زلزله بم و ....

-- روژین ، May 19, 2007 در ساعت 07:24 PM