رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ مهر ۱۳۸۸

آتش در گندمان و جستجو برای «عباث»

بیژن روحانی
rohani@radiozamaneh.com

Download it Here!

تالاب گندمان در استان چهار محال و بختیاری بیش از ۱۱ روز است که در آتش می‌سوزد. علی‌رغم تأکید مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بر مهار آتش‌سوزی، گزارش شاهدان عینی و فعالان مستقل محیط زیست از تداوم آتش‌سوزی در اطراف این تالاب خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دلاور نجفی، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت زیست نیز اعلام کرده است: «این تالاب به دلایل طبیعی مستعد چنین وضعیتی بوده و در شرایط فعلی، آتش در زیر خاک جریان دارد و در این تالاب نوعی آتش پنهان جریان دارد.»


جانوران سوخته در اطراف تالاب گندمان (عکس: هومان خاکپور، وبلاگ طبیعت بختیاری)

تالاب گندمان در نزدیکی شهرستان بروجن واقع شده و حدود هزار هکتار وسعت دارد. این تالاب زیستگاه حدود ۳۵ گونه پرنده مهاجر و هم‌چنین جاندارانی مانند لاک‌پشت و آبزیان گوناگون است. شکارگاه‌های متعددی در اطراف تالاب قرار دارد که از گذشته‌های دور و به‌خصوص در دوره ساسانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

آتش‌سوزی در این تالاب از هفته گذشته آغاز شد. پس از گذشت چند روز، مسئولان محیط زیست این استان اعلام کردند که آتش‌سوزی مهار شده و به هیچ جانداری در این تالاب آسیب نرسیده است. اما عکس‌های منتشر شده توسط فعالان حفظ محیط زیست نشان داد که تعدادی از لاک‌پشت‌ها و پرندگان در اطراف این محل، سوخته و از بین رفته‌اند.

استفاده از وسایل ناکارآمد و ابتدایی و هم‌چنین ويژگی خاک اطراف تالاب سبب شده تا پس از گذشتن چندین روز و علی‌رغم تلاش آتش‌نشانان، سوختن تالاب هم‌چنان ادامه داشته باشد.


کودکی دچار سوء تغذیه در یک مرکز نگهداری در اتیوپی (عکس: Jose Cendon/AFP)

۲۵ میلیون کودک قربانی تغییرات آب و هوایی

چنان‌چه تغییرات آب و هوایی با روند کنونی ادامه یابد، تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۲۵ میلیون کودک دیگر با خطر گرسنگی روبه‌رو خواهند شد.

مطابق گزارشی که به تازگی توسط مؤسسه تحقیقات جهانی در مورد سیاست غذا و به سفارش بانک جهانی تهیه شده، تغییرات آب و هوایی در میانه سده بیست و یکم می‌تواند منجر به کاهش شدید منابع غذایی و افزایش قیمت‌ها برای موادی همچون برنج، گندم، ذرت و سویا شود که در نتیجه فقر و گرسنگی بیشتری گریبان‌گیر حدود ۲۵ میلیون کودک دیگر در سراسر جهان خواهد شد.

اگر تغییرات آب و هوایی به شکل کنونی ادامه یابد و مهار نشود، تمام مناطق جهان از اثرات منفی آن متأثر خواهند شد اما برخی مناطق دیگر مانند جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و با کاهش بسیار شدید محصولات کشاورزی روبه‌رو خواهند شد.

به نوشته روزنامه گاردین که بخش‌هایی از این گزارش اکنون در آن منتشر شده، کودکان در سال ۲۰۵۰ میلادی نسبت به کودکان در سال ۲۰۰۰، کالری‌های کمتری برای تغذیه دریافت خواهند کرد و در نهایت این تغییرات آب و هوایی سبب می‌شود تا پیشرفت‌ها در زمینه‌ی مبارزه با سوء تغذیه کودکان برای دهه‌ها به عقب رانده شود.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد از بانک جهانی و سازمان‌های دیگر خواسته است تا سرمایه‌گذاری بیشتری برای تحقیق در این زمینه انجام دهند.

هفته گذشته و در جریان نشست گروه ۲۰ در شهر پیتسبورگ، مبلغ دو میلیارد دلار برای مقابله با بحران غذا اختصاص داده شد و هم‌چنین مقرر شد تا سازمان ملل در ماه نوامبر نشستی فوق‌العاده را در این زمینه برگزار کند.


عباس (عباث) جعفری (عکس: خبرگزاری مستقل محیط زیست)

امید برای یافتن «عباث»

جستجو برای یافتن عباس جعفری (عباث) طبیعت‌گرد، عکاس، کوه‌نورد و مدرس اکوتوریسم هم‌چنان ادامه دارد.

قایق آقای جعفری حدود دو هفته پیش در رودخانه تریشولی نپال به دام گرداب افتاد و واژگون شد. از آن زمان، جستجو برای یافتن او آغاز شده است. بعد از مدتی قایق او در فاصله ۲.۵ کیلومتری محل حادثه پیدا شد. جستجو با استفاده از دو گروه در خشکی و رودخانه ادامه یافت؛ اما نشانی از این عکاس و طبیعت‌گرد ایرانی به دست نیامد. به همین دلیل روز دوم مهرماه جستجو‌ها متوقف شد.

اما پس از آن و به تازگی اعلام شد که با توجه به پایین رفتن سطح آب در رودخانه‌های نپال و کم شدن میزان گل و لای جستجو دوباره از روز سه‌شنبه ششم مهرماه آغاز شده است.

برادر آقای جعفری در جستجوهای جدید همراه گروه خواهد بود. اخبار مربوط به گروه جستجو توسط وبلاگی منتشر می‌شود که با همسر آقای جعفری در نپال در تماس است:

> وبلاگ جستجو برای عباث

عباس جعفری (عباث) که به اکثر قله‌های بالای هفت هزار متر جهان صعود کرده، یکی از سرشناس‌ترین کوهنوردان ایرانی محسوب می‌شود. هم‌چنین عکس‌های فراوان او از طبیعت و مردم ایران در نشریات مختلف از جمله «نشنال جئوگرافیک» به چاپ رسیده است.

پیش از این تعدادی از آثار آقای جعفری در وب‌سایت رادیو زمانه نیز منتشر شده است:
بادی و خاکی
شرنگ
کودکان ایران

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Abbas Jafari, a professional mountain climber and an adventurer left us with the hope that he’ll come back some day.

I feel good to be among those who have been fortunate to recognize his gentle heart and had the honor to be accepted as one of his friends. However, I am trying to fade my deep sadness by thinking that if he had the choice, this would have been his way: becoming one with nature he cherished, loved and took so much care of.

I’m happy for you Abbas

-- Shirin Vazin ، Oct 8, 2009 در ساعت 07:34 PM