رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ تیر ۱۳۸۸

"روسیه ایران را مورد استفاده قرار می دهد"


بر اساس خبری که ریانووستی خبرگزاری روس منتشر کرده است روسیه بر انتخابات ایران نظارت داشته است. ایران همواره در مقابل درخواست مخالفان برای حضور ناظران خارجی در انتخابات مقاومت کرده است.

ریانووستی می گوید ناظر روس "پاول زریفولین" سردبیر سایت خبری "ژئوپلتیکا" بوده و از شیوه برگزاری انتخابات اظهار رضایت کرده است.

آقای رزیفولین به این خبرگزاری گفته است: من بعنوان ناظر در بسیاری از انتخابات مانند بلاروس و مولداوی شرکت داشتم اما چنین انتخابات آزادی مانند ایران را در هیچ کجای دیگر ندیده بودم.

وی انتخابات در ایران را «کاملا بر اساس اصول دموکراسی» توصیف کرد و از رسانه های غربی انتقاد کرد که تنش های بعد از انتخابات را بزرگ نمایی می کنند. به گفته زریفولین: این بی نظمی ها کاملا محلی بوده و فقط در دو منطقه تهران رخ داده است در حالیکه بقیه مناطق مسکونی تهران در آرامش بسر می بردند.

این خبر از معدود خبرهایی است که از نظارت یک کشور خارجی ازانتخابات ایران خبر می دهد.

در همین باره با رضا تقی زاده، تحلیلگر سیاسی مقیم بریتانیا صحبت کردم و نخست نظر او را در باره این خبر پرسیدم:

Download it Here!

این ادعای روس هاست و هیچ ناظر بین المللی در انتخابات ایران حاضر نبوده است. دولت ایران هم همیشه با حظور ناظران خارجی مخالفت کرده. به نظر نمی رسد که ناظر روسی هم در انتخابات وجود داشته. احتمالن این ناظر روسی را آن طور که خبرگزاری ریانووستی اعلام می کند، حتما حضور خبرنگاران روسی بوده که مثل دیگر خبرنگاران از حاشیه وقایع انتخابات را می دیده اند و به هیچوجه دسترسی به درون وزارت کشور و نظارت درست به انتخابات را نداشته اند.
ابن ادعا تبلیغات صرف و فاقد هر نوع ارزش حقوقی است.

"پاول زریفولین" سردبیر سایت خبری "ژئوپلتیکا" است و ممکن است که حدس شما درست باشد، اما می خواستم بدانم آیا خبر را خوانده اید؟


نه خیر، خبر را نخوانده ام، اما در طول سه روز گذشته مسایل مربوط به روسیه و ایران را دنبال می کنم. مطلع هستم که بعد از این که آقای مدودف در تلویزیون با آن خنده خیلی دنیاگیر در کنار آقای احمدی نژاد ظاهر شد و آقای احمدی نژاد برگشت، در جلسه پایانی کنفرانس شانگهای، مطبوعات و حتا تلویزیون های روسیه، با وجود ابن که سیستم کمونیستی در روسیه تغییر کرده و مطبوعات ظاهرا ازاد شده اند ولی عملا با تبعیت از خط مشی دولت از انعکاس وقایع ایران خودداری کردند و برخلاف مطبوعات بقیه دنیا خبرهای مربط به ایران را به عنوان آخرین خبر و بی اهمیت پوشش دادند.

در حالی که همه رهبران بزرگ اروپایی و آمریکا در مورد وقایع ایران اظهار نظر کردند اما اقای مدودف تنها رهبر خارجی بود که کنار اقای احمدی نژاد قرار گرفت و انتخاب اورا که مورد تردید است، تبریک گفت.



این بار اول نیست که روسیه از جمهوری اسلامی پشتیبانی می کند، اما در این شرایط چنین آشکارا پشتیبانی کردن اش آیا معنای بخصوصی دارد؟


روس ها از ایران به عنوان وسیله تامین منافع خود استفاده می کنند و فکر می کنند که به بهانه حمایت از ایران می توانند از آمریکا امتیازات بیشتری بگیرند. مسایل مربط به آمریکا و روسیه برای روسها خیلی مهم تر است تا مسایل رابطه با ایران. اما اگر ایران تضعیف شود و روسیه به عنوان میانجی بین دو کشور نتواند نقشی را ایفا کند، نمی تواند امتیاز از آمریکا بگیرد.

مثلا در مورد شبکه دفاع هوایی که در دوران آقای بوش قرار بود در لهستان و چک ایجاد شود، مذاکرات در این باره می تواند با کمک روسها و با اعمال فشار بیشتر بر ایران این پروژه لغو شود و آمریکا هم اظهار تمایل کرده که این موضوع را بررسی بکند. ولی اگر مسایل ایران به همین صورت حل شود و سیستم سیاسی ایران تغییر کند، برای روس ها وسیله برای اعمال فشار به آمریکا و امتیاز گرفتن از آنها وجود نخواهد داشت. از نظر دیگر هم روسیه یک رژیمی مثل دولت ایران را یکی از موانع پیشروی نفوذ آمریکا در منطقه می بیند. بنابر این از این راه هم ایران را مورد استفاده قرار می دهد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من متوجه نمیشوم از چه رو جامعه بین المللی که نقش ایران برایشان با کاهش چشمگیر ترورها در روزهای اول التهابات در ایران در تروریسم بینالملل کاملا مشخص شد. چرا در مقابل اقدام وقیحانه روسیه اقدامی نمیکنن مثلا حداقل گرجستان را عضو ناتو کنندو یا لااقل کمکی به چچنی ها بدهند؟؟؟؟؟ تا روسیه کمی حساب کار دستش بیاید!!!

-- nariman ، Jun 21, 2009 در ساعت 10:26 AM

درود بر زاده خراسان بزرگ .خانم شهزاده سمرقندی. دستهای پلید روسها از زمانیکه خراسان بزرگ و قفقاز را از ما گرفتند مشهود است.

-- Behnam ، Jun 21, 2009 در ساعت 10:26 AM

من به شما قول می دهم پس از اتمام کار مردم حق این رزیم کتیف وایادیاش را کف دستش میکذارند برای اینها فعلا بد نشده سهم دریای خزر را همه می برندو و و انهم رزیم بسته ای که خود تحمل در برابر مردم نیاورد و از هم پاشید.

-- کورش ، Jun 21, 2009 در ساعت 10:26 AM

آیا بهتر نبود اگر عنوان این مقاله می‌شد:

"روسیه از ایران سوءاستفاده می‌کند."

با احترام،


-- ادیب ، Jun 22, 2009 در ساعت 10:26 AM

در واقع روسیه حامی کودتاست .

-- sadegh ، Jun 22, 2009 در ساعت 10:26 AM

وقیح ترین نمازجمعه تاریخ

-- بدون نام ، Jun 22, 2009 در ساعت 10:26 AM

ما با امپرياليسم روسيه طرف هستيم
خبرها | 22.06.2009 | 20:00 UTC
روسیه از احمدی‌نژاد پشتینانی می‌کند

وزارت امور خارجه روسیه در اولین بیانیه رسمی خود در مورد جنبش اعتراضی در ایران به صراحت از محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران حمایت کرد. در این بیانیه که روز دوشنبه منتشر شد، آمده است که دولت ایران باید نظم جامعه را همان گونه که در قانون اساسی کشور آمده، برقرار سازد. وزارت امور خارجه روسیه در ادامه اعلام کرده است که دخالت خارجی در امور داخلی ایران پذیرفتنی نیست. انتخابات ریاست جمهوری در ایران امری کاملا داخلی‌ست و روسیه در نظر دارد روابط حسنه‌ی خود با ایران را حفظ کند.

-- neda ، Jun 22, 2009 در ساعت 10:26 AM

هیچ کشور خارجی در دوران معاصر به اندازه روسیه به ایران لطمه نزده است. از گرفتن خاک تا حق کشورمان در دریای مازندران و اکنون کمک به طراحی کودتا. اما هنوز حکومت و نیروهای چپ شعار مرگ بر آمریکا می دهند.

-- کامرانیه ، Jun 23, 2009 در ساعت 10:26 AM

راز عشق افلاطونی ایران و روسیه
http://moraghebeh.com/site/?q=node/277

مجله اینترنتی مراقبه

-- راگو ، Jun 23, 2009 در ساعت 10:26 AM

بعد از درز این خبر کودتای روسی و اینکه مجتبی‌ چوب حکومت خودش می‌زنه تا خامنه‌ای چند دستگی شدید درونشون ایجاد شده زبلاشن به مردم رو آوردن
روسیه الان از فشار بین المللی پشتش احمدی رو خالی‌ کرده فقط باید هواس باشه از کشور خارج نشن

-- ali ، Jun 23, 2009 در ساعت 10:26 AM

دیگر شکی باقی نمانده است که این کودتا و سرکوب با پشتیبانی روسیه انجام شده است.

-- سهراب ، Jun 23, 2009 در ساعت 10:26 AM

اینها انقدر بی شعورند که بعد از پانصد سال تجاوز و جنایت روسها در حق ایرانی ها نفهمیده اند روسیه دوست ما نیست...سگ زرد برادر شغاله

-- من ، Jun 23, 2009 در ساعت 10:26 AM

مرگ بر دولت کودتا و وطن فروش که با دست کودتایی روسیه به حقوق ایران تجاوز نموده و حاضره ایران ویران بشه ولی سر قدرت بمونه. با هر وسیله ای.

-- بدون نام ، Jul 3, 2009 در ساعت 10:26 AM