رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ خرداد ۱۳۸۹
گفت‌وگو با فرانکلین فم و آریا قوامیان، درباره‌ی فیلم کوتاه شرکت‌کننده در مسابقه‌ی دموکراسی

دموکراسی هنوز اول کار است

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

چند وقت است که در یوتیوب، فیس‌بوک و تویتر، تبلیغ مسابقه‌ی فیلم کوتاهی را با موضوع دموکراسی می‌بینیم.

Download it Here!

این مسابقه از طریق یوتیوب برگزار می‌شود و فیلم‌ها را هم می‌توانید در همین سایت ببینید و به فیلم‌های مورد پسند خود رای بدهید.

علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه، باید گزاره‌ی ناتمام «دموکراسی عبارت است از... » را کامل کنند. این مسابقه از ۱۵ ماه مه شروع شده و تا ۱۵ ماه ژوئن ادامه خواهد داشت.

از شروع این مسابقه، حدود دو هفته گذشته و نتایج نیمه‌نهایی آن هم اعلام شده است. ۱۸ فیلم کوتاه به مرحله‌ی آخر رسیده‌اند و بین آن‌ها فیلمی با عنوان «دموکراسی هنوز اول کار است»، به‌چشم می‌خورد که یکی از سازندگان آن، یک جوان ایرانی مقیم آمریکا است.

این فیلم با همت گروهی از جوانان مقیم سان فرنسیسکو ساخته شده است و داستان آن از زبان یک خرگوش عروسکی بیان می‌شود که خود داستان جالبی دارد.

امروز سراغ دو تن از سازندگان این فیلم رفته‌ام، فرانکلین فم و آریا قوامیان تا درباره‌ی این فیلم سه دقیقه‌ای با آن‌ها گفت‌وگو کنم.

اول از فرانکلین می‌پرسم: فکر می‌کنید برنده‌ی این مسابقه شوید؟

من فکر می‌کنم که ما همین حالا نیز برنده هستیم. چون ما می‌خواستیم سهم خود را در این گفت‌وگوی جهانی (Global conversation) در موضوع دموکراسی داشته باشیم. حالا در بخش نیمه‌نهایی این مسابقه هستیم که در شروع کار تصورش را هم نداشتیم.


فرانکلین فم

این فیلم کوتاه را روی یوتیوب دیدم. تاکید بیش‌تر شما روی جنگ و صلح است. برای شما دموکراسی رنگ صلح و آرمش دارد. به ‌هر حال ما در جهان بدون جنگ به‌سر نمی بریم و جنگ همیشه همراه انسان‌ها بوده است. چرا این موضوع را از زبان یک خرگوش عروسکی بیان می‌کنید؟

ما می‌خواستیم فیلمی درست بکنیم که جهانی باشد. برای همین هم زبانی را به کار بردیم که در واقع زبان این خرگوش است. این زبان بر اساس دستور زبان لاتین و کلمات ساخته و خیالی‌اند. خرگوش را برای آن انتخاب کردیم که می‌خواستیم هرکسی که این فیلم را می‌بیند بتواند خود را به‌جای او بگذارد و تجربه‌ی خرگوش بتواند تجربه‌ی هر انسانی باشد که ضد جنگ است.

من بر این باورم که خیلی طول کشیده و مسیر طولانی‌ای طی شده تا دموکراسی به همه‌ی قسمت‌های دنیا برسد. ما هم یک‌جورایی موفق نبوده‌ایم که سهم خودرا برای نزدیک‌تر شدن این راه ادا کنیم. یکی از آن دلایلی که خواستیم این فیلم بیانی جهانی داشته باشد همین بود.

خرگوش در واقع شهروند جهان است و می‌تواند هر ملیتی داشته باشد. می‌تواند ایرانی، روسی، ویتنامی و یا از هرملت دیگری باشد. درست است؟

بله. دقیقاً. ما همه‌ی تجربه‌های متفاوت انسان‌های مختلف را دور هم جمع کردیم و از آن یک داستان ساختیم؛ داستانی که از زبان خرگوش می‌شنویم. این فیلم کوتاه، بازگوی همه‌ی احساس و تجربه‌هایی است که همه‌روزه دربارهی آن‌ها می‌شنویم.

راوی این فیلم خرگوش است، اما کیفیت صدای آن خوب نیست. ما مرتب پاپ می‌شنویم. این عمدی بوده؟

بله. دقیقاً. ما تمام تلاش خود را کردیم که این فیلم را نوآموز و خیلی تجربی جلوه دهیم. چون می خواستیم این پیام را برسانیم که این فیلم را می‌توانسته هر شهروند معمولی دنیا با کم‌ترین شرایط و امکانات فیلمسازی بسازد. تمام فیلم را با دستگاه‌های غیر حرفه‌ای گرفتیم و تدوین کردیم تا مردم بیش‌تری با آن رابطه‌ی صمیمی برقرار و این حس را پیدا کنند که هرکسی می‌توانست آن را بسازد.

فرانکلین حدود یک‌سال است که با آریا قوامیان، فیلمساز جوان و تازه‌کار و عکاس ایرانی همکاری می‌کند. فیلم قبلی آن‌ها «رویایی آمریکایی» هم در مسابقه‌ی فیلم دانشگاه کالیفرنیا به مرحله‌ی نهایی رسیده بود. در گفت‌وگو با آریا قوامیان از او پرسیدم:

موضوعی که شما انتخاب کردید درواقع جهانی تر از بقیه‌ی فیلم‌های این مسابقه است. می شود گفت که موضوع ایران در آن برجسته نیست. به‌عنوان یک ایرانی به این فیلم چه نگاهی دارید؟

همان‌طور که فرانکلین در صحبت خود اشاره کرد، دموکراسی یک نیاز جهانی است و فیلم یک برخورد جهانی با این موضوع داشته. یعنی ما لحظه‌هایی از تاریخ و یا زندگی آدم‌ها از کشورهای مختلف را انتخاب کردیم و در این فیلم جای دادیم.


آریا قوامیان

آن قسمتی که مربوط به جنبش سبز است و من خود را آدمی از آن دنیا می‌بینم، تاثیر خودش را روی این فیلم گذاشته. هرچند هدف و پیام این فیلم روی جهانی بودن مفهوم دموکراسی است.

اگر روی آمار بینندگان فیلم دقت کنید، می‌بینید که از تمام نقاط دنیا هستند. چیزی که در فیلم‌های دیگر کم‌تر به‌نظر می‌رسد. مثلاً رقیب اصلی ما یک فیلم کلمبیایی است که تمام بازدیدکنندگانش هم از همان کشورند.

از زبان خودساخته‌ی این خرگوش عروسکی برایمان بگویید.

زبان این خرگوش بر اساس دستور زبان لاتین است ولی کلمات آن تلفیقی از کلمات فرانسوی و روسی هستند. چون این خرگوش نماد یک شهروند جهانی است برای همین چنین زبانی را برایش طراحی کردیم.

چرا باید این شهروند خیالی، خرگوش باشد و نه مثلاً گربه، خروس یا هر حیوان دیگری؟

این خرگوش خیلی قبل تر از آن که من با فرانکلین آشنا شدم با او بود. فرانکلین این خرگوش را از طریق پست به کشورهای مختلف می‌فرستاد و از مردم با ملیت های گوناگون می‌خواسته که با آن عکس بگیرند و دوباره آن را برایش پست کنند. این خرگوش از آمریکا تا آلمان و پاکستان سفر کرده و با مردم آ‌ن‌جا عکس یادگاری دارد.


راهنمای رای‌دهی به فیلم‌های جشنواره در یوتوب

برای مشاهده‌ی نمای بزرگ، این‌جا را کلیک کنید

حال این خرگوش به‌عنوان سمبل انسان و یا شهروند جهانی در فیلم کوتاه «دموکراسی هنوز اول کار است»، ساخته‌ی فرانکلین فم و آریان قوامیان، داستان خود را تعریف می‌کند. داستانی که خاطرات جنگ و خشونت در آن حاکم است. خرگوشاین فیلم می تواند در دل همه‌ی آن کسانی باشد که مخالف جنگ هستند.

link for votes

link to the film

Share/Save/Bookmark