رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ شهریور ۱۳۸۸

ریتون‌ در آیین‌های ایرانی

بیژن روحانی
rohani@radiozamaneh.com

بسیاری از اشیایی که امروز برای ما تنها نشانی از توانایی هنری مردمان سده‌ها و هزاره‌های گذشته است، ای بسا در روزگار خود کاربردهایی فراتر از اشیاء تزیینی داشته و وجه نمادین آن‌ها بیشتر مورد تأکید بوده باشد. «ریتون و سنت‌های ایرانی در دوران پارتی» نام سخنرانی پائولا پیاچنتینی (Paola Piacentini) باستان‌شناس موزه‌ هنرهای شرقی رم در هفته گذشته بود.

Download it Here!

در این سخنرانی به طور خلاصه سیر تحول «ریتون» (Rhyton) از دوران پیشاهخامنشی تا دوران پارتی مرور شد و تدوام شکلی و آیین‌های مربوط به این دست ساخته انسانی مورد بحث قرار گرفت. این باستان‌شناس ایتالیایی که روی نمونه‌های ریتون در چند موزه معتبر دنیا تحقیقاتی انجام داده است با برجسته کردن نقاط عطف مهم در تاریخ ساخت و به کارگیری ریتون، تنوع، پیچیدگی و همچنین اهمیت نمادین آن را در فرهنگ ایرانی تا دوران پارتی بررسی کرد.


ریتون به شکل گاو کوهان‌دار، تپه مارلیک، حدود هزار و سیصد سال پیش از میلاد مسیح، موزه لوور پاریس

ریتون در اصل یک واژه یونانی است و به معنای ظرفی است برای نوشیدن مایعات و به خصوص شراب که ‎‌عمدتاً به شکل یک حیوان ساخته می‌شود. در فارسی واژه‌ای که در برابر ریتون به کار می‌رفته واژه «تکوک» (Takuk) بوده است. لغت‌نامه دهخدا در برابر واژه تکوک نوشته است: «صراحیی باشد که آن را از طلا و نقره یا از گل به صورت جانوران خصوصاً به صورت شیر سازند و بدان شراب خورند.» با این‌حال در اصطلاح باستان‌شناسی استفاده از واژه ریتون همچنان متداول است.

ریتون از نظر شکل ظاهری و جنس‌، انواع گوناگونی دارد؛ سفال، فلزاتی مانند طلا و نقره و مفرغ، عاج، شیشه و سنگ‌های معدنی در دوره‌های مختلف تاریخی در ساخت ریتون به کار رفته‌اند. نمونه‌های بسیار کهن ریتون مربوط به دوران نوسنگی در حفاری‌های مناطقی در آسیای صغیر به دست آمده است.


ریتون طلایی هخامنشی با سر شیر، موزه متروپلیتن نیویورک

در میان اورارتوها و اقوام سکایی در جنوب روسیه نیز استفاده از ریتون‌هایی به شکل بز کوهی و حیوانات دیگر مرسوم بوده است. در فلات ایران و پیش از دوران هخامنشی نیز نمونه‌های فراوانی از ظروف مخصوص مایعات به شکل حیوانات دیده می‌شود. در تمدن تپه مارلیک در گیلان، گودین تپه، تپه گیان و همچنین سیلک کاشان ظروف لوله‌داری به شکل جانوران مختلف دیده می‌شود.

در میان مفرغ‌های مشهور لرستان نیز ظروف فلزی لوله‌دار دیده می‌شود. در حفاری‌های زیویه در کردستان نیز ظروفی به دست آمد که انتهای آن به سر حیوان ختم می‌شد. در خوارزم، شمال شرقی ایران امروزی، نیز ظروف سفالی متعددی به شکل ریتون به دست آمده است.


ریتون نقره‌ای، سده چهارم پیش از میلاد، موزه هنرهای شرقی رم

برخی این نظریه را مطرح کرده اند که چنین ظرف‌هایی ممکن است همراه مهاجرت اقوام آریایی به فلات ایران وارد شده باشد. شواهد استفاده از ریتون البته در تمدن‌های دیگر نیز وجود دارد. در میانرودان ودر میان امپراتوری آشور چنین ظروفی استفاده می شد. در یونان نیز ریتون به طور گسترده و با تنوع شکلی و هنری فراوان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

نظریه غالب در مورد چرایی استفاده از ظروفی به شکل حیوانات برای نوشیدن مایعات و شراب این است که از دوران پیش از تاریخ نوشیدن در شاخ جانوارن مرسوم بوده و پس از آن نیز در دوران مختلف اعتقاد مردمان آن بوده است که با عبور مایع از درون ظرفی به شکل جانوران، نیروی آن جانور به انسان منتقل می‌شود.

این اعتقاد در حقیقت با بسیاری از آیین‌های قربانی در ارتباط است. در بسیاری از این آیین‌ها، خون قربانی با جاری شدن روی زمین نیروی‌های زاینده خود را به زمین و از آن طریق به سایر جانداران از جمله انسان می‌بخشد. عبور شراب در بسیاری از مراسم از درون ظرفی که جام آن گاهی به شکل شاخ جانور و دهانه خروجی‌اش به شکل سر جانورانی مانند گاو، شیر، بزکوهی و گاو کوهان‌دار است به طور نمادین به مفهوم انتقال نیروی حیاتی جاندار به انسان بوده است.


ریتون نقره‌ای با بدن گربه وحشی، دوره پارتی، سده اول پیش از میلاد، موزه متروپلیتن نیویورک

در این‌جا شراب جایگزین خون قربانی در آیین‌هایی بسیار کهن‌تر و پیشاتاریخی است. محل خروج مایع از ریتون نیز در قسمت‌های مختلفی قرار دارد. گاهی شراب از دهان جانور خارج می‌شود و گاهی محل خروج در سینه یا حتا در پنجه‌های او تعبیه شده است. از نظر شکل ظاهری نیز، به جز استفاده از جاندران مختلف، ریتون‌ها به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند.

در برخی ریتون‌ها بخش ساغر یا آن بخشی که مایع درون آن ریخته می‌شود روی گردن، گرده یا پشت حیوان قرار دارد. در برخی دیگر از ریتون‌ها، بخش ساغر تقریباً بر نیم‌تنه حیوان عمود است. نمونه‌هایی از این‌گونه در دوران هخامنشی فراوان است. اما در برخی دیگر از ریتون‌ها، ساغر با یک چرخش ظریف و در حالی که نیم هلالی را می‌سازد به نیم‌تنه یا سر جانور متصل می‌شود. این نمونه‌ها در دوران پارتی به وفور دیده می‌شوند.

‌پائولا پیاچنتینی به فرضیات برخی پژوهشگران دیگر مانند ملکیان شیروانی از مرکز ملی پژوهش‌های فرانسه نیز اشاره می‌کند. بنابر فرضیه این پژوهشگران، هلالی شکل شدن قسمت اتصال ساغر یا شاخ به نیم‌تنه حیوان فقط به دلایل فنی و تکنیک ساخت مربوط نیست. در این فرضیه ریتون به جز آن‌که تنها تداعی کننده آیین سرایت نیروی حیوان به انسان باشد، نمادی کیهانی نیز هست.


ریتون از جنس عاج، شهر نسا، دوره پارتی، موزه ملی عشق‌آباد

بخش هلالی آن اشاره‌ای است به ماه و سرخی شراب درون جام نیز نمادی است از خورشید و بدین گونه اتحاد نیروهای آسمان را به نمایش می‌گذارد یا طلب می‌کند. با این حال این تنها یکی از فرضیات مطرح شده در مورد کاربردهای نمادین ریتون است.

در دوران پارتی تحول دیگری در ریتون‌ها به چشم می‌خورد. در تعدادی از این اشیاء، جانور با حالتی واقعگرایانه‌تر ساخته شده است. در این نمونه‌ها پنجه‌ها، عضلات و حالت چهره جانور به حالت جانداران واقعی نزدیک‌تر شده است. از این نظر احتمال تأثیر هنر هلنی بر این دوره از ریتون‌سازی منتفی نیست.

در نسا (Nisa) از شهرها و پایتخت‌های مهم دوران پارتی که در جمهوری ترکمنستان امروزی قرار دارد، تعداد قابل توجهی ریتون به دست آمد که بدنه آن‌ها با صحنه‌های اساطیری تزیین شده بودند. تحقیقات و مرمت‌های دانشگاه تورین ایتالیا روی تعدادی از این ریتون‌ها که از جنس عاج هستند به خوبی ادغام و درهم آمیختگی هنر ایرانی و غرب را در این اشیاء آیینی آشکار کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حال که در فارسی واژه تکوک برای این شی به‌کار می‌رفته، چرا امروز هم از همان واژه خودداشته به جای واژه دیگران استفاده نکنیم؟

-- ایرانی ، May 4, 2009 در ساعت 06:30 PM

این که شکل ظاهری ریتون که عموما هلالی است نمادی است از ماه و سرخی آن یادآور سرخی خورشید است احتمالا باید ارتباطی داشته باشد با درونمایه ی این بیت از حافظ:
عکس روی تو چو در آینه ی جام افتاد
عارف از پرتو می در طمع خام افتاد
زیرا شاعر در این بیت ترکیب: پرتو می را به کار برده، که می تواند دلیلی باشد بر سخن پژوهشگر محترم.
حافظ این اصطلاح را در مضامین گوناگون بارها به کار برده ،
خورشید می ز مشرق ساغر طلوع کرد
گر برگ عیش میطلبی ترک خواب کن
یا در جایی دگر می گوید:
چو آفتای می از مشرق پیاله بر آید
ز باغ عارض ساقی هزار لاله برآید
به گمان من بی سبب نبوده و نیست که شاعران ادب پارسی می را به آفتاب و خورشید تشبیه می کرده اند. بی شک درونمایه ای اساطیری و آیینی پشت این اندیشه نشسته بوده است.

-- مهدی فتوحی ، May 4, 2009 در ساعت 06:30 PM

""محل خروج مایع از ریتون نیز در قسمت‌های مختلفی قرار دارد. گاهی شراب از دهان جانور خارج می‌شود و گاهی محل خروج در سینه یا حتا در پنجه‌های او تعبیه شده است.""
اگه اينطوري باشه كه هر چي داخل جام ريخته بشه از دهان يا پنجه حيوان ريخته ميشه بيرون و چيزي داخل جام نمي مونه .پس منطقي اينه كه جام به اصطلاح بن بست باشه و ورودي وخروجي اش همون ساغر باشه كه لبه صافي هم داره و ميشه ازش نوشيد .

-- سورنا ، May 5, 2009 در ساعت 06:30 PM

در پاسخ به سورنا:
بله کاملا همین طور است. اصلا طرز مصرف این نوع ساغر با ساغر معمولی متفاوت بوده و کاربردی آیینی داشته و سپس به صورت شیء نفیس و تزیینی در آمده است. مایع یا شراب فقط می بایست از درون جام و در حقیقت از درون پیکر جانور عبور کند. اگر به لینک زیر نگاه کنید یک نقاشی یونانی روی تکه ای سفال را می بینید که طریقه استفاده ریتون در بین یونانیان را نشان می دهد:
http://web.ics.purdue.edu/~rauhn/New_pots_04/rhyton1.jpg
همان طور که می بینید مایع بلافاصله از انتهای ریتون خارج می شود. با این حال همان طور که در متن هم آمده ریتون ها شکل های گوناگونی داشته اند و در برخی از آنها مایع درون جام تا پیش از کج کردن ساغر از دهان جانور جاری نمی شود.
بیژن روحانی

-- بیژن روحانی ، May 5, 2009 در ساعت 06:30 PM

با تشكر از اقاي روحاني
بنابراين نتيجه اي كه از اين عكس ميشه گرفت اينه كه شراب از خود ريتون نوشيده نميشده بلكه داخل پياله اي ريخته ميشده واز طرف ديگر شخص ديگري لازم بوده كه همزمان مايع را داخل ريتون بريزد كه در اين نقاشي كشيده نشده .

-- سورنا ، May 6, 2009 در ساعت 06:30 PM

اصولا با نگاه به لبه ریتون ها می توان نتیجه گرفت که شراب مستقیما از ریتون نوشیده نمی شده است بلکه برای انتقال شراب از خمره یا ظزوف بزرگتر به درون پیاله استفاده می شده. این کار همچنین باعث اختلاط بیشتر شراب با هوا که امروز نیز با استفاده از فرم لیوانهای شراب صورت میگیرد, می شده است.

-- امیر ، May 6, 2009 در ساعت 06:30 PM

خسته نباشید مطالب کاملی بود

-- amir ، Sep 19, 2009 در ساعت 06:30 PM