رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ آذر ۱۳۸۸

«هوا بوی خون گرفته؛ بیدارش کنید خدا را»

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

در ویدئو کلیپی که در حمایت از مجید توکلی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و از زندانیان سیاسی ایرانی تهیه شده است، ترانه‏ای بر اساس ترانه‏ی معروف Haste Siempre، ساخته‏ی آهنگ‏ساز کوبایی، Carlo Pueblo اجرا شده است.
این ویدئو کلیپ را پشتیبانان کلیپ «ما مجید هستیم» ساخته‏اند. کمپینی که پس از بازداشت مجید توکلی راه‏اندازی شد.

Download it Here!

در ویکی‏پدیا در مورد این کمپین آورده شده است:

«یک روز پس از دستگیری مجید توکلی، خبرگزاری فارس به انتشار عکسی از وی با چادر و مقنعه پرداخت و مدعی شد که او با لباس مبدل قصد فرار داشته است.

بسیاری از فعالان سیاسی با اشاره به نحوه‏ی ساخت این عکس، آن را اقدامی مضحک از سوی این خبرگزاری، برای تحقیر توکلی دانستند. اما این اقدام برخلاف تصور اولیه‏ی دستگاه‏های امنیتی، منجر به راه‏ افتادن موجی از انتقاد به حجاب اجباری زنان و هم‏چنین حمایت هم‏زمان از مجید توکلی شد.»


به نظر می‏رسد که ساختن این کلیپ، به کمپین «ما همه مجید هستیم» گسترش بیشتری می‏دهد. کمپینی که خواستار آزدای مجید توکلی و دیگر دانشجویان زندانی است.

آهنگی گیرا و انتخاب متنی گیرا شنونده را به عمق اتفاقات اخیر ایران می‏برد. هرچند این ویدئو در حمایت از مجید توکلی ساخته شده است و عکس‏های مردان روسری‏به‏سر ایرانی را در حمایت از مجید نمایش می‏دهد، اما متن این ترانه فراتر می‏رود و به جنبش دانشجویی روحیه‏ای انقلابی می‏دهد.

شعر اصلی آهنگ Haste Siempre به زبان اسپانیایی و در پاسخ به نامه‏ی خداحافظی چه‏گوارا، کماندوی محبوب مردم آمریکای لاتین سروده شده است. نامه‏ای که چه‏گوارا خطاب به مردم کوبا نوشت و پس از آن راهی کنگو و بعد هم بولیوی شد.

این ترانه از محبوب‏ترین ترانه‏هایی شناخته می‏شود که برای چه‏گوارا در طول مبارزه‏های انقلابی‏اش و همین‏طور پس از مرگش، سروده شده است.

متن اسپانیایی ترانه، خطاب به چه‏گوارا می‏گوید:

«ما تا ابد دنبال عقیده‏های انقلابی تو خواهیم رفت
چون می‏دانیم که ما را به کشور آزادی خواهد رساند»

اما متن فارسی کلیپ کمپین «ما مجید هستیم»، این گونه سروده شده است:

پیدایش کنید خدا را
خطابش کنید مُدارا
هوا بوی خون گرفته
بیدارش کنید خدا را
سرخ و سفید و سبزیم
فارغ از رنگ و ننگیم
دستمان را به‏هم دادیم
آماده‏ی نبردیم ما
ما مالک ملک کیهانیم،
ما حافظ خاک ایرانیم
آتش افشان خاموشیم که
روان شیم به میدان‏ها


عکس از گرین آرت

این ویدئو کلیپ در یوتیوب و فیس‏بوک در میان فارسی زبانان دست به دست می‏گردد و بیننده را به یاد ویدئو کلیپ خواننده‏ی اسپانیایی، ناتالی کوردون (Nathalie Cordon) می‏اندازد.

در ویدئو کلیپ ناتالی کوردون مردم به دنبال زنی انقلابی راه می‏افتند که کودکی در آغوش و حتی تفنگی در دست دارد. این زن از خیابان‏های شهر می‏گذرد و مردمی که لحظه به لحظه بر شما آن‏ها افزوده می‏شود، دنبال او راه می‏افتند.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
کلیپ کمپین «ما مجید هستیم»؛ در حمایت از مجید توکلی
لینک ویدوی کلیپ ناتالی کاردون در یوتیوب
مجید توکلی تحقیر نشد؛ تکثیر شد